سی و سه پل اصفهان

سي-و-سه-پل-اصفهان

سی و سه پل یا پل الله‌وردی‌خان، در استان و شهر اصفهان بنا شده است. این پل دارای 33 دهانه است، از این رو 33 پل نامیده می شود. سی و سه پل در زمان شاه عباس صفوی با معماری استاد حسین بنا اصفهانی بر روی زاینده‌رود ساخته شد.

دلیل نامگذاری سی و سه پل

سی و سه پل به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است، اما چون معمار آن، الله وردی خان بوده است، به پل الله وردی خان نیز معروف است. این پل در ابتدا دارای چهل چشمه بوده است و از هر چشمه آب خارج می‏گردید. اما هفت دهانه این پل گرفته شده و اکنون 33 دهانه دارد و از این رو به پل 33 چشمه شهرت  یافت.

سی-و-سه-پل

جشن نوروز در سی و سه پل

در زمان شاه عباسی صفوی، جشن نوروز بر سر پل برگزار می شده است. نوروز به مدت هفت روز جشن گرفته می شد. و در مراسمی به نام گلریزان، هنگام عبور پادشاه از پل، گل های فروانی در راه شاه و همراهانش ریخته می شد.

جشن آبریزان در سی و سه پل

در دوران صفویان، در 13 تیرماه هر سال مراسمی به نام جشن آبریزان برگزار می شد. سی و سه پل محل برگزاری این جشن بوده است. مردم در این مراسم روی هم آب و گلاب می پاشیدند و شعرا و بزرگان دور هم جمع می شدند. آبریزان یا آبپاشان یکی از جشن های نوروزی بوده است که ریشه ای کهن و اساطیری دارد.

حمام شیخ بهایی اصفهان، گرمابه‌ای با فناوری گم شده!

 

مراسم خاج شویان در سی و سه پل

مسیحیان ایران در زمان صفویان، در روز 24 دی در کنار سی وسه پل اصفهان جمع می شدند. و مراسم خاج شویان برگزار می کردند. خاج شویان به مناسبت غسل تعمید حضرت مسیح(ع) برگزار می شود. پیروان دین مسیح با اعتقاد بر اینکه که آب در این روز مقدس می شود، به درون آب های جاری می روند و در آن ها شنا می کنند.

معماری سی و سه پل

استاد حسین بناء اصفهانی، معمار سی و سه پل است. و پسرش محمدرضا اصفهانی نیز مسجد شیخ لطف الله را بنا کرده است. معمولا پل ها در قسمت های کم عرض ساخته می شوند، اما برای ساخت این پل، عریض ترین قسمت رودخانه زاینده رود انتخاب شده است.  زیرا این قسمت رودخانه در بستری کم عمق، وسیع و آرام بود.

سی-و-سه-پل-اصفهان

برای ساخت سی و سه پل از سه نوع مصالح استفاده شده است: سنگ، ساروج و گچ. این پل به صورتی ساخته شده که رطوبت، دوام و استحکام آن را افزایش می دهد.  و آب در طولانی مدت نمی تواند آسیبی به آن بزند.

 

طاق نماهای سرپوشیده سی و سه پل

سی-و-سه-پل

طاق نماهای سرپوشیده ای در دو طرف پل وجود دارد که از یک طرف به رودخانه و طرف دیگر مشرف به میان پل است و سبب ایجاد معبر باریکِ مسقفی در دوسوی پل شده است.

پیاده رو

99 طاقچه در پیاده روی پل وجود دارد که در گذشته تابلوها نقاشی شده در آن وجود داشته است. در دوران پهلوی مجسمه رضا شاه پهلوی بر روی ستونی به ارتفاع 5 متر جلوی این پل نصب شد.  که بعدها این مجسمه در میدان 24اسفند قرار داده شد. و بعد از انقلاب اسلامی در ایران این مسجمه  برداشته شد و میدان انقلاب نام گرفت.

سی-و-سه-پل

طاق های سی و سه پل 7 تا 9 متر بلندی دارند که از استحکام بسیار بالایی برخوردارند.

در شمال شرقی پل، یک ساختمان آجری قرار دارد که به یاد مقبره کمال الدین اسماعیل ساخته شده است. خیابانی که در این ضلع قرار دارد، به طرف پل خواجو امتداد می یابد.

دیدگاه جهانگردان خارجی درباره سی و سه پل  

سایکس سی و سه پل را شاهکاری در معماری ایران می داند و آن را یکی از پل های درجه اول جهان نامیده است. همچنین پیترو دلاواله سی و سه پل را چنین توصیف می کند:

روی این رودخانه پلی وجود دارد که تماما از آجر ساخته شده و عرض آن از تمام پل های رم بیشتر است و طول آن حداقل سه الی چهار برابر آن پل ها است. معماری این پل به طرز عجیبی انجام گرفته و دو طرف آن طاق نماهایی وجود دارد که مردم از زیر و بالای آن عبور می کنند. آنچه بیشتر نظر ایشان را جلب می کند، راهروهای پل است که تقریبا هم سطح قرار گرفته و زمزمه ی آب در طبقه ی زیرین پل به خصوص در تابستان های گرم بسیار خوش آیند است.

مشکلات سی و سه پل 

سی وسه پل در تاریخ 15 دی سال 1310 با شماره ثبت 110 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. حفرتونل مترو و خشک شدن های پی درپی زاینده رود، سبب ترک خوردن این پل زیبای دوره صفوی شد البته خشکسالی ها و فرونشست های اصفهان نیز سبب شده سی و سه پل و تمام پل های صفوی که روی زاینده رود زده شده اند، در معرض نشست باشند.

حفر مترو زمین را سست کرد تا نشست زمین خیلی زودتر از آنچه خشکسالی می تواند به پل آسیب بزند،سبب ترک پل شود.مترو اصفهان تا پیش ازرسیدن به سی و سه پل، بخشی از چهارباغ را خشک کرد.

سی و سه پل تنها پلی است که روی بستر سنگی بنا نمی شود و روی بستر شنی و ماسه ای ساخته شده است برای همین صفوی ها زیر پایه های پل را به عمق 30 متر شمع کوبی کردند به همین دلیل حیات این پل به آب بستگی دارد و زمانی که آب به این ملات نمی رسد، پایه ها ترک خورده و پل نشست پیدا می کند. یکی از علل ترک های امروز سی و سه پل حرکت ماشین های سنگین روی آن است که عبور و مرور ماشین ها روی سی و سه پل بعد از انقلاب متوقف شد .

بناهای تاریخی، عظمت و هویت یک شهر و کشور را در گذشته نشان می دهند و حفظ این آثار از مهمترین مردم است. امیدواریم با رفع مشکل کم آبی شاهد پر آب بودن همیشگی زاینده رود و حفظ این اثر ارزشمند تاریخی باشیم. همچنین باید با ایجاد فرهنگ سازی در میان افراد بومی و گردشگران از آسیب رساندن به سی و سه پل جلوگیری کنیم. زیرا این آثار به نسل آینده ایرانیان نیز تعلق دارد.

هتل های نزدیک به سی و سه پل

هتل پارسیان : فاصله تا سی و سه پل اصفهان: در جوار پل

هتل بین المللی ‏پنج ستاره پارسیان کوثر اصفهان ‏در حاشیه زیبای رودخانه زاینده رود اصفهان در جوار پل تاریخی سی و سه پل قد ‏برافراشته است. این هتل از سال ۱۳۵۰ زیر نظر گروه هتل‌های شرایتون آغاز به فعالیت نمود و پس از انقلاب اسلامی، به هتل بین المللی  پارسیان کوثر تغییر نام داد.

آدرس : اصفهان ، بلوار ملت

 

هتل توریست : فاصله تا سی و سه پل اصفهان:932 متر

آدرس : اصفهان ، چهارباغ عباسی ، ابتدای خیابان عباس آباد

 

هتل پارت : فاصله تا سی و سه پل: 1 کیلومتر

آدرس : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، کوچه جهان آرا

 

هتل سفیر : فاصله تا سی و سه پل: 1.13 کیلومتر

آدرس :اصفهان ، خیابان چهارباغ عباسی ، خیابان آمادگاه

 

هتل آپارتمان خاتون :فاصله تا سی و سه پل:1.23 کیلومتر .

آدرس: اصفهان ،خیابان شمس آبادی ، بین چهارراه قصر و خیابان کوالالامپور

 

هتل ونوس : فاصله تا سی و سه پل:1.26 کیلومتر.

آدرس : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، حدفاصل چهارراه گلدسته و چهارراه فلسطین

بازارها و مراکز خرید نزدیک به سی و سه پل

مرکز خرید چهارباغ بالا

خیابان تاریخی چهارباغ از پل مشهور و تاریخی سی و سه پل در شمال زاینده رود آغاز و به میدان دروازه شیراز (میدان آزادی اصفهان) در جنوب خاتمه می‌یابد. قدمت این خیابان به روزگار صفویان می‌رسد.

در حال حاضر این خیابان یکی از تفرج گاه های اصلی اصفهانی هاست که گوشه و کنار آن را مراکز خرید و فروشگاه های رنگارنگ پر کرده اند. این فروشگاه ها و مراکز خرید کوچک و بزرگ که اکثرا در آن ها پوشاک مردانه، زنانه و بچه گانه و کیف و کفش یافت می شود از بالا تا پایین چهارباغ بالا پراکنده شده و می توانند خریداران را برای ساعت ها سرگرم خود سازند.

 

مرکز خرید پارک

از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین مراکز خرید اصفهان می‌توان به مرکز خرید پارک اشاره کرد که بیش از ۴۰ سال قدمت دارد و مساحت آن در حدود ۱۵۰۰۰ متر مربع است. در محوطه این مرکز خرید یک پارک قرار گرفته و علت نامگذاری آن به نام پارک هم همین مسئله است. مرکز خرید پارک دارای بیش از ۴۰۰ واحد تجاری، ساختمان پزشکان، مشاور املاک، پارکینگ و انواع رستوران‌ها بوده و محصولات متنوعی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

اگر بخواهیم از یک مرکز خرید ارزان اصفهان نام ببریم، بی‌شک مرکز خرید پارک را معرفی خواهیم کرد، زیرا در عین حال که اجناس باکیفیتی دارد، از قیمت‌های بسیار ارزانی هم برخوردار است و از این رو توانسته در میان گردشگران، توریست‌ها و حتی خود اصفهانی‌ها به محبوبیت بسیار بالایی دست یابد. پوشاک، کیف و کفش، ساعت، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم موسیقی، لوازم صوتی و تصویری، کامپیوتر و لوازم جانبی، اسباب بازی، لوازم ورزشی و لوازم تحریر تنها برخی از محصولات موجود در فروشگاه‌های این مرکز خرید به شمار می‌روند. مرکز خرید پارک برای خریدهای خانوادگی یک انتخاب خوب به شمار می‌رود، زیرا  برای همه رده‌های سنی و مطابق با هر سلیقه‌ای، محصولات مختلف وجود دارد. این مرکز خرید برای رفاه حال مسافران، مجهز به کافه و رستوران بوده که می‌توانید اوقات خوشی را در آن سپری کنید.

مرکز خرید شهر(کوثر)

این مرکز خرید در نزدیکی سی و سه پل و یکی از بهترین هتل های اصفهان به نام هتل  پارسیان کوثر واقع شده است، بنابراین می‌توانید برای رزرو هتل اقدام کنید. این مجتمع چند طبقه، دارای ۴۵۰ واحد تجاری بوده و از امکانات دیگری همانند پارکینگ، آسانسور، پله برقی، دستگاه خودپرداز، بانک، رستوران و کافی شاپ هم برخوردار است. محصولات متنوعی در مرکز خرید کوثر به فروش می‌رسند و از برندهای محبوب مختلفی برخوردار هستند. از اقلام موجود در فروشگاه‌های این مرکز خرید می‌توان به انواع پوشاک، کیف و کفش، طلا، نقره، زیورآلات، لوازم الکتریکی و لوازم تحریر اشاره کرد. بد نیست بدانید که قیمت کالاهای مرکز خرید کوثر نسبتا بالا هستند، اما از کیفیت خوبی برخوردارند.

خواجو، پلی منحصر به فرد در شهر اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای بزرگ و تاریخی ایران است. بناهای تاریخی متعددی در اصفهان وجود دارد که شماری از آن‌ها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این شهر به داشتن معماری زیبای ایرانی، پل‌های سرپوشیده، مسجدها و مناره‌های منحصربه‌فردش نام‌آور است. دیگر بناهای تاریخی اصفهان عبارتند از:

  • میدان نقش جهان
  • عمارت عالی قاپو
  • کاخ چهل ستون
  • بازار قیصریه
  • مسجد شیخ لطف الله
  • قبرستان تخت فولاد
  • حمام شیخ بهایی
  • کلیسای بیت اللحم
  • کلیسای وانک 
  • عصارخانه شاهی
  • کاخ هشت بهشت
  • آتشکده اصفهان
  • مدرسه چهارباغ
  • مدرسه حکیم
  • منار جنبان
  • آرامگاه صائب تبریزی
  • خانه تاریخی دهدشتی
  • پل جی
  • خانه تارخی زهتاب
  • قلعه سارویه
  • خانه مشیرالملک
  • موزه جمعیت شیر و خورشید سرخ اصفهان (موزه هلال احمر)
  • موزه تاریخ طبیعی اصفهان
  • خانه جواهری
  • پارک کوهستانی صفه

 

مقالات مرتبط

طعم خوش کباب اصیل ایرانی در ارگ تاریخی گوگد طعم خوش کباب اصیل ایرانی در ارگ تاریخی گوگد
حمام شیخ بهایی اصفهان، گرمابه‌ای با فناوری گم شده! حمام شیخ بهایی اصفهان، گرمابه‌ای با فناوری گم شده!
گشتی در کاشان؛ شهر گل و گلاب و تاریخ گشتی در کاشان؛ شهر گل و گلاب و تاریخ
طعم خوش غذاهای اصیل ایرانی در نصف‌جهان طعم خوش غذاهای اصیل ایرانی در نصف‌جهان
آرامگاه صائب تبریزی در قلب شهر تاریخی اصفهان آرامگاه صائب تبریزی در قلب شهر تاریخی اصفهان
جلفا، پیمایشی از نخجوان تا اصفهان در ایران بزرگ صفوی جلفا، پیمایشی از نخجوان تا اصفهان در ایران بزرگ صفوی
خانه تاریخی جواهری خانه تاریخی جواهری
مرکز خرید چهار باغ بالا مرکز خرید چهار باغ بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *