غار علیصدر همدان، شگفت انگیز و بی همتا

 یکی از پر رمز و راز ترین جاذبه های طبیعی غارها هستند. گذر از هزارتوی غارها از کمیاب ترین و پرطرفدارترین تجربه های گردشگری است. همدان این شهر باختری ایران با چشم اندازها و مناظر طبیعی بی نظیر و قدمت تاریخی، جایگاه ویژه ای در گردشگری ایران دارد. یکی از منحصربه فرد ترین جاذبه های گردشگری همدان غار علیصدر است. غار علیصدر همدان شگفت انگیز و بی همتا در دنیا و از شناخته شده ترین جاذبه های گردشگری استان همدان می باشد. غار علیصدر همدان بزرگترین و زیباترین غار آبی ایران و از معدود غارهای آبی دنیا است.

دسترسی سریع به عناوین مقاله…

نام غارعلیصدر یا علی سرد؟

در گذشته اهالی روستا از این غار بعنوان مخزن و سد برای مازاد آب نهر سراب، استفاده می‌کردند. بنابراین در متون گذشته نام این روستا علی سد گفته شده است. ولی در شناسنامه‌های برخی از اهالی این روستا علی سرد نوشته شده است. اما زمانی که در سال ۱۳۵۰ جاده برای روستاهای این بخش کشیده شد، روی پروژه نام علیصدر نوشته شد. از آن زمان تا کنون نام روستا و غار به علیصدر مصطلح شده است. اما نام اصلی غار به دلیل جاری بودن آب در غار و اینکه غارعلیصدر از دسته غارهای آب سرد می باشد، نام درست همان علی سرد است. البته در مورد این غار و وجه نامگذاری و اکتشاف آن داستانهای متفاوتی روایت شده است.

غار علیصدر همدان
غار علیصدر همدان

غار علیصدر کجای همدان است؟

دهانه اصلی غار علیصدر در نزدیکی روستایی به نام علیصدر در شهرستان کبودرآهنگ استان همدان قرار دارد. محل غار علیصدر در رشته کوههای زاگرس و در ارتفاعات ساری قیه می باشد. مختصات جغرافیایی غار، طول جغرافیایی ۱۵٫۳ درجه و ۳۵٫۱۸ درجه و عرض جغرافیایی ۱۸٫۸ درجه و ۴۸ درجه واقع شده‌است. غار علیصدر در حدود ۷۰ کیلومتری شمال غربی شهر همدان واقع شده است. غار علی صدر این غارتالابی ایران در سال ۸۷ در فهرست آثار طبیعی ملی کشور ایران به عنوان بیست و سومین مورد ثبت گردیده است.

چشمه فرشته همدان، چشمه ای در آغوش بزرگترین دره شهر

قایقرانی در غار علیصدر همدان

غار علیصدر طولانی ترین مسیر قایقرانی درون غار در جهان می باشد. این غار یکی از غارهای تالابی کشور ایران و یکی از معدود غارهای آبی جهان است. طول غار حدود ۱۱ کیلومتر است، که تنها  درحدود ۳ کیلومتر آن کشف شده است.

از ویژگی های منحصر به فرد غار‌ علیصدر امکان قایقرانی در این غار است. این امکان غار علیصدر را از سایر غارهای آبی جهان متمایز می کند. درغار علیصدر وسعت کانال های آبی درون غار به اندازه‌ای است که می‌توان به راحتی مسیر را با قایق های معمولی طی کرد. عمق در نقاط عمیق غار علیصدر تا ۱۴ متر نیز گزارش شده است.

قایقرانی درغار علیصدر همدان
قایقرانی در غار علیصدر همدان

محوطه غار علیصدر دالانها و دهلیزهای متعدد و پیچ در پیچ زیادی دارد. از به هم پیوستن رشته آب های درون غار دریاچه بزرگی به وجود آمده و تنها با عبور از آن نفوذ و دستیابی به عمق غار تنها با قایق امکان پذیر است. قصرشیرین شما را به سفری شیرین و تجربه ی هیجان انگیز قایقرانی در این غار زیبا دعوت می کند.

 

شگفتی های غار علیصدر همدان

 در بازدید و سفر هیجان انگیز خود به اعماق غار علیصدر همدان در تمام مسیر قندیل های زیبا یا همان استالاکتیت ها و استالاگمیت ها را به اشکال گوناگون می بینید. این ساختار های سنگی طبیعی، در اثر فرسایش سنگ های آهکی در طی میلیون‌ها سال گذر زمان، به وجود آمده اند.

شگفتی های غار علیصدر همدان
شگفتی های غار علیصدر همدان

اشکال سنگی به شکل اسم مبارک الله و یا خوشه ی انگور و چه بسیار مجسمه هایی به شکل حیوانات که در اثر فرسایش هنرمندانه درون غار علیصدر ایجاد شده است.

غار علیصدر همدان تالارهای متعددی دارد. تالار آزادی که معروف ترین آنهاست طول ۱۰۰ متر، عرض ۶۰ متر و ۴۰متر ارتفاع دارد. این غار در طی میلیون‌ها سال هیچ نوع ریزشی را نداشته است.

از دیگر ویژگی های غار علیصدر همدان نداشتن حیات جانوری در آن است. با توجه به اینکه ارتفاع غار در برخی تالارها به بیش از ۱۶ متر می‌رسد اما درون غار احساس تنگی نفس نمی کنید.

دریچه های متعدد سلولی در واقع راه های تنفس غار هستند. با توجه به تعداد بالای بازدیدکنندگان غار بازهم هوای مطبوعی دارد. در غار علیصدر هیچ گاز سمی وجود ندارد.

یکی دیگر از ویژگی های خاص غار علیصدر دمای داخلی غار است. هوای درون غار حالت سکون دارد. دما در غار بین ۱۲ تا ۱۴ درجه سانتیگراد در طول سال ثابت و پایدار می باشد. و به همین دلیل برای بازدید از غار در هر فصلی از سال می توانید اقدام کنید. در تابستان هوایی مطبوع را حس می کنید و در زمستان نیز اثری از سر ما در غار نخواهید یافت.

آب در دریاچه های غار علیصدر زلال و شفاف و بی رنگ و بی بو است. دریاچه زیرزمینی غار به حدی زلال است که با نور کم چراغ قوه می‌توانید عمق چند متری آب و زیبایی‌های مرمرین کف را ببینید.

 غار علیصدر همدان از گذشته تا امروز

غار علیصدر همدان متعلق به دوران ژوراسیک دومین دوره از دوران های زمین شناسی است. اکتشاف این غار زیبا به سال ۱۳۴۲ بازمی گردد. سال ۱۳۴۲ پس از یک دوره شش ساله که سطح آب در غار علیصدر پس از یک افزایش به سطح طبیعی خود رسید، کوهنوردان موفق به کوهنوردی و ورود به غار شدند.

در سال ۴۲ یک گروه ۱۴ نفره کوهنوردان استان همدان وارد تالاب های مختلف غار شدند. کوهنوردان توانستند زیبایی ها و طبیعت شگفت انگیز غار را تماشا کنند. اما دهانه غار همچنان تنگ و حدود ۵۰ سانتی‌متر بود. به همین دلیل فقط کوهنوردان و غارنوردان می توانستند از داخل غار بازدید کنند.

عبدالله حاجیلو که ریاست هیئت کوهنوردی استان همدان را در آن زمان برعهده داشت، شخصاً با کمک مردم محلی، توانست در سال ۱۳۵۳ ورودی به عرض ۵ متر و ارتفاع ۳ متر، برای غار ایجاد کند.

پس از انجام کارهای عمرانی موفق شدند در تاریخ چهارم خرداد سال ۱۳۵۵ کار را به پایان برسانند. نهایتا غار علیصدر در سال 1355 برای بازدید گردشگران و عموم مردم آماده و بازگشایی شد.

امکانات رفاهی و اقامتگاهی

در مجموعه گردشگری غار علیصدر، امکانات رفاهی برای بازدید کنندگان فراهم شده است تا گردشگران ضمن بازدید از این پدیده ی شگفت انگیز طبیعت، خاطراتی خوش و لحظاتی شیرین را تجربه کنند.

امکانات رفاهی مجموعه ی گردشگری غار علیصدر همدان عبارتند از :

  • رستوران
  • کافی شاپ
  • نمازخانه
  • فروشگاههای صنایع دستی
  • شهربازی
  • پارکینگ
امکانات رفاهی و اقامتگاهی غار علیصدر همدان
امکانات رفاهی و اقامتگاهی غار علیصدر همدان

اقامتگاه :

پس از بازدید از شگفتی های غار علیصدر همدان و گردشگری در اطراف آن برای اقامت و استراحت می توانید از هتل و اقامتگاه های نزدیک به غار استفاده کنید. حتی اگر اهل کمپ زدن هستید می توانید با برپا کردن چادر در فضای اطراف از تماشای آسمان لذت ببرید.

هتل جهانگردی علیصدر همدان  در نزدیکی غار و روستای علیصدر پذیرای گردشگران و طبیعت گردان استان همدان میباشد.

این هتل در فاصله ی حدود 300 متری غار و با امکانات رفاهی مناسب یک هتل 2 ستاره و با 25 اتاق در خدمت مسافران و طبیعت گردان مشتاق می باشد. رستوران و کافی شاپ هتل، محلی دنج برای رفع خستگی یک بازدید هیجان انگیز است.

باید ها و نباید های غار علیصدر همدان

سیگار کشیدن در محوطه ی غار علیصدر ممنوع می باشد.

عکاسی یکی از بهترین گزینه ها در طبیعت است. اما با توجه به طبیعت خاص این غار، عکاسی بدون استفاده از فلش دوربین مجاز است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جاذبه های طبیعی و تاریخی استان همدان و خرید بلیط هواپیما  و تور همدان با قصرشیرین تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

برج قربان همدان، یادگار بی پیرایه تاریخ  برج قربان همدان، یادگار بی پیرایه تاریخ 
ارگ نوشیجان همدان، قدیمی ترین معبد خشتی  جهان ارگ نوشیجان همدان، قدیمی ترین معبد خشتی  جهان
تاج آباد، کاروانسرایی مدور و متفاوت در همدان تاج آباد، کاروانسرایی مدور و متفاوت در همدان
چشمه فرشته همدان، چشمه ای در آغوش بزرگترین دره شهر چشمه فرشته همدان، چشمه ای در آغوش بزرگترین دره شهر
گنبد علویان همدان، شاهکار معماری سلجوقیان   گنبد علویان همدان، شاهکار معماری سلجوقیان  
آرامگاه ابوعلی سینا در همدان، امیر پزشکان جهان آرامگاه ابوعلی سینا در همدان، امیر پزشکان جهان
مسجد جامع همدان، یادگار تاریخی مسجد جامع همدان، یادگار تاریخی
همدان، شهری از هزاره های دور تاریخ ایران همدان، شهری از هزاره های دور تاریخ ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348