بلندترین برج های جهان کدامند؟

بلندترین برج های جهان کدامند؟

بلندترین برج های جهان کدامند؟ در کدام کشورها قرار دارند و کارایی آنها دقیقا چیست؟ برج‌ها و آسمانخراش‌ها از دیرباز تاکنون نشانگر توانایی بشر در ساخت سازه‌های بلند و منحصر به فرد بوده‌اند. ایجاد اینگونه بناها به دلایل مختلفی از جمله نمایش قدرت و ثروت، فناوری و معماری پیشرفته و افزایش فضای شهری صورت می‌گیرد. این بناها با ارتفاع خود چشم‌انداز جدیدی از شهرها را به وجود آورده و به عنوان نمادهایی از پیشرفت علم و معماری در جهان معاصر شناخته می‌شوند. همچنین، آسمانخراش‌ها به عنوان نقاط جذب گردشگری نیز شناخته می‌شوند و اهمیت اقتصادی برای شهرهای میزبان دارند.

آشنایی با بلندترین برج های جهان

بلندترین برج های جهان نمادی از مهارت انسان در معماری و تکنولوژی هستند که با ارتفاع و زیبایی خود، شهرها را تزیین کرده و جاذبه‌های گردشگری مهمی در سطح جهان ایجاد کرده‌اند. در ادامه با بلندترین برج‌های جهان آشنا می‌شوید.

برج خلیفه در دبی ( Burj Khalifa )

همانطور که می‌دانید دبی شهر آسمان خراش‌ها است. برج خلیفه در قلب شهر دبی امارات متحده عربی قرار گرفته و یک شاهکار معماری است که ذکاوت انسان را نشان می‌‌دهد. برج خلیفه با ارتفاع ۸۲۸ متری خود، عنوان بلندترین ساختمان جهان را به خود اختصاص داده که نمادی از پیشرفت شهر دبی است. این برج توسط معمار معروف «آدریان اسمیت» طراحی شده و زیبایی لطیف و مدرن آن، ترکیبی از تأثیرات معماری اسلامی و معاصر است.

ساخت این برج در سال ۲۰۰۴ آغاز شد. در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید و شش سال طول کشید تا به ارتفاع نهایی برسد. این برج شامل اقامتگاه‌های لوکس، شرکت‌های بزرگ، دفاتر، بوتیک و هتل‌ها است که ترکیبی زندگی لوکس را به نمایش می‌گذارد. سکوهای رصد آن، مناظر دلنشینی از شهر و خلیج عربی را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهند و سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. این برج بیش از عظمت معماری، نمادی از نوآوری جهانی بوده که نشانگر رشد دبی به عنوان مرکزی برای تجارت، فرهنگ و گردشگری است. فقط کافیست با تهیه بلیط هواپیما و رزرو هتل خود را به دبی برسانید و این برج را از نزدیک ببینید. 

برج مردیکا ( 118 Merdika )

برج مردیکا 118 در کوالالامپور مالزی، با رسیدن به ارتفاع 678 متر، دومین برج بلند جهان است. مردیکا در 10 ژانویه 2024 توسط «Yang di-Pertuan Agong Al Sultan Abdullah» افتتاح شد و نمادی از پیشرفت و مدرنیته را در مالزی نشان می‌دهد. این برج که توسط «فندر کاتسالیدیس» طراحی شده و دارای نمای شیشه‌ای الماسی شکل و یک گلدسته 40 طبقه است. در این برج فضای اداری، پارک حیات کوالالامپور، فروشگاه‌های مختلف و بالاترین سکوی رصد جنوب شرقی آسیا قرار دارند. علاوه بر این، در این برج یک هتل 5 ستاره 17 طبقه‌ای و یک سکوی رصد 4 طبقه‌ای وجود دارد که آن را به بلندترین برج جنوب شرقی آسیا تبدیل کرده است.

برج شانگهای ( Shanghai tower )

برج شانگهای، واقع در شهر پرجنب و جوش شانگهای چین، به عنوان شاهدی بر مهندسی مدرن و مهارت معماری است. این بنا که به ارتفاع ۶۳۲ متر می‌رسد، یکی از بلندترین ساختمان‌های جهان بوده که توسعه سریع شهری و رشد اقتصادی چین را به نمایش می‌گذارد. فرم پیچ خورده برج نه تنها استحکام سازه‌ای را در برابر طوفان و زلزله را ایجاد می‌کند، بلکه جذابیت زیبایی شناختی آن را نیز افزایش می‌دهد. ساخت و ساز برج در سال ۲۰۰۸ آغاز شد و در سال ۲۰۱۵ تکمیل شد و هفت سال طول کشید تا به ارتفاع کامل خود برسد.

فضای داخلی برج ترکیبی دارای فضاهای اداری، هتل‌ها، فروشگاه‌های متنوع، و سکوهای دیدبانی است که مناظر پانورامایی از کلان شهر شلوغ را نشان می‌دهد. این برج فراتر از قامت بلند خود، به عنوان نمادی از نوآوری و پیشرفت عمل می‌کند و ظهور شانگهای به عنوان یک نیروگاه اقتصادی و فرهنگی جهانی در قرن بیست و یکم را به نمایش می‌گذارد. برج شانگهای از بلندترین برج های جهان است که در برنامه تور چین همیشه قرار دارد. 

برج مرکز جهانی پینک ان ( Ping An Finance Centre )

مرکز مالی پینگ آن، واقع در شنژن چین، چهارمین ساختمان بلند جهان است که ارتفاع آن به 599 متر (1965 فوت) می‌رسد. این آسمان‌خراش فوق‌العاده بیش از 100 طبقه فضای اداری دارد. همچنین با یک فضای عمومی بزرگ شامل مراکز خرید، رستوران‌ها و گزینه‌های حمل و نقل تکمیل می‌شود. نمای ساختمان به دلیل استفاده گسترده از 1700 تن فولاد ضد زنگ مقاوم در برابر خوردگی قابل توجه است که آن را به بزرگترین سیستم نمای فولادی ضد زنگ در جهان کرده است. این انتخاب طراحی به حفظ ظاهر آن با وجود آب و هوای ساحلی شنژن کمک می‌کند. از نظر ساختاری، برج توسط هشت کامپوزیت پشتیبانی می‌شود که مقاومت در برابر باد و پایداری کلی آن را افزایش می‌دهد. اگر شما هم قصد دیدار از Ping An Finance Centre را دارید پیش از هر چیز اقدام به دریافت ویزای چین نمایید. 

برج مرکز جهانی پینک ان ( Ping An Finance Centre )

برج جهانی لوته کره جنوبی ( Lotte world )

این برج واقع در سئول کره جنوبی، به عنوان یکی از بلندترین ساختمان‌های جهان با ارتفاع 555 متر است. این آسمان‌خراش 123 طبقه که در سال 2016 تکمیل شد، ظرافت زیبایی‌شناختی را با مهندسی پیشرفته ترکیب کرده و دارای شیشه‌های شفاف با الهام از سرامیک‌های کره‌ای است. در این برج امکانات مختلفی از جمله دفاتر، اقامتگاه‌ها، هتل‌های مجلل، مراکز خرید و مکان‌های تفریحی قرار دارند. یکی از جاذبه‌های اصلی رصدخانه آسمان سئول در طبقه هفتم آن است که منظره 360 درجه از شهر را نشان می‌دهد. بازدیدکنندگان می‌توانند هیجان راه رفتن روی یک طبقه شیشه‌ای در ارتفاع 478 متری از زمین را تجربه کنند که رکورد بلندترین سکوی مشاهده با کف شیشه‌ای جهان را دارد.

برج تجارت جهانی وان نیویورک ( ONE )

مرکز تجارت جهانی وان که اغلب از آن به عنوان برج آزادی یاد می‌شود، بلندترین ساختمان شهر نیویورک است. این بنا که در سال 2013 تکمیل شد، در ارتفاع 1776 فوتی قرار دارد که یک ارتفاع نمادین نشان دهنده سال استقلال آمریکا است. این برج در منهتن پایین و در محل مرکز تجارت جهانی اصلی قرار گرفته که نه تنها یک نقطه مرکزی از خط افق شهر، بلکه ادای احترام و تولد دوباره پس از حملات 11 سپتامبر است. این ساختمان دارای یک سکوی رصدی پیشرفته است که به عنوان رصدخانه این برج شناخته می‌شود و مناظری پانوراما از شهر نیویورک و فراتر از آن را نشان می‌دهد. این برج دارای ویژگی‌های ایمنی و پایداری پیشرفته‌ای بوده که آن را به نقطه عطفی از معماری و مهندسی مدرن تبدیل کرده است.

برج مالی سی تی اف گوانجو ( CTF )

مرکز مالی CTF یک آسمان‌خراش فوق‌العاده‌ای در شهر گوانجو چین است. این ساختمان با ارتفاع 530 متر با 111 طبقه، بلندترین ساختمان گوانجو و در میان بلندترین ساختمان‌های جهان است. این برج که در سال 2016 تکمیل شد، کاربری‌ها مختلفی از جمله فضاهای اداری، واحدهای مسکونی، هتل و مرکز خرید دارد. این برج با نمای جالب خود مزایای زیست محیطی مانند تهویه طبیعی و کاهش مصرف انرژی را نیز دارد. این ساختمان دارای ویژگی‌های پایداری پیشرفته، از جمله چیلرهایی با راندمان بالا و سیستم‌های بازیابی حرارت است. این طراحی نوآورانه، همراه با امکانات رفاهی لوکس، مرکز مالی CTF را به نقطه عطفی از توسعه شهری مدرن در گوانجو تبدیل می‌کند.

برج سیتینگ پکن ( CITIC )

برج سیتینگ که با شکوه خاص خود بر فراز خط افق شهر پکن اوج گرفته، به عنوان نمادی از مدرنیته و نوآوری در پایتخت کشور چین به شمار می‌رود. این بنای شگفت‌انگیز معماری به‌عنوان بلندترین ساختمان پکن و یکی از بلندترین ساختمان‌های جهان، با طراحی شیک و فناوری پیشرفته‌اش توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. نمای شیشه‌ای این برج با ارتفاع 528 متری از سطح زمین، انرژی پویای شهر شلوغ پکن را منعکس می‌کند. برج سیتینگ با دفاتر مسکن، هتل‌های مجلل و سکوهای رصد، مناظری پانوراما از بناهای نمادین پکن را در معرض دید بازدیدکنندگان می‌گذارد و به عنوان مرکزی برای تجارت، اوقات فراغت و تبادل فرهنگی در قلب پایتخت پرجنب‌ و جوش چین عمل می‌کند. برج سیتینگ را می‌توان یکی از برج های بلند جهان نام برد.

برج سیتینگ پکن ( CITIC )

جمع بندی

در این مطلب به بررسی بلندترین برج‌های جهان پرداختیم. همچنین روش‌های ساخت، فناوری‌های به‌کار رفته در آنها، و تأثیراتی که بر معماری جهان داشته‌اند را مورد بررسی قرار دادیم. متخصصان معماری و مهندسی این برج‌ها را با استفاده از دانش و تخصص خود ساخته‌اند. این برج‌ها با توجه به ارتفاع و طراحی خاص، تأثیرات چشمگیری در فرهنگ و معماری جهانی ایجاد کرده‌اند. از جمله تأثیرات مهم آنها می‌توان به تغییرات در شهرسازی، جذب گردشگران و ایجاد نمادی از پیشرفت و قدرت اشاره کرد.

مقالات مرتبط

قلعه اوساکا، کاخ زیبای ژاپنی قلعه اوساکا، کاخ زیبای ژاپنی
پل هوایی لنکاوی، لحظاتی در میان ابرها پل هوایی لنکاوی، لحظاتی در میان ابرها
کاخ امپراتوری توکیو کاخ امپراتوری توکیو
مسجد کبود ایروان مسجد کبود ایروان
بهترین شهرهای ترکیه برای سفر بهترین شهرهای ترکیه برای سفر
دریاچه لوگانو، همنشین همیشگی کوهستان آلپ دریاچه لوگانو، همنشین همیشگی کوهستان آلپ
موزه ملی چین موزه ملی چین
توریستی ترین کشورهای اروپا کدامند؟ توریستی ترین کشورهای اروپا کدامند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348