جشنی با تم وحشت ( هالووین و تاریخچه‌ آن )

هالووین و تاریخچه آن

از آنجا که اتفاقات هیجان‌انگیز همیشه طرفداران خاص خود را داشته‌اند، این‌بار تصمیم گرفتیم به هیجان‌انگیزترین جشن جهان یعنی هالووین و تاریخچه آن بپردازیم.

هالووین یکی از پرطرفدارترین مراسم‌های سراسر دنیا است که از محبوبیت فوق‌العاده‌ای در میان جوانان و نوجوانان برخوردار است.

به عنوان یک انسان عادی، شما در غالب اوقات سعی می‌کنید بسیار شبیه به جامعه و محیط اطراف خود باشید و گاهی حتی ممکن است در صورتی که در کانون توجه دیگران قرار بگیرید، کمی معذب شوید؛ اما در این جشن از این خبرها نیست.

اینجا باید تمام توان خود را به کار بگیرید تا عجیب و غریب‌تر از هر موقعیت دیگری ظاهر شوید و هر چه عجیب‌تر، بهتر!

در واقع هالووین شبیه به دنیایی افسانه‌ای است که تنها برای مدت کوتاهی با واقعیت زندگی ما در هم می‌آمیزد و تجربه‌ای خیالی را در واقعیت رقم می‌زند.

جشن هالووین و تاریخچه آن

هالووین و تاریخچه آن

این جشن از شب ۳۱ اکتبر آغاز می‌شود و تا ۳ روز ادامه می‌یابد و آن چیزی که امروزه در مراسم‌های هالووین اتفاق می‌افتد با چیزی که در گذشته به عنوان مراسم هالووین رواج داشته، زمین تا آسمان متفاوت است.

هالووین در گذشته بیشتر شبیه به بسیاری از مراسم‌ها و آئین‌های مذهبی دیگر بوده و به‌هیچ‌وجه به مراسم‌های حال حاضر شباهتی ندارد.

در گذشته، در این زمان به‌خصوص، مردم بر سر مزار وابستگان خود جمع می‌شدند و به رسم یادبود، آتش روشن می‌کرده و یا در بعضی موارد قربانی‌هایی را به نشانه‌ی ارزشی که آن فرد برایشان داشته، انجام می‌دادند و سپس با برگزار کردن یک مهمانی‌، آن شب را در کنار یکدیگر جشن می‌گرفتند.

در حقیقت این عمل برگرفته از یک باور بسیار قدیمی بود که گویی این شب یک راه ارتباطی میان دنیای ارواح و دنیای زنده‌ها است و در این شب، ارواح می‌توانند به دیدن عزیزانشان که در قید حیات هستند، بیایند و با آن‌ها سر یک میز غذا بخورند و با آن‌ها تعامل داشته‌باشند.

باورهای دیگری نیز وجود دارد، از این قبیل که کسانی که در این زمان‌ها اقدام به سیر کردن افراد گرسنه کنند و سخاوت بیشتری داشته‌باشند، تا هالووین سال بعد، بیشتر از گزند آسیب‌های مختلف ایمن می‌مانند.

امروزه اما هالووین شکل و شمایل متفاوت‌تر و هم‌چنین بُعد ترسناک‌تری به خودش گرفته و تبدیل به مراسمی با ژانر وحشت شده‌است.

هالووین در سال‌های اخیر تبدیل به مراسمی با هدف خوش‌گذرانی و تفریح شده‌است و بیشتر جنبه‌ی سرگرمی دارد؛ اما اینطور نیست که قاعده و قانون نداشته باشد!

این مراسم یک شعار و قانون بسیار مهم دارد و آن هم این است:

باید ترسناک‌ترین ورژن خود را ارائه کنید.

در این جشن شما می‌توانید با خیال راحت و بدون دغدغه‌ی قضاوت شدن از سوی دیگران، به طور کامل شبیه کاراکتر ترسناک مورد علاقه‌تان باشید و همراه دیگران به پخش کردن شیرینی و روشن کردن آتش بپردازید.

نمادهای هالووین + فلسفه‌ی آن‌ها

هالووین دارای نمادهای بی‌شماری است که مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها، همان نماد کدو تنبل مخوف و معروف است.

این نمادها در گذشته خیلی رایج نبوده‌اند و بعدها به این جشن اضافه شدند تا شور و هیجان بیشتری به فضای این جشن ببخشند و آن را از آن حالت سنتی پیشینش جدا کنند.

اکثر این نمادها در بیشتر نقاط جهان شناخته‌شده هستند و تصاویر آن‌ها به چشم بینندگان مختلف، بسیار آشنا است.

نمادهای جشن هالووین

نماد کدو تنبل ترسناک؛ معروف‌ترین نماد هالووین و تاریخچه آن

این نماد بیشتر شبیه به فانوسی است که در شکل و شمایل کدو تنبل‌های وحشتناک در آمده و داستانی شنیدنی دارد.

داستان از این قرار است که در گذشته کشاورزی به نام جک، با شیاطین در ارتباط بوده و آن‌ها را گول می‌زده؛ به همین دلیل پس از مرگش، نه اجازه‌ی ورود به بهشت را داشته و نه به جهنم راهش می‌دادند.

سرانجام روح سرگردان تصمیم می‌گیرد با یک تربچه و یک زغال، فانوسی درست کند و راهش را پیدا کند؛ از این رو هر ساله در هالووین، مردم این کار را جهت هدایت ارواح سرگردان تکرار می‌کنند.

اما شاید برایتان سؤال باشد که تربچه چه ربطی به کدو تنبل دارد؟

در حقیقت دلیل خاصی پشت آن وجود ندارد و مردم صرفاً به خاطر کمیاب شدن ترب، دست به این جایگزینی زدند.

خفاش‌، یکی دیگر از نمادهای برجسته‌ی هالووین

گذشتگان خفاش‌ها را دستیار جادوگران می‌دانستند و بر این باور بوده‌اند که در صورتی که خفاشی، ۳ دور در اطراف یک خانه بچرخد، یکی از ساکنین آن خانه می‌میرد و یا برخی دیگر معتقد بودند که اگر خفاشی به یک خانه وارد شود، ارواح به آن خانه نفوذ می‌کنند و آن خانه روح‌زده خواهد شد.

جادوگران؛ نقش‌های اصلی هالووین و تاریخچه آن ها

در سال‌های دور، مجسمه‌‌ای از یک ساحر وجود داشته که مردم آن را عجوزه خطاب می‌کردند و در روز هالووین به آن ادای احترام می‌کردند.

در آن سال‌ها عجوزه، نمادی بوده از دانش و خرد که نویدبخش تغییر فصل بوده‌است؛ اما به مرور زمان مفهوم این نماد دستخوش تغییرات بسیاری شد.

این تغییرات به گونه‌ای بوده‌ که این نماد در حال حاضر حس سحر و جادو را به افراد القا می‌کند؛ گویی که پیام‌آور اتفاقاتی شوم و سهمگین است.

عنکبوت‌ها هم در این بازی نمادین شرکت می‌کنند.

عنکبوت‌ها هم مثل خفاش‌ها، فضای سحر و جادوی جادوگران را به ذهن متبادر می‌کنند و نمادهایی هستند از هم‌نشینی با ساحران.

باورهایی قدیمی هم در این خصوص وجود دارد و یکی از معروف‌ترین آن‌ها این نظریه را عنوان می‌کند که اگر یک عنکبوت در شب جشن هالووین بر روی شمعی بیفتد و بسوزد، نشان‌دهنده‌ی این است که یک جادوگر در آن حوالی پرسه می‌زند.

هالووین و تاریخچه آن

رسم و رسوم مختص جشن هالووین

وقتی راجع‌به سنت‌های مرتبط با هالوین حرف می‌زنیم، اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد، قطعاً لباس‌های عجیب و غریب و خاصی است که کودکان،نوجوانان و جوانان می‌پوشند؛ اما به غیر از پوشیدن لباس‌های غیر عادی، فعالیت‌های جالب‌تری نیز در این شب صورت می‌گیرد.

مهم‌ترین آن‌ها را در این بخش شرح خواهم داد.

مراسم قاشق‌زنی (Trick or Treating)

این سنت، برای نخستین بار در سال ۱۹۵۰ به رسوم مربوط به جشن هالووین اضافه شد و کم‌کم جای خود را میان دیگر رسوم قدیمی‌تر باز کرد و در میان مردم بسیار محبوب شد.

در این مراسم، کودکان به در خانه‌ی دیگران رفته و طلب شیرینی می‌کنند که البته مشابه چنین چیزی را، ما نیز در فرهنگ قدیمی مراسم “چهارشنبه‌سوری” در ایران داریم که پیش‌تر بسیار رایج بوده‌ ولی امروزه چیزی از آن باقی نمانده‌است.

مراسم دوکینگ یا (Dooking)

مراسمی است که در آن کودکان به شکار سیب‌ها می‌روند؛ به این صورت که چند سیب را داخل ظرف پر از آب می‌اندازند و کودکان باید تلاش کنند که این سیب‌ها را با دهان خود و بدون کوچک‌تری کمکی از دست‌ها، بگیرند.

این سیب‌ها در گذشته در هالووین، نشان جاودانگی بوده‌است.

مراسم بارمبرک (Barmbrack)

بیشتر شبیه به کارهایی است که جادوگران انجام می‌دهند که کمی دُز وحشت جشن هالووین را بالا می‌بَرَد و با دیگر آئین‌های نام برده شده، متفاوت است.

در این مراسم از افراد خواسته می‌‌شود یک معجون خاص را بنوشند.

این معجون چیست و چه می‌کند؟

این معجون حاوی ماده‌ای به نام مولسین است و افراد بر این باورند که هر کس آن را سر بکشد، قدرت پیش‌گویی پیدا می‌کند و می‌تواند بسیاری از اتفاقات را در زندگی خود پیش‌بینی کند.

هالووین و تاریخچه آن

برای هالووین بهتر است به کجا سفر کنیم؟

به طور کلی بیشتر کشورهای اروپایی این مراسم را در ابعاد خیلی وسیعی برگزار می‌کنند و در اصل، هالووین یکی از مهم‌ترین جشن‌هایی است که تقریباً یک ماه پیش از شروع سال جدید میلادی، در بسیاری از کشورهای دنیا برگزار می‌شود و وعده‌ی آمدن زمستان را می‌دهد.

در میان همه‌ی کشورها، بعضی از آن‌ها این آئین را بسیار هیجان‌انگیزتر و مفصل‌تر از باقی کشورها، اجرا می‌کنند. کشورهای هم‌چون:

  • کشور ایتالیا، خصوصاً شهر ونیز
  • اسپانیا، به ویژه شهر بارسلون
  • کشور ژاپن
  • شهر مرموز و اسرار آمیز لیموژ در کشور فرانسه

چنانچه قصد داشتید مراسم هالووین را در هر یک از این کشورها تجربه کنید، از طریق جدول زیر، می‌توانید برای رزرو تور مربوطه اقدام فرمایید:

تور ایتالیا تور اسپانیا تور ژاپن تور فرانسه

۵ حقیقت اعجاب‌انگیز درباره‌ی هالووین و تاریخچه آن

  • بسیاری از مردم در این زمان سعی می‌کنند خانه‌ها را خالی از سکنه کنند تا از این طریق هر مهمانی که وارد می‌شود را بترسانند.
  • در حدود ۲۵ درصد از تمام آبنبات‌هایی که سالانه در آمریکا به فروش می‌رسد، برای مراسم هالووین به خریداری می‌شوند.
  • مردم کشور ایتالیا در روز جشن هالووین کیک مخصوصی به نام کیک لوبیا می‌پزند و سپس درهای خانه را باز می‌گذارند و به کلیسا می‌روند.
    آن‌ها باور دارند که ارواح و مردگان می‌آیند و از این کیک‌ها می‌خورند.
  • در هنگ‌کنگ، چینی‌ها در مراسم هالووین، تمام وسایل مربوط به مردگان را می‌سوزانند؛ زیرا معتقدند این کار به مردگان آرامش می‌بخشد.
  • مردم اتریش یک دوره‌ی روحانیت برای بازگرداندن آرامش به ارواح، برگزار می‌کنند که به مدت ۷ روز ادامه می‌یابد. در این ۷ روز آن‌ها چیزی جز نان و آب نمی‌خورند و این دوره را با غذا دادن به اردک‌ها به پایان می‌برند.

کلام آخر

هالووین از دیرباز تا کنون، تغییرات گسترده‌ای را تجربه کرده تا به شکل امروزه‌ی خود تبدیل شده‌است.

در واقع در گذشته انسان‌ها به این اندازه به ژانر وحشت علاقه نداشتند و بیشتر به دنبال بهانه‌ای برای یادبود اموات خود بودند؛ اما همان‌طور که شاهدید، این مراسم، الآن به نسخه‌ی دیگری از خودش تبدیل شده که کمتر شباهتی به آن نسخه‌ی ابتدایی‌ دارد.

مقالات مرتبط

چه زمانی به چین سفر کنیم؟ چه زمانی به چین سفر کنیم؟
معرفی 12 کاخ زیبای جهان معرفی 12 کاخ زیبای جهان
7 رستوران عجیب دنیا 7 رستوران عجیب دنیا
صفر تا صد ویزای توریستی چین صفر تا صد ویزای توریستی چین
تورهای ترکیبی اروپا، یک تیر و چند نشان! تورهای ترکیبی اروپا، یک تیر و چند نشان!
ارزان ترین کشورهای آسیایی برای سفر ارزان ترین کشورهای آسیایی برای سفر
داروهای ممنوعه در پرواز داروهای ممنوعه در پرواز
قوانین حمل حیوانات خانگی در سفرهای هوایی قوانین حمل حیوانات خانگی در سفرهای هوایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348