جلفا، پیمایشی از نخجوان تا اصفهان در ایران بزرگ صفوی

جلفا از محله‌های مشهور شهر اصفهان است. محله‌ای تاریخی که از حدود ۴۰۰ سال پیش یعنی دوران شاه‌عباس صفوی، با کوچ اجباری سه هزار خانواده ایرانی از مناطق مسیحی نشین قفقاز به پایتخت ایران، یکی از زیباترین مناطق اصفهان را ساختند.  محله ای که هم‌ چشم نواز و هم دلنشین است. از جلفا چهره‌های ماندگاری در سپهر فرهنگ و هنر و صنعت اصفهان درخشیده‌اند. برای اطلاعات بیشتر درباره تور اصفهان و خرید بلیط هواپیما لحظه آخری، آژانس هواپیمایی قصرشیرین همراه شماست. 

 

جلفا مکانی دیدنی و جذاب در اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای توریستی ایران است. هرگاه از اصفهان و دیدنی هایش سخن به میان می‌آید، همه زاینده رود، سی‌وسه پل، منار جنبان، پل خواجو و میدان نقش‌جهان را به یاد می آوردند. اما برای کسانی که اصفهان را بهتر می‌شناسند، منطقه جلفا یکی از جذاب‌ترین مکان های این شهر باستانی است.

جلفا از محله‌های مشهور شهر اصفهان است؛ محله‌ای تاریخی که از حدود ۴۰۰ سال پیش یعنی دوران شاه‌عباس صفوی، سه هزار خانواده ارمنی در پی کوچی اجباری آنجا ساکن شدند و یکی از زیباترین گوشه‌های اصفهان را ساختند که هم‌ چشم نواز و هم دلنشین است.  حمام‌های گوناگون، کاروانسراها، بازاری بزرگ و یک میدان مربع شکل از جلفا شهرکی دنج و زیبا ساخته است. که امروزه بافت قدیمی و دست‌نخورده اش، برای هرکس که به این منطقه می آید، خاطره‌ای تکرارناشدنی دارد. کوچه‌ها و خیابان‌هایش از همان زمان ورود به جلفا چشم بیننده را می‌گیرند. کوچه‌هایی پر پیچ‌وتاب و قدیمی که در کنار درختان بلندبالا ترکیبی جذاب ساخته‌اند.

 

چهره های ماندگار جلفا

از جلفا چهره‌های ماندگاری در سپهر فرهنگ و هنر و صنعت اصفهان درخشیده‌اند که هرکدام نامی ماندگار در تاریخ این شهرند:

میرزا ملکم خان، روزنامه‌نگار و سیاستمدار معروف دوره قاجار، هوهانس لازاریان، جواهرساز معروف.که تحت حمایت کاترین کبیر بود و یوهان فون لامپی، نقاش معروف، آربی آوانسیان، کارگردان معروف سینما و تئاتر، کارو لوکاس قوکاسیان، پدر علم روباتیک ایران، سُمبات دِرکیورغیان و یرواند نهاپتیان، نقاشان معروف و از پایه‌گذاران سبک آبرنگ در ایران، هوهانس آبکاریان معروف به یحیی خان تارساز، لِوون میناسیان، نویسنده و هنرمند، میناس مگردیچ پادگرهانیان ملقب به استاد میناس که اولین عکاسخانه اصفهان را بنا گذاشت، مارکار گالستیانس معروف به الگال معمار و معمار بنای «پستخانه مرکزی تهران» و «ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه»، آرامائیس آقامالیان، کارگردان تئاتر و سینما، اما آبراهامیان مجسمه‌ساز، یسایی شاهیجانیان، نگارگر و مینیاتوریست، هرانت مارکاریان، سیاستمدار و رئیس حزب فدراسیون انقلابی ارمنی ارمنستان از جمله مشاهیر ارمنی‌اند که در این محله قدیمی به دنیا آمدند یا زندگی کردند.

خیابان‌گردی در جلفا انسان را شیفته می‌کند. آرامش‌بخش است و اصفهان را در کنار دیگر دیدنی‌های آن، در میان شهرهای ایران یگانه‌ای بی‌نظیر کرده است.

 

مهاجرت 3000 خانواده از نخجوان به اصفهان

باور کنید چاره ای نداریم برای آغاز هر سفری در اصفهان باید یک سر تا دوران صفوی برویم و برگردیم. به روزگاری که شاه عباس در حال توازن قدرت با رقیب دیرینه اش عثمانی بود. به دستور شاه عباس ساکنان یک شهر باید کوله بار سفر بسته خانه و کاشانه را رها کرده و دیار خود را ترک می گفتند، تا دست رقیب در پوست گردو بماند. اسناد تاریخی نشان می دهند که مردم با دستور پادشاه سه روزه شهر را تخلیه کردند. جلفا شهری در نخجوان امروزی است که اکنون تحت حکومت نیمه مستقلی از روسیه به نام جمهوری آذربایجان است.  مردمان این دیار که همه از ایرانیان ارمنی هستند به یکباره از شهر خود کوچانده شدند. سفری طولانی آغاز شد و زمستان سخت سال 1012خورشیدی همزمان با کوچ در مسیر طی شد. با آغاز بهار 3000 خانوار ایرانی از جلفا به اصفهان و چهارمحال مهاجرت کردند. 

شاه عباس صفوی برای نشان دادن حسن نیت خود، زمین هایی در حاشیه زاینده رود را به مسافرین اجباری اصفهان هدیه داد. این ماجرا آغازی بر قدمت قریب به چهارصد ساله یکی از محلات اصفهان است. محله ای که حالا دیگر به دور از شهر اصفهان نیست بلکه خیابان حکیم نظام و نظر مستقیما شما را به آن می رسانند. امروز این محله به گونه ای در بافت شهر فرو رفته که تصور فاصله آن روزهایش اندکی دشوار است. ارمنی های مهاجر به یاد شهر خود نام جلفا را بر این شهرک نهادند.

ارمنی ها کیستند؟ 

برخی از مردم گمان می برند که این قوم از خارج از مرزهای ایران به اینجا مهارجرت کرده اند. در صورتی که این گونه نیست. ایران در دوران صفوی کشور بزرگی بود که تا پیش از تشکیل ترکیه وسیع ترین مرزها را با امپراتوری های بزرگ عثمانی و روسیه داشت. همه ارمنی ها چه در اصفهان و چه سراسر کشور امروزی ارمنستان، ایرانی تبار و  هم میهن ما هستند. صرف نظر از این که سرزمین ارمنستان از نظر ژئوپولتیک در خارج از مرزهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، دیاری است که با تحمیل اجباری قراردادهای گلستان و ترکمانچای در زمان قاجار توسط روسیه اشغال شد. این سرزمین پس از فروپاشی شوروی سابق برای این که به سرزمین مادری اش بازنگردد، روسیه یک کشور نیمه مستقل همچون جمهوری آذربایجان در آن تشکیل داد. 

آغاز ساخت و ساز به شیوه ارمنی در اصفهان

پیس ار مهاجرت گروهی از مردم ایران از منطقه جلفای نخجوان به اصفهان، کم کم ساخت و سازها جان گرفت.  الطاف شاه عباس سبب شد تا ارمنی های دیگری نیز به این شهر بیایند. خانه ها به سبک و سیاق ارمنی ها در اصفهان ساخته شد.  کلیساها رنگ و بویی کاملا مسیحی به این منطقه دادند. چندین حمام، بازار، دو کاروانسرا در کنار یک میدان مربعی شکل از دیگر سازه های محله ارمنی ها بود که به جلفا شکل و شمایل یک شهر دنج و زیبا را داد. گورستان ارامنه که حالا برای خودش یک موزه تمام عیار است هم در انتهای شهرک قرار گرفت. ارمنی ها مردمانی توانمند و صنعتگر بودند. تارسازی، طلا و جواهر سازی، بافندگی و … از آنان مردمانی قدرتمند ساخته بود. 

پنج محله با نام های میدان بزرگ، میدان کوچک، چهارسو، قاراکل و هاکوپجان با شکل و شمایلی خاص در زمان شاه عباس اول شکل گرفتند که اکنون جلفای قدیم نامیده می شوند. ارمنی ها که تخصص خوبی در کارهای دستی و ظریف و همچنین سنگ تراشی و تجارت داشتند به سرعت ثروتمند شده و کلیساهای بیشتری ساختند.

با گذشتن نیم قرن از زمان مهاجرت و با افزایش جمعیت ارامنه ی ساکن محله جلفا، دو محله دیگر هم که مهاجران ایروانی و تبریزی در آن زندگی می کردند نیز به این شهرک اضافه شدند. بافت های جدید محله، جلفای نو نامیده می شد. حالا تمام اهالی اصفهان سنگ تراش ها و صنعتگران این ناحیه را به خوبی می شناختند و در کنار نوای اذان صدای ناقوس کلیساها هم بخشی از اصفهان بود.

اقوام ارمنی پیشگامان توسعه صعنتی در ایران

ارامنه تاثیر بسزایی در پیشرفت صنعتی ایران و اصفهان داشتند، مثلا همین ماشین چاپ نخستین بار توسط خاچاطور کساراتسی خلیفه ارامنه به ایران آورده شده است که حالا مجسمه یادبودش در یکی از محلات جلفا قرار دارد. حالا سال ها از آن روزها گذشته و فقط دو محله ایروانی ها و تبریزی ها هنوز کاملا ارمنی نشین هستند و در بقیه قسمت های جلفا مسلمانان بسیاری ساکن هستند. اینجا بین مسیحیان و مسلمانان صمیمیتی برقرار است که ارزش و اعتبارش برتر از تمام ثروت هاست. همین صمیمیت ها با وجود تفاوت هاست که سرزمین ایران را تا این اندازه زیبا  و دوست داشتنی کرده است. بیایید گشتی در کوچه پس کوچه های محله جلفای اصفهان بزنیم.

جلفای امروز، لذت پیاده روی در شهر

هنگامی که به محله جلفای اصفهان می روید، سنگ فرش های کوچه و خیابان ها چشمتان را خواهد گرفت. تفاوت حتی با وجود بناهای مدرن امروزی به خوبی پیداست. میدان جلفا با دستفروش ها و مغازه های قدیمی و کوچک که اصلا باورتان نمی شود که هنوز هم قفل درب هایشان صبح به صبح باز می شوند شبیه یک موزه طبیعی است. این مغازه های کوچک، اکنون یک جاذبه گردشگری در میدان جلفای اصفهان شده اند. ساعت های بلند بالا و ناقوس کلیساها از تفاوت های آشکار این منطقه است. البته همه خشتی و با رنگ و بوی ایرانی هستند و این تفاوت شهرک مسیحی ایران با شهرهای مسیحی آن ور آب هاست.

کریسمس و آغاز سال نوی میلادی در جلفا

همه ساله با فرا رسیدن سال نو مسیحی، حال و هوای جلفا نیز دگرگون می شود. بوی شیرینی های محلی نخجوان و ایروان و کاج های آذین بندی شده و کوچه های آراسته شده چهره جلفا را دیدنی تر می کند. بابانوئل ها همان پیرمردهای دوست داشتنی با ریش های سفید و بلندشان حسابی سرشان شلوغ است.

در سفر به شهر زیبای اصفهان، اگر قصد اقامت در منطقه جلفا را داشتید، می توانید سری به هتل جلفا بزنید. جلفا پر از گنجینه های تاریخی است که برخی از آن ها آوازه ی جهانی دارند و اگر سری به آن ها نزنید دست خالی از جلفا بازگشته اید!

کلیسای مریم

ارمنی ها در همان آغاز ورود به اصفهان یک کلیسا ساختند که به کلیسای هاکوپ(یعقوب) شهرت یافت. اما این کلیسای کوچک پاسخگوی نیاز تعداد ارمنی های ساکن در جلفا نبود. بنابراین کلیسای دیگری در مجاورت آن بنا شد که مریم مقدس نامیده شد. آودیک تاجر نامدار ارمنی بانی اصلی این کلیساست. نقاشی های شگفت انگیز و گنبد زیبای تالار کلیسا، هوش از سر هر بیننده ای می پراند. کاشی کاری ایرانی از دیگر زیبایی های این کلیساست. این دو کلیسا به ترتیب اولین و دومین کلیسای اصفهان هستند که در زمان شاه عباس اول ساخته شده و هم اکنون در میدان جلفا قرار دارند. خواجه آودیک در گوشه ای از همین کلیسا به خاک سپرده شده است.

 

کلیسای وانک

حتما نام کلیسای وانک را بارها شنیده اید. کلیسایی در خیابان کلیسا، متعلق به سال 1655 میلادی، که ارمنی های عزیز آن را آمناپرکیج می نامند. یک کلیسای خشتی با گنبدی تماما ایرانی که برج ساعت و ناقوس هایش از فاصله ای دور پیداست. درون کلیسا به واقع شما را شگفت زده می کند. به سان کلیساهای اروپایی پر از نقاشی های ظریف است که زندگانی حضرت مسیح(ع) را از تولد تا معراج به تصویر می کشند. بهشت و جهنم در کنار آیات انجیل از دیگر تصاویر زینت بخش کلیسای وانک است. این کلیسا نیز به هزینه شخصی خواجه آودیک ساخته شده است.  تزئینات طلایی این کلیسا زبانزد خاص و عام است.

کلیسای بیت لحم

در کنار کلیسای مریم در میدان جلفا، کلیسایی قرار دارد که از جایگاه بالایی برخوردار است. یادگاری از دوران صفویه که خواجه پتروس آن را بنیان نهاده است. استادان ایرانی ارمنی دست به دست هم داده و شگفتی آفریده اند. نقاشی های حیرت انگیز در کنار کاشی کاری های جذاب و هفت رنگ اصیل ایرانی از بیت لحم یک بنای جاودانه ساخته است. این کلیسا بزرگترین گنبد خشتی و آجری را داراست. خواجه پتروس و اعضای خانواده اش در این کلیسا آرام گرفته اند.

 

کلیسای گئورگ مقدس

یک کلیسای ساده و بی آلایش در محله میدان کوچک، که قطعه سنگ های کلیسای ارمنی ها در شهر نیاکانی شان در ساخت آن به کار رفته است. کلیسایی بدون نقاشی های آنچنانی که یک تابلوی کاشی کاری شده از تصویر حضرت مریم و حضرت مسیح که تاریخ طراحی آن هم در زیر تصویر درج شده است.

علاوه بر این کلیساها تعداد 8 کلیسای دیگر نیز در محله جلفا قرار دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

 

مدرسه کاتارینیان

در کنار صومعه راهبان کاتارینیان یک مدرسه قرار دارد که بیشتر از 120 سال قدمت دارد. این مدرسه که در نزدیکی محله قدیمی چهارسوق قرار دارد هنوز هم به عنوان دبیرستان پسرانه مورد استفاده قرار می گیرد.

مراکز خرید جلفا اصفهان

اگر سری به خیابان خاقانی در محله چهارسوق بزنید سر از یکی از مدرن ترین مراکز خرید اصفهان در می آورید. مرکز خرید جلفا انواع و اقسام برندهای مختلف پوشاک، جواهرات، دکوراسیون و … را ارائه می دهد. اما اگر سری به کلیسای وانک در خیابان نظر شرقی زدید، سری هم به مجتمع مارتین بزنید. این مجتمع تجاری به کالاهای لوکس و مارک دار خود شهره است. اطراف این مجتمع پر از کافه رستوران های شیک است که حتما به دلتان خواهد نشست. یادتان باشد حتما طعم ساندویچ های خاص آرابو را امتحان کنید.

 در کنار چشم انداز زیبای میدان نقش جهان، مسجدامام، گنبد شیخ لطف الله، کاخ عالی قاپو، مسجد جمعه اصفهان، منار جنبان و … بدون شک تماشای محله جلفا، جهانی نو را در برابر چشما شما قرار خواهد داد. شکوه معماری و هنر اصیل ایرانی را اینجا در قالبی متفاوت خواهید دید. تماشای کوچه پس کوچه های محله جلفا، حضور در کلیساها و یا کافه ها و مراکز خرید این محله تاریخی و زیبا شما را با چهره دیگری از اصفهان آشنا خواهد کرد. شربتخانه ها، کافه ها و رستوران های محله جلفا هم از دیگر دلایل محبوبیت این منطقه است.

کافه گردی در جلفا

کافه‌های دنج و زیبا در محله جلفا، زینت‌بخش کوچه‌ها هستند.  بوی چوب صندلی‌های سنتی هوش از سر  انسان می‌پراند و تنین موسیقی و بوی مست‌کننده قهوه هر رهگذری را وادار می‌کنند دقایقی را آنجا سپری کنند.

شب‌گردی در جلفا هم حال و هوای دیگری دارد و شما را بسیار به وجد خواهد آورد. بوتیک‌ها و مغازه‌های شیک و آنچنانی، مراکز خرید متنوع و مدارس موسیقی و البته آرامش و نظم خاص، جلفا را به یکی از رمانتیک‌ترین نقاط ایران مبدل کرده است. مکانی که به خصوص برای جوانان و دلدادگان بسیار پرکشش است.

کافه رستوران هرمس، قلب ایتالیا در اصفهان!

این رستوران که در محله ارمنی نشین و جلفای اصفهان قرارگرفته، از بهترین رستورانهای ایتالیایی این محله است و طعم استیک‌های آن شما را به قلب ایتالیا می‌برد.

با ورود به این رستوران طراحی مدرن و جذاب آن اولین چیزی‌ست که توجه شما را جلب می‌کند. رنگ‌های سفید و مشکی در دکوراسیون هرمس، این رستوران را به فضایی لوکس و مدرن تبدیل کرده. در کنار رنگ‌های غالب سفید و مشکی، استفاده از رنگ‌های روشن مثل زرد یا آبی، اتمسفری خاص به این کافه بخشیده است.

رستورانی با قاشق و چنگال های آویزان در سقف و در و دیوار

از ویژگی‌های جالبی که در دکوراسیون هرمس می‌بینید، استفاده از قاشق، چنگال، رنده و دیگر وسایل آشپزی در سقف و جاهای مختلف آن است! موسیقی زنده در کنار غذاهای با کیفیت و پرسنل حرفه‌ای و دقیق کافه رستوران هرمس، آن را به یکی از بهترین کافه های جلفا اصفهان تبدیل کرده است. از بابت حجم غذاها لازم نیست نگران باشید، معمولاً حجم غذا بیشتر از چیزی است که از پس آن برآیید! با این حال میتوانید باقی مانده غذا را به صورت بسته‌بندی شده همراه خود ببرید. البته فراموش نکنید با جیب پر پول به این کافی شاپ سر بزنید چرا که قیمت غذاها و نوشیدنی‌ها گران است.

کافه رستوران هرمس که در خیابان نظر میانی، کوچه کلیسا وانک و کوچه میدان جلفا واقع شده از ساعت 8:30 صبح تا 23:30 شب آماده خدمت رسانی است. این رستوران پارکینگ اختصاصی ندارد اما برای پیدا کردن جای پارک به مشکلی نمی خورید.

اگر به هرمس سر زدید، لذت خوردن استیک‌های خوشمزه آن را فراموش نکنید. برای اطلاع بیشتر از منو یا غذاهای این کافه رستوران، وب‌سایت رسمی آن برای مشتریان آماده شده است.

 

شربت خانه فیروز، سفری به درون تاریخ!

شربتخانه فیروز، تجربه‌ای ناب و تکرار نشدنی از کافه گردی‌های شما خواهد بود. بسیاری از مردم باور دارند این شربت خانه از بهترین کافه‌های ایران است که بیراه هم نیست. با ورود به این شربتخانه همه چیز از دکوراسیون و میز و صندلی تا منو و حتی لباس‌های پرسنل شما را به گذشته‌های دور اصفهان می‌برد. با ورود به این شربتخانه که از بهترین کافه های جلفا اصفهان است، تصور می‌کنید در سکانسی از فیلم شهرزاد در حال بازیگری هستید!

رنگ و بوی قدیمی

در این کافه همه چیز بویی قدیمی و نوستالژی می‌دهد. نقاشی‌های دیواری، گلدان‌هایی با گل‌های تازه، موسیقی زنده سنتی و ظرف‌های قدیمی، احساس زندگی در گذشته را برای شما زنده می‌کند. البته تصور نکنید در شربت خانه فیروز، فقط شربت و نوشیدنی سرو می‌شود، در منو‌ی این کافه انواع و اقسام کیک‌ها، بستنی‌ها و حتی صبحانه و غذا نیز وجود دارد که همگی از طعمی منحصربه‌فرد برخوردارند.

از ویژگی‌های جالب این کافه، اسم‌های عجیب و غریبی است که در منو آن می‌بینید! اگر با دیدن این اسم‌ها گیج شدید، پرسنل کافه شما را راهنمایی خواهند کرد. برای رفتن به این کافه جلفا اصفهان، از ساعت 9 صبح تا 11:30 شب فرصت دارید. شربتخانه فیروز که در نزدیکی میدان جلفا و کلیسای وانک قرارگرفته، پارکینگ اختصاصی دارد و لازم نیست نگران جای پارک باشید.

اگر به این کافه سر زدید، لذت تجربه سرکه انجبین و خیار، بیدمشک و بهارنارنج را فراموش نکنید. در کنار شربت‌های دلپذیر، چیز کیک و کیک هویج و املت‌های فیروز نیز از پرطرفدار‌ترین سفارش‌های این کافه است. البته برای تجربه‌های لذیذ این کافه فراموش نکنید، پول کافی همراه داشته باشید زیرا خدمات آنجا تا حدودی گران است.

کافه بهارنارنج، دنیای رقص نور و رنگ!

کافه بهارنارنج که روبروی هتل جلفا قرارگرفته از پرطرفدارترین کافه‌های جلفا اصفهان است. بهارنارنج با داشتن دکوراسیونی منحصر به فرد انتخاب بسیاری از سلبریتی‌ها و هنرمندان است. در بهارنارنج، عنصر غالب دکوراسیون چوب است که محیطی صمیمی و دنج را تداعی می‌کند. با ورود به این کافه دیوارهای مملو از نقاشی، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. فضای هنری بهارنارنج را به سختی در جای دیگری می‌توان یافت. نقاشی‌های قدیمی و سنتی دیوارهای این کافه، تداعی‌کننده اصفهان قدیم است.

در کافه بهارنارنج زیر رقص نورهای رنگی از لذت خوردن کیک‌ها، دسرها و نوشیدنی‌های تازه لذت میبرید. منو‌ی بهارنارنج متنوع و خاص است. در منو‌ی این کافه که با اسم “اعلان شربتخانه بهارنارنج” در اختیار شما قرار می‌گیرد انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم در کنار کیک‌های خانگی خوشمزه قابل سفارش است.

برای رفتن به بهارنارنج به خیابان حکیم نظامی و کوچه کلیسای وانک بروید. روبروی هتل جلفا این کافه زیبا می‌درخشد. این کافه با داشتن پارکینگ، نگرانی شما از بابت پیدا کردن جای پارک را برطرف می‌کند. فراموش نکنید برای رفتن به این کافه از 8 صبح تا 12 شب وقت دارید. اگر دوست دارید برنامه‌های این کافه دلنشین را دنبال کنید به صفحه اینستاگرامی آن‌ها سر بزنید.

 

کافه رستوران رومانس، با شکوه و مجلل

کافه رستوران رومانس از مجلل‌ترین کافه های جلفا اصفهان است که سبکی سنتی دارد. فضای بزرگ این کافه در واقع حمامی قدیمی بوده که چندین سال است تغییر کاربری داده است. قدمت ساختمان این کافه سنتی به قرن 17  بازمی ‎گردد. معماری فضای کافه رستوران رومانس شما را به دوران صفویان می‌برد.در این کافه رستوران انواع نوشیدنی‌ها و کیک‌ها در کنار غذاهای فرنگی و ایرانی قابل سفارش است.

کیفیت بالای غذاها در کنار قیمت مقرون به صرفه رومانس، آن را به کافه‌ای محبوب در میان مردم تبدیل کرده است. فضای بزرگ این کافه رستوران با داشتن میزهای چندین نفره بهترین انتخاب برای قرارهای کاری یا تجربه ناهاری دسته جمعی‌ست. علاوه بر این پرسنل رستوران در نهایت احترام و ادب رفتار کرده و کمبودی در آن‌جا حس نخواهید کرد.

کافه رستوران رومانس را در میدان جلفا و زیر بازارچه حمام قدیمی جلفا می‌توان پیدا کرد. این کافه در نزدیکی موزه موسیقی اصفهان قرارگرفته.و با چند دقیقه پیاده‌روی تجربه تماشای تاریخ موسیقی برای شما فراهم می‌شود. برای رفتن به این کافه از ساعت 8 صبح تا 11 شب فرصت دارید. و لازم نیست نگران جای پارک باشید. 

 

کافه آنی، دنج و قدیمی

کافه آنی از قدیمی‌ترین کافه های جلفا اصفهان است. این کافه با اینکه فضای بزرگی ندارد اما محیطی دنج و صمیمی را برای مشتریان فراهم کرده است. تمام دکوراسیون این کافه از چوب پوشیده شده و همین امر آنجا را به محیطی آرامش. بخش و دوستانه تبدیل کرده است. کافه آنی که از محبوب ترین کافه های جلفا اصفهان به شمار می‌رود. با داشتن کیک‌های خوشمزه بین مشتریان پرطرفدار شده و کیک‌های آن زبانزد است. اگر گذرتان به این کافه دوست داشتنی افتاد کیک عسل و کیک تاکسیدوش را فراموش نکنید! کیفیت بالای کیک‌ها و سایر خدمات آنی، رقابت با آن را برای سایرین سخت کرده است. طعم لذت بخش کیک‌های این کافه را در هیچ جای دیگری نمی‌توان یافت. در کنار کیفیت بالای خدمات، قیمت مناسب و اقتصادی از دلایل محبوبیت آنی است.

این کافه با ارائه پارکینگ خیابانی رایگان، دغدغه مشتریان برای پیدا کردن. جای پارک یا پرداخت هزینه‌های بالای پارکینگهای اختصاصی را برطرف کرده است. کافه آنی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 12 شب منتظر شماست. برای دیدن برنامه‌های بیشتر این کافه دیدن پیج اینستاگرام آن پیشنهاد می‌شود.

سخن پایانی

جلفای زیبای امروز با مساحتی در حدود 187 هکتار از مناطق زیبای شهر افسانه­ای اصفهان به شمار می ­آید. جلفا و تاریخ مردمش عبارت است از تلاش مستمر و بی ­وقفه­ ی مردمانی که. در طول بیش از چهار قرن نه تنها توانسته­ اند هویت خود را به منزله­ ی یک ایرانی  ار ایروان و نخجوان تا اصفهان حفظ کنند. بلکه سهمی عمده در رشد و اعتلای این هویت در فلات تمدن ساز مرکزی ایران داشته ­اند. بنابراین به نظر می­ رسد باید با یک برنامه ­ریزی منسجم و دقیق در جهت ایجاد و گسترش زیرساخت­های گردشگری. از یک سو در راستای رونق اقتصادی محلی و از سوی دیگر در حفظ فرهنگ کهن ایران زمین، به ویژه حفظ آثار و ابنیه فرهنگی و تاریخی آن، .که شدیداً هم در معرض آسیب­ اند، کوشید. تلاش در جهت تحقق این امور سبب رشد اقتصادی ایران عزیز و جلوگیری. از کوچ مردم به دیگر کشورها خواهد شد. 

خواننده گرامی! آهنگ سفر به اصفهان را در سر دارید؟ تور گردشگری اصفهان و بازدید از محله نوستالوژیک جلفا را از دست ندهید. 

مقالات مرتبط

۱۱ مورد از معروف ‌ترین بناهای تاریخی ایران ۱۱ مورد از معروف ‌ترین بناهای تاریخی ایران
بهترین شهرهای توریستی ایران بهترین شهرهای توریستی ایران
قاهان، تکه‌ای از بهشت قاهان، تکه‌ای از بهشت
طعم خوش کباب اصیل ایرانی در ارگ تاریخی گوگد طعم خوش کباب اصیل ایرانی در ارگ تاریخی گوگد
حمام شیخ بهایی اصفهان، گرمابه‌ای با فناوری گم شده! حمام شیخ بهایی اصفهان، گرمابه‌ای با فناوری گم شده!
معروف‌ترین کویرهای ایران(بخش دوم) معروف‌ترین کویرهای ایران(بخش دوم)
بندر انزلی، شهر باران بندر انزلی، شهر باران
معروف‌ترین کویرهای ایران معروف‌ترین کویرهای ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *