داستان دیوار چین چیست؟

چین کشوری وسیع در شرق قاره آسیا است. وسعت این کشور به قدریست که با ۱۴ کشور مرز مشترک دارد! چین سرزمین امپراطورها، معابد و جاذبه های گردشگری منحصر به فرد و فراوانی است. هر ساله گردشگران زیادی با اخذ ویزای چین از این سرزمین باشکوه دیدن می کنند و دیدنی ترین آثار فرهنگی جهان را در لیست خاطرات خود ثبت می کنند. وقتی صحبت از چین به میان می آید، تصویر دیوار بزرگ چین به ذهنمان نقش می بندد که اصلی ترین جاذبه این کشور است؛ اما اینکه داستان دیوار چین چیست؟ مطلبی است که در این نوشته به آن پرداخته ایم. 

دیوار بزرگ چین در لیست عجایب هفتگانه جهان

 دیدنی های توریستی چین بی شمار است، اما آنچه که آوازه‌ی جهانی دارد دیوار چین است که همیشه در لیست و برنامه سفر تور چین قرار داشته است. دیوار چین تاریخچه  و داستانی طویل دارد به گونه ای که این دیوار را نه تنها در چین بلکه در تمام دنیا به بنایی معروف تبدیل کرده است. از اهمیت این دیوار همین قدر بگوییم که نام آن در لیست عجایب هفتگانه جهان به چشم می خورد.

این سازه با ارتفاع چشم گیری که دارد لقب بلندترین و بزرگ ترین سنگر دفاعی جهان را یدک می کشد؛ اصلا دیوار بزرگ چین به همین دلیل هم احداث شد؛ برای اهداف نظامی و امنیت چین!

چرا دیوار چین ساخته شد؟

در داستان دیوار چین از گذشته تا به امروز آمده است که در قرن پنجم تا هشتم پیش از میلاد چین مورد حملات قوم مغول بوده است؛ به همین جهت برای جلوگیری از یورش مغول ها به چین دستور داده شد تا این دیوار ساخته شود، دیواری که طویل ترین ساختمان دفاعی جهان را به نام خود کرده است.

دیوار چین در طول ۲۰ سال و دوره های مختلف ساخته شد. مصالح به کار برده شده در آن مصالحی مانند سنگ، خاک و آجر است. در قسمت های مختلف دیوار قلعه هایی به نام برج آتش ساخته شده که ارتفاع آنها ۵۰۰ متر است. دیده بان ها بر روی این برج ها قرار گرفته و به نگهبانی می پرداختند و تا کیلومترها دورتر را می توانستند ببیند.

داستان دیوار چین چیست؟

در قسمت هایی از دیوار خندق هایی ساخته شده که جنبه دفاعی داشته است.

دیوار چین به نام های “دیوار بلند” یا “دیوار ده‌هزار مایلی”  نیز شناخته می شود. اهالی شانگهای به این دیوار دریچه ورود به بهشت می گویند.

هم اکنون در بخش هایی از دیوار شکستگی و تخریب دیده می شود که بر اثر گذر زمان این اتفاق افتاده است. چینی ها به قدری از ساخت این دیوار اطمینان داشته اند که بر روی آن حک کرده اند که “ تا زمانی که به دیوار نرسی قهرمان نیستی “.

ساخت دیوار چین چه قدر طول کشید؟

دیوار عظیم چین (Great Wall of China)  با طول ۲۱۱۹۶ کیلومتر از شرق به غرب چین کشیده شده است. بلندای دیوار در قسمت های مختلف متفاوت است، اما مرتفع ترین قسمت آن ۷ متر است. همانطور که گفته شد ساخت دیوار چین حدود ۲۰ سال و در دوره های مختلفی انجام شد. به دیوار چین بزرگترین قبرستان دنیا را لقب داده اند؛ چرا که در مدت زمان ساخت آن افراد بسیاری از دنیا رفتند و در همان جا به خاک سپرده شدند. 

البته قسمت هایی از دیوار تخریب و یا حتی دزدیده شدند و شکل امروزی دیوار چین ماحصل سال ها تغییر و بازسازی است. 

بخش های مختلف دیوار بزرگ چین

طول این دیوار به قدری زیاد است که از چند استان چین گذر می کند. همچنین قسمت هایی از دیوار مرتفع تر هستند و برای صعود به آن کار سختی پیش رو دارید. ۸ برج مراقبت در این قسمت وجود دارد که به دلیل ارتفاع زیاد قابلیت مشاهده تا دور دست ها را دارد.

قسمت‌های جنوبی دیوار اما ارتفاع کمتر ی دارد و تعداد دروازه های آن ۷ است که اغلب گردشگران از این قسمت دیوار دیدن می کنند.

برج هایی که در فواصل دیوار قرار دارند دارای سقف های شیب دار به شکل گنبدی هستند. این برج ها در مساحت‌های گوناگون ساخته شده اند که برخی کوچک و برخی دیگر بزرگ تر هستند. ظرفیت دیوار چین به قدری است که تقریبا ۱ میلیون سرباز یکجا می توانستند در آن جا شوند.

دیوار چین دارای بخش های دیگری مانند غذاخوری، اصطبل و استراحتگاه نیز بوده است.

عجایب دیوار چین

بر روی دیوار سنگ نوشته و کتیبه های متعددی دیده می شود و هر یک داستانی را حکایت می کند.

مشهورترین سنگ‌نگاره قصه معروف “منگ جیان” است و داستان زنی را حکایت می کند که همسرش را در حین ساخت دیوار چین از دست می‌دهد و داستان او بر روی کتیبه نوشته شده است.

دیوار چین طولانی‌ترین سازه ی ساخته شده توسط انسان است که تا کنون به ثبت رسیده است.

سال ساخت این دیوار به حدود ۲۰۰۰ سال پیش بازمیگردد.

داستان دیوار چین چیست؟

در حین ساخت دیوار چین ۴۰۰۰۰۰ نفر ازبین رفتند و جان خود را از دست دادند؛ به همین جهت به آن بزرگترین قبرستان دنیا می گویند.

در یکی از افسانه های چینی آمده است که یک اژدهای سفید مسیر ساخت دیوار را به کارگران نشان می داده و از این روست که دیوار در مسیر درستی ساخته شده است. اژدها در باور چینی ها نماد یاری رساندن و محافظت است.

اغلب افرادی که در ساخت دیوار به کار گرفته  میشدند زندانیان و مجرمان بودند و این کار در جهت تنبیه آنها انجام می شد.

 آخرین جنگی که بر روی دیوار چین صورت گرفت در سال ۱۹۳۸ بود.

دیوار چین در 2023

به طور قطع دیوار چین اکنون دیگر کاربری سابق را ندارد و به عنوان سد دفاعی استفاده نمی شود، بلکه جنبه توریستی دارد و از آثار ملی چین به شمار می رود. بازدید از دیوار چین یکی از برنامه هایی است که در تور چین قرار دارد و سالانه حدود ۵۰ میلیون گردشگر از این بنا دیدن می کنند. 

جمع بندی 

دیوار چین از آن دست آثار باستانی و دیدنی است که نباید بازدید از آن را از دست داد. حتی اگر به منظور تجاری و با دریافت ویزای تجاری چین هم به این کشور سفر کردید پیشنهاد می کنیم حتما سری به دیوار چین بزنید. دیوار چین با پیشینه تاریخی غنی و جزء آثاری است که آوازه جهانی دارد و هر فردی آرزوی دیدنش را دارد. 

مقالات مرتبط

راهنمای کامل سفر به ترکیه راهنمای کامل سفر به ترکیه
جاذبه های گردشگری پوکت جاذبه های گردشگری پوکت
سوئیس، مقر سازمان بین الملل سوئیس، مقر سازمان بین الملل
سه مقصد فوق‌العاده برای سفرهای نوروزی سه مقصد فوق‌العاده برای سفرهای نوروزی
معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بانکوک معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بانکوک
بهترین هتل‌ های چین بهترین هتل‌ های چین
معروف ترین سوغاتی های فرانسه معروف ترین سوغاتی های فرانسه
جاذبه های گردشگری چین را بشناسیم جاذبه های گردشگری چین را بشناسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348