غار یخ‌مراد، تالار کریستال های شیشه ای

غار-یخ-مراد

غار یخی و تماشایی یخ مراد در استان البرز قرار دارد. این هتل به فاصله 65 کیلومتری مرکز کرج، درمنطقه گچسر واقع شده است. غار یخ‌مراد گردشگران ماجراجو را به سوی خود می‌کشاند. غار یخ‌ مراد در میان غارهای ایران بی همتاست و غار دیگری نیست که ویژگی‌هایی مانند این غار داشته باشد.  دیگر غارهای ایران دارای قندیل های آهکی یا رسوبی هستند. اما قندیل های  یخ‌مراد از یخ است! این قندیل های یخی، یا از سقف غار آویزان‌اند یا از زمین سر برآورده‌اند و در شکل‌های گوناگون، دیدنی و شگفت‌انگیز چشم را می نوازند.  به همین خاطر این غار به غار کرستال های شیشه ای مشهور است.

دسترسی سریع به عناوین مقاله…

ویژگی های غار یخ‌ مراد البرز

نوری که از میان قندیل های یخی غار می‌گذرد، منعکس شده  و می شکند. و این زیبایی غار را دوچندان می کند. به ویژه در فصل‌های سرد و زمستانی، قندیل های یخی بیشتر نمایان می شوند و در روزهای پایانی سرما به بیشترین تعداد خود می رسند. هنگامی که در غار به راه می افتید، قندیل‌های یخیِ آویزان و چکنده‌ها از زمین  برجسته غار، خودنمایی می‌کنند. انگار که در میان باغی از درختان شیشه‌ای قدم می زنید.

غار یخ مراد
غار یخ مراد البرز

تاریخچه و باورهای پیشینیان

در گذشته‌ها نزد سالخوردگان، این باور وجود داشت که می‌گفتند یخ‌های غار، شفا می دهند و درمان‌گر هستند. بدین منظور پارچه کهنه هایی به قندیل‌های یخ می‌بستند تا «مراد» بگیرند. و از رنج و اندوه و بیماری‌ آسوده شوند.  یخ‌هایی که مراد و آرزوی مردم را برآورده می سازند.

زمین‌شناسان قدمت غار را 50 تا 230 میلیون سال پیش برآورد کرده اند. در مورد شکل‌گیری غار یخ‌مراد گفته می شود این غار از درون آب‌ها سر برآورده است. و بدون تردید می توان گفت غار یخ‌مراد در دوره‌ سوم زمین‌شناسی که به آن «سنوزوییک» می‌گویند، تشکیل شده است.

طالقان، بهشتی در دامنه های البرز

قندیل‌ها و ستون‌های غار بسیار نازک هستند و در صورت کوچکترین برخورد شکسته می شوند به خصوص زمانی که هوا گرمتر می شود و کریستال های یخی سست تر می شوند. نکته های دیگری در مورد این غار گفته شده است که یکی از این موارد، هوای غار است. دمای غار در سقف با دمای غار در کف آن متفاوت است و این یکی از شگفتی هایی است که ذهن را به چالش می کشد. ضخامت برخی توده های کریستالی به بیش از یک متر هم می رسد. هنوز کسی نمی داند انتهای غار یخ مراد به کجا ختم می شود زیرا پیمودن راه در آن بسیار سخت و طاقت فرساست. راه های غار بسیار تو در تو و پر پیچ و خم هستند.

راهی که از دهانه ورودی‌ تا پایان شناخته شده‌ی غار می‌گذرد، شیب‌ روبه پایین است. از این رو پیمودن این غار، بسیار سخت است و بردباری و آشنایی با روش های پیچیده غارپیمایی نیازمند است. پیش از رسیدن به دهانه 3 متری غار نیز باید کمی کوهپیمایی و پیاده‌روی کنید. وقتی به عمق غار رسیدید سقف آن گاهی به 8 متر هم می رسد.

غار یخی یخ‌مراد در دی ماه 1381 به نام یکی از آثار ملی و طبیعی ایران با شماره‌ی 6573 ثبت ملی شده است.

کلکسیونی از جاذبه های گردشگری ایران در «بوستان اقوام» کرج

راه دسترسی به غار یخ مراد

پس از ورود به جاده چالوس، تا  گچسر ادامه دهید. بعد از رسیدن به روستای نسا، به یک پل بزرگ می رسید که شما را به روستای کهنه ده می رساند. پس از پیمودن ۵ کیلومتر به یک دو راهی می رسید که مسیر سمت راست شما را به دهانه غار یخ مراد می رساند.

امکانات غار یخ‌ مراد

غار یخ مراد یک جاذبه‌ گردشگری بدون امکانات است زیرا  ایجاد هر گونه امکاناتی به آن آسیب خواهد زد.

اقامت در بازدید از غار یخ‌ مراد

اگر هنگام بازدید از این غار خواستید در جایی استراحت کنید، گزینه های زیر را پیش رو دارید:

  • کمپ و چادر
  • هتل روستای گچسر در 6 کیلومتری غار
  • باغ ویلاهای اطراف جاده چالوس

توصیه های ضروری هنگام سفر به غار یخ مراد

هیچگاه بدون تجهیز خودرو به زنجیر چرخ به سمت این غار رانندگی نکنید، زیرا در غیراین صورت قادر به پیمودن ادامه مسیر نخواهید بود. حتما قبل از انجام سفر به این منطقه از وضعیت آب و هوا و جاده آن اطلاعات کاملی بدست آورید. وقتی به دهانه غار رسیدید، از خودرو پیاده شوید و وارد غار شوید. همانطور که گفته شد، کریستال های یخی غار بسیار شکننده هستند و خیلی زود خرد می شوند، بنابراین مراقبت دستان خود باشید تا آسیب نبینند. کفش و لباس گرم مناسب را فراموش نکنید، حتی در تابستان آنجا بسیار سرد است. مراقب گوشی تلفن همراه خود باشید و داشتن چراغ قوه، جعبه کمک های اولیه، خوراکی و آب آشامیدنی را فراموش نکنید.

از این که ما را همراهی کردید، سپاسگزار هستیم. نظر شما درباره غار یخ مراد چیست؟ آیا شما حاضر هستید این پیاده‌روی و کوهپیمایی سخت را به جان بخرید؟ به نظر شما زیباترین غار ایران کدام است؟ اگر تا به حال از این غار دیدن کرده اید تجربیات خود را با آژانس مسافرتی قصرشیرین در میان بگذارید.

مقالات مرتبط

طالقان، بهشتی در دامنه‌های البرز طالقان، بهشتی در دامنه‌های البرز
کلکسیونی از جاذبه های گردشگری ایران در «بوستان اقوام» کرج کلکسیونی از جاذبه های گردشگری ایران در «بوستان اقوام» کرج

1 دیدگاه برای ”غار یخ‌مراد، تالار کریستال های شیشه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *