آرامگاه ابوعلی سینا در همدان، امیر پزشکان جهان

همدان این سرزمین کهن و باستانی یکی از استان‌های غربی ایران است که در گذشته‌های دور پایتخت تمدن ایران زمین بوده است. همدان زیبا در دل خود جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی، فراوانی را جای داده است. یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر همدان آرامگاه ابوعلی سینا پزشک فاخر ایرانی است.این آرامگاه در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان قرار دارد. آرامگاه بوعلی سینا در همدان در سال ۱۳۷۶ در اردیبهشت ماه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دسترسی سریع به عناوین مقاله…

ابوعلی سینا که بود؟

ابوعلی سینا، شیخ الرئیس زاده ی سال ۳۵۹ هجری شمسی در روستای افشنه پایتخت سامانیان در بخارا است. شیخ الرئیس در مناطق فرارود، خراسان، گرگان ، ری، اصفهان و همدان به مدت ۵۷ سال زندگی کرد. حکیم سرانجام در سال ۴۱۶ هجری شمسی چشم از جهان فرو بست. ابوعلی سینا در اواخر دوره سامانیان و در دوران آل بویه می زیسته است.

 او کودکی با نبوغ فراوان و استعدادی درخشان بود. ابوعلی سینا در جوانی از دانشمندان و پزشکان خاص دربار امیر سامانی در بخارا بود.

 

آرامگاه ابوعلی سینا
آرامگاه ابوعلی سینا

او پزشک، ریاضی دان، اخترشناس، فیزیکدان، شیمیدان، جغرافیدان، زمین‌شناس، شاعر منطق  دان، فیلسوف، موسیقیدان و از دولت مردان ایرانی بود. او از معروف ترین و تاثیر گذار ترین دانشمندان و فلاسفه ایران زمین و جهان می باشد. ابوعلی سینا مشهورترین دانشمند ایرانی با شهرتی جهانی می باشند.

حکیم بوعلی سینا رسالات علمی بسیاری داشته است. آثار او از جمله کتاب شفاف و دانشنامه علایی،دانشنامه های علمی و فلسفی  و همچنین کتاب قانون در طب به عنوان یکی از معروف ترین آثار و منابع تاریخ پزشکی است.

حکیم، فیلسوف، دانشمند، طبیب و شاعر بزرگ ایرانی یکی از مفاخر ارزشمند این سرزمین است که در غرب به وی لقب امیر پزشکان داده شده است.

تاریخچه آرامگاه ابوعلی سینا در همدان

اولین بنا بر مزار بوعلی سینا در دوره قاجار و به دستور نگار، نوه ی فتحعلی شاه قاجار ساخته شده بود. اما در سال ۱۳۲۲ هجری خورشیدی مقدمات ساخت بنای کنونی در دوره پهلوی گذاشته شد. معمار این آرامگاه مهندس هوشنگ سیحون، این بنا را به سبک معماری دوره‌ای که حکیم ابوعلی سینا در آن می زیسته و هم چنین به سبک ایرانی – اسلامی ساخته است. بازدید از آرامگاه ابوعلی سینا در همدان و یاد این حکیم دانشمند، حس غرور و افتخار ملی و عرق به ایران را در هر بیننده ای ایجاد می کند.

 

معماری آرامگاه ابوعلی سینا در همدان

بنای آرامگاه با ترکیبی از سبک های معماری ایران باستان و ایران پس از اسلام بنا شده است. برای ساخت بنا از از عناصری مانند برج گنبد قابوس در شهر گنبدکاووس  و باغچه های باغ های ایرانی الهام گرفته شده است. البته از سنگ گرانیت کوهستان الوند برای این بنا و به سبک کاخ های باستانی ایران زمین استفاده شده است.

معماری آرامگاه ابوعلی سینا
معماری آرامگاه ابوعلی سینا

گفته شده که دوازده ستون برج این بنا نمادی از ۱۲ موضوع علمی و دانشی است که حکیم بوعلی در روزگار زندگانی خویش بر آنها احاطه داشته است.

بنای جدید در سال ۱۳۳۳ در اردیبهشت ماه افتتاح شد. محل آرامگاه جدید بوعلی منزل دوست صمیمی بوعلی ابوسعید دخوک بوده است.یکی از نکات جالب در مورد این بنا این است که هزینه های اولیه ساخت بنا از راه فروش تمبر و جلب کمک‌های دیگر مثلاً از طریق فروش بلیط بخت آزمایی گردآوری شده بود. آژانس هواپیمایی قصرشیرین شما را به بازدید از این آرامگاه دعوت می کند.

 

موزه ی بوعلی سینا در همدان

در تالار جنوبی آرامگاه ابوعلی سینا موزه ای ایجاد شده است. ایجاد موزه به سال 1330 هجری شمسی باز می گردد. در موزه بوعلی سکه ها، وسائل و ظروف سفالی، اشیاء کشف شده هزاره های قبل از میلاد و دوران اسلامی و همچنین اشیاء برنزی قرار دارد. ابزار کاربردی که در این موزه به نمایش گذاشته شده است بسیار دیدنی و شگفت انگیز است. عکسی از جمجمه ی حکیم ابوعلی سینا یکی از جالبترین و دیدنی ترین ها است. قصر شیرین شما را به سفری شیرین و تجربه به یاد ماندنی بازدید از این موزه و آرامگاه بوعلی سینا در همدان دعوت می کند.

موزه ی بوعلی سینا در همدان
موزه ی بوعلی سینا در همدان

 

کتابخانه ی آرامگاه بوعلی سینا در همدان

در تالار شمالی این آرامگاه نیز کتابخانه ای ایجاد گردیده است. در کتابخانه آرامگاه بوعلی سینا بالغ بر ۸ هزار جلد از نسخ کتب خطی و چاپی نفیس در غرفه ها نگهداری می شود. این کتاب ها مربوط به آثار حکیم بوعلی و نویسندگان و شعرای همدانی است.

البته جهت غنی سازی این کتابخانه و از آنجا که حکیم ابوعلی سینا دانشمندی جهانی است، در سال 1329 بیانیه ای منتشر شد تا همه بتوانند در ارائه کتاب به این کتابخانه سهیم بوده و شرکت کنند.

 

محوطه ی آرامگاه ابوعلی سینا در همدان

تندیس ابوعلی سینا در ضلع شرقی در حالی که کتابی به دست دارد نصب گردیده است. زیبایی و شکوه معماری این بنا با بوستان و فضای سبزی به شکل نیم دایره و با الهام از باغ های ایرانی تکمیل شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد جاذبه های گردشگری همدان و خرید بلیط هواپیما و یا تور همدان با همکاران ما در آژانس هواپیمایی قصرشیرین تماس بگیرید.

 

مقالات مرتبط

برج قربان همدان، یادگار بی پیرایه تاریخ  برج قربان همدان، یادگار بی پیرایه تاریخ 
ارگ نوشیجان همدان، قدیمی ترین معبد خشتی  جهان ارگ نوشیجان همدان، قدیمی ترین معبد خشتی  جهان
تاج آباد، کاروانسرایی مدور و متفاوت در همدان تاج آباد، کاروانسرایی مدور و متفاوت در همدان
چشمه فرشته همدان، چشمه ای در آغوش بزرگترین دره شهر چشمه فرشته همدان، چشمه ای در آغوش بزرگترین دره شهر
غار علیصدر همدان، شگفت انگیز و بی همتا غار علیصدر همدان، شگفت انگیز و بی همتا
گنبد علویان همدان، شاهکار معماری سلجوقیان   گنبد علویان همدان، شاهکار معماری سلجوقیان  
مسجد جامع همدان، یادگار تاریخی مسجد جامع همدان، یادگار تاریخی
همدان، شهری از هزاره های دور تاریخ ایران همدان، شهری از هزاره های دور تاریخ ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *