سرو 4500 ساله ابرکوه، کهنسال ترین درخت ایران

سرو ابرکوه یزد، با قدمت 4500 ساله اش، کهنسال ترین درخت ایران در ابرکوه یزد است. این درخت جزو قدیمی ترین موجودات زنده این کره خاکی به شماره می رود. سرو ابرکوه، نمادی از زندگی و زیبایی است. با آژانس مسافرتی قصرشیرین همراه باشید تا با هم نگاهی به قدیمی ترین درخت ایران که حیاتش در اعماق شهر دیدنی یزد ریشه دوانده است را بشناسیم.

 

سرو ابر کوه، قدیمی ترین درخت ایران

سرو ابر کوه، نه تنها یکی از جذاب ترین دیدنی های شهر یزد می باشد، بلکه یکی از شگفتی های طبیعی جهان است.   با دیدن بافت زیبای شهر باستانی ابر کوه، مطمئن باشید که تردیدی برای انتخاب این سایت گردشگری برایتان نخواهد ماند.

سرو ابرکوه
سرو ابرکوه

سرو ابرکوه، در افسانه ها و اسطوره های ایرانی

افسانه ها و داستان هان بسیاری تاریخ 4500 ساله این درخت شکوهمند را روایت کرده است. محل قرارگرفتن این درخت،  شهر باستانی ابر کوه یزد نیز، بر جذابیت هایش افزوده است. چراکه شهر باستانی ابرکوه یزد، خود به تنهایی از دیدنی ترین شهرهای ایران برای گردشگری و ایرانگردی به شمار می آید.

بر پایه افسانه ای کهن، برخی بر این باورند که حضرت نوح و پسرش پس از طوفان بزرگ، این درخت را کاشته اند. افسانه ای دیگر بیان می کند که زرتشت، پیامبر ایران باستان درخت سرو ابر کوه را خود با دستانش کاشته است.

 اسطوره هایی در مورد قدیمی ترین درخت ایران می گویند که این درخت دارای روحیه و انرژی خاصی است که می تواند به واسطه آن، هزاران سال زنده بماند. سرو ابرکوه، سرشار از شگفتی است .

جایگاه و اهمیت سرو در فرهنگ ایران

سرو به عنوان گیاهی همواره سبز، نقش مهمی در ادب و فرهنگ ایران داشته است. درخت سرو را می توانیم به عنوان نمادی از زندگی و زیبایی، در بسیاری از حکاکی های هخامنشی در تخت جمشید ببینیم. همچنین سرو در ادبیات و فرهنگ ایران نیز، جایگاه ویژه ای دارد و علاوه بر سرسبزی و شادابی همیشگی آن، از این درخت زیبا به عنوان نماد آزادگی یاد می شود.

سعدی سخن سرای بزرگ ایران پیرامون نماد آزادگی و زمینی نبودن این درخت چنین می گوید:

به سرو گفت کسی میوه‌ای نمی‌آری

جواب داد که آزادگان تهی دستند

ترمه
ترمه

استفاده از نماد سرو روی ترمه ها که لوکس ترین پارچه های ایرانی محسوب می شوند نیز از گذشته های دور مرسوم بوده است. در حقیقت مجموع این هنرهای عظیم نشان دهنده عظمت سرو، این سمبل اصیل ایرانی می باشند.

دژ مهرپادین، نگهبان کهنسال شهر مهریز یزد

مشخصات سرو ابرکوه

سرو ابرکوه، قدیمی ترین میراث زنده ایران حدود 28 متر ارتفاع دارد. همچنین عرض تنه آن حدود 11.5 متر است. این درخت همیشه سبز و آرام در میانه بهار شکوفه می دهد. فصل پاییز از بهترین زمان ها برای بازدید از کهنسال ترین درخت ایران است.

در مسافرت های پاییزی خود، پیشنهاد می کنیم حتما از سرو ابرکوه یزد بازدید کنید.

موقعیت جغرافیایی سرو ابرکوه یزد

این درخت کهنسال در ابرکوه قرار دارد. شهر ابرکوه میان 3 شهر تاریخی اصفهان، یزد و شیراز واقع شده است. سرو ابر کوه، در جنوب غربی استان یزد است.

مکان های دیدنی شهر یزد کم نیستند، اما سرو ابر کوه و همچنین شهر ابرکوه از جمله بهترین جاهای دیدنی شهر یزد است که فرصت تماشایشان را در سفر به شهر یزد هرگز نباید از دست داد.

 

شهر ابرکوه یزد

شهر ابر کوه یکی از شهرهای تاریخی ایران در مسیر جاده ابریشم است. این شهر دارای خانه های خشتی زیبا و باستانی با قدمتی دست کم 4000 ساله است. از جمله این خانه ها می توان خانه تاریخی آقازاده و بادگیرهای معروف آن را نام برد. این خانه تاریخی، در کنار سرو ابرکوه، از اصلی ترین جاذبه های شهر ابرکوه یزد هستند.

از جذابیت های ویژه سفر به شهر ابرکوه، امکان اقامت شما در مجموعه هتل خانه آقازاده ابرکوه می باشد. خانه تاریخی آقازاده که به واسطه بادگیرها و معماری باشکوهش آوازه جهانی دارد، پس از سال ها بازسازی و نوسازی، اکنون تبدیل به هتلی جذاب برای اقامت گردشگران شده است.

سخن پایانی

 سرو ابرکوه، نشانی ارزشمند از تاریخ ایران است. شاید حتی باید گفت بسیاری از ماجراهای تاریخی و سرشار از شگفتی که بر این خاک و بوم گذشته است در بند بند وجود این سرو عزیز نهفته است. و حالا پس از گذر تمام این سال‌ها سرو پر ماجرا همچنان زنده است و همچنان نفس می‌کشد و باز هم تاریخ دوره و روزگار ما را برای آیندگان ثبت و ضبط می‌کند. حضور و وجود این سرو تماشایی اندک بودن عمر آدمی را نسبت به سایر موجودات هستی به طرز شگفت‌آوری به نمایش می‌گذارد. ما انسان‌ها بسیار کوتاه زندگی می‌کنیم. پس چقدر بهتر خواهد بود که بیشتر و بیشتر قدر این زندگی کوتاه اما زیبا را بدانیم. ضمن اینکه اگر فکر کنیم که عمر ما چقدر می‌تواند از سرو کوتاه‌تر باشد. شاید بیشتر به طبیعت و اجزایش احترام بگذاریم و کمتر مورد آسیب و آزار قرارش دهیم. البته ما انسان‌ها نیز عضوی از همین طبیعت گسترده و بزرگ هستیم. طبیعتی که هر گوشه آن جلون نابی از آفرینش است.

برای خرید تور و بلیط هواپیما یزد به آژانس مسافرتی قصرشیرین مراجعه نمایید.

مقالات مرتبط

یزد، جشنواره تاریخی بادگیرها یزد، جشنواره تاریخی بادگیرها
جشن نور و آیینه در قصر روشنایی یزد جشن نور و آیینه در قصر روشنایی یزد
دژ مهرپادین، نگهبان کهنسال شهر مهریز یزد دژ مهرپادین، نگهبان کهنسال شهر مهریز یزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348