مراغه، فراخ دامنی از شکوه زندگی در آذربایجان غربی

به مراغه که می رویم باید سراسر چشم بود. زیبایی فریبایی در کمین لحظه هاست. جویبارها نغمه های شادمانه سر می دهند، رُستنی ها پهناپهنا دامن می گسترند و درختانِ آسمان سای به رساترین زبان، از شُکوه جاودانه ی سبزینگی و زندگی می گویند.  مراغه فراخ دامنی از زمینی شهدآگین و آسمانی بی دریغ در آذربایجان غربی است. شکوه زندگی را می توان در این شهر دید. برای آشنایی بیشتر با این شهر دیدنی، خرید تور و بلیط هواپیما با آژانس هواپیمایی قصرشیرین همراه باشید.

 شهری بر دامنه جنوبی سهند

در میان شهرهای آذربایجان شرقی، پس از تبریز که خود جلوه ای دیگر از زیبایی است، مراغه دومین شهر بزرگ آن بخش از ایران گرامی ماست که بر دامنه ی جنوبی سهند و در خاورین جایِ دریاچه ی ارومیه، پهنه ای روشن ساخته است و مردمانی سربلند از تاریخی کهن و یادگارهایی ارجمند، پرورش داده است. این شهر را باید در راستای دره ای سرسبز دید که پوشیده از کوه ها و تپه ماهورهاست. بخشی از شهرستان مراغه، جلگه ای و بخش دیگری از آن کوهستانی است. هرچه به جلگه ی میاندوآب نزدیکتر می شویم از بلندای کوه ها کاسته می شود. هرچند سراسر آن گستره در میان کوه هایی که به مردمانش استواری و پابرجایی بخشیده اند، غنوده است.

در مراغه، در آن بخش از دامنه ی جنوبی سهند، کوه ها نگاه هر رهگذری را به سوی خود می کشند و در بخش مرکزی و جنوب مراغه، دشت و جلگه ای دامن گسترده است که تصویر روشن و تابناکی از زیست بومی دل انگیز و رویایی نمایان می کند. از این رو، مراغه را باید به دو پاره بخش بندی کرد: بخش مرکزی که سراجو نام دارد و بخشی که دو شهر مراغه و خداجو در آن جای گرفته است و با 178 آبادی و روستا، به راستی دیدنی تر و آبادتر شده است.

سهند، عروس کوه های ایران
سهند، عروس کوه های ایران

آب و هوا

آب وهوای شهر، رو به سردی و نمناکی می رود. با این همه باید آن را معتدل دانست و اگر تاب گزش گاهگاه سوزِ سردش را بیاوریم، دلچسب و جان نواز است.

بارش های بهاری سبب ساز سبزینگی و باروری زیست بوم آنجاست. از آغاز فروردین ماه تا میانه ی اردیبهشت، بارش هایی نغمه پرداز طبیعت آنجا می شود که مراغه ای ها به آن باران های نیِسانی می گویند. ابرهای باران زا، رودهای خروشان  را جاری می سازند.

"آب

زبان مردم 

مردم مراغه به زبان آذری سخن می گویند. شمار اندکی از آنان نیز مسیحیانی هستند که سخن گفتنشان به ارمنی است. آذری زبانان و ارمنی تباران، سده هاست که با همدلی و یگانگی روزگارشان را می گذرانند.

رودها و چشمه سارها

سه رودخانه ی لیلان چای، مردق چای و صوفی چای، همان هایی هستند که زمینش را آبادانی می دهند. در این میان، صوفی چای با هفتاد کیلومتر درازا، از دامنه های باختری سهند سرچشمه می گیرد و راه خود را از میان باغ ها و زمین های کشاورزی ادامه می دهد و تا دریاچه ی ارومیه (پیش از خشک شدن(، پیش می تازد. صوفی چای را گاه گپی چای نیز می نامند. این رود نزد مراغه ای ها ارزش بسیار دارد چراکه سرسبزی بخش های فراوانی از مراغه، وابسته به این رود است.

چشمه‌ساران مراغه هم ما به مانند رودخانه هایش زندگی بخش هستند:

  •  چشمه گشایش، که از آن آب معدنی می گیرند در میان کوه‌های بلند، روان است.
  • چشمه شورسر با آب شور و دی اکسیدکربنی که دارد، سفید رنگ است.
  • ساری‌سو در چهار کیلومتری شهر مراغه و نزدیک آبادی ورجوی نیز چشمه‌ساران فراوانی دارد.  پیرامون شهر مراغه تا چشم کار می کند می توان آب‌های گرم و سرد معدنی بسیاری را دید.
پل و رودخانه لیلان چای
پل و رودخانه لیلان چای

فراورده های مراغه

فراورده‌های کشاورزی مراغه همگی دست رنج مردم پرتلاش این شهر است. از مغز فندق و بادام و کشمش و عسل گرفته تا آلوچه های خوشمزه همگی بی همتا و بی مانند است. شهره ی این شهر در پرورش انگور و سیب از مرزهای ایران نیز فراتر رفته است.

نام «باسلوق»، شیرینی خوشمزه مراغه در سراسر ایران  بر سر زبان هاست.

«صابون مراغه» نیز نامی آشنا در میان شوینده های قدیمی ایران با دیرینگی بیش از 200 سال است که در این شهر درست می شود.

"صابون

یادمان های تاریخی 

مراغه از شهرهای تاریخی ایران است. بیش از ۳۰۰ یادمان تاریخی را می توان در این شهر دید. از این آثار، ۱۱۰ اثر ثبت ملی شده است. مراغه در واژه شناسی «جایگاه ماد» است. آثار تاریخی این شهر از دوران مادها تا صدها سال پیش، از تمدنی کهن به درازای تاریخ ایران سخن می گوید. فسیل های هفت میلیون ساله پیدا شده در مراغه جزو نخستین آثار ملی و طبیعی ایران هستند.

نام شهر مراغه در سنگ‌ نوشته‌‌‌های آشوری هزاره‌ی هشتم پیش از میلاد نگاشته شده است. بنابر این نوشته ها مراغه یکی از سه ایالت مهم آتورپاتن(آذربایجان) بوده است.  در سده‌ی هفتم میلادی، مراغه پایتخت ایلخانان بود. در آن زمان رصدخانه‌ی مراغه با تلاش دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین توسی، بر فراز تپه‌ای بلند ساخته شد. این بنا، تنها برای رصد ستارگان نبود،  بلکه یک سازمان علمی با بیش از چهارصد هزار جلد کتاب بوده است.

گنبدسرخ
گنبد سرخ مراغه

گنبد سرخ

از دیگر بناهای تاریخی گنبد سرخ، در جنوب غربی این شهر است. دیرینگی آن به سده‌ی ششم قمری بازمی‌گردد.

گنبد غفاریه

گنبد غفاریه از سازه های سده‌ی هفتم قمری است که در  نزدیکی رود صوفی‌چای ساخته شده است.

نیایشگاه میترایی

نیایشگاه میترا بازمانده ای از آیین مهرپرستی ایرانیان در دوران اشکانیان است. 

کلیسای هوانس

کلیسای هوانس، تنها کلیسای بازمانده از دوران ایلخانی در ایران است.

آرامگاه اوحدی مراغه ای

آرامگاه اوحدی مراغه‌ای، نیز از سرایندگان نامدار سده‌ی هشتم قمری در این شهر است.

"رصدخانه

هتل های مراغه

هتل بزرگ 

هتل بزرگ مراغه در باغ شهر فرهنگی و تاریخی مراغه و پایتخت نجوم ایران در شمال غربی کشور پهناور و زیبای ایران و در دامنه جنوبی کوه 3750 متری سهند و در نزدیک رودخانه زیبای صوفی چای قرار دارد . مراغه جز ده شهر تاریخی ایران است که دوران شکوفایی آن به دوره ایلخانی برمی گردد و تنها هتل بزرگ و چهار ستاره و همنام با آن ، هتل بزرگ مراغه است . این هتل ، با کارکنای آموزش دیده و باارائه خدمات یک هتل چهار ستاره استاندارد در مرکز شهر مراغه واقع شده است به طوریکه به اماکن تاریخی ، فرهنگی و گردشگری دسترسی آسانی دارد. مراغه بعد از تبریز دومین شهر بزرگ استان آذربایجان شرقی است که بی شک اقامت دراین شهر خوش آب و هوا به میزبانی هتل بزرگ مراغه در خاطرات مهمانان گرامی جاودانه خواهد شد.

"هتل

هتل آلیانس

هتل آلیانس در نزدیکی باغ های گردوی معروف این شهر قرار گرفته و این باغ ها این منطقه را به منطقه ای خوش آب و هوا تبدیل کرده است. . از جاذبه های گردشگری دیگری که فاصله کمی با این هتل دارند می توان به گنبد کبود، برج مدور و گنبد سرخ اشاره کرد.هتل دو ستاره آلیانس با پرسنلی مجرب و آموزش دیده آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

هتل آلیانس مراغه
هتل آلیانس

بازار قدیم 

بازار قدیم  به خاطر داشتن معماری تو در تو زیبا و عرضه محصولات، خوراکی‌ها و لبنیات محلی خوشمزه زبانزد همگان است. فراورده های کشاورزی و باغی رنگارنگ همچون پرتقال و انارهای آبدار در یک سو، پرندگان اهلی در سوی دیگر،  خوراکی‌های گوناگون و لبنیات محلی، زیورآلات و لباس و خلاصه همه چیز در این  بازار پیدا می‌شود. دیدن کالاهای عتیقه و قدیمی همچون سکه‌های ایرانی و خارجی بازدید از این بازار را برای شما و همراهانتان چندین برابر جالب‌تر می‌کند.

"بازار

سوغاتی ها

خوشمزه‌های این شهر کم نیستند. پرآوازه ترین آنها باسلوق یا سجوق است. سیب، انگور و خشکبار مراغه از مرغوب ترین ها در ایران است. کشمش و دوشاب یا شیره‌ی انگور این شهر بسیار باکیفیت است.

"باسلوق

فندق، آلوچه و مغز بادام باکیفیت و خوشمزه را از این شهر بخرید. عسل دامنه‌ کوه سهند را از دست ندهید. برای خودتان بخرید و سوغات ببرید. پنیر، کره حیوانی و سرشیر، حلوا و شیرینی از سوغاتی‌های خوشمزه‌ی این شهر هستند.

محصولات چرمی و صابون مراغه سوغاتی‌های دیگر این شهر هستند.

"خشکبار

سخن پایانی

مراغه شهری سرسبز با باغ های انبوه است. از این روی آن را «باغ شهر ایران» نامیده است. شهری که با یادمان های تاریخی و زیبایی های زیست بومش از آن شهری زیبا و تماشایی ساخته است. سفارش تور و خرید بلیط هواپیمای تبریز از آژانس هواپیمایی قصرشیرین پیش روی شماست. در سفر به استان آذربایجان غربی، این شهر زیبا را فراموش نکنید.

مقالات مرتبط

قره کلیسا، قدیمی ترین کلیسای جهان مسیحیت قره کلیسا، قدیمی ترین کلیسای جهان مسیحیت
جاذبه های گردشگری روستای کندوان تبریز جاذبه های گردشگری روستای کندوان تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348