دژ مهرپادین، نگهبان کهنسال شهر مهریز یزد

دژ مهرپادین یزد، قلعه ای در شهر مهریز و 30 کیلومتری یزد است که یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد به شمار می رود. مهرپادین در قرن هشتم در دل کشتزارها و باغ های میوه این شهر به گونه ای باشکوه ساخته شد تا همچون نگهبانی این شهر را از گزند دشمنان پاسداری کند. هر سال گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان از دژ مهرپادین بازدید می کنند. در ادامه با آژانس مسافرتی قصرشیرین همراه باشید تا شما را با یکی از شگفت انگیزترین مناطق گردشگری ایران در استان زیبای یزد آشنا کنیم.

 

معماری دژ مهرپادین

مهرپادین از آن دسته دژهای مسکونی است که در طبقه بالای آن، مردم و طبقه پایین دام ها سکونت داشتند. طبقات کاهگلی بالا و پایین، با راه پله ای باریک و خشتی به هم می رسند. فضای درونی دژ مهرپادین مهریز دارای فضای شاه نشین یا ارباب نشین در بلندترین و مشرفترین بخش سازه، بخش مسکونی عمومی، بخش مذهبی(نمازخانه)، انبار نگهداری کالا، استطبل، دالان ها و فضاهای ارتباطی بی شمار است.

معماری دژ مهرپادین
معماری دژ مهرپادین

در بخش شرقی دژ، کاریز ژرفی است که گمان می رود آب مورد نیاز دژ را فراهم می کرده است.

سامانه ی پدافندی دژ، «کندک»(خندق) و دو دیوار است که هر دو دیوار، چهار برج در گوشه ها دارند.  دو برج دیگر نیز در میانه ی گوشه های طولی دیوار درونی جای گرفته اند. مجموعه ی این برج و بارو در ترکیب با سردَر ورودی و دیواره ی بیرونی دژ با آذین بندی های زیبای هندسیِ نقش بسته بر روی آنها، ریخت زیبا و بی مانندی را در میانه ی دشت پدید آورده است. دژ در سال های نه چندان دور فعال بوده و هر یک از اهالی اتاقی در آن داشته اند که فراورده های کشاورزی، خوراک و دام هایشان را در آن نگهداری و انباشت می کردند.

دور دژ مهرپادین یک خندق بزرگ ساخته اند که دسترسی دشمن به درون دژ را دشوار می سازد. دو حصار 6/5 متری نیز فضاهای درون قلعه را فراگرفته است. این حصارها به شکل چینه ای از گل و خشت درست شده اند و بخش بالایی آن ها کنگره ای است. دیواره های داخلی دژ نیز با ارتفاع 8/5 متر دارای روزنه هایی برای تیراندازی هستند.

محوطه درونی دژ مهرپادین مهریز یزد
محوطه درونی دژ مهرپادین مهریز یزد

دسترسی به دژ از بخش جنوبی انجام می گیرید و در ورودی، چوبی و ۲ لته است که با گُل میخ های فلزی آذین شده است. سردَر ورودی، قوسی خوش ریخت و نیزه دار دارد و ارابه های برجسته با نقش های هندسی در دو سوی آن دیده می شود. بخش بالایی آن نیز دارای تیرکش و آذین بندی های چلیپایی است.

 

کاربرد دژ مهرپادین

انسان در گذشته همیشه در برابر خطر و حادثه بوده است. از این رو گذشتکان برای حفظ امنیت و ماندگاری خویش به روش های گوناگونی با این خطرات مبارزه می کردند. یکی از روشهای ساده برای حفظ امنیت خانه ها ساختن دیوار دور تا دور خانه ها بوده است. آنها نوع بنا را متناسب با شرایط طبیعی و آب و هوایی منطقه انتخاب می کردند. قلعه ها نیز بناهایی برای امنیت ساکنان آنها ساخته می شدند. هسته اصلی شهرهای امروزی را همین دژها و قلعه ها تشکیل داده اند.

بر پایه بررسی های انجام شده، دژ مهرپادین برای سکونت همیشگی نبوده و تنها در زمان خطر و یورش یکباره، اهالی روستا را ترک و با دارایی های ارزشمندشان، روزهای گذرایی را درون دژ سپری می کرده اند. این سازه در سال 1381 به شماره ی 6143 ثبت ملی شده است.

 

ریشه نام گذاری مهرپادین

مهریز عنوان گستره ای باستانی و دربردارنده ی مجموعه ای از روستاهایی است که نام کهن آنها «مهرگرد» بوده و به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت داده شده است.

بازدید گردشگران خارجی از دژمهرپادین
بازدید گردشگران خارجی از دژمهرپادین

ویژگی های دژ مهرپادین مهریز

  • آسانی رفت و آمد: مواردی چون سختی راه، وسایل رفت و آمد، فاصله ی جاذبه گردشگری تا نزدیکترین شهری که دست کم‌ بیش از 100 هزار تن جمعیت دارد. مهریز در 25 یکلومتری یزد با جمعیتی بیش از 600 هزار نفر می باشد.
  • دیرینگی: این دژ از سده ی هشتم خورشیدی برجای مانده است.
  • شمار بازدیدکنندگان: گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری از این دژ دیدن می کنند.
  • ثبت ملی: دژ مهرپادین به شماره ی 6143 ثبت ملی شده است.
  • ثبت جهانی: متاسفانه هنوز ثبت جهان نشده است.
  • شگفتی: سامان مندی و چیدمان راه های ارتباطی درون دژ پیچیدگی و تنیدگی ویژه ای دارد.
  • دست نخوردگی و بکر بودن
  • سوغاتی ها: هاون سنگی، آسیاب سنگی، تنور سفالی، گیوه، سبدبافی، انجیر و انار از سوغات مهریز است.
  • ضریب امنیت: بازدید از دژ مهرپادین به دلیل جای داشتن در بافت شهری امنیت بالایی دارد.
  • امکانات رفاهی: چندین اقامتگاه بومگردی و یک دهکده توریستی پیرامون دژ مهرپادین وجود دارد.
  • خوراک های بومی ویژه: آش کدو، قیمه نخود یزدی، قلیه کدو یزدی، آش آلو یزدی، کوفته لپه یزدی، آش شولی و…

 

از کجا به دژ مهرپادین برویم؟

دژ مهرپادین یکی از یادمان های تاریخی شهرستان مهریز در استان یزد است که میان جاده یزد ـ کرمان و خیابان انقلاب در بخش ورودی زمین‌های کشاورزی آن منطقه جای گرفته است.

 

هتل ها و اقامتگاه های مهریز

 

هتل ستاره

هتل ستاره شهر مهریز یزد در کیلومتر یک جاده مهریز به یزد و کیلومتر ۲۵ جاده یزد به کرمان است. از مزایای این هتل می‌توان به دسترسی آسان به اماکن گردشگری از جمله قلعه تاریخی مهرپادین، قلعه باغدهوک، تفرجگاه غربالبیز اشاره نمود. این هتل با پرسنلی مجرب و آموزش دیده با افتخار آماده میزبانی از میهمانان گرامی است.

هتل ستاره مهریز
هتل ستاره مهریز

 

هتل باغ پهلوان پور

هتل باغ پهلوان پور مهریز یزد با پیشینه ای  تاریخی،  مقصدی خوب برای گردشگران است. این هتل با درختان چنار سر به فلک کشیده و کهنسال در امتداد جوی آب قنات، بافت تاریخی و کوشک سنّتی خود تلفیقی از هنر و اصالت ایران باستان را به نمایش گذاشته است.

تخت های بسیاری در محوطه هتل باغ پهلوانپور یزد، چیده شه که با نشستن بر روی آنها و صرف غذاهای خوشمزه مهریز، می توان از لذت زندگی در طبیعت بی مانند مهریز را چشید.

این هتل با ساختار سنتی و امکانات مدرن، همواره آماده پذیرایی از گردشگران از سایر نقاط ایران و جهان است.

هتل باغ پهلوان پور
هتل باغ پهلوان پور

 

 امکانات ورزشی باغ پهوان پور:

  • زمین فوتبال ساحلی
  • زمین والیبال ساحلی
  • فوتبال دستی
  • میز تنیس

جاذبه های تاریخی نزدیک به هتل پهلوان پور

  •  دژ خورمیز
  • دژ مهرپادین
  • زیارتگاه پیرنارکی
  • باغ آهو سریزد
  • کوه ریگ
  • پارک سرو کهنسال
  •  چشمه غربال بیز

 

جشن نور و آیینه در قصر روشنایی یزد

 

اقامتگاه بومگردی سرای جهانگرد

اقامتگاه بوم گردی سرای جهانگرد مهریز در سال ۱۳۹۴ با الهام از معماری ایرانی دوره قاجار ساخته شده است. این هتل دارای حیاط درونی گل کاری شده است که در میان آن یک حوض زیبا جای گرفته است. دسترسی به دژ مهرپادین با اقامت در این هتل زیبا و سنتی بسیار ساده خواهد شد. همچنین خاطره ای بی مانند از زندگی سنتی و دور از زندگی آلوده شهری را تجربه خواهید کرد.

اقامتگاه بومگردی سرای جهانگرد
اقامتگاه بومگردی سرای جهانگرد

 

سخن پایانی

شما می توانید با رزرو تور و بلیط هواپیمای یزد از آژانس مسافرتی قصرشیرین از  دژمهرپایین و سایز یادمان های تاریخی و باستانی شهرمهریز یزد بازدید کنید. اقامتگاه های بومگردی بسیاری افزون بر چندین هتل در شهر مهریز آماده پذیرایی از شما گردشگران گرامی است. چنانچه نمی خواهید در شهر مهریز اقامت کنید می توانید.یکی از هتل های به روز و مدرن شهر یزد را انتخاب کنید. تا پس از گردش در شهر تاریخی یزد، از مهریز و دیدنی آن نیز بازدید کنید. 

به امید روزی که بتوانیم صنعت توریسم را در ایران آنچنان گسترش دهیم که قطب بزرگ گردشگری آسیا و خاورمیانه شود. چرا که باور داریم پتانسیل های گردشگری ایران چندین برابر کشور همسایه مان ترکیه است، با این تفاوت که تنها یک همت ملی و یک مدیریت درست می طلبد.

 

یزد، جشنواره تاریخی بادگیرها

مقالات مرتبط

یزد، جشنواره تاریخی بادگیرها یزد، جشنواره تاریخی بادگیرها
جشن نور و آیینه در قصر روشنایی یزد جشن نور و آیینه در قصر روشنایی یزد
سرو 4500 ساله ابرکوه، کهنسال ترین درخت ایران سرو 4500 ساله ابرکوه، کهنسال ترین درخت ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *