اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن

در سال ۱۹۵۷،‌ شش کشور اروپایی پیمانی در رم امضا کردند که بر اساس آن روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی بین آنها به صورت هماهنگ ایجاد شد. امروزه اتحادیه اروپا و اعضای آن ۲۷ کشور هستند که روابط آنها به مرور گسترش یافته است.

همه چیز درباره اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا یک اتحادیه سیاسی و اقتصادی است که از ۲۷ کشور اروپایی تشکیل شده ‌است. این کشورها با نام ایالت‌های عضو شناخته می‌شوند که مهمترین آن‌ها عبارتند از: فرانسه، آلمان، اسپانیا، بلژیک، چک، کرواسی و بلغارستان.

اتحادیه اروپا در سال ۱۹۵۷ با توافقنامه رم میان ۶ کشور اروپایی شکل گرفت و صرفاً یک اتحادیه اقتصادی بود. در سال ۱۹۹۳، توافق ماستریخت پیمان این اتحادیه را کامل تر کرد و چارچوب قانونی کنونی را پایه‌گذاری نمود. در سال ۲۰۱۷، اتحادیه اروپا با ۴۵۱ میلیون شهروند و به تولید ناخالص داخلی ۱۹٫۶۷۰ تریلیون دلار دست یافت.

قوانین اتحادیه اروپا

قوانین اتحادیه اروپا توسط نهادهای مختلف تهیه، تصویب و نظارت می‌شود. برخی از این نهادها عبارتند از:

پارلمان اروپا: هر پنج سال یک بار به صورت مستقیم نمایندگان کشورهای عضو برای پارلمانی اروپا انتخاب می‌شوند. پارلمان نقش مهمی در تصویب قوانین، تعیین بودجه و کنترل کمیسیون اعضا دارد.

شورای اروپا: نمایندگان دولت‌های کشورهای عضو هستند که با وزیران یا رؤسای جمهور یا نخست‌وزیران کشورها جلسات برگزار می کنند. شورای اروپا نقش مهمی در تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های عمده، تصویب قوانین و هماهنگی بین کشورهای عضو دارد.

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن

کمیسیون اروپا:  نمایندگان بدون طرفداری هستند که هر چهار سال یک بار توسط پارلمان و شورا منصوب می‌شوند. کمیسیون نقش مهمی در پیشنهاد قوانین، اجرای سیاست‌ها و نظارت بر رعایت قوانین دارد.

دادگاه عدالت اروپا:  قضات و وکلا هستند که توسط کشورهای عضو منصوب می‌شوند. دادگاه نقش مهمی در تفسیر قوانین، حل اختلافات و حفظ حقوق دارد.

مجلس و مقرهای اتحادیه اروپا

محل اصلی اتحادیه اروپا در یک کشور وجود ندارد و هیچ کشوری مرکز اصلی آن نیست. مقر اتحادیه اروپا در شهرهای مختلفی وجود دارد از جمله:

لوکزامبورگ:  محل قرارگیری بانک سرمایه‌گذاری اروپا و دادگاه اروپا است

بروکسل:  مهم‌ترین و اصلی ترین مرکز اتحادیه اروپا و محل دائمی برگزاری جلسات کشورها و به طور خلاصه محل استقرار کمیسیون اروپا و شورای وزیران است.

استراسبورگ: محل استقرار پارلمان اروپا و برگزاری جلسات سالیانه است

کشورهای عضو اتحادیه اروپا

 سابق بر این کشور انگلیس عضو اتحادیه اروپا بود اما در سال ۲۰۱۶ از این اتحادیه خارج شد و تعداد اعضا به ۲۶ عدد رسید اما با پیوستن کرواسی تعداد کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۲۷ عدد شد. 

کشورهای اتریش، بلژیک، قبرس، فرانسه، بلغارستان، آلمان، رومانی، اسلواکی، ایتالیا، اسپانیا، مجارستان، سوئد، دانمارک، فنلاند، هلند، پرتغال، مالت، ایرلند، چک، کرواسی، لتونی، یونان، لهستان، اسلوونی، استونی،لوکزامبورگ و لیتوانی از اعضای اتحادیه اروپا هستند.

هدف از تشکیل اتحادیه اروپا

بر طبق توافقی که میان کشورهای اتحادیه اروپا صورت گرفت، تمامی اعضا با یکدیگر اتحاد دارند. در حالی که هر کدام از اعضا به تنهایی استقلال دارد اما در هماهنگی با سایر اعضا رفتار می کند.

اصلی‌ترین و مهمترین دلیل ایجاد اتحادیه اروپا شکل گیری پیمان اقتصادی میان کشورهای عضو است. میتوان گفت کشورهای اروپایی به دنبال یک توافق و یکپارچگی اقتصادی بودند که با این مهم به وقوع پیوست. یکی از مهمترین دستاوردهای اتحادیه اروپا حذف گمرک میان کشورهای عضو است.

براساس پیمانی که میان کشورهای اروپایی صورت گرفت، شهروندان عضو این کشورها برای حضور در یکدیگر نیازی به دریافت ویزا ندارند و می توانند رفت و آمد آزادانه داشته باشند این در حالی است که شهروندان کشورهای غیر عضو برای سفر به این منطقه باید ویزا دریافت کنند؛ همانند قانونی که اعضای شینگن به آن پایبند هستند.

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن

کشورهای اروپایی غیر عضو اتحادیه اروپا

شاید شما هم تعجب کنید که جای کشورهای مهمی مانند سوئیس یا انگلستان در اتحادیه  اروپا خالی است. دلایلی بسیاری در این تصمیم  دخیل هستند از جمله:

این کشورها شرایط عضویت را برآورده نمی‌کنند. برای عضو شدن در اتحادیه اروپا، کشورها باید معیارهای کپنهاگ را رعایت کنند. این معیارها شامل داشتن دموکراسی پایدار، اقتصاد بازار، حقوق بشر و احترام به قانون است.

آن‌ها تمایل به حفظ خودمختاری در کشور خود دارند. برخی از کشورها مانند سوئیس، نروژ و ایسلند نمی‌خواهند قوانین و سیاست‌های اتحادیه را پذیرفته و به نهادهای آن وابسته شوند.

این کشورها با سیاست‌های مشترک یا واحد پول یورو مخالفت دارند. برخی از کشورها مانند ترکیه، صربستان و اوکراین با سیاست خارجی یا تجاری اتحادیه مغایرت دارند.  برخی دیگر مانند دانمارک، سوئد و لهستان نمی‌خواهند پول ملی خود را با یورو جایگزین کنند.

کشورهای غیر عضو با عضویت در سازمان‌های دیگر مانند اتحاد جماهیر شوروی سابق در تضاد هستند. برخی از کشورها مانند روسیه، بلاروس و قزاقستان عضو سازمان‌های منطقه‌ای هستند که در تقابل با اتحادیه اروپا است.

مقالات مرتبط

با توکیو بیشتر آشنا شوید با توکیو بیشتر آشنا شوید
بلیط چارتری چیست بلیط چارتری چیست
بهترین هتل های گرجستان بهترین هتل های گرجستان
جاذبه های گردشگری شهر گوانجو جاذبه های گردشگری شهر گوانجو
محبوب‌ ترین تورهای نمایشگاهی چین محبوب‌ ترین تورهای نمایشگاهی چین
جاذبه های گردشگری پکن را بشناسیم جاذبه های گردشگری پکن را بشناسیم
بهترین مقاصد آسیایی در بهار بهترین مقاصد آسیایی در بهار
معروف ترین غذاهای ترکیه معروف ترین غذاهای ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348