ماسوله مشهد ، روستایی در میان ارتفاعات بینالود

ماسوله مشهد لقبی است که سفر دوستان به روستای کنگ کهن داده اند. روستای کنگ از توابع بخش طرقبه در استان خراسان رضوی است. در ساخت خانه های روستا از سنگ و چوب و خشت استفاده شده است.لایه ی ضخیمی از کاهگل روی دیوارها کشیده شده است.بیشتر اهالی این روستا به شغل دامداری، باغداری و فرش بافی مشغول هستند.باغ های گیلاس در میان کوههای سربه فلک کشیده منظره ی چشم نواز روستا است.وجود رودخانه های منطقه و هم چنین تنوع گیاهی و سرسبزی روستا گردشگران و مسافران بسیاری را جذب می کند. آژانس هواپیمایی قصر شیرین، شما را به تماشای ماسوله  مشهد دعوت می کند.

دسترسی سریع به عناوین مقاله…

معماری خانه های ماسوله مشهد 

از جاذبه های این روستا معماری و سبک ساخت خانه ها است.معماری روستای کنگ مانند معماری روستای ماسوله گیلان، به شکل پلکانی می باشد. پشت بام هر خانه، حیاط خانه ای دیگر است. از ویژگی های معماری این منطقه ایوان خانه های روستا است که باچوب ساخته شده اند. به این ایوان ها، پیشگاه گفته می شود.

معماری خانه های ماسوله مشهد 
معماری خانه های ماسوله مشهد

وجه نام کنگ

کنگ در لغت نامه دارای 2 معنی متفاوت است. یکی به معنی دژ مستحکم و دیگری پرنده ای قوی پنجه که در کوهستان زندگی می کند.با توجه به موقعیت مکانی روستا معنی دژ مستحکم بیشتر مورد استقبال بوده است.مردم روستا تپه های اطراف را دژ محکم روستا می دانند.

موقعیت ماسوله مشهد

روستای کنگ مشهد آخرین روستا در مسیر دره ی رودخانه ی کنگ می باشد. مسیر ارتباطی روستای کنگ به روستای نغدرو سپس به شهر طرقبه و بعدهم به مشهد می رسد. روستای کنگ مشهد در دامنه ی شرقی ارتفاعات بینالود و در 29 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. کنگ به دلیل کوه‌های مرتفع بینالود و درختان فراوان از آب و هوای معتدلی برخوردار است. معماری پلکانی و آب و هوای معتدل روستا، ماسوله ای دیگر را در ذهن تداعی میکند.

بنای شگفت انگیز آرامگاه خیام در نیشابور

تاریخچه ی ماسوله مشهد

قدمت روستای  گنگ به دوران پیش از اسلام برمیگردد. روستای کنگ محلی برای توقف کاروانیان و استراحت در راه طوس به نیشابور بوده است. نام این روستای باستانی مشهد در کتب تاریخی بسیاری آمده است. این نشان دهنده ی شهرت و اهمیت روستای کنگ در گذشته است.به عنوان نمونه نام روستای کنگ در شاهنامه ی فردوسی و در سفرنامه ی مشهور چارلز ادوارد نیز آمده است.

مهمانی ابرها در آسمان، با رستوران هوایی مشهد

راههای دسترسی به ماسوله مشهد

به راحتی با ماشین می توانید از مشهد به سمت ییلاغات غربی بروید. در دو راهی طرقبه و شاندیز به سمت طرقبه رفته و مسیر را به سمت روستا ادامه دهید.در راه میتوانید در طرقبه توقف و از مسیر لذت ببرید.اطلاعات بیشتر در مورد تور مشهد را از همکاران ما در آژانس هواپیمایی قصر شیرین دریافت کنید.

جاذبه های گردشگری ماسوله مشهد 

روستای کنگ نیز مانند مشهد و خطه ی خراسان جاذبه های متنوع گردشگری دارد. روستای کنگ در دل ارتفاعات بینالود قراردارد. این روستا برای دوستداران و اهالی کوهنوردی یکی از بهترین گزینه ها است. علاقمندان به طبیعت گردی می توانند در روستای کنگ از دره ی ارغوان و رودخانه ی کنگ و آبشار بازدید کنند. طبیعت گردی در این روستا با آب و هوایی معتدل و دلچسب بسیار خاطره انگیز است.

جاذبه های گردشگری ماسوله مشهد 
جاذبه های گردشگری ماسوله مشهد

غذاهای محلی

طرفداران غذای محلی می توانند شله ی مشهدی، آش و کوکوی های محلی کنگ را نوش جان کنند.

بناهای تاریخی

علاقمندان به تاریخ و بناهای تاریخی می توانند در کنگ از مزار شیخ عبدالله، قلعه حصار، رباط شاه عباسی, قلعه تیغ میان و قبرستان کنگ بازدید کنند. شیخ عبدالله یکی از عارفان این خطه است که متولد سال  1266 هجری قمری بوده است. شیخ عبدالله در مشهد و قم و عتبات عالیات به تحصیل پرداخت و سرانجام در کنگ چشم از جهان فرو بست.  

رباط شاه عباسی

رباط شاه عباسی بر دامنه ای مشرف به رودخانه ی کنگ و در انتهای دره ی کنگ است.این رباط در زیر زمین کنده شده و سقفی همتراز با شیب دامنه ی کوه دارد. مردم نقل میکنند که در گذشته راه نیشابور به مشهد از کنار این رباط بوده است.

قلعه حصار و قلعه ی تیغ میان

قلعه حصار، قلعه ای باستانی و مربوط به دوران ساسانی می باشد. قلعه ی تیغ میان نیز از دیگر آثار تاریخی شاخص این روستا است.

آبشار کنگ 

آبشار از جاذبه های طبیعی روستا و در مسیر رودخانه ی کنگ است. آبشار در ۵ کیلومتری جنوب غربی روستای کنگ و در دره ای سرسبز قرار دارد. البته در مسیر آبشارهای کوچک دیگری نیز به چشم می خورد.

آبشار کنگ 
آبشار کنگ

آژانس هواپیمایی قصرشیرین مفتخ زاست تا میزبان شما برای خرید تور مشهد و سفر به ماسوله و بازدید از جاذبه های گردشگری آن باشد.

 

مقالات مرتبط

باغ نادری مشهد، آرامگاه نادرشاه افشار باغ نادری مشهد، آرامگاه نادرشاه افشار
بازدید از آرامگاه فردوسی را از دست ندهیم بازدید از آرامگاه فردوسی را از دست ندهیم
شیشلیک گل سرسبد غذاهای مشهد شیشلیک گل سرسبد غذاهای مشهد
بنای شگفت انگیز آرامگاه خیام در نیشابور بنای شگفت انگیز آرامگاه خیام در نیشابور
طبیعت شگفت انگیز هفت حوض مشهد طبیعت شگفت انگیز هفت حوض مشهد
معرفی جاذبه های مذهبی مشهد معرفی جاذبه های مذهبی مشهد
شاندیز پدیده‌ی شگفت انگیز مشهد شاندیز پدیده‌ی شگفت انگیز مشهد
مهمانی ابرها در آسمان، با رستوران هوایی مشهد مهمانی ابرها در آسمان، با رستوران هوایی مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348