سفر به آلپ ایران در اشتران کوه زاگرس

اُشْتُرانْ‌کوه ( اشتران کوه ) یکی از بلندترین رشته کوه های زاگرس در نزدیکی شهرستان ازنا است. این رشته کوه که به آلپ ایران مشهور است 50 کیلومتر طول دارد.

دسترسی سریع به عناوین مقاله…

اشتران کوه کجاست؟

اشترانکوه بی گمان یکی از زیباترین کوه‌های ایران به شمار می رود. این کوه دارای یخچال‌های طبیعی و همیشگی است. قله «سَن‌ْ بُران‌» معروف به چال کبود با 4150 متر ارتفاع، بلندترین قله اشتران کوه می باشد.  این‌ رشته‌ کوه‌ بخشى‌ از چین‌خوردگى‌ زاگرس‌ میانى‌ است‌. که‌ در امتداد شمال‌ باختری‌ – جنوب‌ خاوری‌ به‌ طول‌ حدود 50 کم و عرض‌ حدود 2 تا 11 کم در فاصله دو شهرستان‌ دورود و الیگودرز از استان‌ لرستان‌ قرار گرفته‌ است‌. به‌ گونه‌ای‌ که‌ از 10 کیلومتری‌ جنوب‌ شرقی شهر دورود آغاز، و به‌ جنوب‌ روستای‌ چقاگرگ‌ منتهى‌ مى‌شود.

اشتران کوه

در ارتفاعات‌ اشتران کوه‌ دره‌هایى‌ یخچالى‌ وجود دارد که‌ در اصطلاح‌ لری به‌ آنها چال ‌مى‌گویند. دامنه‌های‌ اشتران کوه‌ از دیرباز محل‌ استقرار طوایف مختلف بوده‌ است‌. این رشته کوه از لحاظ گونه‌های جانوری و گیاهی جزو مناطق حفاظت شده ایران است. این منطقه از  سال ۱۳۴۸ در فهرست مناطق محیط زیست جهانی قرار گرفته است.

غار 65 میلیون ساله قوری قلعه، طولانی ترین غار ایران

بهترین زمان کوهنوردی در اشتراکوه

اشتران کوه یکی از بلندترین رشته کوه های زاگرس است. که شامل قله های مهمی چون سن بران، چال میشان، گل گل، گل گهر و… است. بلندترین قله این رشته کوه قله ی سن بران به ارتفاع 4150 متر است. صعود به کوه های زاگرس در فصل زمستان به دلیل بارش زیاد برف و شرایط خاص کوهستانی منطقه، کمی سخت و مشکل است. اما بهترین زمان برای صعود به قله های این منطقه فصل های بهار و تابستان می باشد.

حتما یادمان باشد در زمان سفر به نقاط گردشگری به طبیعت، آثار والگوی رفتاری و فرهنگی آن منطقه احترام بگذاریم. و موجب برهم زدن آرامش و تخریب سایت‌های طبیعی و تاریخی نشویم. درصورت دیدن تخریب هم سکوت نکنیم.

 

اشتران کوه محلی برای تنفس هوای پاک

 اگر از آن دسته از افرادی باشید که از تنفس در هوای آزاد و تمیز لذت می برند، منطقه اشتران کوه گزینه بسیار خوبی است. در میان رشته کوه های اشتران کوه دریاچه ای زیبا به نام «گهر» وجود دارد. این دریاچه به نگین زاگرس مشهور شده است. این دریاچه  بر روی گسل اصلی زاگرس قرار دارد و در اثر زمین لرزه ای بزرگ پدید آمده است. این دریاچه به سبب نداشتن راه ماشین رو از  آلودگی دور مانده  و به نوعی بکر است. سالانه حدود ۷۰٬۰۰۰ گردشگر از این منطقه دیدن می کنند.

اگر با خودرو به این منطقه سفر می کنید، دسترسی به اشتران کوه و دریاچه گهر از طریق شهر دورود امکان پذیر است. به تازگی شکاف هایی که در کوه ایجاد کرده اند که دسترسی به این دریاچه را ساده تر نموده است. ساحل این دریاچه به جز قسمت مدخل دریاچه (ضلع غربی) و قسمت مقابل‌اش (ضلع شرقی) که ساحلی ماسه‌ای دارد و برای شنا مناسب است در سایر نقاط دارای ساحلی صخره‌ای است که برای شنا مناسب نیست. در قسمت پایین دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که متاسفانه در حال نابودی است.

دریاچه گهر

حیات وحش

دامنه های اشتران کوه زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی است. منطقه حفاظت شده اشترانکوه با حیات وحش متنوع شامل حیواناتی است از قبیل بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه‌ای،کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان است. همچنین آبزیانی مانند مارماهی، لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز در دریاچه گهر زیست می‌کنند.

 

 

حیات وحش اشتران کوه
حیات وحش اشتران کوه

سخن پایانی

لرستان سرزمینی زیبا، پر از مناطق بکر و کشف نشده است. سفر به این منطقه و دیدن همه‌ی شگفتی‌هایش مستلزم صرف زمان بسیاری است.  به لرستان که می‌آیید تنها به مقاصدی که در نظر گرفته‌اید فکر نکنید، بلکه از تمام مسیرتان لذت ببرید. جنگل‌ها و درختان بکر و گورستان‌ها و تپه‌های تاریخی کشف نشده‌ی زیادی در سر راه شما قرار دارند. اشتران کوه یکی از پدیده های  زیبا در منطقه زاگرس میانی است. چنانچه با هدف دوری جستن از زندگی آلوده شهری و بهره مندی از هوای پاک و طبیعت زیبا به استان لرستان سفر می کنید، دیدن از دریاچه گهر و اشتران کوه را فراموش نکنید. برای خرید بلیط هواپیما از تهران به خرم آباد همکاران ما در آژانس مسافرتی قصرشیرین راهنمای شما هستند.

مقالات مرتبط

دریاچه گهر، فیروزه‌ای در دامان اشترانکوه دریاچه گهر، فیروزه‌ای در دامان اشترانکوه
دریاچه کیو خرم آباد؛ تنها دریاچه طبیعی درون شهری ایران دریاچه کیو خرم آباد؛ تنها دریاچه طبیعی درون شهری ایران
جاذبه های گردشگری لرستان در یک تور جاذبه های گردشگری لرستان در یک تور
لرستان، پایتخت پل های تاریخی ایران لرستان، پایتخت پل های تاریخی ایران

1 دیدگاه برای ”سفر به آلپ ایران در اشتران کوه زاگرس

  1. آلپ ایران اشترانکوه در شهرستان ازنا
    پایتخت کوهنوردی ایران
    واقع شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *