بوی خوش شکوفه های بهارنارنج در باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا شیراز یکی از زیباترین باغ های ایرانی در شهر شیراز ، با عطر مسحور کننده بهار نارنج است. نوشیدن چای با عطر بهار نارنج در فصل بهار در این باغ، از خاطرات فراموش نشدنی تورشیراز است.

شهر شیراز در استان فارس یکی از دیدنی ترین و از پرجاذبه ترین شهرهای ایران زمین است. تنوع و تعدد جاذبه های تاریخی و طبیعی شیراز گردشگران بیشماری را از داخل و خارج ایران مجذوب خود می کند. باغ دلگشا شیراز از مجموعه باغ های ایرانی می باشد. این باغ از جمله باغ ها و بناهای تاریخی و از جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز، در جهت شمال شرقی شهر می باشد. پیشنهاد می کنیم در تور شیراز حتما زمانی را به بازدید از این باغ زیبای ایرانی اختصاص دهید.

در ادامه مطلب با قصرشیرین همراه باشید تا باغ دلگشا شیراز ، این جاذبه گردشگری شهر شیراز را بیشتر بشناسیم.

معرفی باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا قدیمی‌ترین باغ شهر شیراز می باشد که در دوران های مختلف فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته است. این باغ به سبک باغ های ایرانی دارای آب نماها و فواره و جوی و همچنین دیوار اطراف باغ است. در داخل باغ نخستین عمارت کلاه فرنگی ایران قرار دارد. این ساختمان امروزه به موزه تبدیل شده است.

از اواسط فروردین ماه تا میانه های اردیبهشت بوی خوش شکوفه های بهار نارنج دل هر بازدید کننده را می رباید و زیبایی منظره باغ و پاکی شکوفه ها چشم را نوازش میکند.

باغ دلگشا به دلیل نورپردازی زیبایی که شهرداری در آن انجام داده مکانی بسیار دیدنی و جذاب برای گردش های شبانه در شهر شیراز است.

 

باغ دلگشا شیراز کجاست

این باغ در جنوب تنگ آبخوان و در دامنه کوه در شمال شرقی شهر شیراز واقع شده است. باغ دلگشا در در سال ۱۳۸۱ و با شماره ثبت ۹۱۲ در فهرست آثار ملی کشور ایران به ثبت رسید ه است.. دلگشا باغی به وسعت حدود ۶ هکتار که دارای درختان سرو و کاج و به ویژه درختان بهار نارنج است. (نمایش روی نقشه)

باغ دلگشا در کنار قنات واریز سعدی و در منطقه کهن دژ قرار دارد. در تصاویر و سفرنامه های به جا مانده از جهانگردان اروپایی در گذشته به این باغ بسیار اشاره شده است. نهری که در این باغ جاری است همان نهری است که از محوطه سعدیه،  آرامگاه شاعر پارسی‌گوی سعدی شیراز گذر می کند. فاصله باغ دلگشای شیراز تا آرامگاه سعدی شکر و سخن، تنها چند قدم است و به راحتی می توانید از این دو مجموعه زیبا و فاخر فارسی بازدید کنید.

 

تاریخچه 

باغ دلگشا شیراز یادگاری کهن از دوره ساسانیان، صفویه و قاجار است. این باغ یادگاری از قرن نوزدهم در این شهر می باشد . تاریخچه باغ دلگشا مربوط به دوره پیش از اسلام و دوران فرمانروایی ساسانیان است. گفته شده که تیمور گورکانی پس از بازدید از باغ دلگشا، که در آن زمان باغی آباد و باشکوه بود در شهر سمرقند باغی را  به این نام بنا کرد.

 

گذر تاریخ در باغ دلگشـا شیراز

متاسفانه باغ دلگشا در زمان نادرشاه تا دوران سلسله زندیه آسیب‌های فراوانی دید. سپس در دوره کریم خان زند این باغ زیبا مجدد آباد و سرسبز شد. در این باغ بناها و عمارت هایی از دوره قاجاریه به چشم می خورد.

حاج ابراهیم اعتماد الدوله در دوران قاجار باغ دلگشا را احیا و آباد کرد. پس از او مجددا باغ تخریب گشت.

زمانی که محمد تقی خان شیرازی بر علیه نادرشاه افشار قیام و طغیان می‌نماید، باغ دلگشا مانند سایر باغهای شهر شیراز از بین رفته و ویرانه می گردد. در دوره کریم خان و بر مسند قدرت قرار گرفتن او در شیراز، همراه با سایر بناها در این دوره، باغ دلگشا نیز مجدد شکوفا و سبز می گردد.

در سال ۱۳۳۶ رضا قلی میرزا باغ را خریداری نمود و مرمت و بازسازی باغ را آغاز کرد. در حدود سی سال بعد میرزا علی اکبر قوام الملک مالک جدید، مجدد باغ را مورد مرمت قرار داد. در زمان قوام الملک ستون های عمارت بنا و ایوان ایجاد شد. در دوره پسر قوام الملک، حمام در ضلع شرقی باغ ایجاد و بنا شد. باغ دلگشا تا حدود ۵۰ سال قبل تحت تملک دختر قوام الملک و همسر وی بود. اما در حال حاضر تملک باغ دلگشا در دست شهرداری شهر شیراز می باشد.

 

عمارت دلگشـا

اولین کلاه فرنگی ایران در باغ دلگشای شیراز می باشد. معماری عمارت باغ به سبک کاخ های ساسانی می باشد. این عمارت از یک تالار با چهار شاه نشین تشکیل شده است. بنا دارای سه طبقه و یک ایوان است و بر دو ستون قرار دارد. در عمارت میان باغ دلگشا کاشی های رنگ روغن به همراه آینه کاری های زیبا در کنار سقف هایی از جنس چوب و گچبری‌های نفیس بنا را زینت داده‌اند. در گرداگرد ایوان میانی در طبقه میانی، که روبروی استخر می باشد. اشعاری از شوریده به خط نستعلیق نگاشته شده است.

 

باغ طاووس

در بخش شمالی باغ باغچه ای با درختان سرو و کاج و نخل و بهار نارنج قرار دارد. به این بخش، باغ طاووس می گویند. متاسفانه قسمتی از باغ به دلیل پروژه احداث خیابان، از باغ اصلی جدا گشته است.

موزه دلگشا

موزه دلگشا بخشی از عمارت باغ است. این بخش از بنا برای نگهداری آثار فاخر و ارزشمند در نظر گرفته شده است. این آثار مربوط به دوره های قبل از هخامنشیان و در ادامه آن تا زمان دوره قاجار است. در این موزه اشیاء با ارزشی مانند سکه های دوران های مختلف، نقشه کشور ایران قبل از حکومت هخامنشیان و تا زمان قاجار موجود است. یکی دیگر از آثار نفیس این موزه قرآنی نوشته شده روی پوست آهو می باشد، که یادگاری از دوران سلجوقیان است.

 بخش دیگری از این موزه، به موزه رادیو اختصاص یافته است. رادیو هایی با قدمت بیش از ۵۰ سال را می توانید در این قسمت موزه، بازدید کنید. یکی از خاص‌ترین اشیاء موزه رادیو، رادیویی نفتی است این رادیو قدیمی با نفت کار می کند.

 

جاذبه های گردشگری نزدیک

از جاذبه های گردشگری در نزدیکی باغ دلگشا شیراز می توان جاذبه های زیر را نام برد. تمامی این جاذبه ها فاصله ای کمتر از ۴ کیلومتر با این باغ زیبای ایرانی دارند و شما می توانید به راحتی بازدید از این جاذبه ها را در برنامه تور شیراز خود قرار دهید:

 

اقامتگاه های نزدیک باغ دلگشـا شیراز

در دسترس بودت اقامتگاه در بازدید از جاذبه های گردشگری یکی از مهمترین مواردی است که ذهن گردشگران را به خود مشغول می کند. از اقامتگاه های نزدیک به باغ دلگشا جهت رفاه حال مسافران، می توان هتل های زیر در شهر شیراز را نام برد :

  •  هتل رویال شیراز
  •  هتل بزرگ شیراز
  • هتل پرسپولیس شیراز
  • هتل جهانگردی شیراز 
  •  هتل پارک شیراز

 

بهترین زمان بازدید

برای بازدید از باغ دلگشا هر زمان از سال را می توانید انتخاب کنید. در هر فصل منظره خاصی از این باغ را پیش رو دارید.  اما بهترین زمان برای بازدید از باغ دلگشا فصل بهار است. در فصل بهار بوی خوش نارنج حسی ناب و بی نظیر را در بازدید کننده ها ایجاد می کند. تور شیراز با عطر خوش نارنج و طراوت گلهای باغ دلگشا در فصل بهار در اردیبهشت ماه یکی از خاطره ساز ترین سفرها، برای گردشگران شیراز است .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین برای خرید بلیط لحظه آخری شیراز و یا خرید تور شیراز، با آژانس هواپیمایی قصرشیرین تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

غذاهای محلی و خوشمزه شیراز غذاهای محلی و خوشمزه شیراز
مارگون ، آبشاری چشمه ای در دل شیراز مارگون ، آبشاری چشمه ای در دل شیراز
ارگ کریم خان، منزلگاه بنام‌ترین شاه زند در شیراز ارگ کریم خان، منزلگاه بنام‌ترین شاه زند در شیراز
تخت جمشید، شکوه فرهنگ و عظمت ایران باستان تخت جمشید، شکوه فرهنگ و عظمت ایران باستان
سعدیه شیراز، آرامگاه پادشاه سخن سعدیه شیراز، آرامگاه پادشاه سخن
هفت تنان شیراز، راوی پنج مجلس هفت تنان شیراز، راوی پنج مجلس
آرامگاه کوروش، نگینی در پایتخت ایران باستان آرامگاه کوروش، نگینی در پایتخت ایران باستان
دشت ارژن شکارگاه پادشاهان هخامنشی دشت ارژن شکارگاه پادشاهان هخامنشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348