هفت تنان شیراز، راوی پنج مجلس

باغ موزه هفت تنان شیراز راوی پنج مجلس است و در پای کوه چهل مقام و در شمال حافظیه، آرامگاه شاعر بزرگ‌ حافظ شیرازی، واقع شده است. شهر شیراز در دل خود گهرهای فراوان دارد. شیراز به سبب جاذبه های فراوان و تاریخ کهن همیشه در دل علاقمندان به ایرانگردی جایگاه ویژه ای دارد. تور شیراز سفر پر طرفداری بین گردشگران داخلی و خارجی است. یکی از جاذبه های طبیعی شیراز از گذشته تا امروز باغ های زیبای این شهر هستند. یکی از این باغ ها، موزه سنگ هفت تنان است. در ادامه با قصرشیرین همراه باشید تا با موزه سنگ هفت تنان شیراز بیشتر آشنا شویم و بتوانید برای سفر شیراز خود برنامه ریزی کنید.

آشنایی با باغ موزه هفت تنان

باغ تکیه هفت تنان یا موزه سنگ هفت تنان یکی از مکان های تاریخی و جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر شیراز است. هفت تنان از قدیمی ترین باغ های شهر شیراز است. قدمت این باغ به دوره پیش از زندیه بازمی گردد. ساختمان و عمارت این باغ از یادگارهای دوران کریم خان زند می باشد. این باغ و این اثر تاریخی در پانزدهم دی ماه سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران با شماره ثبت ۷۴ به ثبت رسیده است.

معماری باغ موزه هفت تنان

عمارت ساخته شده در باغ به دستور کریم خان و به سبک دوران زندیه ساخته شده است. این عمارت زیربنایی در حدود هزار متر مربع دارد و مساحت باغ هفت تنان در حدود ۳۴۰۰ متر مربع است.

در هُوش(= حیاطی که دورتادور عمارت را دربرمی گیرد= House) انواع درختان نارنج و کاج و سرو به چشم می‌خورد. درختانی که حدود ۲۰۰ سال عمر دارند. بنای باغ هفت تنان حوض بزرگی در وسط امارت دارد که در گذشته از آب رکن آباد پر می شده است. عمارت باغ در دو طبقه بنا شده است. این عمارت جلوه گر معماری زیبای ایرانی است. عمارت دارای سقفی چوبی و مسطح است. کف ایوان این عمارت با کاشی های قرمز رنگ و سنگ های مرمر لیمویی رنگ پوشیده شده است.

سعدیه شیراز، آرامگاه پادشاه سخن

 تالاری بزرگ و یکپارچه در طبقه دوم بنا قرار دارد. که از بخش‌های بسیار جذاب و دیدنی این عمارت است. سقف این تالار بر دو ستون بنا شده است. بر روی دو ستون تالار طرح گل و برگ نقاشی شده است. تالاری بزرگ و یکپارچه که بر طاقچه های بالایی آن  ۵ مجلس روی گچ نقاشی شده است. این مجموعه نقاشی های ارزشمند در سال های ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ توسط هنرمند نقاش «محمد باقر جهانمیری» تعمیر، تجدید و مرمت گردید. این نقاشی از شاهکارهای نقاشی دوران زند به حساب می‌آید.

پنج مجلس نقاشی شده  در تالار بزرگ

  • مجلس اول:  درویشی با تبرزین و کشکول به دست که کلاه و ریش سفید دارد.
  • مجلس دوم: نقش موسی در حال شبانی (چوپانی) که تعدادی گوسفند در کنار او به چَرا مشغول هستند.
  • مجلس سوم:  منظره شیخ صنعان و دختر ترسا، روایتی از عشق شیخ به دختر ترسا می باشد. در این نقاشی دختر ترسا بر بالای سر شیخ قرار دارد و شیخ خیره و مسحور شده به صورت دختر ترسا می‌نگرد.
  • مجلس چهارم:  نقش ابراهیم است. ابراهیم در حال قربانی کردن اسماعیل و تسلیم شدن او در برابر امر الهی تصویر شده است.
  •  مجلس پنجم: نقش درویشی است. در باب مجلس آخر گفته شده است که تصویری از شاه عباس صفوی با لباسی مبدل در میان مردم عادی است. که نشان از اهمیت مردم،  برای وی بوده است. شاه عباس صفوی ترجیح می داد تا به میان مردم رفته و مستقیم با مشکلات آنان آشنا شود. در این نقاشی شاه عباس به صورت درویشی در میان مردم به تصویر کشیده شده است.

وجه تسمیه باغ هفت تنان

در باب وجه تسمیه این باغ به نام هفت تنان اشاره به وجود مزار از هفت عارف در این باغ است. در زمان کریم خان روی هر یک از این مزارها سنگ بزرگی بدون کتیبه نصب شده است. نبود کتیبه ای بر سر این قبور نشانه گمنام بودن عرفای دفن شده در این باغ است. در باغ شش سنگ قبر در کنار هم و به صورت موازی قرار گرفته اند اما هفتمین مزار هم هست که در واقع مجزا و در پایین قبر ششم قرار گرفته است.

 زنگبار، شهری با رنگ و بوی شیراز در شرق آفریقا

موزه سنگ هفت تنان

نام دیگر باغ هفت تنان، موزه سنگ است.  این نامگذاری به دلیل وجود همان 7 مقبره در این باغ است . این موزه (عمارت باغ) سنگهای متعلق به سده‌های ۳ تا ۱۱ هجری قمری را دارد. این سنگ ها با خطوط کوفی نستعلیق دیوانی نسخ و غیره به زیباترین شکل آزین شده است.

جاذبه های گردشگری نزدیک به باغ موزه هفت تنان شیراز

از جاذبه های نزدیک به هفت تنان، مکان های زیر را می توان نام برد :

اقامتگاه های نزدیک به باغ هفت تنان

گردشگران  به راحتی می‌توانند از این اثر تاریخی و این جاذبه شهر شیراز بازدید کنند و برای اقامت می توانند از هتل های شیراز که نزدیک به این جاذبه هستند استفاده نمایند. با اقامت در این هتل ها می توانید با آسودگی خاطر از این باغ زیبا و جاذبه های نزدیک آن بازدید کنید.

  • هتل جهان نمای شیراز
  •  هتل بزرگ شیراز
  •  هتل آپارتمان هفت تنان

دسترسی به موزه هفت تنان

پس از گذر از دروازه قرآن در بلوار هفت تنان، به باغ موزه هفت تنان می رسید. باغ تکیه هفت تنان در انتهای بلوار هفت تنان و روبروی خیابان «چهل مقام» جای دارد. برای دسترسی و بازدید از این باغ زیبا، پس از رسیدن به شیراز، به بلوار هفت تنان بروید. گردشگران به راحتی می توانند با مترو، تاکسی و یا اتوبوس به هفت تنان بروند. ایستگاه اتوبوس تنها چند دقیقه با این باغ فاصله دارد.

در پایان…

باغ هفت تنان در سال‌های اخیر کاربری‌های دیگری نیز داشته است. این باغ به عنوان خانقاه دراویش نیز مورد استفاده بوده است. اما امروزه در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تور شیراز و خرید بلیط هواپیما سیستمی و یا بلیط چارتر با آژانس هواپیمایی قصرشیرین تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

غذاهای محلی و خوشمزه شیراز غذاهای محلی و خوشمزه شیراز
مارگون ، آبشاری چشمه ای در دل شیراز مارگون ، آبشاری چشمه ای در دل شیراز
ارگ کریم خان، منزلگاه بنام‌ترین شاه زند در شیراز ارگ کریم خان، منزلگاه بنام‌ترین شاه زند در شیراز
تخت جمشید، شکوه فرهنگ و عظمت ایران باستان تخت جمشید، شکوه فرهنگ و عظمت ایران باستان
سعدیه شیراز، آرامگاه پادشاه سخن سعدیه شیراز، آرامگاه پادشاه سخن
آرامگاه کوروش، نگینی در پایتخت ایران باستان آرامگاه کوروش، نگینی در پایتخت ایران باستان
دشت ارژن شکارگاه پادشاهان هخامنشی دشت ارژن شکارگاه پادشاهان هخامنشی
بوی خوش شکوفه های بهارنارنج در باغ دلگشا شیراز بوی خوش شکوفه های بهارنارنج در باغ دلگشا شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348