دشت ارژن شکارگاه پادشاهان هخامنشی

دشت ارژن از جاذبه‌های طبیعی شهر شیراز است. این دشت زیبا در منطقه ای میان کازرون و کوه چنار واقع شده است. دشـت ارژن در کنار ارتفاعات جنوبی زاگرس قرار دارد. دشـت ارژن از جاذبه ها و مقاصد گردشگری شهر شیراز در استان فارس است. دشتی پهناور و زیبا که از گذشته در زندگی مردمان این دیار نقشی اساسی و مهم داشته است. آب و هوای کوهستانی، درختان، علفزارها، آبشار و دریاچه از جمله دیدنی های دشت زیبای ارژن هستند. دشت ارژن با نعمت های طبیعی فراوان همواره آغوش خود را برای دوستداران طبیعت گشوده است. آژانس هواپیمایی قصر شیرین بازدید از دشت ارژن شکارگاه پادشاهان هخامنشی را به طبیعت دوستان ایران عزیز پیشنهاد می کند. در ادامه با ما در سفری شیرین همراه باشید تا این دشت زیبا از جاذبه های طبیعی استان فارس را بیشتر بشناسیم.

 

دشت ارژن کجاست؟

این دشت از ذخیره‌گاه ‌های زیست‌کره یونسکو در ایران می باشد. این ذخیره گاه  در استان فارس در بخش جنوبی کوههای زاگرس و در محدوده ای در  حدود ۶۰ کیلومتری غرب شهر شیراز واقع شده است. راه ارتباطی استان های فارس و خوزستان و بوشهر از کنار این منطقه می گذرد. در شمال این بخش روستای دشت ارژن و در غرب آن شهر کازرون با فاصله حدود ۱۲ کیلومتر قرار دارد. (نمایش روی نقشه گوگل)

 

پوشش گیاهی و جانوری دشت ارژن

از مهمترین زیستگاه‌ های این ذخیره‌گاه زیست‌کره، تالاب ارژن و تالاب پریشان را در شمال شرقی و جنوب غربی می توان نام برد. این زیستگاه ها به دلیل دارا بودن آب و هوا و ارتفاعات متفاوت، از ۸۰۰ تا ۲۴۰۰ متر دارای تنوع غنی از لحاظ پوشش گیاهی و جانوری می‌باشند. در این منطقه حدود ۶۰ گونه پستاندار، ۴۳ گونه ماهی، حدود ۴۰ گونه خزنده و چهار گونه دو زیست زندگی می کنند.

این منطقه ۲۹ روستا دارد که در اطراف تالاب ها و چشمه ها بنا شده‌اند. پوشش گیاهی و گونه های درختی موجود در دشت ارژن، درختان بلوط، زالزالک و بادام است. در فصل‌های سرد سال، این منطقه پوشیده از گل‌های نرگس می باشد. البته گونه های درختی سرو کوهی در این منطقه بسیار به چشم می خورد. همچنین در مناطق پایین قله‌ های منطقه، جنگل ‌های بلوط شروع می شود. کم ارتفاع ترین بخش های این منطقه اطراف دشت های تالاب پریشان است.

 

ردپای تاریخ در دشت ارژن

در سفر به شیراز، در بازدید از تخت جمشید اگر نقش‌ های شیر، گوزن و آهوی ایرانی را بر کتیبه ها مشاهده کرده باشید، متوجه می شوید که در دوران هخامنشی شاهان و پادشاهان برای شکار به سوی دشت ارژن می رفتند. این دشت محل زندگی شیر ایرانی و آهو بوده است. البته در حال حاضر با از دست رفتن نیزارهای اطراف دریاچه و تبدیل زمین های منطقه به اراضی کشاورزی و با احداث مزارع، متاسفانه نسل این نوع شیر منقرض گردیده است. 

بسیار تأسف برانگیز است که دیگر نمی توانیم شاهد زیست این حیوانات منحصر به فرد در این منطقه باشیم. در شمال غربی دشت ارژن آثار باستانی و کتیبه های معروف تنگ شاپور واقع شده است که می توان از آن ها بازدید کرد. همچنین این دشت کهن محل وقوع داستان های کهن شاهنامه و در همسایگی یکی از بزرگ‌ترین سلسله های تاریخی یعنی هخامنشیان است.

 

جاذبه های گردشگری دشت ارژن

در کنار طبیعت ناب، در دشت زیبای ارژن، آبشار چرو نیز در کنار دیگر زیبایی های این دشت خودنمایی می‌کند. آبشار چرو نام دیگر آبشار ارژن است. یکی دیگر از جاذبه های طبیعی دشت ارژن، دریاچه ارژن می باشند.

دریاچه ارژن

دریاچه ارژن در دشت ارژن با وسعتی در حدود ۲ هزار هکتار قرار دارد. آب این دریاچه از رودخانه دالکی و بارندگی های سالیانه تامین می شود. منظره این دریاچه و دشت اطراف آن بسیار زیبا و چشم نواز است. انعکاس تصویر کوه‌ها و ارتفاعات در آب دریاچه و گل های شقایق و بوته های زالزالک اطراف دریاچه منظره ای وصف ناپذیر را پیش روی شما قرار می دهد.

تجربه تماشای علفزارهای زاگرس از تجربه های ناب و خاطره انگیز در تور شیراز و بازدید از دشت ارژن می باشد.

آبشار ارژن

آبشار چرو نیز یا همان آبشار ارژن از جاذبه های دشت ارژن می باشد. آبشاری عریض که از صخره های پوشیده از خزه سرازیر می شود. منظره این آبشار در فصل بهار و همچنین در فصل زمستان در هنگام یخ زدن بسیار زیبا و دیدنی است. با وجود امکانات رفاهی مانند چندین رستوران و سرویس بهداشتی و بوفه و نمازخانه، محوطه این آبشار یکی از بهترین گزینه ها برای آرامش و استراحت در دل طبیعت زیبای دشت ارژن است.

 

چادرها و سبک زندگی عشایر

یکی دیگر از جاذبه های ویژه در دشت ارژن، چادرهای عشایری و سبک زندگی عشایر غیور کشورمان است. اگر در زمان ییلاق عشایر در این منطقه حضور داشته باشید، عشایر در طول کوچ خود در فصل ییلاق از این دشت گذر کرده و به این دشت می آیند. دیدن چادر های عشایری و دام های در حال چرا و تماشای سبک زندگی خاص و هوشمندانه عشایر در دشت ارژن یکی دیگر از مناظر و بازدید های خاطره انگیز در تور شیراز است.

در بازدید از دشت ارژن و جاذبه های آن، روستاییان روستاهای دور و نزدیک، فروشگاه های کوچکی برپا کرده‌اند. در این غرفه ها که توسط خود روستاییان اداره می‌شود، محصولاتی مانند صنایع دستی منطقه،  لبنیات محلی و تولیدات بانوان روستایی به بازدیدکنندگان عرضه می‌شود.

از جاذبه های بسیار نزدیک و در همسایگی دشت ارژن، شهر تاریخی بیشاپور و دریاچه پریشان را می توان نام برد.

 

شهر تاریخی بیشاپور

یکی دیگر از جاذبه های دشت ارژن شهر تاریخی بیشاپور است. در این شهر که در دشـت ارژن و در نزدیکی شهر کازرون واقع شده است. می توانید کتیبه های سنگی بزرگ دوران ساسانیان را مشاهده کنید. شهر تاریخی بیشاپور از شهرهایی است که در دوران خود با پیشرفته ترین علوم آن زمان، ساخته شده است. با بازدید از دشت ارژن می توانید از این شهر تاریخی و کتیبه های تاریخی و ارزشمند آن نیز بازدید کنید.

دریاچه پریشان بزرگترین دریاچه آب شیرین خاورمیانه

دریاچه پریشان یکی دیگر از جاذبه های طبیعی گردشگری استان فارس و از گزینه‌های بسیار دیدنی می باشند. دریاچه پریشان از لحاظ وسعت از دریاچه ارژن کوچکتر است. این دریاچه مانند نگینی آبی رنگ در میان دشت و کوهستان قرار داشته و می درخشد. در فصل بهار و ماه‌های فروردین و اردیبهشت منظره ای بی نظیر برای عکاسی در طبیعت پیش روی شما قرار می گیرد. دیدن شقایق های وحشی در این دشت زیبا و اطراف دریاچه بسیار دل انگیز است. این دریاچه بزرگترین دریاچه آب شیرین در خاورمیانه می باشد. 

بهترین زمان بازدید دشـت ارژن

یکی از بهترین زمان ها برای بازدید از این دشت زیبا، فصل بهار و خصوصاً ماه‌های فروردین و اردیبهشت است. در این هنگام دریاچه ها و آبشارها پرآب،  علفزارها سرسبز و زیبایی دشت ارژن در اوج است. البته همیشه تماشای طبیعت در هر فصلی از سال زیبایی و جذابیت خاص خود را دارد. پاییز رنگارنگ هم طرفداران بسیاری در بین طبیعت گردان منطقه دارد. در فصل های سرد سال دشت غرق در گل های زیبای نرگس است. و عطر گل ها، هوش و دل گردشگران را می رباید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تور شیراز و یا برای خرید بلیط هواپیما سیستمی و بلیط هواپیما چارتر با آژانس هواپیمایی قصر شیرین تماس بگیرید.

 

طبیعت گردی در دشت ارژن

مقالات مرتبط

غذاهای محلی و خوشمزه شیراز غذاهای محلی و خوشمزه شیراز
مارگون ، آبشاری چشمه ای در دل شیراز مارگون ، آبشاری چشمه ای در دل شیراز
ارگ کریم خان، منزلگاه بنام‌ترین شاه زند در شیراز ارگ کریم خان، منزلگاه بنام‌ترین شاه زند در شیراز
تخت جمشید، شکوه فرهنگ و عظمت ایران باستان تخت جمشید، شکوه فرهنگ و عظمت ایران باستان
سعدیه شیراز، آرامگاه پادشاه سخن سعدیه شیراز، آرامگاه پادشاه سخن
هفت تنان شیراز، راوی پنج مجلس هفت تنان شیراز، راوی پنج مجلس
آرامگاه کوروش، نگینی در پایتخت ایران باستان آرامگاه کوروش، نگینی در پایتخت ایران باستان
بوی خوش شکوفه های بهارنارنج در باغ دلگشا شیراز بوی خوش شکوفه های بهارنارنج در باغ دلگشا شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *