گنبد علویان همدان، شاهکار معماری سلجوقیان  

همدان این شهر باختری ایران زمین، مهد تاریخ و تمدن است. اینجا جاذبه‌های تاریخی و طبیعی به وفور یافت می شود .از این رو یکی از مقاصدی است که گردشگران بسیار زیادی را مجذوب خود نموده است . یکی از جاذبه های گردشگری شهر همدان گنبد علویان است. گنبد علویان همدان از شاهکارهای معماری و گچبری و از آثار فاخر تاریخی دوره سلجوقیان می باشد . بنای این گنبد در منطقه چهار باغ علویان و در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان واقع شده است. گنبد این بنا، همواره مورد توجه گردشگران تور همدان و علاقمندان به معماری می باشد.

دسترسی سریع به عناوین مقاله…

تاریخچه ی گنبد علویان همدان

این بنا از شاهکارهای معماری پس از اسلام در همدان می باشد. گنبد علویان متعلق به اواخر دوره سلجوقیان در قرن ششم هجری است. گنبد علویان در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی کشور ایران به ثبت رسیده است.این گنبد ابتدا به عنوان مسجد ساخته شده بود. اما در دوره های بعد با ایجاد سردآبی در زیرزمین بنا، به مقبره خاندان علویان تبدیل شد.این بنای به جا مانده از معماری دوره اسلامی بسیار بی نظیر و از شاهکارهای معماری و گچبری ایران در شهر زیبای همدان است. آژانس هواپیمایی قصر شیرین شما را به بازدید از این شاهکار معماری و شهر همدان دعوت می کند.

 

گنبد علویان همدان
گنبد علویان همدان

وجه تسمیه گنبد علویان همدان

در فرهنگ عامه مردم همدان در مورد نام این گنبد آمده است:

 دلا دوشم دلا دوشم دلا دوش       به حق گنبد سبزه سیه پوش

خاقانی از این گنبد به عنوان گنبد سبز یاد کرده است. و فرهنگ عامه مردم استان همدان نیز بر این نام دلالت دارد. وجه تسمیه این گنبد به دلیل علاقه وافر مردم به دوستداران امام علی علیه السلام می باشد. دو تن از خاندان علویان در این بنا دفن شده اند. به همین دلیل این گنید ،گنبد علویان نامیده شده است.

 

معماری گنبد علویان همدان

گنبد علویان همدان ، این اثر گچبری و آجرکاری ارزشمند، مربوط به سده‌های میانی دوره اسلامی یعنی سده های ۶ و ۷ هجری می باشد. ظاهر این بنا شبیه گنبد سرخ شهر مراغه است. البته شباهت‌هایی به گنبد حیدریه قزوین نیز در این بنا دیده می شود. این گنبد را می توان از آثار معماری آرامگاهی برشمرد.

بنای گنبد علویان شاهکار معماری و میراث اعتقادی اهالی این دیار است. این گنبد همیشه مورد توجه محققان بوده است.

بنای گنبد علویان قبلاً در محدوده دبستانی در بافت قدیمی شهر جای گرفته بود. و امکان شناسایی معماری منحصر به فردش نبود. اما پس از آزاد کردن بافت پیرامون این شاهکار معماری، در وضعیت مناسب‌تری قرار گرفت. متاسفانه خود گنبد فرو ریخته و از بین رفته است. اما دیوارها تا آغاز گنبد باقی مانده و قابل رویت است. این بنا دارای نقشه چهار ضلعی است و گوشه های آن به شکل ستاره است. این بنا در سال ۱۳۱۷ از سوی اداره کل باستان‌ شناسی تعمیر و مرمت گردید. در مرمت بنا، پوششی از چوب و شیروانی برای آن گذاشته شده است. این مقبره از آجر ساخته شده و به دلیل نقشه چهار ضلعی روی سکوی بنا شده است. 

معماری گنبد علویان همدان
معماری گنبد علویان همدان

بنای گنبد علویان مکعبی چهار ضلعی با ابعاد حدودا 8  متر و با ارتفاع حدود 5 متر و دارای چهار جرز ستون مانند با قطری نزدیک به 2 متر است. هر یک از این برج ها دارای 5 طاق نمای فرورفته مثلثی با عرض یک متر می باشد. 

ورودی بلند بنا در شکل طاق جناغی جلوه ویژه‌ای به این بنا بخشیده است. 9 پله سنگی در ورودی این مقبره و این شاهکار معماری و گچبری بعد از اسلام گذاشته شده است.

جهت کسب اطلاعات در خصوص رزرو تور همدان و  خرید بلیط هواپیما با قصرشیرین تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

برج قربان همدان، یادگار بی پیرایه تاریخ  برج قربان همدان، یادگار بی پیرایه تاریخ 
ارگ نوشیجان همدان، قدیمی ترین معبد خشتی  جهان ارگ نوشیجان همدان، قدیمی ترین معبد خشتی  جهان
تاج آباد، کاروانسرایی مدور و متفاوت در همدان تاج آباد، کاروانسرایی مدور و متفاوت در همدان
چشمه فرشته همدان، چشمه ای در آغوش بزرگترین دره شهر چشمه فرشته همدان، چشمه ای در آغوش بزرگترین دره شهر
غار علیصدر همدان، شگفت انگیز و بی همتا غار علیصدر همدان، شگفت انگیز و بی همتا
آرامگاه ابوعلی سینا در همدان، امیر پزشکان جهان آرامگاه ابوعلی سینا در همدان، امیر پزشکان جهان
مسجد جامع همدان، یادگار تاریخی مسجد جامع همدان، یادگار تاریخی
همدان، شهری از هزاره های دور تاریخ ایران همدان، شهری از هزاره های دور تاریخ ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348