سفر به اعماق تاریخ ایران در باغ جهان نما شیراز

باغ جهان نما شیراز از دیدنی ترین و قدیمی‌ ترین باغ های ایران است. این باغ 3 هکتاری در فهرست بزرگ ترین باغ های ایران قرار دارد. 

شیراز از جمله مقاصد گردشگری است که بازدید از اماکن دیدنی آن هیچ وقت تمام نمی‌ شود. در هر سفر کوتاه یا بلندی که به شیراز داشته باشید، باز هم بازدید از برخی اماکن گردشگری باقی می ‌مانند و باید در سفر بعدی برای دیدن آن ‌ها برنامه ریزی کنید. شما می توانید تور گردشگری شیراز را از آژانس هواپیمایی قصرشیرین تهیه کنید. 

 

باغ جهان نما شیراز

باغ جهان نما در نزدیکی آرامگاه حافظ شیرازی شما را  اعماق تاریخ ایران می برد. این باغ بهشتی کوچک در شهر شیراز است. با گام نهادن در این باغ به معماران آن آفرین می گویید! باغ جهان نما قدیمی ترین باغ شیراز است. درختان سرو و نارنج و گل های رنگارنگ رز، بنفشه، اطلسی، شمشاد و داوودی آذین بخش این باغ شکوهمند است.

 

باغی که زینت الدنیا لقب گرفت

معماری عمارت جهان نما همچون دیگر باغ های ایرانی از باغ پاسارگاد در دوره هخامنشیان الهام گرفته شده است. باغ جهان نما که به  نام «زینت الدنیا» شهرت گرفته است، یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری و توریستی شیراز است.  این باغ پیش از یورش تیمور گورکانی و در دوران آل مظفر در نهایت شکوه و آبادانی بوده است. دوران زندیه و صفویه، دوران شکوه باغ جهان نما بوده و بسیاری از جهانگردان و مورخان نامی،‌ این باغ را ستایش کرده اند.  آب جاری و حیات بخش در میان باغ جهان نما و فواره های آن، به رکن آباد معروف است که حافظ شیرازی در اشعار خود از آن یاد کرده است.

با وارد شدن به باغ جهان نما صدای آواز پرندگان، نوای جویبار و نسیم فرح بخش باغ به استقبالتان می آیند و آرامش را برایتان به ارمغان می آورد!‌ دیدن این باغ فرصتی است برای دور شدن از هیاهوی شهر و گشت و گذار در عمارتی باشکوه.

 

معماری باغ

این باغ به صورت هشت ضلعی بنا شده است. کریم خان زند دستور داد در سال 1185 هجری، به دور باغ حصار بکشند و این عمارت را بسازند. همچنین، فرمان داد خیابان های اطراف آن را به زیبایی درختکاری کنند. طرح باغ جهان نما را کریم خان زند مانند باغ نظر ایجاد کرد؛ داخل باغ چهار خیابان، اطراف آن چهار حوض، دو حوض کوچک و دو حوض بزرگ ساخته است. حوض مرمر زیبایی درون عمارت قرار دارد که چهار گوشه آن را چهار شاه نشین دربر گرفته و پنجره های چوبی باغ جهان نما پس از بازسازی و مرمت به دست مالک خصوصی آن به پنجره های آهنی مبدل شده است.

مصالح اصلی این عمارت آجر است و برای تزئیات آن از کاشیکاری های نقاشی شده استفاده شده است.

با قدم نهادن در باغ جهان نما علاوه بر گشت و گذار در طبیعت دیدنی و زیبا با میراث گذشتگان نیز آشنا می شوید. باغ جهان نما از جمله باغ های تاریخی و زیبای ایران است که دیدن آن در هر فصلی از سال به خصوص در بهار با عطر گل های بهار نارنج، جان و روحتان را تازه می کند و انرژی تان را دوچندان می سازد. در سفرتان به شیراز به باغ جهان نما سری بزنید و از فضای زیبا و باشکوه آن دیدن کنید.

نمای بیرونی باغ جهان نما
نمای بیرونی باغ جهان نما

 

باغ جهان نما و حافظ شیراز

در باغ زیبای جهان نما شیراز می توانید درختان سر به فلک کشیده سرو و نارنج را ببینید که در کنار شمشادها فضایی سرسبز و زیبا فراهم کرده اند. گل های زیبای اطلسی و داودی باغ تاریخی و دیدنی جهان نما شیراز، تصویری رنگارنگ در مقابل دیدگانتان قرار می دهند. بی دلیل نیست که حافظ شیرین سخن درباره آن چنین سروده است:

 

خوشا شیراز و وضع بی مثالش     خداوندا نگهدار از زوالش

ز رکن آباد ما صد لوحش الله     که عمر خضر می بخشد زلالش

به شیراز آی و فیض روح قدسی     بجوی از مردم صاحب کمالش

 

نمای داخلی عمارت کلاه فرنگی باغ جهان نما
نمای داخلی عمارت کلاه فرنگی باغ جهان نما

 

می توان از سخن حافظ در مورد آب رکن آباد دریافت که تا چه اندازه باغ تاریخی جهان نما در زمان حافظ شیرازی نیز آباد و دیدنی بوده است. 

 

 

جوی آب رکن آباد

جوی آب رکن آباد از میان باغ جهان نما شیراز می گذرد. در گذشته، اغلب باغ های ایرانی طوری طراحی می شدند که جوی آبی از میان آنها عبور کند. در شعر حافظ شیرازی هم بارها از آب رکن آباد و زیبایی های باغ سخن رفته است:

بده ساقی می باقی که در جنت نخواهی یافت

کنار آب رکن آباد و گلگشت مصلا را

 

حافظ جویبار رکن آباد و باغ جهان نما را نمونه ای بی نظیر می داند که در بهشت برین هم مانندی ندارد.

باغ جهان نما در فصل بهار
باغ جهان نما در فصل بهار

 

باغ جهان نما شیراز کجاست؟

این باغ در قسمت ورودی شهر شیراز جای دارد و پیرامون آن مکان های دیدنی شیراز مثل آرامگاه خواجوی کرمانی، حافظ، باباکوهی، گهواره دید، باغ ملی، دروازه قرآن و کتابخانه اسناد قرار دارد. بنابراین، درکنار بازدید از باغ جهان نما می توانید از جاذبه های گردشگری و ایرانگردی شیراز نیز دیدن نمایید. البته برای رسیدن به این باغ دیدنی می توانید از خطوط اتوبوس رانی نیز استفاده کنید. 

آدرس: شیراز‌، ضلع شرقی خیابان حافظ، بالاتر از میدان حافظیه

 

 

 

کجا اقامت کنیم؟

هتل چمران

هتل چمران شیراز در بلوار چمران، یکی از بهترین نقاط شهر شیراز واقع شده است. این هتل در فروردین ماه 1389 افتتاح شد. هتل چمران دارای 30 طبقه مشتمل بر 16 طبقه اقامتی و 250 باب اتاق و سوئیت می باشد که اتاق های واقع در طبقات بالا، دارای نمایی زیبا از شهر شیراز می باشند. موقعیت مکانی مناسب، دسترسی آسان به مراکز تجاری و گردشگری از جمله مزایای اقامت در هتل پنج ستاره چمران شیراز می باشد.

 

فاصله هتل چمران شیراز تا مکان های مهم شهر شیراز

فاصله تا باغ ارم – 6 دقیقه با ماشین

فاصله تا باغ عفیف آباد – 12 دقیقه با ماشین

فاصله تا ارگ کریمخان زند – 13 دقیقه با ماشین

فاصله تا آرامگاه حافظ و عمارت جهان نما – 13 دقیقه با ماشین

فاصله تا مسجد وکیل – 13 دقیقه با ماشین

فاصله تا مرکز تجاری خلیج فارس – 19 دقیقه با ماشین

فاصله تا آرامگاه سعدی – 20 دقیقه با ماشین

فاصله تا تخت جمشید – 65 کیلومتر

فاصله تا آرامگاه کوروش بزرگ- 140 کیلومتر

 

در پایان

در تور شیراز و بازدید از جاذبه های دیدنی و گردگشری آن، باغ جهان نما را فراموش نکنید.  با رفتن به این باغ جلوه ای بی همتا از طبیعت شیراز را نظاره خواهید کرد.

مقالات مرتبط

غذاهای محلی و خوشمزه شیراز غذاهای محلی و خوشمزه شیراز
مارگون ، آبشاری چشمه ای در دل شیراز مارگون ، آبشاری چشمه ای در دل شیراز
ارگ کریم خان، منزلگاه بنام‌ترین شاه زند در شیراز ارگ کریم خان، منزلگاه بنام‌ترین شاه زند در شیراز
تخت جمشید، شکوه فرهنگ و عظمت ایران باستان تخت جمشید، شکوه فرهنگ و عظمت ایران باستان
سعدیه شیراز، آرامگاه پادشاه سخن سعدیه شیراز، آرامگاه پادشاه سخن
هفت تنان شیراز، راوی پنج مجلس هفت تنان شیراز، راوی پنج مجلس
آرامگاه کوروش، نگینی در پایتخت ایران باستان آرامگاه کوروش، نگینی در پایتخت ایران باستان
دشت ارژن شکارگاه پادشاهان هخامنشی دشت ارژن شکارگاه پادشاهان هخامنشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348