سفر به سرزمین ایرانی تاجیکستان!

تاجیکستان کشوری است کوچک در آسیای میانه که سال ها پیش توسط روسیه اشغال شده بود و سپس بخشی از اتحاد جماهیر شوروی به شمار می رفت. مردمان تاجیکستان اصالتا ایرانی و زبانشان فارسی است.  برای آنها که شیفته تماشای فرهنگ غنی، آداب و اخلاق اصیل ایرانی ، مردمان خوش قلب و میهمان نواز، شهرهای پر از آرامش و طبیعت بکر و زیبا هستند، سفر به تاجیکستان گزینه ای جذاب است.

پای گذاشتن به تاجیکستان، گویی ورود به بخشی از ایران است که دارای حکومتی مستقل و قوانین مستقل است. به ویژه آنکه زبان رسمی تاجیکستان فارسی دری است، در این سرزمین احساس تعلق خاصی خواهید کرد. اگر می خواهید دورنمایی از این کشور داشته باشید با آژانس هواپیمایی قصرشیرین همراه باشید تا شما را با جذابیت ها و دیدینی های این کشور آشنا کنیم.

دسترسی سریع به عناوین مقاله…

چرا باید به تاجیکستان سفر کرد؟

یکی از دلایلی که به جذب توریست در این کشور کمک شایانی کرده است، آب و هوای معتدل و بارندگی زیاد است. تاجیکستان در منطقه کوهستانی قرار گرفته است. برای همین دارای هوایی دلپذیر است. بهار تاجیکستان در واقع همانند بهار شمال ایران است. اما ابری تر و بارانی تر. درست مانند نوروز خودمان اما رنگی تر و شادتر و پرهیاهو تر. و گویششان نیز مانند خودمان است اما اصیل تر  و با بیگانه زدگی کمتر! و اگر سالها مورد اشغال روس قرار نگرفته بود، زبانشان پارسی ترین پارسی جهان بود. شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان در حدود یک و ساعت و نیم از ساعت تهران جلوتر است.

سفر به تاجیکستان
سفر به تاجیکستان

گردشگران خارجی که به تاجیکستان می‌روند با هدف گشت و گذار در طبیعت و استفاده از فرصت‌های بی حد و مرز وارد تاجیکستان می‌شوند، اما آنچه فراموش نمی‌کنند خوش قلبی و میهمان‌نوازی مردم آن است. در شهرهای تاجیکستان می‌توان تعداد زیادی مسجد قدیمی و ساختمان‌های دوران اشغال شوروی را مشاهده کرد. نمادها و بناهای تاریخی کهنی هم در سراسر تاجیکستان وجود دارند. از جمله آنها تندیس مشاهیر فرهنگ و ادب ایرانی هستند. تندیس‌های حافظ، سعدی، فردوسی، رودکی، ابن‌سینا، خیام و جامی در دیوار یابود شهر دوشنبه نصب شده است. تصویر ابن‌سینا دانشمند بزرگر ایرانی نیز بر روی پول تاجیکستان منتشر شده بود.

آرامگاه رودکی

رودکی نخستین شاعر مشهور پارسی گوی حوزه تمدن ایرانی در دوره سامانیان و استاد شاعران این قرن در ایران است. آرامگاه رودکی هم اکنون در روستای بنجرودک یا پنجکنت در 170 کیلومتری شمال شهر دوشنبه، در تاجیکستان است.

آرامگاه رودکی
آرامگاه رودکی

پارک رودکی دوشنبه در مرکزی ترین نقطه این شهر قرار دارد و در آن فضای سبزی ایده آل همراه با آبنما وجود دارد. تندیس زیبای رودکی نیز در آن دیده می شود.

یکی از رکوردهای گینس در پارک رودکی واقع شده و آن پرچم این کشور با ارتفاع 165.5 متر و عرض 30 متر می باشد که مشاهده آن خیلی راحت است. جالب تر این که رنگ پرچم تاجیکستان دقیقا دارای سه رنگ سبز و سرخ و سپید پرچم ملی ایران است.

جاذبه های گردشگری باتومی گرجستان

برای رفاه حال گردشگران در این پارک، این امکانات فراهم گردیده است:

  • فروشگاه
  • کافه رستوران
  • راهنمای گردشگری
  • تاکسی سرویس
  • سرویس های بهداشتی

غذاهای خوشمزه تاجیکی

غذاهای تاجیکستان
غذاهای تاجیکستان

غذاهای تاجیکی باب میل بیشتر افراد است اما برخی علاقه‌ی زیادی به آن ندارند. اگر در گروه اول باشید می‌توانید از انواع کباب و پلوهای تاجیکی لذت ببرید. اکثر غذاهای تاجیکی مشابه غذاهای آسیای میانه هستند. از بهترین‌های آن می‌توان کورداک، دلمه کلم، اوشی پلو و قروتوب را نام برد. البته در گویش فارسی آنها به پلو «پلاو» گفته می شود. غذاهای افغانستانی و پاکستانی و روسی هم در آنجا بسیار یافت می شود. تاجیک ها به اندازه ی ما اهل چای خوردن هستند ولی چای سبز که  در گویش آنها  «چای کبود» نامیده می شود.

 آش پلوی تاجیکی، یا همان آش پلاو که غذای ملی تاجیک هاست، نوعی پلوست که برخلاف نامش هیچ شباهتی به آش ندارد، مواد اصلی تشکیل دهنده اش، برنج، گوشت، هویج، سبزی، غلات و حبوبات است که معمولا با برنج محلی به صورت کته پخته می شود. در حوالی خیابان رودکی رستوران معروفی هست به نام DBD که غذاهای ایرانیش از خود رستوران های ایرانی بهتر است. کباب کوبیده و لقمه و شیشلیک و چلو گوشت این رستوران بی نظیر است.

از امیرسامانی نماد های زیادی در شهر دوشنبه به چشم می خورد. دیوار های بنا با نقاشی های زیبایی از نمادهای آریایی، پادشاهان هخامنشی، آرامگاه امیر اسماعیل، مسجد بی‌بی خانم، رصدخانه اُلغ‌بیگ و… زینت داده شده است. دو شیر سنگی هم در کنار مجسمه نشستند و انگار از تاج طلاییش حفاظت می کنند.

دومین شهر بزرگ تاجیکستان

خجند بعد از دوشنبه، بزرگترین شهر تاجیکستان است.  خجند یا «خورجند» به معنی  «شهر خورشید» است. در زمان شوروی نامش را لنین آباد گذاشتند، اما بعد از فروپاشی نام خودش را دوباره به دست آورد. البته امروز هم تنها شهری است که مجسمه لنین در آن باقی مانده است.

 خجند بر سر راه تجاری ابریشم قرار دارد.  به همین خاطر همیشه رفاه نسبی و اوضاع خوبی داشته است. در طول پنج سال جنگ داخلی تاجیکستان بعد از استقلالش، خجند نیازهای اقتصادی و معیشتی کشور را تامین می کرد.

موزه سُغد

موزه سُغد تاجیکستان
موزه سُغد تاجیکستان

دیوارهای موزه، تصاویری موزاییکی از زندگی اسکندر مقدونی را نشان می دهد. و اتاق‌های کناری سیر تکاملی انسان نخستین از عصر سنگی تا عصر آهن. در یکی از اتاق ها نیز، نشان های تمدن ایرانی از نماد فروهر و شعار سه‌گانه زرتشت قرار گرفته است. مجسمه امیرتیمور ملک، حاکم خجند که داستان مقاومتش در محاصره مغول،‌ از او یک قهرمان ملی ساخته نیز وجود دارد.

چگونه می توان به تاجیکستان رفت؟

برای سفر به تاجیکستان بی دردسرترین راه، هواپیماست. از تهران و مشهد هر یکشنبه و پنجشنبه پرواز برای تاجیکستان هست. از آنجا که ایران با تاجیکستان مرز مشترکی ندارد، برای سفر زمینی به این کشور باید به سمرقند ازبکستان رفت و از آنجا با قطار به دوشنبه بروید. امکان سفر با خودروی شخصی هم هست، به شرطی که گواهینامه‌ بین‌المللی داشته باشید.

نکاتی که در سفر به تاجیکستان باید بدانید!

  1. در صورت اقامت در خانه های محلی تاجیکستان از امنیت کامل برخوردار هستید
  2. اگر می خواهید از دوچرخه هایی که در هتل ها موجود هستند، استفاده کنید، باید بدانید در سطح شهر پارکینگی برای آنها وجود ندارد. بنابراین امکان سرقت دوچرخه وجود دارد. و مسئولیت سرقت دوچرخه نیز با شما خواهد بود.
  3. در مورد هزینه تاکسی ها حتما پیش از سوار شدن با راننده به تفاهم برسید. قیمت تاکسی در تاجیکستان مانند بسیاری از شهرهای ایران نرخ مشخص و ثابتی ندارد.
  4. راه ها و جاده های بین شهری تاجیکستان تعریفی ندارد. دست اندازها و ناهمواری های شهری دست کمی از جاده ها و آسفالت  های شهرستان های ایران ندارد.

بهترین هتل های دوشنبه برای اقامت

  • هتل وطن

بی شک یکی از شیک‌ترین هتل‌های 4 ستاره و نیز بهترین انتخاب در شهر دوشنبه تاجیکستان است. خدمات ماساژ، کارکنانی بسیار کار بلد و خوش برخورد، غذاهایی بسیار خوشمزه، از جمله مواردی هستند که مسافران را علاقه مند به این هتل شیک می‌سازند.

هتل وطن امکاناتی نظیر سالن بدنسازی، خدمات آرایشی، اجاره دوچرخه، خدمات و سالن اسپا، سونا، خدمات ترانسفر و اینترنت رایگان در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد.

کارکنان هتل وطن به صورت 24 ساعته و با 4 زبان ترکی، روسی، فارسی و انگلیسی، آماده ارائه بهترین خدمات به شما مسافران عزیز هستند. اتاق‌های این هتل بسیار راحت و دنج هستند. از ویژگی‌های منحصر به فرد هتل وطن فارسی صحبت کردن کارکنان آن است که توجه مهمانان بسیاری را به خود جلب می‌کند. هتل وطن در 4.1 کیلومتری فرودگاه دوشنبه تاجیکستان قرار گرفته است. این هتل در بین پیشنهادات ویژه برای آن دسته از مهمانان مشکل پسند ما قرار می‌گیرد. برای آگاهی از بهترین نرخ تور تاجیکستان، آژانس مسافرتی قصرشیرین آماده ارائه خدمات به شما گردگشران عزیز می باشد.

  • هتل گرند آسیا

اتاق‌های این هتل 4 ستاره  نیز مانند هتل وطن، بسیار راحت و دنج بوده و با امکاناتی نظیر تهویه مناسب، تلویزیون، و حمام اختصاصی با دوش، اقامتی راحت و به یاد ماندنی برای شما و همراهانتان فراهم خواهند ساخت. از ویژگی‌های منحصر به فرد هتل گرند آسیا فارسی صحبت کردن کارکنان آن است که توجه مهمانان بسیاری را به خود جلب می‌کند. هتل گرند آسیا در 4.3 کیلومتری فرودگاه دوشنبه تاجیکستان قرار گرفته است. برای آگاهی از بهترین نرخ تور تاجیکستان، آژانس مسافرتی قصرشیرین آماده ارائه خدمات به شما گردگشران عزیز می باشد.

  • هتل تویینز

در بین پیشنهادات ویژه برای آن دسته از مهمانان مشکل پسند می‌گیرد که قصد سفر به تاجیکستان را دارند. هتل تویینز در 3.4 کیلومتری فرودگاه دوشنبه تاجیکستان قرار گرفته است. برای آگاهی از بهترین نرخ تور تاجیکستان، آژانس مسافرتی قصرشیرین آماده ارائه خدمات به شما گردگشران عزیز می باشد.

برخی از امکانات ویژه این هتل عبارتند از:

  • امکانات ورزشی و تفریحی
  • باشگاه بدنسازی
  • بیلیارد
  • جکوزی
  • اجاره اتومبیل
  • سونا خشک
  • برنامه های تلوزیونی برای کودکان

سخن پایانی

تاجیکستان کشوری فارسی‌زبان است که مردم آن به گویش فارسی تاجیکی سخن می‌گویند. اکنون در این کشور از خط سیریلیک برای نگارش زبان فارسی استفاده می‌کنند. این کشور یکی از کشورهای حوزه تمدنی ایران بزرگ است که وجه تمایز بسیاری با فرهنگ ایران و افغانستان دارد. مردم تاجیکستان کشور و مردم ایران را جزیی از خودشان می دانند. ضمن اینکه بسیار به سرزمین شان مهر می ورزند. بی شک سفر به این کشور تجربه خاطره انگیزی برایتان به ارمغان خواهد آورد. در صورتی که تاکنون به این کشور سفر کرده اید، خوشحال می شویم تا تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

مقالات مرتبط

معروف ترین غذاهای ترکیه معروف ترین غذاهای ترکیه
بعد از خواندن عجایب کشور چین ، دیگر آن آدم سابق نخواهید شد! بعد از خواندن عجایب کشور چین ، دیگر آن آدم سابق نخواهید شد!
نکته های امنیتی در سفر به استانبول نکته های امنیتی در سفر به استانبول
بهترین هتل‌ های چین بهترین هتل‌ های چین
راهنمای سفر به تایلند راهنمای سفر به تایلند
جاذبه های گردشگری چین را بشناسیم جاذبه های گردشگری چین را بشناسیم
راحت ترین کشور برای ویزای شینگن 2024 راحت ترین کشور برای ویزای شینگن 2024
شب یلدا،‌ خیر مقدم به زمستان شب یلدا،‌ خیر مقدم به زمستان

1 دیدگاه برای ”سفر به سرزمین ایرانی تاجیکستان!

  1. با درود بسیار عالی و جای تشکر و قدردانی دارد. درصورتی که امکان دارد راهنمائی بفرمائید امکان ازدواج و ادامه تحصیل در کشور دوست ایرانی به چه صورت میباشد. ؟؟
    09914958804

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *