نگین سرخ خلیج فارس، جزیره هرمز

هرمز یکی از زیباترین و خاص‌ترین جزیره‌ها در ایران، در خلیج‌فارس و در نزدیکی بندرعباس با  آوازه ی خاک سرخ ترکیبی از ۷۰ گونه خاک ‌رنگی، ساحل‌خونین، دره مجسمه‌ها، قلعه بی نظیر پرتغالی‌ها، ساحل‌های شنی و مرجانی، رودخانه طلایی، جنگل حرا، دشت آهوان و  دره سکوت است. برای آشنایی بیشتر با این جزیره زیبای توریستی با قصرشیرین همراه باشید. 

جاذبه های سفر به جزیره هرمز

  •  فرصت بازدید از خاک سرخ خوراکی. و بیش از 70 کانی رنگی دیگر را که در هیچ جای جهان نمونه‌ای ندارد را خواهید داشت.
  • چشم اندازهایی بی نظیر و طبیعتی بکر و متفاوت دارد.
  • در فصل زمستان آب و هوایی معتدل دارد و یکی از بهترین مقاصد سفرهای زمستانی است.
  • سواحل نیلگون و شفاف آن امکان انواع تفریحات آبی و دریایی را فراهم کرده است. و امکان غواصی در آب های خلیج فارس را به شما می دهد.
  • سفر به این جزیره شما را با سبک زندگی، آداب و رسوم، پوشاک. و غذاهای بومی در جنوب ایران آشنا می‌ کند.

 

فرش خاکی

یکی از کاربردهای خاک های رنگی جزیره‌هرمز، تهیه «فرش خاکی» است که هر ساله همزمان با روز ملی خلیج فارس از تنوع خاک ها همچون خاک سرمه، خاک قرمز، آهک، خاک سبز، لیمونت و غیره فرش تهیه می شد که نمادی از تمدن یک هزار ساله جزیره است و تاریخ آن را از دوران باستان تا به امروز حکایت می کند. البته به سبب از میان رفتن بافت خاک های رنگی و به خطر افتادن این ماده طبیعی، چند سالی است که دیگر فرش خاکی هرمز تهیه نمی شود ولی درآن سال ها با ساخت این فرش با گل واژه های رنگارنگ، منظره طبیعی و دیدنی  به ساحل‌هرمز می داد. و گردشگران ایرانی وخارجی از آن بازدید می کردند.

زمانی که به جزیره هرمز سفر می کنید ابتدا خاک های رنگی و کوه های خوراکی. که به رنگ قرمز، سفید و زرد دیده می شود، نظر شما را جلب می کند. این طیف رنگی در جهان منحصر به فرد بوده و از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است.

بهترین جاذبه‌ها و دیدنی‌های جزیره قشم

غذاهای محلی جزیره هرمز

در کافه و رستوران های محلی هرمز، طعم های متفاوتی را تجربه خواهید کرد. طعم هایی که در هیچ رستوران دریایی پیدا نمی شود. چرا که ادویه‌ این غذاها از خاک های خوراکی جزیره تهیه شده است. به خاک سرخ خوراکی گِلَک می گویند و ادویه ای که همراه با پودر ماهی کیلکا از آن تهیه می شود.سوراغ نام دارد که در بسیاری از غذاها استفاده می شود.

صبحانه های هرمز: وقتی سوراغ را روی نان تنوری همراه با پنیر و کره محلی می مالند خوراکی خوشمزه ای به نام نان تُموشی آماده می‌شود که یک صبحانه بومی در هرمز و اطراف آن است.

 

خورش قلیه‌ماهی و میگو: معروف ترین غذای جنوب کشور است که از ماهی یا میگو و سبزیجات تهیه می شود و طعم تمبر هندی و تندی فلفل، آن را بسیار جذاب می کند.

انواع ماهی و میگو: شاید بارها میگو یا ماهی برشته یا سرخ شده را در رستوران های مختلف خورده باشید؛ اما در هرمز این آبزیان تازه هستند و ادویه های جنوبی و ویژه جزیره طعم دیگری به آنها می دهند.

هواری: این غذا هم انواع مختلفی دارد؛ برای مثال هواری چک میگ با میگوهای ریز درست می شود و در صورت استفاده از ماهی به آن هواری ماهی می گویند. یک پلوی مخلوط و مقوی که طعم ادویه های جنوبی را می توانید در آن حس کنید. و از خوردن میگو یا ماهی در میان آن لذت ببرید.

غذاهای محلی جزیره هرمز

کلمبا: این غذا که با عنوان حلیم ماهی شناخته می شود را از آب، گندم، ماهی، پیاز، سبزی(گشنیز)، سیر، فلفل سبز تند و ادویه تهیه می کنند.

خرچنگ و صدف: در هرمز می توانید طعم گوشت خرچنگ و صدف را هم بچشید و لذت ببرید. یادتان باشد که خرچنگ برای مردم جزایر جنوبی تنها یک میان وعده است. و نمی تواند جای غذای اصلی را پر کند.

پودینی: نام این غذا بسته به اینکه در تهیه آن از گوشت کدام آبزی استفاده شود ،تغییر می کند. در قشم و هرمز بیشتر پودینی کوسه سرو می شود که به صورت گوشت له شده کوسه است. که آن را با لیموعمانی، ادویه، پیاز، رب و پیاز طعم دار کرده اند.

مهیاوه: نانی است که با ادویه ماهی تهیه می شود و آن را در کنار ناهار و شام سرو می کنند.

 نکته مهم: به هنگام دیدن منوی غذایی حتما از بومی ها بخواهید که راهنمایی تان کنند چرا که برخی از این غذاها بسیار تند هستند و یا ممکن است شامل موادی باشند که خیلی به مزاج شما خوش نیایند. یادتان باشد که گوشت در جزیره چندان تازه نیست بنابراین خوردن کباب پیشنهاد نمی شود.

 

شکم گردی در جنوب ایران

 

سوغات و صنایع دستی هرمز

خوشمزه ها: نان های محلی به ویژه نان تُمُشی و ادویه های محلی

صنایع دستی: زیورآلات دست ساز از صدف و سنگ ها، لباس های سنتی، پارچه های سوزن دوزی شده

خاک های رنگی جزیره: چیزی که بیش از همه در میان سوغاتی های هرمز توجه مسافران را به خود جلب می کند، نقاشی‌هایی هستند که با الهام از زندگی بومی در جزیره و با استفاده از خاک‌های رنگی بر پشت شیشه رسم شده اند. این شیشه ها در عین زیبایی به چند دلیل نمی توانند سوغات خوبی باشند. ممنوع بودن ورود خاک به هواپیما، آسیب به محیط زیست و تشویق مردم بومی به برداشت خاک ها، به هم خوردن ترکیب شیشه ها در مسیر بازگشت. و از بین رفتن زیبایی آنها.  

جزیره میرمهنا، بهشتی از انگور و انجیر در خلیج فارس

معروف‌ترین هتل‌های جزیره زیبای قشم

اقامت در هرمز

در هرمز خبری از هتل چند ستاره نیست. اگر نسبت به بهداشت سختگیر هستید یا جز در جای راحت و با امکانات رفاهی کافی خواب تان نمی برد. شاید بهتر باشد که شب در جزیره نمانید و به قشم یا بندرعباس بازگردید. اما اگر به دنبال تجربه‌ای تازه و متفاوت هستید شب هرمز را از دست ندهید. برای اقامت در این جزیره گزینه های زیر را پیش رو دارید:

  • اقامتگاه های بوم گردی
  • هاستل ها
  • خانه های محلی
  • کمپینگ در سواحل جزیره به ویژه ساحل مفنق

دیدنی های هرمز

قلعه پرتغالی ها: این قلعه در شمالی ترین دماغه جزیره زیبای هرمز قرار دارد و تاریخ ساختش به ابتدای قرن 16 میلادی باز می گردد. قلعه پرتغالی های جزیره هرمز یکی از بزرگترین بقایای به جا مانده از استعمار پرتغال. و مقر فرماندهی اشغال‌گران در جنوب ایران به شمار می رود. این قلعه در مدت زمانی نزدیک به 30 سال ساخته شده است.

دره رنگین کمان: این دره شناخته شده ترین جاذبه جزیره هرمز است که با تنوع بی نظیر تنوع سنگ ها و کانی ها، بیش از هفتاد طیف رنگی متفاوت را پیش روی تان می گذارد. این رنگ ها از تنوع سنگ ها و کانی ها ناشی می شوند. و آنچه در اینجا می بینید نقاشی زیبا و رنگارنگی است که هر چشمی را به خود خیره می کند.

دره مجسمه ها یا دره تندیس ها: در اینجا می توانید ژوراسیک پارکی از سنگواره ها و تندیس های عظیم را ببینید. ممکن است در یک اثر فرسایشی، تصویر عقاب، گنجشک، خروس یا اژدها را ببینید. و تفسیری منحصر به فرد از آن داشته باشید. در انتهای این دره به پرتگاهی در ارتفاع 40 متری دریا می رسید. و تنگه هرمز پیش روی تان قرار می گیرد.

موزه دکتر احمد نادعلیان: موزه ای جذاب و متفاوت در دل محله ای از شهر کوچک هرمز که شما را با هنر محیطی یا هنر زمین و دکتر احمد نادعلیان، تنها ایرانی نامدار در عرصه بین المللی هنر محیطی آشنا می کند. در این موزه مجموعه ای غنی از هنر سوزن دوزی زنان هرمزگان بر پوشاک، آثار هنری ساخته‌ زنان هنرمند، مهرهای ساخته‌ شده از زباله های جزیره و … را می بینید.

دیدنی های هرمز

دره سکوت: دره ای تشکیل شده از بلورها و گنبد نمکی است که به دره انرژی و دره نمک تبرزن نیز شهرت دارد. کف دره، رودخانه فصلی نمکی با رنگ های طلایی و نارنجی در جریان است. و یک گنبد نمکی با نام الهه فیروزه ای از مهم ترین بخش های آن به شمار می رود.

سواحل هرمز: سواحل در همه جزیره ها دیدنی هستند اما در هرمز، هر یک از سواحل رنگ و شکلی خاص دارند. ساحل مفنق، ساحل تک درخت، ساحل لاک پشت ها و … همه و همه تصویری متفاوت را با خاک های رنگین پیش روی مسافران می گذارند. در این میان گاهی حضور موجودات بسیار ریزی به نام فیتوپلانکتون ها ظاهری درخشان به این سواحل می دهد.

مطالب مرتبط:

غار الهه نمک فیروزه‌ ای

غار الهه نمک فیروزه‌ ای (غار الهه نمکی) یکی از همین جاذبه‌هاست. که با دهانه‌ای بزرگ و بیضی شکل در میان کوه‌های نمکی و رنگارنگ جزیره هرمز همچون نگینی می‌درخشد. و گردشگران بسیاری در سفر به جنوب ایران بازدید از آن را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند.

غار الهه نمک فیروزه ای در بین مردم محلی با نام غار الهه نمکی شناخته می‌شود. و طیف‌های رنگی وسیعی در بدنه آن به چشم می‌خورد که نشان از مواد معدنی مختلفی در این منطقه دارد.

این غار در اثر فعالیت‌های زمین‌شناسی در میان دره‌های اسرارآمیز و کوه‌های جزیره هرمز حاصل شده است.

تفریحات جزیره هرمز

غواصی: مدرسه غواصی هرمز در دو سطح مبتدی و پیشرفته کلاس غواصی برگزار می‌کند و علاقه‌مندان به‌ صورت تفریحی و یا در قالب تورهای غواصی نیز می‌توانند زیبایی‌های زیر آب را تماشا کنند.

پرنده نگری: عقاب ماهیگیر و پرندگان بومی در این جزیره زیاد به چشم می خورند و پرنده های مهاجری مانند مرغان ماهی خوار یا کاکایی، سلیم، باکلان، حواصیل، آبچلیک و پرستوی دریایی نیز در سفر طولانی خود مدتی را نیز در جنگل‌های مانگرو در شمال جزیره به سر می‌برند.

تماشای حیوانات و عکاسی از آنها: آهو یا همان جبیر حیوانی است که در ساعات خلوت و در مرکز جزیره ممکن است به آن بربخورید. احساس امنیت این حیوانات زیبا به سبب رفتار مسالمت‌آمیز اهالی. جزیره در حدی است که به چادرهای گردشگران نیز نزدیک می‌شوند. دو گونه در معرض خطر انقراض لاک‌پشت دریایی سبز و لاک‌پشت پوزه عقابی، هرمز را برای تخم گذاری انتخاب می‌کنند. جنوب جزیره در پایان زمستان، میزبان این جانوران است.

دوچرخه سواری: می توانید جنب قلعه پرتغالی ها، دوچرخه کرایه کنید و دور تا دور جزیره گشتی جانانه داشته باشید.

قایق سواری: توافق با یکی از قایق موتوری ها در اسکله به شما این فرصت را می‌دهد که دورتادور جزیره را بگردید و از منظر متفاوتی به ساحل و جزیره نگاه کنید.

نقش حنا: زیباترین یادگار جزیره هرمز برای دختران و زنان نقش حنایی است که دختران جزیره به صورت بداهه آن را روی پوست شما می‌کشند. این نقوش تا حدود 2 هفته باقی می مانند.

 

 

بهترین فصل سفر به هرمز

هرمز سرزمینی گرم و مرطوب است و رطوبت نسبی هوا در آن بالاست. تیر تا شهریور گرم ترین زمان‌ در جزیره است و دی و بهمن سردترین روزها را با خود می آورند. بهترین زمان سفر به هرمز از اوایل زمستان تا اوایل بهار است.

بهار: در آغاز بهار و نوروز هرمز مملو از جمعیت گردشگران می شود. این جزیره در این زمان از سال آب و هوایی نسبتا مطبوع دارد. و می توان به راحتی در آن به گشت و گذار پرداخت. البته حضور خیل عظیم گردشگران ممکن است شما را با مشکل مواجه کند.

تابستان: با گذر از اردیبهشت و نزدیک شدن به روزهای پایانی بهار، گرمای هوا به شدت بالا می رود و تقریبا تا پایان تابستان هیچ گردشگری گذرش به هرمز نمی افتد. در این ایام ساکنان کمی هم در جزیره می مانند.

پاییز: با آغاز شش ماه دوم سال هوا روز به روز مطبوع تر می شود و از اواسط آبان ماه گردشگران به سوی هرمز می روند.

زمستان: بهترین زمان بازدید از هرمز زمستان است. رویدادهای طبیعی مانند مهاجرت پرندگان و لاک‌پشت‌ها نیز در همین فصل اتفاق می افتد.

 

اقامتگاه های ماجرا

اینجا اقامتگاه های ماجرا در جزیره هرمز است. که در طراحی آنها بیشترین هماهنگی با محیط زیست رعایت شده است. این اقامتگاه ها مانند ساختار محله های جزیره، طراحی شده اند و در رنگ بندی آنها از رنگ های مشابه با رنگ خاک، دریا و محیط اطراف جزیره الهام گرفته شده است. واحد های ماجرا به شکل گنبدهای زیبایی ساخته شده است. در همان نگاه اول بسیار خیره کننده به نظر می رسند و جالب است بدانید که برنده جایزه بین المللی تیدای تایوان در سال 2020 شدند.

 

شگفتی های جنوب ایران را در بندر مقام تجربه کنید

بندر خمیر، ذخیره گاه بزرگ زیست کره در جنوب ایران

مقالات مرتبط

با شرکت در این مراسم، ارواح و جن ها را از بدن بیمار دور کنید! با شرکت در این مراسم، ارواح و جن ها را از بدن بیمار دور کنید!
شکم گردی در جنوب ایران شکم گردی در جنوب ایران
بندر خمیر، ذخیره گاه بزرگ زیست کره در جنوب ایران بندر خمیر، ذخیره گاه بزرگ زیست کره در جنوب ایران
شگفتی های جنوب ایران را در بندر مقام تجربه کنید شگفتی های جنوب ایران را در بندر مقام تجربه کنید
پیشنهادهای ویژه سفرهای پاییزی پیشنهادهای ویژه سفرهای پاییزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *