دوران سومریان و پیش از میلاد را در سفر به جزیره مینو تجربه کنید

اقامت چند روزه در نیزارهایی که دور تا دور آن را  اروندرود و نخلستان های انبوه فرا گرفته است، بستر ماجراجویی هیجان انگیزی است که در سفر به جزیره مینو تجربه خواهید کرد. خوردن غذاهای عربی، اقامت در اقامتگاه های محلی، آشنایی با فرهنگ جنوب ایران هر کسی را برای خرید آنلاین بلیط هواپیما آبادان و سفر به این جزیره ی زیبا وسوسه می کند. 

 

دستاوردهای سفر به جزیره مینو

  • 1-با زندگی به دور از تجملات و آداب و رسوم مردم عرب ایران آشنا می شوید.
  • 2-طبیعت بکر و زیبای جزیره مینو را می بینید.
  • 3- سیستم آبیاری به صورت طبیعی و جریان جزر و مد در این جزیره را از نزدیک مشاهده می کنید.
  • 4- می توانید شبی را در اقامتگاه چندهزار ساله جزیره مینو سپری کنید.
اتاق های مضیف در جزیره مینو
اتاق های مضیف در جزیره مینو

نشانی جزیره مینو 

جزیره مینو از توابع استان خوزستان و در میان شهرهای آبادان و خرمشهر قرار دارد. این جزیره کوچک که مساحتش به ۹ کیلومتر هم نمی رسد در دل اروند رود شناور مانده است. دسترسی به این جزیره از طریق پلی فلزی صورت می گیرد که در ضلع جنوبی جزیره ساخته شده است. در داخل این جزیره یک شهر کوچک با جمعیت ۱۲ هزار نفری وجود دارد که اغلب آن ها عرب زبان هستند. این جزیره تا مرکز آبادان ۱۰ کیلومتر و تا خرمشهر ۱۱ کیلومتر فاصله دارد.

قایق سواری در جزیره مینو
قایق سواری در جزیره مینو

اتاق های پذیرایی مضیف

اتاق های پذیرایی مردمان عرب در این جزیره به طور کامل از نی ساخته شده‌است. در این اتاق‌ها می‌توانید طعم اصلی غذاهای عربی و جنوبی مانند ماهی شکم پر و دیگر غذاهای عربی و همچنین قهوه عربی را تجربه کنید.

این اتاق ها که مضیف یا مهمانخانه نام دارند، دارای قدمتی چندهزارساله هستند. و از سنت های قدیمی اعراب ساکن در جنوب ایران از دیرباز تا کنون می باشند.  ساختار منحصربه فرد و جالب این مهمانخانه ها توجه بسیاری از گردشگران را به خود می کشاند. با اقامت در یکی از این مضیف ها به سفری در زمان می روید. به دوران قبل از میلاد و دوره سومری ها  که مردم ساکن در کنار تالاب ها و رودها منازل خود را از نی می ساختند.

اقامتگاه های جزیره مینو
اقامتگاه های جزیره مینو

نخلستان و طبیعت

جالب است بدانید که در این جزیره ۵ رود اصلی جاری است. این رودها یا از رودخانه جرف منشعب شده اند و یا اروند رود. این جزیره کوچک به خاطر همین بکر بودن طبیعت و ساده زیستی مردمش پاتوق خرمشهری ها و آبادانی ها شده است.

در این جزیره سواحل، تفرجگاه و اسکله های متعددی وجود دارد که زمینه تفریح و سرگرمی مهمانان را فراهم می سازد. مهمانان می توانند به همراه محلی ها ماهیگیری کنند یا درون اروند رود گشتی بزنند و یا برای پیاده روی به نیزارها و نخلستان ها بروند. در فصل های سرد، پرنده های مهاجر به نخلستان های جزیره مینو پناه می آورند و برای همین حیات وحشش مهمانان زیادی را جلب خود می کند. حقیقت جالبی درباره نخل های این جزیره وجود دارد، بعضی از نخل های بی سر را در داخل جزیره مینو می بینید که در واقع زخم خورده های جنگ تحمیلی هستند.

سرو 4500 ساله ابرکوه، کهنسال ترین درخت ایران

خوراک های دریایی و محلی

وقتی در جزیره مینو و به همراه مردم محلی هستید، می توانید بستنی محلی، قهوه عربی، مچبوس، کبه و غذاهای دریایی  مثل ماهی شکم پر، میگو، قلیه ماهی و ماهی کباب میل کنید. البته در منوی مضیف حاج عبدالله انواع پیتزا نیز وجود دارد. این جزیره به هنگام غروب به اوج زیبایی خود می رسد و می توانید غروب را در قاب های مختلف و زاویه های متفاوتی ثبت و ضبط کنید.

پلو و قلیه ماهی محلی آبادان
پلو و قلیه ماهی محلی آبادان
ماهی شکم پر، غذای محلی جزیره مینو
ماهی شکم پر، غذای محلی جزیره مینو

بهترین زمان سفر به جزیره مینو

نباید جزیره مینو را بدون اقامت در مضیف های آن ترک کنید. و بهتر است حداقل ۲ روز را برای گردش در این جزیره زیبا درنظر داشته باشید. اقامت در مضیف ها، قایق سواری، غذاهای محلی و خرید سوغاتی هایی همچون خرما و صنایع دستی را باید در زمان سفر به جزیره مینو برنامه ریزی کنید.

در فصل پاییز، بهار و ایام نوروز زیبایی طبیعت جزیره مینو به اوج خود می رسد. و هوای دل پذیر و خنک جزیره برای گشت و گذار در طبیعت کاملا مناسب است. این منطقه گرمسیری در تابستان یا گرفتار آب و هوای گرم است و یا با بالا آمدن آب اروند رود دچار سیل می شود، بنابراین باید بازه زمانی مناسبی را برای سفر به آن انتخاب کنید.

بندر خمیر، ذخیره گاه بزرگ زیست کره در جنوب ایران

چگونه به جزیره مینو برویم؟

در صورتی که سفر با هواپیما به آبادان را برگزیده باشید، می توانید از فرودگاه این شهر در عرض نیم ساعت به جزیره مینو برسید. البته فاصله خرمشهر و جزیره مینو نیز کمتر از ۱۵ دقیقه است و در کمترین زمان می توان به آنجا دسترسی داشت.

داخل اتاق مضیف
داخل اتاق مضیف

جاذبه های دیدنی نزدیک به جزیره مینو

  • کشتی زمان جنگ «اروند صغیر»: ۲ کیلومتر
  • بازار آبادان: ۱۰ کیلومتر
  • موزه آبادان: ۱۰.۸ کیلومتر
  • تالاب شادگان: ۷۰ کیلومتر
  • موزه جنگ خرمشهر: ۱۸ کیلومتر

 

هتل های جزیره مینو

  • اقامتگاه بوم گردی حاج عبدالله نورانی: داخل جزیره
  • اقامتگاه بوم گردی دیراوی: داخل جزیره
  • مهمانسرای تقی پور: ۸ کیلومتر
هتل کاروانسرا آبادان
هتل کاروانسرا آبادان

رستوران های جزیره مینو

مقالات مرتبط

جزیره کوشک، نگینی در دل بزرگترین رودخانه ایران جزیره کوشک، نگینی در دل بزرگترین رودخانه ایران
آبشار شوی بزرگترین آبشار طبیعی ایران آبشار شوی بزرگترین آبشار طبیعی ایران
یک روز شاد با آبشارهای آرپناه در سرزمین بختیاری‌ها یک روز شاد با آبشارهای آرپناه در سرزمین بختیاری‌ها
تشکوه، کوه همیشه سوزان در خوزستان تشکوه، کوه همیشه سوزان در خوزستان
زیگورات دور اونتاش، قدیمی‌ترین و بزرگترین معبد آجری ایران زیگورات دور اونتاش، قدیمی‌ترین و بزرگترین معبد آجری ایران
شکم گردی در جنوب ایران شکم گردی در جنوب ایران
پامنار، بهشت گمشده ایران پامنار، بهشت گمشده ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348