با شرکت در این مراسم، ارواح و جن ها را از بدن بیمار دور کنید!

جن گیری در جنوب ایران

یکی از ترسناک ترین مراسمی که در جنوب ایران برگزار می‌شود، «مراسم زار» یا «جن گیری» است. واژه «زار» در زبان فارسی به معنای بیمار و پریشان است. و اصطلاحا به کسی گفته می شود که ناخوش احوال و دردمند است. مراسم زار، روشی بومی برای درمان پریشانی بیماران است. مراسمی که برخی به آن مراسم جن گیری نیز می گویند. برای آشنایی با این رسم عجیب و غریب در جنوب کشورمان این مطلب از آژانس مسافرتی قصرشیرین را دنبال کنید.

مراسم زار چیست؟

مراسم زار یا جن گیری نام مراسمی ‌است که در جنوب ایران به ویژه استان هرمزگان و جزیره قشم به منظور بهبودی کامل افراد بیمار انجام می‌شود. در واقع تعدادی از بومیان جزیره معتقدند افرادی که به بیماری‌‌‌های سخت مبتلا می‌شوند و با هیچ درمانی سلامت خود را به دست نمی‌آورند، نوعی انرژی سرگردان در بدن آن‌ها رخنه کرده و باید آن را خارج کنند. که برخی این انرژی یا موج را روح و یا جن می نامند.

از همین رو مراسمی‌ را تحت عنوان جن گیری برگزار می‌کنند تا سلامت فرد را به او بازگردانند. نام این آیین برگرفته از فرهنگی در شاخ آفریقا می‌باشد که در آن به ارواح سرگردانی که وارد بدن افراد و به ویژه زنان می‌شوند زار می‌گویند. یکی از نویسندگان معروف ایرانی تحقیقات گسترده ای پیرامون مراسم زار انجام داده و نتایج آن را در قالب کتابی به نام «اهل هوا» منتشر کرده است. به گفته این نویسنده، بومیانی که در سواحل جنوب کشور زندگی می‌کنند معتقدند که بادهای ساحلی جن هایی به همراه دارند که می‌توانند وارد بدن انسان شوند و او را دگرگون سازند. اصطلاحا این افراد را هوایی می‌نامند و تنها راه درمان آن‌ها را برگزاری آیین زار می‌دانند! هر ساله بسیاری از گردشگران تور قشم برای تماشای این مراسم عجیب راهی جزیره قشم می‌شوند.

مطالب مرتبط:

 

منظور از جن یا روح های سرگردان چیست؟

اصطلاح زار برای جن و ارواح پلیدی استفاده می‌شود که هر از گاهی بدن فردی را تسخیر می‌کنند. این جن‌ها سرگردان هستند و وارد بدن افراد به‌ویژه زنان شده و موجب بیماری و ناخوشی می‌شوند. البته مردم جنوب ایران جن‌ها را به باد تشبیه می‌کنند و اعتقاد دارند هر باد جن‌های بخصوصی دارد که می‌تواند وارد بدن افراد بشود. جن در فرهنگ ایران به شکل دیو(موجود خبیث و پلید) آمده است.  اعتقاد به این گونه انرژی در شکل باد از فرهنگ باستانی ایران سرچشمه می گیرد. «باد» یا موج در زبان اوستایی به شکل «وایو» بوده و همان است که امروز با رویدادی ناگوار گاهی می گوییم «وای»! و این عادت از دوران باستان زبان به زبان به ما رسیده است.

به افرادی که این باد یا وای وارد بدنشان شده هوایی می‌گویند. در مراسم زار تلاش می‌شود که این دیو از بدن فرد خارج شود.

مطالب مرتبط: 

 

موسیقی راهی برای رهایی از زار

 یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراسم زار در جنوب ایران، اجرای موسیقی و هنایش پذیری آن به نام موسیقی زار است. یکی از سازهایی که در این مراسم نواخته می‌شود تنبور است که هرکسی اجازه ندارد آن را بنوازد و فقط بابا زار یا شخصی که بابا زار به او این اجازه را داده می‌تواند شروع به نواختن کند. بابا زار یا ماما زار در طول مراسم و همزمان با سازها و صدای موسیقی، اصواتی را از خودشان در می‌آورند و از دیوان و ددان می‌خواهند خودشان را معرفی کنند. زیرا به باور مردم بومی دیوها یا همان جن ها اسامی گوناگونی دارند و برای خروج آن‌ها از بدن بیمار باید با اسم خودشان صدا شوند.

مردم بومی معتقدند که این موسیقی کمک می‌کند این موجودات پلید، مهربان شده و از بدن بیمار بیرون بیایند. افرادی که یک بار تسخیرشده و در مراسم زار بهبود پیدا می‌کنند را به نام اهل هوا می‌شناسند.

 

مراسم زار چگونه برگزار می شود؟

جمعیت دورتادور اتاق می نشینند. زنی سینی اسفند در حال دود در دست دارد. سینی همراه با چند گیاه معطر و تخم مرغ وسط اتاق می گذارد . چند مرد با طبل و دمام می نوازند. مراسم زار، بدون آنها معنی ندارد. یک موسیقی جنوبی با ریتم‌های تند و شاد، که حاضران با آن آوازهای مخصوص می‌خوانند و چوب‌های نازکی را به همدیگر می‌زنند تا صدایش مکمل موسیقی شود.

زن و مرد و چند بچه، همه منتظر نشسته‌اند تا «بابازار» یا «مامان زار» بیاید. می‌گویند «بابازار-مامان زار» فرمانده است، هر چیزی گفت باید اجرا شود. بابازار یا مامان زار، مردان و زنانی هستند که آیین زار را برگزار می‌کنند. آنها هستند که تشخیص می‌دهند این مراسم برای چه کسی برگزار شود و برای چه کسی نه. آنها هستند که مردم برای دوا و درمان پیششان می‌آیند. آنها هستند که تشخیص می‌دهند کدام اجنه آنها را گرفتار کرده و از آنها می‌خواهند دست از سر بیمار بردارد. اجنه یا دیوها ‌، دلیل آزار و اذیت بیمار را به بابازار یا مامان زار می‌گویند، خواسته‌شان را مطرح می‌کنند، قربانی و هدیه می‌گیرند و بیمار را رها می‌کنند.

مصالحه با اجنه 

همانطور که گفته شد دیوها یا همان بادها نام های مختلفی دارند. وقتی یک نفر به مقام بابازار یا مامان زاری برسد، آنها را در اختیار می‌گیرد و می‌تواند برای درمان بیماری‌های ناشی از آزارشان، با آنها مصالحه کند. مثلا می‌گویند همین دو ماه پیش بوده که یک مراسم برگزار شده و یکی از این بادها، درخواست یک انگشتر کرده تا دست از سر بیمار بردارد، انگشتری که حالا در دست بابازار است و او تاکید می‌کند که این، امانت بادهاست!

کسی که این انگشتر را داده، می‌گوید سال‌ها بیمار بوده و دوا و درمان کرده اما دکترها بیماری‌اش را تشخیص نمی‌دادند و خوب نمی‌شده. باردار و ناخوش‌احوال بوده تا این که بابازار را به او معرفی می‌کنند. مراسم زار برایش برگزار می‌شود، دیو از بدنش خارج می‌شود و هرچند گاهی دوباره احساس ناخوش‌احوالی می‌کند اما حالا که قربانی داده، امیدوار است دیگر مثل قبل سراغش نیایند و راحتش بگذارند.

بابازار می‌گوید قبل از درمان هرکسی، اول از او می‌پرسد که پزشک او را دیده یا نه، آزمایش و ام‌آرآی داده یا نه، اگر جواب اینها مثبت باشد و دکتر برایشان دارو تجویز کرده باشد، می‌گوید بروند درمانشان را کامل کنند، اما اگر پزشک به آنها گفته باشد که معلوم نیست چرا بیمارند و نمی‌توان معالجه‌شان کرد، بابازار درمان آنها را قبول می‌کند؛ چون می‌فهمد چیزی شده که خارج از درمان‌های طبیعی است، کار جن‌هاست و باید وارد عمل شود.

وقتی جن از بدن بیمار خارج می‌شود!

با صدای طبل و دمام، مراسم شروع می‌شود. بابازار وسط مجلس می‌ایستد و شعر می‌خواند. جمعیت او را همراهی می‌کنند و جواب آوازش را می‌دهند. گیاهان معطر را در آتش می‌ریزند و بوی خوش در فضا می‌پیچد. آواز و موسیقی و ناگهان فریاد. پیرمرد سفیدپوش جنوبی یک‌مرتبه با مشت بر سرش می‌کوبد و فریاد می‌زند. از درد به خودش می‌پیچد. بابازار به سمتش می‌آید و پارچه سفیدی روی صورتش می‌اندازد. پیرمرد زیر پارچه سرش را تکان می‌دهد، همراه با موسیقی که تندتر از قبل شده، سرش را به چپ و راست می‌چرخاند. سریع و سریع‌تر. جمعیت بدون تعجب،‌ به همخوانی‌شان ادامه می‌دهند و چوب‌ها را به هم می‌زنند. پیرمرد همچنان سرش را به اطراف می‌چرخاند تا این که رعشه می‌گیرد، فریاد دیگری می‌زند و بی‌حرکت می‌شود.

بابازار پارچه را برمی‌دارد، پیرمرد چشم‌هایش را باز می‌کند و نفس عمیق می‌کشد. نفسش که بالا آمد، بابازار را به نشانه تشکر در آغوش می‌گیرد و بابازار و دیگران به او تبریک می‌گویند. گیاه معطری که دود می‌کند را نزدیک می‌آورند، پیرمرد آن را بو می‌کشد، لیوانی آب می‌خورد و با آواز جمعیت همراه می‌شود.

 

مطالب مرتبط: 

چوب زدن

هنوز حواسمان به پیرمرد است که از نگاه بابازار، متوجه سمت دیگر اتاق می‌شویم. زن جوانی به چپ و راست می‌چرخد، نیم‌خیز شده و با ریتم موسیقی، به سمت مرکز اتاق حرکت می‌کند. روی سرش یک پارچه می‌اندازند و او همچنان به راهش ادامه می‌دهد. حالا دیگر به جای صورتش فقط تکان‌های شدید او را می‌بینیم. دستش را از زیر پارچه بیرون می‌آورد. می‌دانند منظورش چیست. از وسایل بابازار که با خودش آورده، یک چوب نازک بلند به زن می‌دهند، چوب را بلند می‌کند و چند بار بر سر و کمرش می‌کوبد. بعد از خارج شدن صدایی عجیب از گلویش، ساکت و ساکن می‌شود. یکی از زن‌ها برایش ماده معطر را می‌برد که بو بکشد و تخم‌مرغ خامی که آن را بخورد. و بعد یکی دیگر دچار این رعشه‌ها می‌شود، بعد دیگری و دیگران.

 

گفتگو با جن ها

موسیقی که قطع می‌شود، چند نفر هستند که هنوز حالشان خوب نیست. با همان رعشه‌ای که در طول مراسم داشته‌اند، به وسط اتاق رسیده‌اند،‌ بابازار مقابلشان نشسته و با آنها حرف می‌زند. آنها هم با بابازار حرف می‌زنند، اما نه به زبان خودشان، به زبانی عجیب مثل اردو و یا آفریقایی. زنی که کنار ما نشسته توضیح می‌دهد که «آنها این زبان را بلد نیستند و وقتی به خودشان بیایند نمی‌دانند چه گفته‌اند چون این حرف‌ها را خودشان نیستند که می‌زنند، این زبان اجنه‌ای است که در این لحظه در آنها حلول پیدا کرده.» زمان زیادی طول نمی‌کشد که آنها حرف زدن به این زبان را ادامه می‌دهند. بعد دستشان را گردن همدیگر می‌اندازند، فریادی می‌زنند و آرام می‌گیرند. زن‌ها کل می‌کشند.

هدیه و پیشکش برای اجنه

پس از پایان مراسم، گروهی از مردم به همراه بابازار-مامان زار برای جن‌ها غذا و هدایای مردم جن‌زده را می‌برند. تا رضایت جن‌ها به دست بیاید، قربانی را بپذیرند و دست از سر بیمار بردارند.

 

تورهای مرتبط: 

مقالات مرتبط

قلعه جنیان جاذبه‌ای منحصربه فرد در کیش قلعه جنیان جاذبه‌ای منحصربه فرد در کیش
بهترین ورزش های آبی در اسلکه بزرگ تفریحی کیش بهترین ورزش های آبی در اسلکه بزرگ تفریحی کیش
جزیره کیش، مقصد چهارفصل گردشگری ایران جزیره کیش، مقصد چهارفصل گردشگری ایران
بوموسی، جزیره‌ای سبز در میان آب‌های خلیج فارس بوموسی، جزیره‌ای سبز در میان آب‌های خلیج فارس
دیدنی های جزیره تنب بزرگ در خلیج فارس دیدنی های جزیره تنب بزرگ در خلیج فارس
معروف‌ترین هتل‌های جزیره زیبای قشم معروف‌ترین هتل‌های جزیره زیبای قشم
سوغاتی‌های بندرعباس، شهر شاه عباس سوغاتی‌های بندرعباس، شهر شاه عباس
جزیره لاوان، سومین جزیره بزرگ ایران جزیره لاوان، سومین جزیره بزرگ ایران

32 دیدگاه برای ”با شرکت در این مراسم، ارواح و جن ها را از بدن بیمار دور کنید!

  1. عجب مراسم عجیبی. من فکر می کنم جنبه علمی داشته باشه که ریشه اش در اعماق تاریخ نهفته شده

  2. با سلام
    ضمن سپاس از شما
    برای گرفتن وقت از خانم سرحانی برای بیماری که با ارواح در ارتباطه و شرایط خوبی نداره ، باید چکار کنم ، از طریق تلگرام به ادمین های خانم سرحانی پیام دادم اما پاسخی دریافت نکردم 🙏🏻

  3. سلام این مراسم مزخرفه مگه میشه با ساز و آهنگ و این مزخرفات اجنه رو درو کرد اگه کسی گرفتار جن و جن زدگی شده سوره ناس و فلق و توحید و کافرون و آیت الکرسی و متن دعا ابی دجانه رو تو اتاق کسی که گرفتار جن شده نصب کنید مطمئنم رفع میشه میره و اگه نشد به روانپزشک مراجه کنید

    1. بله عزیزم من کسی رو سراغ دارم که افراد جن زده رو به راحتی درمان میکنه و از بدنشون خارج میکنه.اگه خواستید اسم پیجشونو برات میفرستم خودت کلیپ هاشو ببین کمکت میکنه حتما

  4. با سلام
    حتما بخونید
    خصوصا در حواب حسین
    ۱- حتما دیدی ک همه فیلمها و ادیان فیلمهایی در خصوص سخر و جادو ساختن
    هیچ فیلمی بدون وجود واقعیت ساخته نمیشه
    ۲- من تا دو سال قبل فکر میکردم اینها مذخرفه و مسخره میکردم
    تا اینکه بدبیاریهام دیگران رو وادار کرد من رو به این سمت سوق بدن و منم بناچار بتید امتحان نیکرذم با اینکه امید نداشتم و فک نمیکردم اینجیزا واقعی باشه
    نزدیک به سه ماه طول کشید یهویی در مسیر بازگشت مثل ادمی شدم که تازه متولد شده و زندگیم دگرگون سد
    من چیزهایی دیذم که الانم با اینکه به چشم دیدم ب گوش شنیدم برام باورش سخته
    و‌هر کاری از دست اینجور ادما بر میاد هم خوب هم بد
    پیشنها میکنم اگر میخاین برین سراغ جادو دعا و جن حتما از سالم بودن اون شخص ک جن داره مطمین بشید وگرنه اتفاقات بدی براتون رقم میزنه
    اگر خواب زیاد میشید
    بدبیاری زیاد دارید
    سردرد زیاد میشید عضلات بدن میگیره لوازم خونه گم و‌جابجا میشه
    رگهای پاتون توی خاب و بیداری میگیره
    خواب زیاد میبینین عصبی هستین
    اگر رفتیت دکتر گفت سالمی حتما به یک جن گیر مراجعه کنید و تاکید میکنم مطمین شید طرف فقط کاراون زو قراره درست کنه
    خیلی از اینا شیاد و کلاهبردارن میان یه چیز رو درست میکنن دوتا چیز رو خراب که مدام محتاجشثن باشید و بهشون سر بزنید و پول بدید و هی در حال خوب و خراب کردن هستن برای همین سراغ افراد ساده که توی حاشیه کشور و روستاها هستن برید درسته پول زیاد میگیرن ولی نحات پیدا میکنید
    من جابی میرم که از مشهد از شمال از تبریز ۲۵۰۰ کیلومتر راه میان پیشش . امیدوارم برای هیچکس این اتفاق نیفته چون من دردش رو ۱۴ سال کشیدم و اگر دیگران راهنماییم نمیکردن همچنان درگیر بودم و قرار بود منو فلج و زمینگیر و نهایتا بکشن با مریضی

      1. سلام.من پیج شخص جن گیر رو دارم .اگه خواستید به پیجم پیام بدید بهتون معرفی کنم.behrouz.esmaeili این پیج اینستاگرامم هست.پیام بدید تا راهنماییتون کنم به خواست خدا نجات پیدا کنید

    1. سلام میشه آدرس یا شماره تلفنشوبگید ،خیلی حالم خرابه همه حالت های روحی که گفتید رو دارم

  5. من درد کشیده هستم اگر کسی خواست حاضرم کمکش کنم و‌اون شخصرو بهش معرفی کنم
    راهش خیلی دوره و رفت و امد ریادی میطلبه
    من گفتم ۳ ماه
    شاید ۱۵ مرتبه مراجعه داشتم
    و شما هم قطعا باید چندین بار برید و برگردید .

    1. سلام من تمام این عوارضی را که گفتی دارم‌حدود ۲۰ساله دیگه دارم به اخرش میرسم به اینها باور نداشتم هنوز هم دودلم ولی میخواهم این راه را امتحان کنم این شماره منه ۰۹۳۶۵۶۸۸۹۸۴لطفا به من بگو چکار باید بکنم میدونی که چه عذابی هرردو میکشم اصلا به این دعا نویسها اطمینان ندارم تو اگه جواب گرفتی من هم راهنمایی کن

  6. سلام آقای محمد ج توروخدا هرجا رفتی معرفی کن دوستم داره نابود میشه کمک کن فقط28سالشه 5ساله درگیر هست هرجا باشه میره لطفا شماره و ادرس چیزی اگه داری برام بفرس خواهش میکنم09178376686

  7. محمد ج م ممنون‌ از توضیحاتت
    من خودم پزشکم ولی بسیار خواب آلوده ام و بدبیاری هم میآرم،حالا خودم هیچ
    ولی بخاطر اطلاعات علمی طبی و همینطور ماورایی، مورد اعتماد اهل فامیلم هستم،اونا مشکلهای جسمی،روحیشون رو یا مستقیم یا غیر مستقیم با واسطه بمن معروض میدارند.حالا یکیشون که‌ در ایران هست دختر خاله ام هست،البته مشکل در رفتارش رو من با کم بودن ویتامین Dبمیزان ۴دیدم چون معمولا کاهش این ویتامین تا این شدت کم حوصلگی و بیقراری هم میده ولی هرقدر توصیه کردم از مصرف ویتامین Dامتناع کرد و علتش رو بمن نمیگفت و آخر سر هم گفت فوبی نسبت بمصرف دارو داره.باز ایشونم که هیچ
    مشکل اصلی من دختر عمه ام در خارج کشور که دسترسی به این فردی که شما میفرمایید رو نداره،گاها خواهرم بهش سر میزنه،میگه این مشکل رو داره ،چهار پنج روز پیش هم خواهر پیشش بوده و دیده که ناگهان بطری شیشه ای،بدون دلیل افتاده، از خواهرم پرسیدم مطمئنی تردستی و شعبده نبوده؟ میگه نه، من توصیه هایی بر اساس مطالعاتی که داشته ام کردم که در این مجمل زیاده گویی نمیکنم
    لازم بذکره که دختر عمه ام ۱۴سالگی دیپلم گرفته و بسیار باهوش بوده از قدیم و الان حدود ۶۴سال سن داره،گاها برای درمان خودش کمی از داروهای روانگردان هم استفاده میکنه،
    راهنمایی بفرمایین ،چه توصیه هایی بهش بکنم که بهش کمک بشه،
    البته خواهرم بسیار شیر زن و بی باکه و مرتب بهش سر میزنه و هر کاری از دستش بربیاد ،برای کمک به او‌ با اینکه سر کار میره فول تایم و زمانش محدوه ،با جون و دل برای ایشون انجام میده
    مزید امتنان
    مزید امتنان خواهد بود

  8. آقا محمدج تورا خدا کمک دوست منم کنید بخدا ۲۰ ساله درگیره دوتا بچه داره ۴۰ سالشه .همیشه سرش درد داره همه ی دکترا جوابش کردن .دعانویس ها هم نتونستن کاری براش کنن کمکش کن توراخدا

    1. سلام .من در سیستان بلوچستان زندگی میکنم اگه کسی مشکل جن زدگی و…..غیره در خدمت دوستان عزیز هستم بهتون کمک میکنم کارتون انجام شد هدیه بنده رو بدین اگر خواستین بهم پیام بدین تا از شر جن و طلسم و …. غیره راحت بشین ytywbply@gmail.com

  9. با سلام خواهران و برادران عزبز بنده ۱۶ ساله کارم خارج کردن جن از بدن انسانه الحمدلله از راه شرعی خارج میکنم لطفا برای خروج جن از بدن مسحور و بیمار به زوش های شرعی مراجعه کنید پیام بگذارید تا کلیپهایم را ببنید که الحمدلله چگونه و به اذن الله خارجشون میکنم خواهش میکنم برادران و خواهران گول ساحران که از شما مبالغ هنگفت میگیرند و دردی از شما دوا نمیکنند نخورید حداقل روزانه دو سه موزد را به اذن الله خارج میکنم لطفا تماس بگیرید تا راهنماییتان کنم 09135857376

  10. برادران ۱۶ ساله دارم با سحر و ساحری مبارزه میکنم هر بیماری که دارید دکترها علتش رو نمیدونن از قبیل افسردگی نازایی عدم محبت زوجین به همدیگر که سحر تفریق هست با اینکه رزق و روزی بر شما تنگ شده یا حتی بیماری هایی که جسمی هستند وعلت نامشخصصه خواهش میکنم به ساحرین مراجعه نکنید من به اذن الله همه اینها را درمان میکنم بیمار داشتم روانپزشک بوده خواهش میکنم اگر نیاز به کمک دارید بنده در خدمتتان هستم
    09135857376

  11. سلام
    میخواستم بگم یکی ازنزدیکان منم مدتهاست این مشکل روپیداکرده اگر آقامحمد لطف کنن اون آدرسی که گفتن میرن و مسافتش زیاده برای من بفرستن
    ممنونم
    Farzanehneshangar@yahoo.com

    1. با سلام.من حدود ۴ ساله درگیر این مسائل هستم.تو اینترنت با شخصی آشنا شدم که به راحتی این مشکل هارو برطرف میکنه .اگه کسی درگیر این مسائل هست و اذیتش میکنن به من پیام بدن راهنمایی میکنم که چیکار کنه و …این شماره تماس منه.هر کسی که توسط جن ها داره اذیت میشه پیجش رو میفرستم تا کلیپ هاشو ببینه و نوبت بگیره و از بدنش بیرون بکشه.۰۹۱۹۶۹۴۶۰۰۱

    2. در مرکز ایران شخصی رو سراغ دارم که به خیلی‌ها کمک کرده،از طریق مراسم زار،اگر دوست یا خانواده آیی دارین که در گیر هستن به ایمیلم پیام بدین شمارشونو براتون میفرستم،انشالله سبب خیر باشه

  12. سلام شما بخدا راه بهم نشون بدید خواهش میکنم پسرم یه کشتی گیر و یه بدنساز بود چند مدتی هست حالش خوب نیست مثل‌ دیوانه حرف میزنه هرگز قران نمیخوند ولی چند مدتی هست قران رو بی پرده بگم مسخره می‌خواند بلد نیست ولی یه صدای در میاره که وحشت به آدم میگیره بهم تا حالا تو نگفته بود ولی الان بهم فحشا بدی مده خواهش میکنم نمیدانم دیوانه شده یا جن تولدش رفته خواهش میکنم تقاضای عاجزانه دارم کمکم کنید خواهش میکنم بچه‌ام داره از دستم میره غذا نمیخوره کمکم کنید کمکم کنید کمکم کنید خواهش میکنم جواب بدید لطفا خواهش میکنم پسرم ۳۴ سالشه خواهش میکنم جواب بدید لطفا خواهش میکنم بدادم برسید این یه فریاد مادر که از شما کمک میخواد عاجزانه خواهش میکنم جواب بدید لطفا

  13. من افرادی رو میشناسم تو بندرعباس که مراسم زار و باد رو انجام میدن و کارشون بسیار عالی هست.حتی بعضی دعا و طلسم هم با دستور اجنه مینویسن که درجا جواب میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *