آرامگاه کوروش، نگینی در پایتخت ایران باستان

آرامگاه کوروش بزرگ، از مهم ترین جاذبه‌های گردشگری استان فارس در فاصله 130 کیلومتری شمال شهر شیراز است. آرامگاه کوروش در پاسارگاد قرار دارد. اما تنها متعلق به پاسارگاد و استان فارس نیست بلکه یادگار گرانبهایی است که به همه ایرانیان تعلق دارد. آرامگاه کورش بزرگ در روزهایی از سال از جمله نوروز و هفتم آبان، بسیار پربازدید می شود. جایگاه تاریخی و فرهنگی محوطه باستانی پاسارگاد و تخت جمشید تا اندازه ای است که از آنها بعنوان مادر و قلب تمدن بزرگ ایران یاد می شود. و کوروش نیز برای ایرانیان در جایگاه والای پدر در یکی از کهن ترین شهرهای جهان. و پایتخت ایران باستان در خاک آرمیده است. در سفر به اعماق تاریخ با آژانس مسافرتی قصرشیرین همراه باشید.

کوروش کیست؟

کوروش، نخستین پادشاه و بنیانگذار شاهنشاهی بزرگ هخامنشی، مشهورترین و محبوب‌ترین پادشاه ایران‌زمین است. که در دوران کشورداری اش، به پادشاهی عدالت‌محور با حکومتی مردم‌دوست شهرت داشته است. کوروش از سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر مناطق بسیاری از آسیا حکومت کرد. نام کوروش با استوانه یا منشور کوروش گره خورده است. منشوری که از آن با نام نخستین اعلامیه جهانی حقوق بشر یاد می شود.

کوروش بنیانگذار شاهنشاهی ایران از خانواده پدری پارس و خانواده مادری ماد بود. که شاهنشاهی بزرگ ایران متشکل از همه اقوام باستانی ساکن در فلات ایران را بوجود آورد. تا پیش از آغاز شاهنشاهی ایران، پادشاهی ایران  در بخش هایی محدود از سرزمین ایران از قبیل مادها، ایلامی ها، کیانیان و پیشدادیان شکل گرفته بود ولی هیچگاه کاملا یکپارچه و سراسری نبود. با آغاز پادشاهی کوروش بزرگ، واژه شاهنشاه به معنی شاه شاهان وارد ادبیات سیاسی و فرهنگی شد. از آن زمان بود که کشور و ملت بزرگ ایران معنا و مفهوم پیدا کرد.

پاسارگاد کجاست؟

پاسارگاد، دشتی است کهن که پیشینه‌ آن به دوران پارینه‌ سنگی باز می گردد. پاسارگاد محوطه ای باستانی است که در آن مکان، بناهای باشکوهی از سه دوره مهم تاریخ ایران یعنی هخامنشی، اشکانی و ساسانی وجود دارد. و از آن به نام مجموعه سلطنتی نیز یاد می شود. پاسارگاد برگرفته از نام اقوام باستانی پارس و پادشاهان ایرانی تبار است که امروزه روی دشتی گسترده در مرکز استان فارس قرار دارد.

آرامگاه کوروش در پاسارگاد

در کنار همه یادمان های تاریخی پاسارگاد، «آرامگاه‌ کوروش»، همچون نگینی در میان آنها می درخشد. آرامگاهی ساده  که از سنگ و خشت ساخته شده است و در محیطی آرام و بی هیاهو! جای گرفته است.  بنای آرامگاه کوروش در بخش جنوبی مجموعه‌ سلطنتی پاسارگاد قرار دارد و به‌ گونه‌ای ساخته شده است که از هر جهت در دشت پاسارگاد، قابل‌مشاهده است. بنایی بسیار ساده و در عین حال زیبا که سازندگان، آن را با ارتفاعی بالغ بر ۱۱ متر و مساحتی نزدیک به ۱۶۰ متر مربع بنا کرده‌اند. بنایی پلکانی با 6 پله و یک بنای اصلی روی آن، که به راستی معراج  شخصیت والای کوروش به طبقه هفتم بهشت را در ذهن تداعی می کند. 

مطالب مرتبط:

معماری آرامگاه

ساختمان آرامگاه، متشکل از سکوهایی است که بنای اصلی روی آن ساخته شده است. و بر پایه دیدگاه هایی که کارشناسان داشته‌اند، سبک معماری این بنای ارزشمند برگرفته از معماری یونانی آسیای صغیر، میان‌رودانی، مصری، ایلامی و ایرانی اصیل است. در واقع می‌توان ساختار کلی آرامگاه کوروش را متشکل از دو بخش در نظر گرفت. پایه‌‌ آرامگاه که بخش اول بنا است، سکویی است ساخته شده از ۶ پله و بخش دوم مقبره نیز، اتاق کوچکی است که سقفی شیب‌دار روی آن قرار گرفته است و سازندگان آن را بالای بخش اول تعبیه کرده‌اند. جالب است بدانید که تمامی قسمت‌های بیرونی آرامگاه در هفت طبقه و روی یکدیگر ساخته شده است. عدد 7 در فرهنگ های باستانی یک عدد ارزشمند است  و در فرهنگ ایران نیز در طول تاریخ در تعبیرهای فراوانی از جمله هفت امشاسپند، هفت طبقه آسمان، هفت بعد مکانی و… یاد شده است.  سنگ بنای آرامگاه نیز سنگ‌های آهکی سفیدرنگ و متمایل به زرد است. که احتمال می‌رود از معدن سیوند که در فاصله‌ ۳۰ کیلومتری از پاسارگاد قرار دارد، استخراج شده است.

 

7 آبان روزی بزرگ در تاریخ ایران

روز ۷ آبان برابر با ۲۹ اکتبر روزی بزرگ در تاریخ ایران است. کوروش بزرگ  هخامنشی، در این روز بدون جنگ و خونریزی وارد بابل شد و به ظلم و ستم در دنیای باستان پایان داد.  در این روز منشور جهانی حقوق بشر کوروش به منظور پایان دوران ستمگری و آزادی انسان صادر شده است. در روز هفتم آبان، شمار بسیاری از مردم ایران، به صورت نمادین در آرامگاه کوروش در شهرستان پاسارگاد با گردهمایی، یاد و نام کوروش را گرامی می دارند.

 

موقعیت جغرافیایی پاسارگاد

شهر باستانی پاسارگاد، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این شهر در فاصله‌ی ۱۳۰ کیلومتری از بخش شمالی شیراز در استان فارس قرار دارد. با توجه به متون تاریخی این شهر باستانی در دشت مرغاب، در حدود ۲۵۰۰ سال پیش باغی وسیع و سرسبز بوده است. اهمیت این مکان به‌گونه‌ای بوده است که پادشاهان هخامنشی مراسم تاج‌گذاری، جشن های بزرگ از جمله نوروز، نشست. با پادشاهان و فرمانروایان بزرگ کشورهای دیگر را در محدوده پاسارگاد برگزار می‌کرده اند. از این رو پاسارگاد یا سرزمین باستانی پارس که امروزه بخشهایی از آن در استان کنونی فارس قرار دارد،.به نوعی مرکز و قلب ایران باستان به شمار می رود. (موقعیت روی نقشه گوگل

چگونه می توان به پاسارگاد رفت؟

گردشگرانی که از بیشتر مناطق ایران قصد بازدید از آرامگاه کوروش را دارند، با توجه به محل قرارگیری پاسارگاد. در جنوب ایران، ملزم به پیمودن مسافتی دراز هستند. به جز ساکنان استان های جنوب مرکزی ایران، دسترسی به پاسارگاد با خودروی شخصی و یا راه زمینی تقریبا دشوار است. بنابراین بهترین گزینه برای بازدید از آرامگاه کوروش و سفر به پاسارگاد تهیه بلیط هواپیما و یا خرید تور شیراز است.

اگر تا کنون از پاسارگاد و آرامگاه کوروش بازدید کرده‌اید، تجربیات خود را با ما و سایرخوانندگان تارنمای قصرشیرین به اشتراک بگذارید.

جاذبه های تاریخی نزدیک به پاساگارد

  • * تخت جمشید
  • * نقش رستم

مقالات مرتبط

غذاهای محلی و خوشمزه شیراز غذاهای محلی و خوشمزه شیراز
مارگون ، آبشاری چشمه ای در دل شیراز مارگون ، آبشاری چشمه ای در دل شیراز
ارگ کریم خان، منزلگاه بنام‌ترین شاه زند در شیراز ارگ کریم خان، منزلگاه بنام‌ترین شاه زند در شیراز
تخت جمشید، شکوه فرهنگ و عظمت ایران باستان تخت جمشید، شکوه فرهنگ و عظمت ایران باستان
سعدیه شیراز، آرامگاه پادشاه سخن سعدیه شیراز، آرامگاه پادشاه سخن
هفت تنان شیراز، راوی پنج مجلس هفت تنان شیراز، راوی پنج مجلس
دشت ارژن شکارگاه پادشاهان هخامنشی دشت ارژن شکارگاه پادشاهان هخامنشی
بوی خوش شکوفه های بهارنارنج در باغ دلگشا شیراز بوی خوش شکوفه های بهارنارنج در باغ دلگشا شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348