۴۰ دانستنی عجیب و غریب از مالدیو که هیچ‌کجا نشنیده‌اید!

آیا به دانستنی‌های جهان علاقمند هستید؟ آیا می‌خواهید با دانستن حقایق شگفت‌انگیزی از مالدیو رویایی بازی سرگرم کننده‌ای با دوستان‌تان انجام دهید؟ نظرتان درباره یک مسابقه دانستنی‌های گردشگری و سفر چیست؟ برای مثال آیا می‌دانید چه کسی اولین‌بار مالدیـو را کشف کرد؟ 

مالدیوو

دانستن حقایق شگفت‌انگیز و کمتر شنیده شده از هر شهر یا کشوری که مقصد بعدی سفر شما است، قطعا سرگرمی جدید و جالبی خواهد بود. اگر «مالدیـو» مقصد سفر بعدی‌تان است یا می‌خواهید داستان‌هایی از این کشور رویایی که به «بهشت زمینی» معروف است بدانید، این مطلب دقیقا مناسب شما است. تضمین می‌کنیم این دانستنی‌ها را هیچ‌کجا نشنیده‌اید! برای اطلاعات بیشتر با این کشور دیدنی با این مطلب از قصرشیرین همراه باشید. 

 

مالدیـو کجاست؟

مالدیو

کشور «مالدیو» با نام اصلی «جمهوری مالدیـو»، یک کشور آسیایی، واقع در جنوب «اقیانوس هند» است. این کشور در واقع مجموعه‌ای از هزاران جزیره کوچکتر است. مساحت خشکی‌های کشور مالدیـو تنها ۲۹۸ کیلومتر مربع است. به‌عنوان اطلاعات اولیه در مورد این کشور بهتر است موارد زیر را بدانید :

  • مالدیـو یک کشور اسلامی است. بیش از ۹۸ درصد مردم این کشور مسلمان هستند.
  • زبان محلی مالدیـو، «دیوهی» (Dhivehi) نام دارد.
  • واحد پول رسمی کشور «روفیا» (MVR) است.
  • جزیره «ماله» پایتخت مالدیـو است.
  • مالدیـو در جنوب غربی «هند» واقع شده است.

 

حقایق و دانستنی‌های عجیب و غریب از مالدیـو

مالدیـو کشور هزار و صد جزیره و یکی از زیباترین جزیره‌های گرمسیری و مقاصد گردشگری در جهان است. مالدیـو، به «زمرد سبز اقیانوس هند» شهرت دارد، حتی اگر قصد سفر به این کشور را ندارید، اطلاع از دانستنی‌های بهشتی‌ترین جزیره آسیا خالی از لطف نخواهد بود. این حقایق را کمتر کسی به شما خواهد گفت.

مالدیـو کشور هزار و صد جزیره و یکی از زیباترین جزیره‌های گرمسیری و مقاصد گردشگری در جهان است. مالدیـو، به «زمرد سبز اقیانوس هند» شهرت دارد، حتی اگر قصد سفر به این کشور را ندارید، اطلاع از دانستنی‌های بهشتی‌ترین جزیره آسیا خالی از لطف نخواهد بود. این حقایق را کمتر کسی به شما خواهد گفت.

مالدیو سرزمین هزار جزیره

دانستنی‌هایی از تاریخ و جغرافیای مالدیـو

 

۱. یک شاهزاده هندی تبعید شده، اولین کسی بود که «مالدیـو» را کشف کرد. داستان کشف این جزیره زیبا و رویایی بسیار جالب و شنیدنی‌ است. در افسانه‌های قدیمی و محلی مالدیـو می‌گویند ۲۶۹ سال پیش از میلاد «مسیح»، پادشاه سلسله «کالینگا» (Kalinga) در «هندوستان» از پسر خود که بسیار خوش‌گذران بود عصبانی شد و او را با تعدادی از خدمه در کشتی گذاشت و در دریا رها کرد. نام پسر پادشاه «دیوا ماری» بود. کشتی آن ها اتفاقی در یکی از سواحل زیبای مالدیـو به زمین نشست و این پسر سلسله سلطنت خود را در منطقه مالدیـو راه انداخت.

۲. نام باستانی مالدیـو، به نام پسر پادشاه، «دیوا ماری» (Dheeva Maari) بوده است.

۳. مجمع‌الجزایر مالدیـو، حدود ۶۰ میلیون سال پیش بر اثر فعالیت کوه‌های آتشفشانی ساخته شده‌اند.

۴. مالدیـو یک سرزمین واحد نیست. این کشور مجموعه‌ای از ۱۱۹۰ جزیره است که از این تعداد ۱۸۷ مورد مسکونی، ۲۶ جزیره کاملا مرجانی و ۱۰۶ مورد به‌صورت ویژه برای استراحتگاه‌ها و ریزورت‌های مختلف استفاده می‌شوند. بسیاری از جزیره‌های مالدیو به‌صورت «بانک ماسه‌» یا خالی از سکنه و کشف‌نشده هستند.

مالدیو

۵. مالدیـو مسطح‌ترین کشور جهان است. متوسط ارتفاع جزیره‌های این کشور از سطح اقیانوس هند ۱.۵ متر است.

۶. مالدیو کوچکترین کشور «آسیا» و کوچک‌ترین کشور «مسلمان» در جهان است.

۷. در مالدیو هیچ رودخانه‌ یا دریاچه‌ای وجود ندارد.

۸. مالدیو یکی از ۱۱ کشور در جهان است که هرگز دمای هوا در آن‌ها به زیر صفر نمی‌رسد.

۱۰. شرایط آب‌و‌هوایی و تغییرات محیطزیست خود‌به‌خود شکل جزیره‌های مالدیو را تغییر می‌دهند، به‌همین دلیل ممکن است در سفر دوباره به‌ مالدیو از شکل جدید جزیره سابقی که در آن سکونت داشته اید، شگفت‌زده شوید.

۱۱. از آنجایی که مالدیو یک مجمع‌الجزیره است لذا بیش از ۹۰ درصد مساحت آن را آب‌های اقیانوس هند تشکیل داده و تنها ۷۰ کیلومتر مربع زمین کشاورزی و ۱۰ کیلومتر مربع جنگل دارد.

۱۲. حاصل‌خیزترین و بزرگترین زمین کشاورزی مالدیو، جزیره «فئوا مولاکو» (FUA Mulaku) است.

۱۳. بلندترین نقطه مالدیو، در جزیره «ویلینگیلی» (Villingili) واقع شده که ۲.۷ متر از سطح دریا فاصله دارد.

۱۴. خنک‌ترین جزیره مالدیو، جزیره «هانیمادهو» (Hanimaadhoo) با متوسط دمای ۲۶ درجه است. خنک‌ترین دمای این جزیره ۱۸ سانتی‌‌گراد است.

 

دانستنی‌هایی از فرهنگ مالدیـو

 

۱۵. مصرف نوشیدنی‌های الکلی تنها در ریزورت‌ها، کلاب‌ها و سواحل خصوصی مجاز است. با این وجود خرید‌و‌فروش مشروبات الکلی در همه‌جای مالدیو مجاز بوده و به‌راحتی می‌توانید آبجو یا دیگر نوشیدنی‌ها را از سوپرمارکت تهیه کنید.

۱۶. درخت «نارگیل» نماد ملی کشور «مالدیو» است. در مورد این میوه خوش‌طعم نکته‌ای دیگری نیز وجود دارد، جالب است بدانید در مالدیو آمار مرگ‌‌‌و‌میر بر اثر اصابت نارگیل به سر بسیار بیشتر از آمار مرگ‌های ناشی از تصادف با وسایل نقلیه یا حوادث دیگر است.

۱۷. جالب است بدانیدی قدمت زندگی در مالدیو به بیش از ۳ هزار سال می‌رسد. پس از هندی‌ها، بودایی‌ها و افرادی از «سریلانکا» برای زندگی به این جزیره‌های رویایی سفر کردند. امروزه فرهنگ مالدیو ترکیبی از تمام سنت‌ها و باورهای عربی، هندی و آسیایی است.

۱۸. در مالدیو نمی‌توانید با «مایو»، «لباس زیر» یا «بیکینی» تردد کنید.

 

۱۹. جالب است بدانید پیش از اختراع سکه و پول در مالدیو، مردم این کشور برای داد‌و‌ستد و معامله از «صدف‌های دریایی» استفاده می‌کردند؛ اما هر صدفی با‌ارزش نبود. صدف‌هایی قابل معامله بودند که خاص، ویژه و اصل باشند. باارزش‌ترین صدف‌‌ها، «صدف‌های ببری»، «سپیدمهره‌ها» و حلزون‌هایی با طرح چشم‌گیر بودند. پس از اختراع و معرفی واحد رسمی پول مالدیو، «صدف‌های ببری» نماد اصلی دادوستد و معامله در این کشور شدند. امروزه روی سکه‌های کوچک این «روفیه مالدیو» می توانید این صدف‌ها را ببینید.

 

دانستنی‌هایی از محیط‌زیست مالدیـو

۲۰. مالدیو در معرض ناپدید شدن است. بله! از طرفی مالدیو مسطح‌ترین کشور جهان است و از سویی دیگر با توجه به تغییرات شرایط آب‌و‌هوایی، گرم شدن کره زمین، بالا آمدن سطح آب اقیانوس‌ها و ذوب شدن یخ‌های قطبی پیش‌بینی می‌شود این کشور زیبا تا ۱۰۰ سال آینده کاملا زیر آب غرق شود. پس تا دیر نشده پیش از ناپدید شدن این بهشت رویایی به آن سفر کنید.

۲۱. مالدیو اولین کشوری بود که جلسه کابینه وزیران زیرآب را در جهان برگزار کرد. بهتر است بدانید وزیران و رئیس‌جمهور وقت مالدیو در اعتراض به تاثیر تغییرات آب‌و‌هوایی و محیط‌زیستی بر جغرافیای مالدیو، با لباس غواصی، کپسول اکسیژن و زیر آب‌های اقیانوس هند در سال ۲۰۰۹ برگزار کرد.

۲۲. مالدیو خانه «بزرگترین ماهی جهان»، «کوسه‌نهنگ»‌‌ها است. این موجودات که معرض انقراض قرار دارند به‌دلیل جغرافیای ویژه مالدیو و صخره‌های مرجانی آن، مالدیو را به‌عنوان پناهگاه‌ خود انتخاب کرده‌اند.

۲۳. تغییرات شدید محیط‌زیستی و گرم شدن کره زمین باعث شده که مالدیو در «رتبه سوم» کشورها در «معرض ناپدید شدن» باشد.

۲۴. سونامی مرگ‌بار سال ۲۰۰۴ در مالدیو باعث از بین‌رفتن کامل ۱۴ جزیره و ۲۱ ریزورت جزیره‌ای و مرگ‌ صدها نفر شد.

۲۵. در سال ۲۰۱۱ «یونسکو» (UNESCO)، ۷۵ جزیره مالدیو را تحت حفاظت خود قرار داد و آن‌ها را به عنوان «ذخیره‌گاه‌ محیط‌زیست دریایی جهان» به ثبت رساند. در این برنامه بیش از ۲۵۰ گونه مرجان دریایی و موجودات دیگر در معرض حفاظت و حمایت قرار گرفتند.

۲۶. از آنجایی که جزیره‌های مالدیو مرجانی هستند، سواحل آن ماسه‌های ویژه‌ای دارد. این ماسه‌ها بسیار نرم، سفید و منحصر‌به‌فرد بوده و هیچ‌کجای دنیا نمونه آن را نمی‌بینید. در واقع بهتر است بدانید، طوطی‌ماهی‌های مالدیو عامل اصلی خاص بودن شن‌ و ماسه‌های جزایر مالدیو هستند. یک طوطی ماهی به‌تنهایی سالانه «یک تن» ماسه تولید می‌کند.

 

دانستنی‌هایی از مردم مالدیو

۲۶. هر المان پرچم مالدیو یک معنی خاص دارد. هلال ماه وسط پرچم نماد «اسلامی» بودن کشور است. قسمت سبز نماد درختان نارگیل و پس زمینه قرمزش نشانه خون‌ انقلابیان این کشور است.

۲۷. مردم مالدیو در سال ۱۹۶۵ انقلاب کرده و از «بریتانیا» که آن زمان هند را نیز تحت سلطه خود داشت، اعلام استقلال کردند. مردم این کشور در سال ۱۹۹۷ به‌صورت رسمی دین «اسلام» را دین رسمی اعلام کرد. کلیه شهروندان این کشور باید مسلمان باشند، اما سایر افراد ممنوعیتی از لحاظ پوشش یا سایر محدودیت‌ها ندارند.

۲۸. از آنجایی که «مالدیو» یک کشور مسلمان، به‌جای شنبه و یکشنبه، پنجشنبه و جمعه‌ها تعطیل است. به این موضوع دقت داشته باشید.

۲۹. مالدیو کشور بسیار باسوادی است. بیش از ۹۸ درصد مردم ساکن این کشور باسواد و دارای تحصیلات هستند.

 

دانستنی‌هایی از گوشه و کنار مالدیـو

 

۳۰. مالدیو یکی از امن‌ترین مقاصد گردشگری در جهان به خصوص برای خانم‌ها است. در خصوص پوشش زنان در این کشور نیز باید گفت به‌جز شهروندان مسلمان افراد دیگر موظف به رعایت حجاب نیستند، تنها نمی‌توانید با بیکینی و مایو در سطح شهر تردد داشته باشید.

۳۱. اولین رستوران زیردریایی جهان در مالدیو ساخته شد. برای اولین بار در جزیره «رنگالی» مالدیو یک رستوران بسیار زیبا و باشکوه ساخته شد که در نمونه خود بی‌نظیر است.  

۳۲. مردم محلی مالدیو برای ساخت خانه از «مرجان دریایی» استفاده می‌کردند. اگر به دیوار خانه‌های سنتی مالدیو نگاه کنید، هنوز تعدادی صدف و گوش‌ماهی خشک شده می‌توانید بین آن‌ها پیدا کنید. در سفرتان به مالدیو سر زدن به این خانه‌های مرجانی در جزیره‌های محلی را فراموش نکنید. البته امروزه «یونسکو» به‌دلیل آسیب‌های زیست‌محیطی به مرجان‌ها این کار را ممنوع کرده است.

۳۳. مالدیو به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری زوج‌ها و بهترین مکان برای گذراندن ماه عسل در جهان به‌شمار می‌رود، اما جالب است بدانید مردم محلی این کشور، بالاترین آمار طلاق جهان را نیز به‌نام خود ثبت کرده‌‌اند.

۳۴. گران‌قیمت‌ترین سوئیت زیردریایی جهان در «مالدیو» واقع شده است. هزینه یک شب اقامت در سوئیت فوق‌العاده خاص و شیک «موراکا» (The Muraka) در جزیره «رنگالی» مالدیـو نزدیک به ۵۰ هزار دلار است. این سوئیت شبیه به آکواریوم بوده و می‌توانید نمایی ۳۶۰ درجه از دنیای زیر دریا را ببینید. سوئیت «موراکا» ۵ متر زیر آب ساخته شده است.

۳۵. هزینه اجاره یک خانه در «ماله» پایتخت مالدیـو، تقریبا برابر هزینه اجاره آپارتمان در «لس آنجلس» است. متوسط اجاره ماهانه یک آپارتمان در مالدیـو تقریبا ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار آمریکا است. این قیمت بالا به‌دلیل مساحت کم خشکی‌های مالدیـو است.

۳۶. مالدیو اولین و تنها کشوری است که «زمین گلف شناور» روی اقیانوس دارد. علاوه‌بر این ۳ جزیره مالدیو توسط تونل‌های زیردریایی به‌هم متصل شده و یکی از بهترین مجموعه‌های تفریحی جهان را تشکیل داده‌اند.

۳۷. محبوب‌ترین چاشنی غذا در مالدیـو یک سس غلیظ پرادویه است که با «ماهی تن» درست می‌شود. جالب است بدانید حتی در شعبه‌های «برگرکینگ مالدیـو» به‌جای سس کچاپ این چاشنی که «ریهاکورو» (Rihaakuru) نام دارد سرو می‌شود.

شاید

۳۸. شاید برایتان خنده‌دار باشد، اما «بزها» در مالدیـو بسیار خبرساز هستند. همانطور که اشاره کردیم، مالدیو کشور مسلمانی است و در برخی از عیدها مردم این کشور حیواناتی مانند «بز» را قربانی می‌کنند. اغلب این بزها با فرارشان دردسرساز شده و تبدیل به سرتیتر خبرها می‌شوند. در سال ۲۰۱۰، ۷ پلیس مامور دستگیری یک بچه بز فراری شدند.

۳۹. مالدیـو کشور موتورسیکلت‌ها است. شاید تعجب کنید اگر بگوییم که در مالدیـو هیچ نمایشگاه اتومبیلی وجود ندارد.

۴۰. جالب است بدانید، مردم محلی مالدیـو به «جادوی سیاه» عقیده دارند و وقتی پای صحبت آن‌ها بنشینید، داستان‌های جذابی از جانوران افسانه‌ای اقیانوس هند برایتان تعریف می‌کنند.

 

از کدام‌ها باخبر بودید؟

دانستنی‌هایی که درباره این کشور هزار و صد جزیره وجود دارد، هرگز تمامی ندارد. پیشنهاد می‌کنیم بازیی که اول این مطلب به شما یاد دادیم را حتما امتحان کنید. با این کار قبل از سفر به مالدیـو گشت‌و‌گذاری علمی در تاریخ و فرهنگ مالدیـو خواهید داشت. حتی می‌توانید با اطلاع از این دانستنی‌ها، داستان‌های تازه‌ای برای دوستان‌تان داشته باشید. به نظر شما جذاب‌ترین دانستنی مالدیو کدام بود؟

 

مقالات مرتبط

راهنمای کامل سفر به ترکیه راهنمای کامل سفر به ترکیه
جاذبه های گردشگری پوکت جاذبه های گردشگری پوکت
سوئیس، مقر سازمان بین الملل سوئیس، مقر سازمان بین الملل
سه مقصد فوق‌العاده برای سفرهای نوروزی سه مقصد فوق‌العاده برای سفرهای نوروزی
معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بانکوک معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بانکوک
معروف ترین سوغاتی های فرانسه معروف ترین سوغاتی های فرانسه
جاذبه های گردشگری چین را بشناسیم جاذبه های گردشگری چین را بشناسیم
داستان دیوار چین چیست؟ داستان دیوار چین چیست؟

1 دیدگاه برای ”۴۰ دانستنی عجیب و غریب از مالدیو که هیچ‌کجا نشنیده‌اید!

  1. درود بر شما
    خیییییلی جالب بود، دوست دارم حتما اونجا رو ببینم❤️
    ممنون از مطالب خوب و جذابتون
    شاد باشید 🌹🌹🌹💚

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348