آرامگاه صائب تبریزی در قلب شهر تاریخی اصفهان

آرامگاه-صائب-تبریزی

صائب تبریزی از بزرگترین شاعران دوران صفویان بوده است. او از نوادگان شمس تبریزی مرشد و مرید مولانا است. صائب تبریزی در تبریز زاده شد و در اصفهان درگذشت. آرامگاه صائب تبریزی در شهر اصفهان قرار دارد. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، می توانید از آرامگاه صائب تبریزی بازدید کنید. پسر و نوه صائب تبریزی نیز در این مکان تاریخ در خاک آرمیده اند.

دسترسی سریع به عناوین مقاله…

معماری آرامگاه صائب تبریزی

 پس از کشف آرامگاه صائب تبریزی، بنای آرامگاه به سبک معماری دوران صفویه ساخته شد.  سازه ای که امروز می بینید اثر معماری استاد هوشنگ سیحون است. وی با الهام از ساختمان های دوران صفویان دست به طراحی آرامگاه زد. این آرامگاه دارای یک ایوان چهارده متری است. که با کاشی های فیروزه ای رنگ آزین شده است. در روی مزار صائب یک کتیبه از غرلیات مهم این شاعر دیده می شود. بنای آرامگاه از سطح زمین 2 متر فاصله دارد. اگر می خواهید از نزدیک مقبره را ببینید باید از 10 پله سنگی بالا بروید. در اطراف بنای مقبره ایوان زیبایی وجود دارد. روبروی ایوان یک آبنمای زیبا به سبک آبنمای بنای چهل ستون قرار دارد.

آرامگاه صائب تبریزی
آرامگاه صائب تبریزی

تاریخچه آرامگاه صائب تبریزی

مزار صائب در باغ آرامگاه قرار دارد. باغی پوشیده از درختان سرو و بلند قامت که نمادی از اشعار بلند اوست. مزار صائب تبریزی در سال 1317 در باغ مسجد لنبان کشف شد. در باغ پیش از این تاریخ همیشه قفل بوده و کسی از آن خبر نداشته است.

پیش از کشف مقبره صائب تبریزی، باغ و محل به اداره اوقاف اصفهان تعلق داشت.  و در اجاره یکی از تاجران بزرگ میوه بود. برای ساخت آرامگاه کنونی حدود 700 هزار تومان هزینه شد. پولی که در آن زمان با توجه به ارزش بالای پول ملی هزینه هنگفتی به شمار می رفته است. یک هشتم این مبلغ توسط مردم اصفهان و هفت هشتم آن را نیز انجمن ملی ایران تامین کرد.

متاسفانه عدم رسیدگی درست به این آرامگاه منجر به از بین رفتن بخش هایی از آرامگاه شده است. این اثر در ۲۰ بهمن ۱۳۵۵ با شماره ۱۳۳۲ ثبت ملی شده است.

تاریخچه آرامگاه صائب
تاریخچه آرامگاه صائب

استفاده از رنگ فیروزه ای

مقبره صائب تبریزی  به شکل زیبایی نورپردازی شده است. در این نورپردازی رنگ فیروزه بیشتر به چشم می خورد. زیرا این رنگ یکی از نمادهای اصیل فرهنگ و تمدن ایران به شمار می رود.

این شاعر بخشی از آوازه فرهنگ و تمدن ایران محسوب می شود. شعر صائب تبریزی بر فرهنگ ما ایرانیان تاثیرات بسیاری گذاشته است.

خانه تاریخی جواهری

مروری بر زندگی صائب تبریزی

میرزا محمّدعلی صائب فرزند عبدالرحیم تبریزی اصفهانی در سال ۱۰۰۰ هجری قمری در اصفهان زاده شد. پدر او یکی از تاجران بزرگ به شمار می رفت. صائب خوشنویسی را نزد عمویش شمس الدین تبریزی آموخت. عموی صائب از خوشنویسان برجسته آن روزگار بوده است. صائب جزو هزار خانواده ای بود که شاه عباس دستور کوچ اجباری آنان را از تبریز به اصفهان داده بود.

صائب در اصفهان به تحصیل پرداخت. او در جوانی به حج رفت و در بازگشت به شهر مشهد سفر کرد.

صائب در ۱۰۳۴ هجری قمری از اصفهان به هند و سپس  به کابل رفت. ظفرخان حاکم کابل، خود نیز شاعر و ادیب بود. وی از صائب استقبال بسیاری بعمل آورد. صائب 8 سال بعد به اصفهان بازگشت. شاه عباس دوم به او لقب ملک الشعرا داد. سرانجام صائب در سن هشتاد سالگی در اصفهان درگذشت.

حمام شیخ بهایی اصفهان، گرمابه‌ای با فناوری گم شده

آثار صائب تبریزی

صائب شاعری اشعار بسیاری سروده است. صائب اشعارش را به نام سبک هندی سروده است.  او نه تنها در سرودن غزل فارسی مهار داشت، که شعار ترکی بسیاری نیز سروده است.  دیوان صائب تبریزی در ایران و هندوستان طرفداران بسیاری دارد.

آدرس آرامگاه صائب تبریزی
آدرس آرامگاه صائب تبریزی

آدرس آرامگاه صائب تبریزی

آرامگاه صائب تبریزی تقریبا در مرکز شهر اصفهان قرار دارد. در شهر اصفهان به خیابان شهید بهشتی بروید. سپس به خیابان صائب بروید. از سمت خیابان عباس آباد هم می توان وارد خیابان صائب شد.

سخن پایانی

صائب تبریزی یکی از شاعران بزرگ و پرآوازه ایران در دوران صفویان است که در اصفهان زندگی می کرده است. اگر به اصفهان سفر می کنید دیدار از آرامگاه این شاعر بزرگ را فراموش نکنید. چرا که احترام به بزرگان فرهنگ غنی ایران رفتار شایسته ای از سوی دوستداران این سرزمین به شمار می آید. اگر تا کنون به اصفهان سفر کرده اید، خوشحال می شویم خاطرات خوب و تجربیات ارزشمندتان را برای خوانندگان وبسایت آژانس مسافرتی قصرشیرین به اشتراک بگذارید.

حمام شیخ بهایی اصفهان، گرمابه‌ای با فناوری گم شده!

مقالات مرتبط

طعم خوش کباب اصیل ایرانی در ارگ تاریخی گوگد طعم خوش کباب اصیل ایرانی در ارگ تاریخی گوگد
حمام شیخ بهایی اصفهان، گرمابه‌ای با فناوری گم شده! حمام شیخ بهایی اصفهان، گرمابه‌ای با فناوری گم شده!
گشتی در کاشان؛ شهر گل و گلاب و تاریخ گشتی در کاشان؛ شهر گل و گلاب و تاریخ
طعم خوش غذاهای اصیل ایرانی در نصف‌جهان طعم خوش غذاهای اصیل ایرانی در نصف‌جهان
جلفا، پیمایشی از نخجوان تا اصفهان در ایران بزرگ صفوی جلفا، پیمایشی از نخجوان تا اصفهان در ایران بزرگ صفوی
خانه تاریخی جواهری خانه تاریخی جواهری
مرکز خرید چهار باغ بالا مرکز خرید چهار باغ بالا
عمارت عالی قاپو اصفهان عمارت عالی قاپو اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348