درمان تومور مغزی با روش شوک الکتریکی در ایران

یکی از روش های درمان بیماری های مغز و اعصاب در ایران جراحى استریوتاکتیک (Stereotactic Surgery) با شوک الکتریکی است. در این نوع درمان از شتاب دهنده خطی برای جراحی مغز و درمان تومور مغزی و بسیاری از مشکلات اعصاب و روان از قبیل پارکینسون، دمانس، زوال عقل و… استفاده می شود. این روش در ایران و تنها چند کشور پیشرفته جهان انجام می گیرد. در ادامه این مطلب از آژانس مسافرتی قصرشیرین شما را با فهرستی از بیماری های مغزی درمان پذیر در ایران آشنا می سازیم.  

 

بیماری های مغز و اعصاب

بیماری های مغز و اعصاب یکی از بیشترین علت های مرگ و میر و ناتوانی های جسمی و روحی در جوامع مختلف است. آمارها نشان می دهد که حدود 10 هزار  از 100000 نفر جمعیت جوامع مبتلا به آلزایمر هستند. و حدود 400 تا 800 مورد بیماری صرع در 100هزار نفر جمعیت گزارش می شود. همواره 20%  افراد جامعه دچار کمردرد و عوارض آن هستند. 3.5% تا 16% دچار سردردهای مکرر و تشدید شونده هستند.

 

کدام بیماری های مغزی در ایران درمان می شوند؟

سیستم عصبی بدن و مغز نخاع و ستون فقرات از جمله مهمترین اعضای بدن انسان هستند که سلامت آنها بسیار با اهمیت است. بسیاری از این مشکلات و صدمات  مغزی در ایران درمان پذیرند. ضمن این که نیاز به مراقبت های ویژه از بیمار در طول مدت درمان و پس از آن مورد نیاز است.

 تومورهای مغزی

تومورهای مغزی انواع گوناگونی دارند، اما تنها برخی از آنها بطور جدی خطرناک هستند. با این که همه تومورها مرگبار نیستند اما یکی از خطرناک ترین بیماری های مغزی به شمار می آیند.

تومور مغزی در هر سنی ممکن است رخ دهد اما بزرگسالان بیشتر دچار آن می شوند. علامت ها و نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد شما به تومور مغزی دچار شده اید:

  • مشکل در بینایی، شنوایی، صحبت کردن
  • مشکل در تعادل جسمی
  • سردرد
  • حملات ناگهانی
  • فلج شدن عضلات صورت
معاینه بیمار توسط جراحان
Examination of the patient by surgeons

روش های درمان تومور در ایران

در ایران از دو روش برای درمان تومور استفاده می شود.  جراحی مغز و روش پرتودرمانی. این که با کدام روش درمان شوید را پزشک تشخیص می دهد که برای درمان و یا خارج کردن تومور از پرتودرمانی و یا جراحی استفاده شود.

پارکینسون (Parkinson)

بیماری پارکینسون، از بیماری های مغزی خطرناک است. پارکینسون، سبب اختلال در سلولهای مغزی کنترل کننده حرکت می شود. این بیماری بین سن 50 تا 60 سالگی آغاز می شود. علامت اولیه عموما وجود لرزش در دست، پا یا آرنج است. نشانه های دیگر شامل سفتی ماهیچه ها، مشکلات تعادل در هنگام راه رفتن و دشوار شدن صحبت کردن و بلعیدن می باشد.

همچنین  امکان دارد در مواقعی فرد شروع به لرزش شدید کند و توانایی راه رفتن را از دست بدهد. در برخی بیماران، بیماری پارکینسون پیشرفت می کند و هر روز وخیم تر می شود. و در برخی دیگر شدت بیماری افزایش نمی یابد.

صرع (epilepsy)

صرع  معمولا به علت آسیب دیدگی مغز، سرطان مغز، و مصرف بیش از اندازه دارو و الکل، و دلایل دیگر ایجاد می‌شود. حملات صرعی نتیجه فعالیت سلولی بیش از حد و غیرعادی عصب کورتیکال یا غشایی در مغز است. صرع در ایران با کارگذاری الکترودهایی در مغز و هدایت جریان الکتریکی ضعیف به هسته سلولی درمان می شود. این روش درمانی 12 سال است که در ایران انجام می شود. امروزه کشورهای پیشرفته، تومورهای مغزی و صرع را با این روش درمان می کنند. 

دندانپزشکی زیبایی در ایران

جراحى استریوتاکتیک(Stereotactic Surgery) در بیمارستان عرفان تهران

در بیمارستان عرفان تهران Deep Brain Stimulation یا DBS و جراحى استریوتاکتیک (Stereotactic Surgery) انجام می‌شود.

در جراحی DBS الکترودهایی از طریق یک باتری در مغز کار گذاشته می شود. این الکترودها جریان الکتریکی ضعیف و کنترل شده ای را به هسته سلولی خاصی در مغز می فرستند. این جریان الکتریسته سبب کنترل و بهبود نشانه ها و گاه کنترل کامل نشانه های بیماری می شوند.  در این روش جراحی، نخست از هسته سلولی تصویربرداری دقیقی صورت می گیرد و پس از آن الکترودها با مسیریابی کامپیوتری در هسته عمقی کاشته می شوند. این روش در ایران و برخی کشورهای پیشرفته جهان برای درمان بیماری های صعب العلاج کاربرد دارد. این نوع عمل جراحی از دشوارترین و پیچیده ترین روش های درمان مشکلات مغزی است. این عمل جراحی بیش از ۱۲ سال است که در ایران انجام می شود و بیشترین تعداد آن که افزون بر ۴٠٠ جراحى موفق است توسط آقای دکتر منصور پرورش -یکی از بهترین جراحان مغز و اعصاب در ایران – انجام شده است.

جراحی مغز - بیمارستان عرفان تهران
Brain Surgery – Erfan Hospital, Tehran

 

درمان تومور مغزی در بیمارستان محمد نمازی شیراز

در این عمل جراحی، بر روی سر بیمار فریمی نصب می شود. سپس بیمار در بخش جراحی مغز و اعصاب به سی تی اسکن و MRI منتقل می شود. با پروتوکل مخصوصی از سر بیمار تصویربرداری می شود.  در مرحله بعد، با استفاده از نرم افزار، مختصات سه بعدی سلول هدف محاسبه می شود.  سپس بیمار به اتاق عمل منتقل می شود و بی هوشی عمومی روی بیمار انجام می شود. سپس هسته سلولی تومور مورد هدف شوک الکتریکی قرار می گیرد.

 

بیمارستان موقوفه محمد نمازی - شیراز
Endowment Hospital Mohammad Namazi – Shiraz

 

بیمارستان تخصصی نمازی یکی از قدیمی ترین و مجهزترین بیمارستان های ایران است. این بیمارستان موقوفه شادروان محمد نمازی است که در سال 1334 ساخته شده است. حدود ۴۵۰۰ پزشک و کارمند و استاد متخصص در این مرکز تخصصی کار می کنند. بیمارستان نمازی شیراز قطب بزرگ درمانی جنوب کشور به شمار می رود. بیماران از سراسر ایران و کشورهای اطراف برای خدمات درمانی به این بیمارستان مراجعه می کنند. یادآوری می شود که در این بیمارستان علاوه بر جراحی های مغز و اعصاب، پیچیده ترین خدمات جراحی همچون پیوند اعضای بدن و درمان تومور مغزی انجام می شود. 

 

جراحى استریوتاکتیک در بیمارستان فوق تخصصی سینا اراک

پروفسور «منصور پرورش» جراح مغز و اعصاب و مسئول تیم جراحی مغز بیمارستان سینا اراک است. او عمل جراحی مغز به روش استریوتاکسی را امکانی برای دسترسی به همه نقاط  مغز با کمترین درصد خطا توصیف کرده است. روش استرئوتاکسی یا استریوتاکتیک امکان درمان بسیاری از بیماری های لاعلاج مغزی و حرکتی به روش تحریک عمقی مغز در هسته های مغزی (DBS)  را بدون باز شدن جمجمه بیمار فراهم می‌کند. بسیاری از بیماری‌های حرکتی مانند پارکینسون و تومورهایی که در عمق یا سطح مغز قرار دارند با این شیوه در «بیمارستان فوق تخصصی سینا» شهر اراک درمان می شوند.

شهر اراک مرکز استان مرکزی یکی از قطب های بزرگ صنعتی ایران است. بیمارستان فوق تخصصی سینا در اراک یکی از  مراکز درمانی مجهز به تجهیزات پیشرفته استرئوتاکسی و تیم درمانی با تجربه برای انجام این نوع عمل جراحی است.

بیمارستان فوق تخصصی سینا - اراک
Sina super specialty Hospital – Arak

 

مکانیسم جراحی استریوتاکتیک در بیماری تومور مغزی

در روش جراحى استریوتاکتیک (Stereotactic Surgery)، با استفاده از سیستم استریوتاکسى در قسمت‌هاى عمقى و غیر قابل دسترس مغز، اعمال جراحى با دقت بسیار بالا و بدون آسیب رسیدن به بافت‌هاى سالم مغز انجام می شود.

در این روش ابتدا سیستم استریوتاکسى بر روى جمجمه وصل می شود. تصاویر دقیق با MRI از مغز گرفته می شود.  سپس مختصات نقطه‌اى از مغز که براى جراحى مد نظر است، محاسبه و انتخاب می شود. پس از آن  مختصات بدست آمده روى دستگاه استریوتاکسى منتقل می شود و از اینجا به بعد مانند سیستم‌هاى ناوبرى بدون دیدن مستقیم و با هدایت کامپیوتر می‌توان به هر نقطه‌اى از مغز که مورد نظر باشد، دسترسى یافت. در این روش بدون بیهوشى عمومى امکان انجام جراحى وجود دارد.

نگهدارنده سر بیمار
Patient head holder

کاربرد جراحی استریوتاکتیک در تومور مغزی

کاربردهای جراحى استریوتاکتیک بسیار متنوع است. بیشتر نمونه‌بردارى ها از تومورهاى مغزى به خصوص در قسمت‌هاى عمقى، حساس و غیر قابل دسترسى مستقیم، کارگذارى شنت‌هاى مغزى، تخلیه خونریزی‌هاى مغزى در مناطق عمقى و حساس، کارگذارى مواد رادیواکتیو در محل تومورهاى عمقى مغز، تخلیه کیست‌ها و آبسه‌هاى عمقى مغز و نیز کارگذارى الکترودهاى عمقى مغز براى جراحی‌هاى DBS با بکارگیری این روش قابل انجام هستند.

 

بیماری های درمان پذیر با شوک الکتریکی (DBS) در ایران

کاربرد جراحى شوک الکتریکی برای تومور مغزی که اکنون در ایران انجام می‌شود، برای درمان بیمارى های پارکینسون، دیستونى، تیک و تورت و بیمارى ترمور اسانسیل است. در حال حاضر پژوهشگران ایرانی در حال تحقیق برای یافتن کاربردهای بیشتری از روش استریوتاکتیک در زمینه درمان بیماری های روانی وسواس، افسردگى، دمانس، زوال عقل و اعتیاد هستند. و در آینده نزدیک درمان آنها با این روش در ایران انجام خواهد شد.

 

سخن پایانی

مشکلات بسیاری در این دنیا می توانند بر عملکرد بدن انسان تاثیر مخرب بگذارند. این تاثیرات ویرانگر می توانند بر روی مغز انسان هم اعمال شوند و  به بیماری های مغز و اعصاب منتهی گردند.  کشور ایران در زمینه درمان بیماری های مغز و اعصاب از بالاترین دانش روز و مدرن ترین تجهیزات پزشکی برخوردار است. اگر با هدف درمان بیماری مغز و اعصاب به ایران سفر می کنید، آژانس مسافرتی قصرشیرین بیمارستان های فوق تخصصی ایران را به شما معرفی می کند. تا کارهای درمانی خود و عزیزانتان را آغاز کنید.

برای خرید بلیط هواپیما و  خدمات گردشگری پزشکی با آژانس مسافرتی قصرشیرین تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

دندانپزشکی زیبایی در ایران دندانپزشکی زیبایی در ایران
بیمارستان فارابی، اولین و بزرگترین مرکز فوق تخصصی چشم پزشکی در ایران بیمارستان فارابی، اولین و بزرگترین مرکز فوق تخصصی چشم پزشکی در ایران
ویزای درمانی ایران، مقصد پرطرفدار گردشگری پزشکی در جهان ویزای درمانی ایران، مقصد پرطرفدار گردشگری پزشکی در جهان
بیمارستان جم، یکی از بزرگ ترین مراکز درمانی تهران بیمارستان جم، یکی از بزرگ ترین مراکز درمانی تهران
گردشگری پزشکی در ایران گردشگری پزشکی در ایران
آشنایی با گردشگری پزشکی یا مدیکال توریسم آشنایی با گردشگری پزشکی یا مدیکال توریسم
بیمارستان رجایی تهران، بهترین بیماستان قلب در خاورمیانه بیمارستان رجایی تهران، بهترین بیماستان قلب در خاورمیانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *