عجایب هفتگانه جهان

عجایب هفت گانه جهان

تقریبا همه ما بر این باوریم که زیبایی های کره زمین بی حد و مرز است. در جای جای این تیله آبی جاذبه هایی قرار گرفته که یا ساخته دست بشر بوده یا جزو آفریده های پروردگار است. در این نوشته قصد داریم به معرفی آن دسته از دیدنی هایی بپردازیم که به دست انسان ها بنا شده و در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی داشته است. در دنیا جاذبه های تاریخی و معروفی وجود دارد که هر کدام به سهم خود می تواند در لیست عجایب هفت گانه جهان قرار بگیرد اما سر انجام و پس از پژوهش های فراوان، ۷ مورد از معروف ترین و عجیب ترین مکان های جهان توسط باستان شناسان کشور پرتغال (شهر لیسبون) در سال ۲۰۱۷ انتخاب شد. با عجایب هفتگانه جهان همراه شوید تا این 7 مورد از عجایب دنیا را در اختیارتان قرار دهیم.

آشنایی با عجایب هفت گانه جهان

بدون شک تمام دیدنی های طبیعی و غیر طبیعی در دنیا از جذابیت بالایی برخوردار است اما در این بخش قصد داریم درباره اتفاق های اعجاب انگیز در مکان هایی صحبت کنیم که خود را از بقیه جاذبه های گردشگری متمایز کرده اند. به طور کلی کلوسئوم، ماچو پیچو، پترا، تاج محل، تندیس حضرت مسیح‌، دیوار بزرگ چین و چیچن ایتزا از عجایب 7 گانه جهان هستند. هر کدام از این مناطق ماجرایی از تاریخ را به دوش می کشند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

۱) کولوسئوم – The Colosseum

کولوسئوم یک آمفی تئاتر باستانی است که در رم، ایتالیا واقع شده و از نمادین ترین بناهای معماری و مهندسی رومی است. به عبارتی هر کس که یاد معماری رومی بیفتد قطعا شکل و شمایل این سازه تاریخی در ذهن او نقش می بندد. این آمفی تئاتر برای برگزاری نمایش های عمومی مختلف مثل مسابقات گلادیاتوری، شکار حیوانات، نبردهای دریایی ساختگی و دیگر جشن های سرگرم کننده برای شهروندان رومی ساخته شده بود. برای نمای بیرونی کولوسئوم عمدتاً از سنگ تراورتن استفاده کرده اند در حالی که قسمت نشیمن داخلی و کف سالن در اصل از چوب ساخته شده است. همان طور که در تصویر زیر می بینید سازه ای با معماری اصیل و خاص که بر اثر زلزله، آتش سوزی و غارت آسیب دیده است. البته نمایی که امروزه از این بنای تاریخی دیده می شود حاصل دست مرمت کاران و کارشناسان بازسازی مکان های باستانی است.

The Colosseum کلوسوئوم

آمفی تئاتر کولوسئوم

این سالن آمفی تئاتر که در قرن ها پیش ساخته شده درست مثل یک ورزشگاه فوتبال که هر کس طبق رتبه خود در جای خاصی می نشیند و بازی را تماشا می کند، دارای یک سری صندلی با چیدمان خاص است. در کولوسئوم بر اساس موقعیت اجتماعی افراد بخش‌های مختلفی وجود داشت. مثلا سطوح نزدیک به محل اجرا، برای افراد ویژه و سطوح بالاتر برای مردم عادی بود. مناطق زیرزمینی هم در این آمفی تئاتر وجود داشت که به عنوان هیپوژئوم یا همان زیر زمین اتاقک هایی را تشکیل می دانند که گلادیاتورها و حیوانات قبل از اجرایشان در آن جا نگهداری می شدند.

بدیهی است که امروزه کولوسئوم بخشی از میراث جهانی یونسکو است و به عنوان یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در رم – ایتالیا در رتبه اول عجایب ۷ گانه جهان قرار گرفته است. اگر برای بازدید از این نمای تاریخی هیجان زده شده اید پیشنهاد ما به شما همراهی با تور ایتالیا است.

۲) ماچو پیچو – Machu Picchu

ماچو پیچو یک قلعه باستانی در دل طبیعت کوسکو (کشور پرو) است که در قرن پانزدهم ساخته شده و به دلیل معماری خیره کننده، صنایع دستی که به روی سنگ ها حکاکی شده و منظره طبیعی خیره کننده شهرت دارد. ماچو پیچو یکی از معروف ترین مکان های باستان شناسی در جهان است که سالانه به طور مرتب میلیون ها بازدید کننده را به خود جذب می کند. این سازه در 2430 متری از سطح دریا واقع شده و دیدی کامل به دره رودخانه اوروباما – Urubamba دارد. اعتقاد بر این بود که این مکان یک املاک سلطنتی برای زندگی اینکاها بوده است. ماچو پیچو را می توانید در جایگاه دوم عجایب هفتگانه جهان بدانید.

ماچو پیچو از حدود 200 ساختمان تشکیل شده که شامل خانه ها، معابد، تراس های کشاورزی و کانال های آب است. سازه ها با استفاده از یک سری تکنیک سنتی ساخته شده که شامل اتصال سنگ ها به یکدیگر بدون استفاده از ملات است. ظرافت و پایداری این سازه های سنگی با توجه به ساخت بیش از 500 سال پیش بسیار جالب توجه است.

در سال 1983، ماچوپیچو نیز به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت و ارزش فرهنگی و طبیعی برجسته آن به رسمیت شناخته شد.

Machu Picchu

توجه به این نکته ضروری است که به دلیل تعداد بالای بازدیدکنندگان، محدودیت هایی برای حفظ این بنای قدیمی وجود دارد. به یاد داشته باشید که قبل از برنامه ریزی سفر خود به ماچو پیچو، با یک تور لیدر همراه شوید تا راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهد.

۳) پترا – Petra

پترا نیز یک مکان باستانی در جنوب کشور اردن است که در افسانه ها به دست جن ها ساخته شده است. پترا به دلیل معماری نفس گیر خود که در صخره های ماسه سنگی رزگلد حک شده، شهرت دارد و آن را به یکی از مشهورترین و پربازدیدترین مکان های باستان شناسی در جهان تبدیل کرده است.

نمادین ترین بنای پترا، الخزنه یا خزانه است که به عنوان آرامگاه پادشاه نبطی استفاده می شد. ظاهر پیچیده و جزئیات دقیق آن را به یک جاذبه محبوب در بین بازدیدکنندگان تبدیل کرده است. از دیگر بناهای قابل توجه می توان به صومعه (اد دیر)، تئاتر رومی، مقبره سلطنتی و معبد قصرالبنت اشاره کرد. در لیست عجایب هفتگانه جهان می توانید نام این اثر تاریخی را در رتبه سوم ببینید.

Petra - پترا

برای دسترسی به پترا، باید از یک دره باریک به نام سیک عبور کنند و به مسیرهای پیاده روی که به جاذبه های مختلف منتهی می شود برسند. پترا نیز در سال 1985 به عنوان میراث جهانی یونسکو تعیین شد. اهمیت تاریخی و فرهنگی این نمای باستانی گردشگران زیادی را به خود جلب می کند.

۴) تاج محل – Taj Mahal

تاج محل مقبره معروفی است که در آگرا هند قرار دارد. قطع به یقین این بنای تاریخی را می شناسید و نیازی به معرفی نیست. این بنا توسط مغول شاه جهان به یاد همسر محبوبش سفارش داده شد که در سال 1643 به بهره برداری رسید. جالب است بدانید که تاج محل یکی از بزرگترین دستاوردهای معماری در جهان محسوب می شود و آن نیز به عنوان میراث جهانی یونسکو به رسمیت شناخته شده است.

تاج محل نمونه ای نفیس از معماری مغول است که سبک هایی از معماری اسلامی، ایرانی و هندی را با یکدیگر ترکیب کرده است. این بنا از سنگ مرمر سفید ساخته شده و دارای منبت کاری های ظریف و زیبا با استفاده از سنگ های نیمه قیمتی مثل لاجورد، یشم، کریستال و فیروزه است. تاج محل به صورت سالانه میلیون ها بازدید کننده از سراسر جهان را به خود جذب می کند.

این یکی از نمادین ترین نقاط دیدنی هند و مقصدی محبوب برای گردشگران و عکاسان محسوب می شود. به همین خاطر در لیست عجایب هفتگانه جهان قرار گرفته است.

taj mahal - تاج محل

تاج محل را اغلب به عنوان نماد عشق و فداکاری می شناسند. این سازه نشان دهنده عشق ابدی شاه جهان به همسرش بوده است. استفاده گسترده از سنگ مرمر سفید به منظور نمایش خلوص و عشق است.

باغ‌ های اطراف تاج محل که به چهارباغ معروف است ۴ فضای سبز مجزا را در بر می گیرد. این باغ ها توسط مسیرها و کانال های آبی به ورودی اصلی مقبره منتهی می شود.

۵) تندیس حضرت مسیح – Cristo Redentor

پنجمین جاذبه تاریخی در لیست عجایب هفتگانه جهان تندیس حضرت مسیح است که در کشور برزیل قرار دارد. ساخت مجسمه در سال 1922 آغاز شد و در سال 1931 به پایان رسید. این مجسمه توسط مهندس برزیلی Heitor da Silva Costa طراحی و توسط هنرمند فرانسوی Paul Landowski مجسمه سازی شد.

این مجسمه در ارتفاع 30 متری بدون در نظر گرفتن پایه آن قرار دارد. با احتساب پایه، ارتفاع کلی آن به 38 متر می رسد. این سازه غول پیکر از بتن مسلح و سنگ صابون ساخته شده و دارای طرح موزاییکی بر روی لایه های بیرونی سنگ است. این مجسمه به صورت سالیانه میلیون ها گردشگر را از سراسر جهان جذب می کند. بازدیدکنندگان می توانند با سوار شدن در یک قطار یا ون به بالای کوه کورکووادو به مجسمه برسند. از آنجا می توانند از مناظر زیبای ریودوژانیرو – Rio de Janeiro لذت ببرند.

کریستو ردنتور یا همان مسیح نجات دهنده نمایشی از عیسی مسیح با آغوش باز است که صلح و محافظت را به نمایش می گذارد. این نماد به عنوان نماد مسیحیت و نماد فرهنگی برزیل نیز در نظر گرفته می شود.

Rio de Janeiro

سایت میراث جهانی یونسکو: در سال 2007، کریستو ردنتور به همراه پارک ملی تیجوکا اطراف آن به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید افراد زیادی تا بالای این کوه می روند تا از نردیک از این مجسمه دیدن کنند. با توجه به این که مجسمه سنگی بوده و نمایی در شب ندارد کارشناسان تصمیم گرفتند که در شب با رنگ های مختلف برای نشان دادن مناسبت ها یا رویدادهای خاص این مجسمه مقدس را نور پردازی کنند به قدری که روشن کردن آن با رنگ پرچم های ملی در جشن های بین المللی به یک روش معمول تبدیل شده است.

۶) دیوار بزرگ چین – Great Wall of China

دیوار بزرگ چین یکی از فریبنده ترین جاذبه گردشگری در دنیاست. دیوار بزرگ چین با استحکامات عظیم خود در سراسر چین شمالی امتداد یافته و تقریباً 21196 کیلومتر را در بر می گیرد. ساخت این دیوار بیش از 2000 سال پیش آغاز شد و برای قرن ها ادامه داشت. تا این که سلسله های مختلف بر طول آن افزودند و ساختار آن را تقویت کردند. برای دیدن این بنای تاریخی می بایست پیش از هر چیز نسبت به دریافت ویزای چین اقدام کنید. پس از آن می توانید با تور چین همراه شوید و این کشور دیدنی را از نزدیک بازدید کنید.

خوب است بدانید هدف اصلی دیوار بزرگ دفاع بود و برای محافظت از چین در برابر حمله قبایل و ارتش های مختلف کوچ نشین از شمال ساخته شد. این دیوار به عنوان یک مانع فیزیکی برای جلوگیری از تهاجمات نظامی عمل کرد و همچنین به عنوان نماد وحدت ملی در آن سال ها زبانزد خاص و عام بود. دیوار بزرگ چین در عجایب هفتگانه جهان نامی درخشان دارد.

Great Wall of China

امروزه دیوار بزرگ چین در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و سالانه میلیون ها بازدید کننده را به سوی خود می آورد. دیوار بزرگ چین نشان دهنده تاریخ غنی، میراث فرهنگی و اهمیت چین به عنوان یک جاذبه توریستی بزرگ است.

۷) چیچن ایتزا – Chichén Itzá

چیچن ایتزا یک منطقه باستان شناسی معروف است که در شبه جزیره یوکاتان مکزیک واقع شده است. این یکی از بزرگ ترین و مهم ترین شهرهای مایاها بود که بین قرن های 9 و 12 پس از میلاد شکوفا شد. امروزه به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده و یک مقصد گردشگری محبوب است.

نمادین ترین سازه در چیچن ایتزا معبد کوکولکان است که با نام El Castillo (“قلعه”) نیز شناخته می شود. این معبد هرم مانند حدود 24 متر ارتفاع دارد و دارای 4 پله 91 قسمتی است و در مجموع 364 پله را تشکیل می دهد. هنگامی که سکوی بالای معبد را که نمایانگر قله معبد است در نظر بگیرید، تعداد کل پله ها به 365 می رسد که مربوط به روزهای سال شمسی است.

Chichén Itzá

بازدید از چیچن ایتزا به گردشگران این نوید را می دهد که تاریخ غنی و اهمیت فرهنگی قوم مایا را کشف کنند. این بازدید ماجراهایی از دستاوردهای نجوم، ریاضیات و معماری را در اختیار مسافران قرار می دهد. این جاذبه گردشگری جزو لیست عجایب هفتگانه جهان قرار گرفته است.

مقالات مرتبط

راهنمای کامل سفر به ترکیه راهنمای کامل سفر به ترکیه
جاذبه های گردشگری پوکت جاذبه های گردشگری پوکت
سوئیس، مقر سازمان بین الملل سوئیس، مقر سازمان بین الملل
سه مقصد فوق‌العاده برای سفرهای نوروزی سه مقصد فوق‌العاده برای سفرهای نوروزی
معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بانکوک معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بانکوک
معروف ترین سوغاتی های فرانسه معروف ترین سوغاتی های فرانسه
جاذبه های گردشگری چین را بشناسیم جاذبه های گردشگری چین را بشناسیم
داستان دیوار چین چیست؟ داستان دیوار چین چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348