کلیسای وانک، کلیسایی با معماری ایرانی در اصفهان

کلیسای وانک از بناهای تاریخی دوران صفویان است که در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است. این کلیسا در منطقه جلفای اصفهان قرار دارد. کلیسای وانک  در میان مسیحیان اصفهان، جایگاه برجسته ای دارد. این کلیسا به سبک معماری ایرانی ساخته شده است و شما را به یاد مساجد و نیایشگاه های ایران قدیم می اندازد.

در سفر به اصفهان می‌توانید ساعت‌ها از تماشای زیبایی‌های این کلیسای تاریخی لذت ببرید. برای  دریافت اطلاعات تور اصفهان به آژانس هواپیمایی قصرشیرین مراجعه کنید.

دسترسی سریع به عناوین مقاله…

معرفی کلیسای وانک

کلیسای وانک یکی از بزرگترین جاذبه‌های تاریخی شهراصفهان است. این کلیسا  در دوران صفویان کاربردی مذهبی داشته است. اما امروزه جایگاهی توریستی دارد که تنها از بعد تاریخی و فرهنگی بدان نگریسته می شود.  بزرگترین و معروف ترین کلیسای ایران است. این کلیسا برای مسیحیان ایران به عنوان کلیسای جامع شناخته می شود. جالب این که این کلیسا یکی از معدود کلیساهای باقی مانده از قرن هفتم میلادی در جهان است.

وانک در زبان ارمنی به‌معنای صومعه است.  افزون بر اینکه مکانی مذهبی و تاریخی شناخته می شود، مکانی اجتماعی و مرکز رویدادهای اجتماعی نیز بوده است. نخستین چاپخانه ایران، در دوران صفویان در حیاط این کلیسا تاسیس شد.

احداث نخستین چاپخانه ایران در کلیسای وانک  

نخستین چاپخانه ایران، به دوران صفویان و کشیشان مسیحی در جلفای اصفهان بازمی گردد. اولین متونی که در ایران وارد صنعت چاپ شد، دعا و ذکرهای مسیحی بود. مسیحیان ایران سپس به چاپ کتاب روی آوردند. بنابراین اولین کتاب ها در ایران در حیات کلیسای وانک توسط دستگاه چاپ ایجاد شد. به هر حال این صنعت در ایران بسیار نوپا بود و تعداد اندکی از ایرانیان در دوران صفویان از کار چاپ آگاهی داشتند. در آن زمان بیشتر اسناد و کتاب ها بصورت دست نویس بود.

چاپخانه ی کلیسای وانک
چاپخانه ی کلیسای وانک

وجه تمایز 

یکی از ویژگی های کلیدی کلیسای وانک، وجود آثار برجسته هنری در این کلیسا است. در این کلیسا، هنرمندان بزرگ ایرانی فعالیت کرده اند. آنچه که بر ارزش تاریخی کلیسا افزوده است عبارت است از:

  • معماری ظریف و باشکوه
  • تندیس‌های زیبا 
  • تابلوها و نقاشی‌های تاریخی
  • تندیس بزرگان مسیحی ایران  

این کلیسا در ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در ادامه این  مطلب به بررسی تاریخچه، معماری، جاذبه‌های هنری و بخش‌های مختلف کلیسای وانک خواهیم پرداخت. با آژانس مسافرتی قصرشیرین همراه باشید.

 

حمام شیخ بهایی اصفهان، گرمابه‌ای با فناوری گم شده!

معماری 

محوطه کلیسای وانک ۸۷۰۰ متر مربع مساحت دارد. ۴۰۰۰ متر مربع از آن را بناها و بقیه را باغ وانک و فضای سبز مجموعه تشکیل می‌دهند. کلیسای وانک دارای نمایی آجری است. با اینکه نمای بیشتر کلیساهای ایران سنگ است اما در کلیسای وانک از آجر استفاده شده است.  نقاشی هایی از فرشته های بالدار بر روی دیوارهای آجری این کلیسا حکاکی شده است. وقتی وارد محوطه باغ وانک می شویم، متوجه می شویم که خیابان ورودی و محوطه داخلی آن تماما سنگ فرش شده است.

کلیسای وانک اصفهان
کلیسای وانک اصفهان

بالای سردر ورودی کلیسا به زبان ارمنی این جمله نوشته شده است:

دیر ناجی همگان، محلی برای راهبان

در ورودی کلیسای وانک، برج ناقوس قرار دارد. برجی سه طبقه که در طبقه دوم آن ساعت بزرگی به وزن 300 کیلوگرم نصب شده است.  در سه وجه دیگر ستون، چهار صفحه فولادی و ساعت‌های دیگر قرار دارند. ساعت‌های برج ناقوس هم‌زمان با نواختن ناقوس‌ها به صدا در می‌آیند و طنین صدایشان در منطقه جلفای اصفهان می‌پیچد. در ورودی برج، کتیبه‌ای از سنگ مرمر وجود دارد که روی آن نوشته شده است:

این برج و ساعت آن را ماردیروس گوورگ هوردانانیان در سال ۱۹۳۱ میلادی به یادبود برادر مرحومش که در سال ۱۹۲۴ میلادی فوت کرده ساخته و هدیه کرده است

برج ناقوس یا همان برج ساعت، ۳۸ سال پس از ساختمان اصلی کلیسا توسط هوانجان جمالیان ساخته شده است. در زیر برج ناقوس دو مقبره متعلق به یک سرباز ارمنی و یک پیشوای ارمنی وجود دارند. در سمت راست برج ناقوس کتیبه‌ای آبی رنگ، پوشیده از سنگ‌های صلیبی به چشم می‌خورد. این سنگ‌ها در زبان ارمنی خاچ کلیم نام دارند و از دیگر کلیساهای جلفا به کلیسای وانک آورده شده‌اند.

گنبدهای کلیسا

از دیگر ویژگی های معماری ساختمان کلیسا، گنبدهای زیبای این کلیسا است. کلیسای وانک یک گنبد کوچک و یک گنبد بزرگ دارد.  گنبد کوچک در سالن محل تجمع مردم و گنبد بزرگ را بالای محراب کلیسا ساخته‌اند. وقتی وارد کلیسا می شویم، ستون های مربعی شکلی که دارای طاق نماهای بلند هستند را می بینیم. هر دو گنبد کلیسا روی همین طاق نما ها استوار هستند.

سبک معماری گنبد بزرگ به معماری گنبد مسجد شباهت دارد. این درحالی است که گنبد کلیساها معمولا مخروطی شکل است. با توجه به سال ساخت این بنا در دوره صفویان، در ساخت این گنبد از نمونه‌های معماری مساجد در آن زمان الگوبرداری شده است. دورتادوراین گنبد دایره ای شکل هشت پنجره وجود دارد.  که در میان این پنجره های نقاشی های زیبایی ترسیم شده است. نقاشی های روی گنبد وانک برای گردشگران جالب توجه است. و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری کلیسای وانک به شمار می آید.

در دیواره لاجوردی گنبد بزرگ تصاویری از آفرینش آدم و حوا، ماجرای خوردن میوه ممنوعه و داستان هابیل و قابیل دیده می شود.

نقاشی‌های کلیسا

نقاشی‌های کلیسای وانک در قسمت داخلی ساختمان اصلی، از زیباترین بخش‌های معماری در کلیسای وانک به شمار می رود. دیوارهای داخل سالن کلیسا گچ‌کاری شده‌اند. و در تمام دیوارها نقاشی‌هایی باشکوه رسم شده است . معماری داخلی کلیسای وانک از نظر طلا کاری و تذهیب منحصربه‌فرد است. و نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان کلیسایی شناخته شده با معماری برجسته است. یکی از نقاشی‌های کلیسای وانک، هفت طبقه آسمان و بهشت و دوزخ را به تصویر می کشد که از زیباترین آثار نقاشی این کلیسا به شمار می‌رود.

نقاشی‌های کلیسای وانک
نقاشی‌های کلیسای وانک

سخن پایانی

اصفهان شهری کهن در قلب ایران با آثار تاریخی فراوان است. کلیسای وانک در اصفهان، بزرگ ترین کلیسای ایران و یکی از منحصرفردترین کلیساهای جهان است. اگرچه در ظاهر شاید مانند کلیساهای دیگر باشد، اما وقتی واردش می شوید با دنیایی از نقاشی های دیواری حیرت انگیز مواجه خواهید شد. که نمی توانید چشم از آنها بردارید. مسلما دیدن کلیسایی که به سبک ایرانی ساخته شده و عناصر معماری ایرانی در آن وجود دارد، حس متفاوتی برایتان خواهد داشت.

این کلیسای تاریخی از جاذبه های اصلی اصفهان است. پس حتما در سفرتان وقتی برای بازدید از آن کنار بگذارید. آژانس مسافرتی قصرشیرین برای سفر به اصفهان در خدمت شماست.

 

مقالات مرتبط

طعم خوش کباب اصیل ایرانی در ارگ تاریخی گوگد طعم خوش کباب اصیل ایرانی در ارگ تاریخی گوگد
حمام شیخ بهایی اصفهان، گرمابه‌ای با فناوری گم شده! حمام شیخ بهایی اصفهان، گرمابه‌ای با فناوری گم شده!
گشتی در کاشان؛ شهر گل و گلاب و تاریخ گشتی در کاشان؛ شهر گل و گلاب و تاریخ
طعم خوش غذاهای اصیل ایرانی در نصف‌جهان طعم خوش غذاهای اصیل ایرانی در نصف‌جهان
آرامگاه صائب تبریزی در قلب شهر تاریخی اصفهان آرامگاه صائب تبریزی در قلب شهر تاریخی اصفهان
جلفا، پیمایشی از نخجوان تا اصفهان در ایران بزرگ صفوی جلفا، پیمایشی از نخجوان تا اصفهان در ایران بزرگ صفوی
خانه تاریخی جواهری خانه تاریخی جواهری
مرکز خرید چهار باغ بالا مرکز خرید چهار باغ بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348