بازار رضا، بزرگترین بازار خرید سوغات مشهد

مشهد شهر همیشگی سفر است و خرید کردن همیشه یکی از جاذبه های هر سفر است. از اولین کارهایی که همه مسافران و زائران شهر مشهد پس از زیارت بارگاه امام هشتم علی بن موسی الرضا انجام می دهند خرید کردن است .خرید یادگاری از شهر مقدس مشهد برای خود و یا خرید سوغات مشهد برای دوستان و آشنایان، دغدغه ی هر گردشگری در مشهد است.مشهد بازارهای فراوانی دارد. از بازارهای قدیمی و سنتی تا مراکز خرید جدید و به اصطلاح مال های امروزی را دارد. اما بعضی بازارها حال و هوای دیگری دارند. بازار رضا هم یکی از بازارهای دلچسب و خاطره انگیز شهر مشهد با بوی خوش ادویه و زعفران است.برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در قصرشیرین تماس بگیرید.

دسترسی سریع به عناوین مقاله…

بازار رضا اولین و خاطره انگیزترین

بازار رضا اولین بازار سرپوشیده شهر مشهد است. بدون اغراق خاطره انگیز ترین بازار مشهد است.این بازار برای رفاه حال زائران و دسترسی آسان مسافران به مرکز خرید در نزدیکی حرم امام رضا(ع) ساخته شد.

بازار رضا از بازارهای قدیمی و اولین بازار سرپوشیده شهر مشهد است. مسافرانی که به مشهد سفر کرده‌اند معمولاً از بازار رضا خرید کرده اند.قدم زدن در بازار رضای مشهد یکی از خاطرات مشترک اغلب گردشگران مشهد است.

باغ نادری مشهد، آرامگاه نادرشاه افشار

بازار رضا از گذشته تا امروز

 بنای بازار در دوران پهلوی و در ابتدای دهه ۵۰ هجری شمسی بنا شده است. تا پیش از آن کسبه در حجره های قدیمی و به شکل سنتی در خیابان شیخ طوسی در جوار حرم امرار معاش می کردند. برای ساخت بازار رضا ابتدا حجره های قدیمی کسبه شهر که در اطراف حرم امام رضا(ع) و در خیابان شیخ طوسی قرار داشتند تخریب شد. در نتیجه ی زمینی به طول حدود یک کیلومتر و عرض حدود ۳۳ متر برای ساخت بازار ایجاد شد. فضای کلی بازار در دو طبقه و هر طبقه دارای دو راهروی موازی است. این بازار را معمار معروف ایرانی داریوش بوربور طراحی و بنا کرد. در طراحی بازار رضای مشهد از ساختار بازارهای قدیمی ایرانی الگو گرفته شده است. این بازار  به صورت سرپوشیده و در دو طبقه ساخته شد. عملیات احداث بازار در سال ۱۳۵۴ آغاز شد و در سال ۱۳۵۵ بنای بازار رضا مشهد افتتاح شد. پس از افتتاح ساختمان جدید بازار به کاسبان قدیمی که حجره های شان تخریب شده بود مغازه ای در بازار جدید داده شدست.تا امروز این بنا یکی از خاطره سازترین و پرتردد ترین بازارهای شهر مشهد است.ما شما را به سفری شیرین با قصرشیرین در مشهد دعوت می کنیم.

 

معماری هوشمندانه بازار

بنای بازار رضا بسیار هوشمندانه طراحی شده است. این بازار در واقع ۶ بازار مجزا درون بازاری به‌ ظاهر یکپارچه است. این ۶ بازار مجزا در نگاه اول به صورت یکپارچه دیده می‌شوند. حد فاصل بازارها به صورت هوشمندانه ای با طراحی یک هشتی مشخص و جدا شده است. در هر یک از این هشتی ها برای استراحت مسافران و کسانی که مشغول خرید هستند نیمکت و آبخوری قرار داده شده است. پلکان ورودی در طبقه دوم بازار نیز وارد یکی از این هشتی ها میشود.

معماری ایرانی بازار رضای مشهد در سردرهای آن کاملا مشخص است. مخصوصاً در سردر های اصلی بازار که با معماری ایرانی اسلامی طراحی و ساخته شده اند. سردرها به صورت پلکانی و کمی جلو آمده هستند. سردر میانی بزرگتر از سردرهای کناری بازار می باشد.

 

ویژگی های بازار رضا

بازار رضا پربازدیدترین و از بازارهای سنتی و معمولاً شلوغ کشور است. این بازار از قدیمی ترین مراکز تهیه سوغات و صنایع دستی شهر مشهد می باشد. اگر وقت کمی برای خرید دارید، بازار رضا بهترین گزینه است. اول اینکه بازار رضا به حرم رضوی بسیار نزدیک است. دوم اینکه برای تمامی گروههای سنی می توانید سوغاتی مناسب را در این بازار پیدا کند.سوم اینکه خرید کالا و سوغاتی در بازار رضا به دلیل قیمت نسبتا پایین تر اجناس، برای خریداران به صرفه است. اگر شما هم هوس خرید کرده اید کافی است با قصرشیرین تماس بگیرید.

 

سوغات بازار رضا

از جمله اقلامی که برای خرید در بازار رضا می توانید به آنجا مراجعه کنید، می توان به مغازه های فروش جواهرات، نقره فروشی ها، عطر فروشی ها، طلاسازی ها، پارچه فروشی ها، ادویه فروشی ها،لباس فروشی ها، اسباب بازی فروشی ها،و البته مهر و تسبیح فروشی ها و سجاده های زیبای مشهد، اشاره کرد.آب نبات های زنجبیلی معروف مشهد را در این بازار به وفور پیدا کرده و خاطراتتان تازه می شود.

طبقه دوم بازار رضای مشهد بسیار دیدنی است. مغازه های طبقه دوم را اغلب کارگاه های سنگ تراشی، فیروزه تراشی، طلاسازی، صنایع دستی و گلدوزی تشکیل می دهند. دیدن صنایع دستی شهر مشهد و مشاهده ی طرز تهیه ی آنها برای گردشگران بسیار جذاب و با ارزش است.در این طبقه آتلیه های عکاسی هم برای ثبت خاطرات شیرین این سفر در خدمت مسافران هستند. چه بسا مسافرانی که بهترین لحظات عمرشان را در این آتلیه ها به یادگار ثبت کرده اند.

راه دسترسی به بازار رضا

دسترسی به بازار رضا برای مسافران بسیار راحت می باشد. از ورودی های مختلف در نظر گرفته شده می‌توان وارد بازار شد. از هر سوی شهر به راحتی با ناوگان حمل و نقل عمومی به بازار رضا دسترسی دارید.  اگر پس از زیارت حرم امام رضا(ع) قصد خرید دارید به راحتی می توانید به بازار رضا بروید. دسترسی به بازار رضا از سمت حرم بسیار آسان است. بازار رضا در فلکه آب قرار دارد و تا میدان هفت تیر مشهد طول بازار ادامه دارد. شما از حرم به سمت باب الرضا خارج شوید. به فلکه آب مشهد برسید و آنجا ورودی بازار را خواهید دید.

اگر می‌خواهید با کم‌ترین هزینه و با سریع‌ترین روش به بازار رضای مشهد بروید، استفاده از مترو تنها راه فرار از ترافیک سنگین شهر، به‌خصوص در نزدیکی حرم امام رضا است.

شما عزیزان اگر می‌خواهید از طریق مترو به بازار رضا بروید، می‌توانید در ایستگاه مترو 17 شهریور (نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به بازار رضا) یا ایستگاه مترو بسیج پیاده شوید و با طی کردن یک پیاده‌روی کوتاه به بازار رضا می‌رسید.

بازارهای نزدیک حرم در مشهد

به جز بازار رضا شما می توانید از بازارهای دیگر هم در حوالی حرم دیدن کنید:

  • مراکز تجاری: پروما، الماس شرق، آرمان
  • پاساژها: پاساژ کاسپین
  • بازارهای سنتی: بازار جنت، بازار عباسقلیخان

هتل های نزدیک بازار رضا

هتل الماس مشهد، هتل درویشی مشهد ، هتل قصر طلایی مشهد، هتل پردیسان مشهد از هتلهای نزدیک به بازار رضا هستند.

سخن پایانی

بازار رضا هر ساله میزبان میلیون‌ها بازدیدکننده ایرانی و گردشگر خارجی از سرتاسر جهان است. این بازار یکی از بزرگترین و معروف ترین بازار مشهد است. با سفر به مشهد حتما برای خرید سوغاتی و تماشای دیدنی های آن به بازار رضا هم سری بزنید.

 

مقالات مرتبط

باغ نادری مشهد، آرامگاه نادرشاه افشار باغ نادری مشهد، آرامگاه نادرشاه افشار
بازدید از آرامگاه فردوسی را از دست ندهیم بازدید از آرامگاه فردوسی را از دست ندهیم
شیشلیک گل سرسبد غذاهای مشهد شیشلیک گل سرسبد غذاهای مشهد
بنای شگفت انگیز آرامگاه خیام در نیشابور بنای شگفت انگیز آرامگاه خیام در نیشابور
طبیعت شگفت انگیز هفت حوض مشهد طبیعت شگفت انگیز هفت حوض مشهد
معرفی جاذبه های مذهبی مشهد معرفی جاذبه های مذهبی مشهد
شاندیز پدیده‌ی شگفت انگیز مشهد شاندیز پدیده‌ی شگفت انگیز مشهد
مهمانی ابرها در آسمان، با رستوران هوایی مشهد مهمانی ابرها در آسمان، با رستوران هوایی مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348