شکم گردی در جنوب ایران

شکم گردی با غذاهای جنوب ایران بی‌مانند است و فرهنگ غذایی آن هر کسی را مسخ می‌کند. غذاهای جنوب ایران بخشی از فرهنگ بومی این سرزمین است. خوشمزه‌ترین غذاهای جنوب ایران را می‌توانید در هرمزگان، بوشهر، خوزستان و بنادر و جزایر خلیج فارس امتحان کنید. ویژگی اصلی غذاهای جنوب، استفاده از ادویه‌های تند هندی است. برای آشنایی با معروف ترین غذاهای جنوبی با این مطلب از آژانس مسافرتی قصرشیرین همراه باشید. 

 

ماهی برشته

زنان جنوب از ماهى، میگو. خرچنگ، گوشت، خرما، آرد، شکر، روغن و حبوبات، انواع غذاهاى خوشمزه و اشتهاآوری درست مى‌کنند. یکی از این خوراکی های خوشمزه ماهی برشته نام دارد. ماهی برشته را با هر نوع ماهی می توان پخت اما برشته کردن ماهی های کوچک مانند ساردین، گاریز و بیاح بیشتر مرسوم است. زیرا ماهی های کوچک بافت نازکتری دارند و بهتر برشته می شوند.

برای تهیه این خوراک ابتدا ماهی را شسته و یکی دوساعت قبل از پخت به آن نمک می پاشند تا نمک کاملا به خورد آن برود. سپس صفحه ای فلزی را بر روی اجاق گاز یا ذغال گداخته می گذارند. وقتی صفحه حسابی داغ شد ماهی را بر روی آن قرار می دهند. صفحه فلزی حتما باید حسابی داغ باشد وگرنه پوست ماهی به آن می چسبد و کنده می شود. وقتی ماهی بر روی این سطح داغ برشته و کباب شد آن را داخل ظرفی در دار گذاشته و چند قطره آب بر روی آن می پاشند تا بر اثر بخار چربی به زیر پوست ماهی جمع شده و پوست آن به راحتی جدا شود.

ماهی برشته غذایی بسیار مطبوع است. جزیره نشینان معمولا این غذا را با خرما و رطب میل می کنند.

بهترین جاذبه‌ها و دیدنی‌های جزیره قشم

قلیه ماهی

قلیه ماهی معروف‌ترین خورشت بندرهای خلیج فارس است و برای آبادانی ها و خرمشهری‌ها، یکی از غذاهای اصلی به شمار می‌رود. قلیه ماهی با چلو ساده سرو می‌شود و برای تهیه آن معمولا  از ماهی‌های سنگسر، راشگو، سرخو، سبیتی، هامور و حلوای سیاه استفاده می شود. مردم هر منطقه یک نوع ماهی خاص را در قلیه به کار می‌برند. به‌عنوان مثال در بندرعباس از ماهی شیر یا زبیدی، در اهواز از میش ماهی و هامور و در بندر گناوه از ماهی سرخو یا همار استفاده می‌کنند. به طور کلی می توان گفت از هر نوع ماهی می توان در تهیه این خورشت استفاده کرد. 

مطالب مرتبط: 

 

فلافل

فلافل یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار جنوب کشورمان است که به دلیل طعم بسیار خوبش در تمام کشور فراگیر شده و بعنوان غذاهای ثابت شگم کردی جنوبی به شمار می آید. البته فلافلی که در مناطق کشور به جز جنوب تهیه می شود، مزه تند ندارد و به هیچ وجه نمی توان نام فلافل جنوب را روی آن گذاشت!! تا به جنوب سفر نکنید نمی توانید طعم واقعی فلافل را احساس کنید. 

جزیره کوشک، نگینی در دل بزرگترین رودخانه ایران

سینگو (خوراک خرچنگ)

اگر غذاهای دریایی دوست دارید، حتما سینگو را هم می‌پسندید. در جنوب، خرچنگ مانند ماهی به شیوه‌های مختلفی طبخ می‌شود. خرچنگ‌ را هم به صورت درسته می‌توان طبخ کرد و هم می‌توان گوشت آن را جدا کرد. برای اینکه خرچنگ درسته پخته شود باید نخی دور آن بپیچید تا شکل آن آسیب نبیند. در غیر این صورت، خرچنگ را در قابلمه‌ای بگذارید و روی آن را نمک بپاشید. وقتی خرچنگ پخته شد می‌توانید گوشت آن را جدا کنید. توجه داشته باشید که درون چنگال‌های خرچنگ نیز گوشت وجود دارد.

غذاهای محلی و خوشمزه شیراز

شکر پلو

شکر پلو در  جنوب ایران و به خصوص در بوشهر درست می شود و به همراه قیمه بوشهری غذایی مخصوص برای مهمانی هاست. شکر پلو در واقع ترکیب زعفران، شکر و برنج است و رنگ زردش ظاهر جذابی را به سفره ها می بخشد.

 

میگو پلو

میگو پلو از مشهورترین غذاهای استان‌های جنوبی کشور به شمار می‌آید. شهرت و آوازه این غذا فقط محدود به شهرهای جنوب نیست. و این غذا در بسیاری از شهرهای ایران، طرفدار دارد. میگو پلو، غذایی سرشار از پروتئین و امگا۳ است. و به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما آن را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید.

 

هواری

هواری پلو یکی از خوشمزه ترین غذا های جنوب است. تعریف هواری در جنوب کشور به این معنی می باشد که هر غذایی را که با مرغ یا ماهی یا گوشت تهیه کنند به آن هواری می گویند که معروف ترین آن هواری ماهی است.  از انواع ماهی ها برای تهیه هواری پلو استفاده می شود.  طعم سبزیجات معطر در این پلو عطر و مزه بی نظیری به هواری پلو می دهد. 

خوراک توله (پنیرک)

در جنوب ایران، غذایی سنتی و بومی به نام توله، طبخ و مصرف می شود که با استفاده از گیاهی بومی به نام پنیرک، صورت می پذیرد. مردم این منطقه با استفاده از سبزی توله که به گیاه پنیرک(نوعی گیاه با خاصیت دارویی بالا) معروف است، پیاز، رب انار، نارنج، نمک، زردچوبه، فلفل و روغن، این غذای محلی و خوش مزه را تهیه می کنند. در واقع می توان بیان کرد که این غذا، شباهت بسیاری به بورانی یا نرگسی دارد. 

 

گمنه

گمنه یکی از غذاهای محلی استان های جنوبی ایران است. این غذا را  در  خوزستان به عنوان پشت پای مسافر یا منزل نو و … می پزند. گمنه  از بلغور ریز گندم درست می شود. گمنه را می توان با ماست و سبزی و یا سالاد سرور کرد. 

مطالب مرتبط: 

 

سمبوسه جنوبی

سمبوسه غذایی هندی است که در شهرهای جنوبی ایران بسیار رایج است. سمبوسه را با مواد اولیه متفاوتی تهیه می‌کنند. اما نقطه اشتراک انواع سمبوسه‌ها، پیچاندن مایه میانی بین تکه‌ای نان، پیچیدن و سرخ‌کردن نان است.  در دستور اصلی سمبوسه جنوبی، خبری از گوشت و سوسیس و قارچ و پنیر و … نیست. با توجه به این که این غذا اصالتی هندی دارد، بنابراین اصل سمبوسه را فقط می توانید در شهرهای جنوبی ایران سرو کنید. سمبوسه های دیگر به جز سمبوسه جنوب فقط ژست و ادای سمبوبه هستند! 

 

کلمبا

کلمبا یکی از غذاهای محلی استان هرمزگان است. این غذا با گندم پرک شده، سبزی و ماهی تهیه می شود. کلمبا را با روغن حیوانی که در قشم تهیه می‌شود صرف می‌کنند. این روغن را به زبان محلی روغن جونون می‌گویند. 

در پایان…

غذاهای جنوبی به دلیل داشتن طبع تند و استفاده از ادویه جات فراوان از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی هستند. بسیاری از مردم این نوع غذا را به نام غذای بندری می شناسند. غذاهای جنوبی فهرستی از خوراک های دریایی و گیاهی را شامل می شوند که از تنوع بالایی برخوردار هستند. اگر تا کنون به جنوب ایران سفر کرده اید چه تجربه ای از شکم گردی و صرف غذاهای محلی جنوب دارید؟ آن را با ما و خوانندگان قصرشیرین در میان بگذارید. 

 

تصاویر مرتبط: شکم گردی در جنوب

رزرو تور جنوب: 

مقالات مرتبط

قلعه جنیان جاذبه‌ای منحصربه فرد در کیش قلعه جنیان جاذبه‌ای منحصربه فرد در کیش
بهترین ورزش های آبی در اسلکه بزرگ تفریحی کیش بهترین ورزش های آبی در اسلکه بزرگ تفریحی کیش
جزیره کیش، مقصد چهارفصل گردشگری ایران جزیره کیش، مقصد چهارفصل گردشگری ایران
بوموسی، جزیره‌ای سبز در میان آب‌های خلیج فارس بوموسی، جزیره‌ای سبز در میان آب‌های خلیج فارس
دیدنی های جزیره تنب بزرگ در خلیج فارس دیدنی های جزیره تنب بزرگ در خلیج فارس
معروف‌ترین هتل‌های جزیره زیبای قشم معروف‌ترین هتل‌های جزیره زیبای قشم
سوغاتی‌های بندرعباس، شهر شاه عباس سوغاتی‌های بندرعباس، شهر شاه عباس
جزیره لاوان، سومین جزیره بزرگ ایران جزیره لاوان، سومین جزیره بزرگ ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *