بندر خمیر، ذخیره گاه بزرگ زیست کره در جنوب ایران

شهر بندر خمیر یکی از مهمترین شهرهای تالابی ایران در استان هرمزگان است. این شهر بندری، بین بندرعباس و بندر کنگ قرار گرفته و از شیراز در استان فارس و شهرهای دیگر استان هرمزگان مسافر دارد. یکی از ویژگی‌های مهم این شهر بندری و دلیل اصلی سفر به آن وجود بزرگترین تالاب دریایی خاورمیانه است. چون دارای بیش از ۱۰۲ هزار هکتار مساحت با حدود ۴۰ جزیره است. بخش بزرگی از جنگل‌های حرا در همین منطقه قرار گرفته به همین دلیل ذخیره گاه حیوانات منحصربه فردی شده است. اگر می خواهید از زیبایی های این شهر زیبای جنوبی ایران لذت ببرید در این سفر مجازی از آژانس مسافرتی قصرشیرین ما را همراهی کنید.  

 

تالاب بین المللی خورخوران

این تالاب بزرگترین تالاب دریایی خاورمیانه می باشد و دو معاهده ی بین المللی از این منطقه حفاظت شده(حرا) مراقبت می کند(معاده M@B یونسکو و معاهده ی بین المللی رامسر).  ارزش این منطقه به قدری زیاد است که به آن لقب ذخیره گاه زیست کره داده شده است. وجود جزایر متعدد و اکوسیستم منحصربفرد و زیبا شرایطی رویایی را برای گردشگران و خاطراتی فراموش نشدنی را رقم خواهد زد. دراین تالاب بالاترین گستره ی درختان مانگرو (حرا)را شاهد هستیم وسعت تالاب 100000 هکتار می باشد و محدوده جنگلی این تالاب حدود 86000 هکتار می باشد.

 

مطالب مرتبط: 

درختان حرا

درختان حرا را می توان یکی از عجیب ترین و منحصر بفرد ترین جاذبه ها نامید.  نام علمی این درخت (Aricennia marina) می باشد که از اسم دانشمند بزرگ ایرانی، ابو علی سینا گرفته شده است.  این دانشمند اولین شخصی بوده که ب رروی این درختان تحقیقات انجام داده است. در ایران فقط دو گونه درخت زنده زا وجود دارد. حرا و چندل که بعد از فصل میوه دهی این میوه ها بر روی درخت اصلی به تکامل نسبی می رسند. و بعد از آن از درخت مادر جدا شده و بعد از تثبیت شدن در بستر گلی شروع به رشد می کنند. این درختان از آب شیرین استفاده می کنند و به نحوی با ریشه های منحصر بفرد خود 90% فرایند تصفیه آب را انجام می دهند. و 10 درصد باقی منده از طریق سر شاخ های این درختان پس داده می شود.

 

ماهی مرکب 

ماهی مرکب یکی از ماهیان بی مهره خلیج فارس در بندر خمیر است. هر ساله صد ها تن از این ماهی ارزشمند توسط صیادان صید و بعد از عمل آوری در شرکت های فرآوری بصورت کامل یا فیله شده به کشورهای دور یا نزدیک صادر می شود. آیا این ماهی را نوش جان کرده اید؟

سوغاتی های بندرعباس

کباب ماهی بندر خمیر

کباب ماهی، یکی از خوشمزه‌ترین  غذاهای جنوب به شمار می رود. اگر به جنوب کشور سفر کنید ولی ماهی کباب شده نخورید بسیار پشیمان خواهید شد. مزه و طعم ماهی های جنوب به خاطر روغن بالایی که دارند را نمی توانید در هیچ جای ایران تجربه کنید. 

 

 

گرند کنیون ایران در بندر خمیر

گرند کنیون Grand canyon در ایالت اریزونای آمریکا یکی از جاذبه های مهم توریسیتی در این کشور به شمار می رود که سالانه گردگشران بسیاری را به خود می کشاند.  در شهرستان بندر خمیر هم  ما یک گرند کنیون داریم. همیشه این اعتقاد را داریم که جنوب ایران سراسر شگفتی و ناشناخته هاست و به جایگاه واقعی خود نرسیده است . تصویر سمت راست مربوط به بندر خمیر در ایران و تصویر دوم مربوط به گرند کنیون در آمریکا می باشد.

 

قلعه خمیر مجذوب‌تان می‌کند

از این قلعه به جز بقایای دو سردر شمالی و جنوبی و برج شرقی نیمه ویران آن، اثری برجای نمانده‌است. سردر شمالی قلعه که اکنون در کنار کوچه تنگی متصل به شهر خمیرجا دارد. از سنگ و گچ و به سبک قلعه‌های اروپایی ساخته شده‌است. قلعه خمیر با توجه به موقعیت خود کاربری نظامی داشته است و به شماره 13831 در سال 1384 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بازار سنتی بندرخمیر

بازار سنتی بندر خمیر از جمله بازار‌های سنتی استان هرمزگان است که قدمت زیادی دارد. ریش سفیدان و بزرگان از پدران خود درباره رونق این بازار داستان‌های زیادی نقلی می‌کنند. گفته می‌شود این بازار به شکل بازار وکیل شیراز. و در ابعاد کوچکتر و حدود سی حجره ساخته شده بوده است.

بهترین مراکز خرید بندرعباس

رستوران سنتی

رستوران گارگوپ در بندر خمیر که از چوب‌های دورریختنی ساخته شده است

چگونه به بندر خمیر برویم؟

بندر خمیر در استان هرمزگان شاید دور باشد اما برای سفر زمستانی گزینه بسیار مناسبی است که به سختی راه می‌ارزد و قطعا از رفتن به این شهر و تماشای آن لذت خواهید برد. برای اطلاعات بیشتر درباره بلیط هواپیما بندرعباس و یا تور گردشگری جنوب ایران با همکاران ما در آژانس مسافرتی قصرشیرین تماس بگیرید. 

تور 7 روزه سواحل و جزایر جنوب ایران

ادامه رشته کوه زاگرس را در تنگه چاهکوه جزیره قشم ببینید

 

مقالات مرتبط

بوموسی، جزیره‌ای سبز در میان آب‌های خلیج فارس بوموسی، جزیره‌ای سبز در میان آب‌های خلیج فارس
دیدنی های جزیره تنب بزرگ در خلیج فارس دیدنی های جزیره تنب بزرگ در خلیج فارس
معروف‌ترین هتل‌های جزیره زیبای قشم معروف‌ترین هتل‌های جزیره زیبای قشم
سوغاتی‌های بندرعباس، شهر شاه عباس سوغاتی‌های بندرعباس، شهر شاه عباس
جزیره لاوان، سومین جزیره بزرگ ایران جزیره لاوان، سومین جزیره بزرگ ایران
پارسیان، سرزمین چشمه‌های جوشان جنوب پارسیان، سرزمین چشمه‌های جوشان جنوب
بندر لنگه، پر رونق‌ترین شهر ساحلی ایران بندر لنگه، پر رونق‌ترین شهر ساحلی ایران
بهترین جاذبه‌ها و دیدنی‌های جزیره قشم  بهترین جاذبه‌ها و دیدنی‌های جزیره قشم 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348