سفر با ماشین شخصی به ترکیه

سفر با ماشین شخصی به ترکیه

سفر به ترکیه برای هر فردی لذت بخش و خاطره انگیز است. اما بعضی از افراد به علت هزینه های بالای سفر هوایی تصمیم دارند راه دیگری را برای رسیدن به ترکیه پیش بگیرند. سفر زمینی به ترکیه یکی از بهترین پیشنهادها برای رفتن به این کشور است. این مسیر زمینی بدون احتساب توقف ها حدود ۲۸ ساعت طول می کشد. قطعا رانندگی در این مدت طولانی خسته و کلافه تان می کند. مسیر تهران تا کشور ترکیه ۲۴۰۰ کیلومتر است و از شهرهای ارزروم، شهر سوشهری، شهر ساکاریا،‌ ازمیت عبور می کند و در نهایت به استانبول می رسد.

تور ترکیه یکی دیگر از راه هایی است که با هزینه کمتری نسبت به سفرهای شخصی، شما را به مقصد می رساند اما اگر قصد سفر زمینی به این کشور در سرتان افتاده ما در ادامه به بررسی این سفر زمینی و تمام نکات مهم برای رفتن به ترکیه می پردازیم. اگر می خواهید این سفر به صورت زمینی طی کنید پیشنهاد می کنیم قصر شیرین را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

مراحل قبل از سفر زمینی به ترکیه

هر سفری آماده سازی های خاص خودش را می طلبد. این سفر هم مثل دیگر سفرها یک سری قوانین و آمادگی هایی لازم دارد که برای شروع باید آن ها را رعایت کنید. نکاتی که تصمیم داریم با یکدیگر مرور کنیم مواردی هستند که بدون آن ها، سفر شما غیر ممکن و غیر قانونی خواهد بود. پس بهتر است این ۱۰ نکته را برای سفر بی خطر و لذت بخش رعایت کنید.

۱) با دریافت گواهینامه بین المللی شروع کنید

همان طور که می دانید گواهینامه های ایران برای خروج از مرز کار نمی کند و باید برای سفرتان به ترکیه تقاضای اخذ گواهینامه بین المللی کنید. برای دریافت این گواهینامه از طریق سایت نوبت دهی اینترنتی ثبت نام کنید و پس از طی مراحل اداری، آن از طریق پست دریافت کنید. اگر هم برای دریافت گواهینامه بین المللی عجله دارید می توانید به صورت حضوری به دفاتر صدور اسناد در سراسر کشور مراجعه کنید و در همان روز گواهینامه تان را بگیرید. مدارکی که برای دریافت گواهینامه بین المللی احتیاج دارید عبارت است از:

  • یک قطعه عکس پرسنلی سه در چهار
  • اصل یا کپی گذرنامه
  • تکمیل فرم های درخواستی
  • رسید پرداخت هزینه صدور گواهینامه

نمونه گواهینامه بین المللی صادر شده را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

سفر با ماشین شخصی به ترکیه

۲) کاپوتاژ خودرو مرحله بعدی است

اول از همه معنای اصلی کاپوتاژ خودرو را با یکدیگر مرور می کنیم. زمانی که یک خودرو با پلاک ملی بخواهد از مرز خارج شود باید در لیست خودروهای قانونی که اجازه ورود به کشور ترکیه را داشته باشد ثبت شود. کاپوتاژ خودرو نیز به این معنی است. پلاک های ماشینی که در کوچه و خیابان می بینید همگی متعلق به کشور ایران هستند و توانایی خروج از کشور را ندارند. به این ترتیب باید پلاکتان را به پلاک بین المللی تغییر دهید. اگر برای سفر به کشور ترکیه پلاک خودرو را کاپوتاژ نکنید ورودتان به ترکیه غیرقانونی خواهد بود. برای کاپوتاژ کردن خودرو می بایست به مرکز گمرک یا کارگزاری های مجاز بروید و درخواست خود را پیگیری کنید. از زمانی که پلاک کاپوتاژ شده شما ثبت شود تا یک سال بعد اعتبار دارد. برای کاپوتاژ خودرو نیاز دارید که مدارک زیر را به سازمان مربوطه ارائه دهید:

  • کارت خوردو
  • برگ سبز ماشین
  • سند ماشین
  • مدارک شناسایی (کارت ملی، گواهینامه و شناسنامه) صاحب خودرو
  • گواهینامه بین المللی
  • بیمه شخص ثالث خودرو
  • گذرنامه با اعتبار حداقل شش ماهه

نمونه پلاک بین المللی صادر شده را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

سفر با ماشین شخصی به ترکیه

۳) برچسب CD و IR لزومی ندارد اما خالی از لطف نیست

این برچسب ها برای شناسایی خودروی شما در کشور مقصد است. به هنگام اخذ پلاک بین المللی با پرداخت هزینه جداگانه می توانید این برچسب ها را خریداری کرده و در قسمت میانی شیشه عقب بچسبانید.

۴) در سفر زمینی به ترکیه خشابتان را پر کنید

بنزین؛ مهم ترین اصل در سفرهای زمینی است. سفر زمینی به ترکیه، علاوه بر اینکه باید باک بنزین خود را پر کنید، باید برای ادامه راه هم برنامه ریزی کنید. زیرا هزینه بنزین در ترکیه بالای ۱۰ لیتر است و هزینه گزافی به شمار می رود. پیشنهاد ما این است که در صورت امکان مقداری بنزین در صندوق عقب خود حمل کنید تا در زمان نیاز از آن استفاده کنید. اگر از گوگل مپ استفاده کنید دیگر نیاز به طی کردن مسیرهای متعدد برای پیدا کردن مسیر صحیح نیست. به همین خاطر سعی کنید قبل از شروع سفر مقدار مسافت، میزان سوخت و روتین دقیق سفر خود را یادداشت کرده و برای آن برنامه ریزی کنید.

۵) به پستی ها و بلندی های مسیر آگاه باشید

قبل از شروع این سفر هیجان انگیز باید بدانید که همه چیز دست خودتان را می بوسد! از گواهینامه ها و مجوزهای سفر بگیرید تا مواد غذایی مورد نیاز بین راه. همه و همه را باید از قبل آماده کنید و مسئولیت همه چیز را تنهایی به گردن بگیرید. در بین راه چالش های زیادی وجود دارد که باید قبل از سفر از آن ها آگاه باشید و برای همه چیز خودتان را آماده کنید. به طور کلی برای اینکه از تهران به سمت مرز بروید باید از کرج، قزوین، زنجان، تبریز و مرند گذر کنید تا به یکی از مرزهای بین ایران و ترکیه برسید. مرز بازرگان، مرز رازی و مرز سرو؛ سه گذرگاه هستند که برای ورود به ترکیه می توانید از آن ها استفاده کنید.

سفر با ماشین شخصی به ترکیه

۶) در سفر زمینی به ترکیه زبان انگلیسی به کارتان نمی آید

ترک زبان ها حساسیت زیادی روی نوع گویش و لهجه خود دارند به همین دلیل زبان انگلیسی نمی تواند پل ارتباطی بین شما و مردمان ترکیه باشد. در سفر به ترکیه باید مکالمه ساده ای از آن ها بلد باشید تا حداقل بتوانید گلیمتان را از آب بیرون بکشید. در ترکیه افراد بسیار کمی با زبان انگلیسی آشنا هستند و آن هایی هم که مسلط به این زبان هستند باز هم پاسخ شما را نمی دهند! پس بهتر است قبل از هر کاری دست به دامن اپلیکیشن های آموزش زبان شوید و یا با ابزار های ترجمه زبان به ترکیه بروید.

۷) ماشین جای مناسبی برای خواب نیست!

همگی ما می دانیم که سفرهای زمینی آن هم به مقصد یک کشور دیگر تنها انتخاب دو دسته از افراد است. دسته اول که از جهان گردها هستند و یکی از علایقشان سفر با ماشین شخصی خود است. آن ها سفر می کنند تا هم چیزهای جدیدی از دنیا کسب کنند و هم تجربیات خود را کامل کنند. اگر جهان گرد هستید و با مشکلات و ناامنی هایی که ممکن است برای اقامت در ماشین برایتان پیش بیاید آشنا هستید که هیچ! اما دسته دوم افراد معمولی هستند که برای کمتر کردن هزینه ها با ماشین شخصی سفر می کنند. اگر شما جزو دسته دوم هستید به شما پیشنهاد می کنیم که برای اقامت در سفر زمینی به ترکیه سعی کنید که یک هاستل یا مسافرخانه رزرو کنید. هاستل ها از لحاظ مقداری از مسافرخانه ها بهترند و اقامت بهتری را برایتان رقم می زنند.

۸) در سفر زمینی به ترکیه برای خورد و خوراکتان برنامه ریزی کنید

اگر با بلیط هواپیما تهران استانبول به ترکیه بروید دیگر نیازی نیست که نگران وعده های غذایی باشید. اما حالا که قرار است خودتان این سفر را برپا کنید باید برای وعده های صبحانه، نهار و شام برنامه ویژه ای بریزید. زیرا ممکن است در بین راه مکان خوبی برای صرف غذا پیدا نکنید و یا اگر هم رستوران مناسبی وجود داشته باشد نتواند از پس ذائقه شما بربیاید. به همین علت بهتر است قبل از شروع سفر غذاهای نیمه آماده و یا کنسرو شده زیادی تهیه کرده و با خود به سفر ببرید.

سفر زمینی به ترکیه

۹) مدارکتان را فراموش نکنید

مدارکتان عنصر اصلی شما در سفر زمینی به ترکیه است. اگر حتی یکی از آن ها را همراه خود نبرید در مرز دچار مشکل می شوید. علاوه بر مدارک شناسایی شخصی، مدارک شناسایی خودرو و تمامی اسناد خروج از مرز را همراه داشته باشید تا وسط راه به خانه برنگردید.

۱۰) سفر زمستانی، هزینه ها را کاهش می دهد

ترکیه به خط ساحلی ۲۷۰۰ کیلومتری خود معروف است و به طور سالیانه حجم زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می کند. خوب است بدانید که کشور ترکیه ۴ فصل است و آب و هوایی شبیه به ایران دارد. پس برای استفاده از آن خط ساحلی جذاب و هیجان انگیز نیاز به آفتاب و آب هوای گرم دارید. حال با خود تصور کنید که اگر قید تفریحات دریایی را بزنید و در زمستان به ترکیه سفر کنید چقدر هزینه هایتان کمتر می شود! در این فصل تقاضا کمتر می شود و به دنبال آن هزینه های جانبی سفر به شدت پایین می آید.

مقالات مرتبط

نکته های امنیتی در سفر به استانبول نکته های امنیتی در سفر به استانبول
راهنمای سفر به تایلند راهنمای سفر به تایلند
انواع کلاس های پروازی؛ از اکونومی تا فرست کلس انواع کلاس های پروازی؛ از اکونومی تا فرست کلس
معرفی انواع هتل ها و اقامتگاه ها معرفی انواع هتل ها و اقامتگاه ها
مالزی بهتره یا تایلند؟ کدام مناسب شماست؟ مالزی بهتره یا تایلند؟ کدام مناسب شماست؟
قوانین حمل بار و مقدار بار مجاز در سفرهای هوایی قوانین حمل بار و مقدار بار مجاز در سفرهای هوایی
آشنایی با جزیره پنانگ آشنایی با جزیره پنانگ
معرفی شهر کوالالامپور معرفی شهر کوالالامپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348