کاپادوکیا، تجربه سفر به ماه

کاپادوکیا(cappadocia) یکی از مناطق زیبای توریستی و گردشگری در ترکیه است. این منطقه جاذبه های بسیاری را در اختیار گردشگران می گذارد. در این منطقه نه تنها می توانید از اقامت در میان مردم محلی ترکیه لذت ببرید و با آن ها دوست و صمیمی شوید، بلکه می توانید به فعالیت های ورزشی در میان کوه ها و صخره های کاپادوکیا بروید. اگر هم علاقه مند به تاریخ هستید، این  منطقه مکان های تاریخی فراوانی را برای بازدید در اختیار شما می گذارد. نام کاپادوکیه در سنگ نگاره های این منطقه هک شده و در زبان پارسی باستان به معنای «سرزمین اسب های زیبا» است. اگر این مطلب برایتان جذاب است، در ادامه با آژانس هواپیمایی قصرشیرین همراه باشید.

تجربه سفر به ماه

اگر پرواز خود را به ازمیر یا استانبول داشته باشید، از این دو شهر و یا حتی آنکارا می توانید برای فرودگاه کیصری هواپیما گرفته و با ورود به فرودگاه تورهای کاپادوکیا را خریداری کنید. در این صورت با ترانسفر تور به منطقه کاپادوکیا فرستاده خواهید شد و گشت و گذار در این منطقه اسرارآمیز برایتان شروع می شود. توصیفی که از این منطقه توسط گردشگران ارائه شده «تجربه سفر به ماه » است. چرا که اصلا به زمین شباهت ندارد و انگار پایتان را بر روی سیاره دیگری گذاشته اید.

بالن سواری بر فراز کاپادوکیا

کاپادوکیا بیشتر به خاطر بالن سواری هایش مشهور است. در هر روزی از سال که به کاپادوکیا بروید می توانید آسمان های آن را پر از بالن های رنگارنگ بزرگ ببینید. افراد زیادی در دنیا هستند که دوست دارند به این شهر سفر کنند تا یک تجربه ی بالن سواری عالی داشته باشند.

خرید لوازم خانگی از ترکیه

یکی از مهم ترین دلایل سفر گردشگران به این منطقه، بالن سواری در کاپادوکیه است. بالن سواری در کاپادوکیه آنقدر پرطرفدار است که برای بازدید از کاپادوکیه و بالن سواری در آن، تورهای اختصاصی از کشورهای مختلف دنیا وجود دارد. جدا از بالن‌سواری در کاپادوکیه، شما می توانید از فراز مناطق گردشگری که در گوشه و کنار این منطقه ساخته شده‌اند نیز پرواز بالن‌ها را به تماشا بنشینید و از آن لذت ببرید. معمولا هتل‌ها و کافی شاپ‌هایی در اطراف این منطقه طراحی شده‌اند که می‌توانید از فراز آن ها به تماشای پرواز بالن‌ها بپردازید. بالن‌سواری در اینجا کاملا امن است و تمامی مجریان این طرح علاوه بر داشتن مجوزهای لازم، آموزش های حرفه‌ای را دیده اند. ضمنا در مواقعی که شرایط جوی نامساعد باشد، بالن ها پرواز نمی‌کنند.

نقش‌های باستانی در غارهای کاپادوکیه

کاپادوکیا از دوره مادها به بعد بخشی از شاهنشاهی بزرگ ایران بوده است. پرستش خدایان ایرانی، به‌ خصوص مهر و آناهیتا، در کاپادوکیه رواج داشته و برخی نویسندگان یونانی در مورد برگزاری مراسم مذهبی ایرانی در آنجا گزارش‌هایی داده‌اند. همچنین در سنگ‌نوشته‌های کاپادوکیه و لوح‌های سفالی، نوشته‌هایی به خط میخی یافت شده است که از مقررات مالی، قراردادهای ازدواج، اختلافات تجاری و… در آنها صحبت به‌ میان آمده است.

شهر زیرزمینی درینکویو

 یکی از شگفت انگیزترین دیدنی‌های کاپادوکیه، شهر زیرزمینی درینکویو به معنای «چاه عمیق» است. این شهر هشت طبقه، از دوران امپراطوری مادها در منطقه درینکویو  به یادگار  مانده و گردشگرهای بسیاری را به تماشای خود فرامی‌خواند. این شهر قابلیت اسکان 2 هزار نفر و امکاناتی نظیر اصطبل، انباری، مدرسه، سالن‌های غذاخوری و نیایشگاه را داشته است. در درینکویو آثار زیادی از ایرانیان باستان و پیروان آیین مزداپرستی زرتشت به‌ چشم می‌خورد. اگر گذرتان به کاپادوکیه افتاد، حتما تماشای آن را از دست ندهید زیرا شما را قلب ایران پیش از تاریخ می برد.

 

گورمه، شهر دودکش جن!

شهر گورمه، با بافت باستانی، در قلب کاپادوکیه قرار دارد. کلیساها، حمام‌ها، مساجد و مدارس از جمله بناهایی هستند که در شهر به چشم می‌خورند. کلیسای آرتاخانه، دورموش قدیر، یوسف کوچ و بزیرخانه، خانه‌های سنگی در اوزون دره و باغیل دره از جمله جاذبه‌های گورمه هستند. دودکش‌های جن در نتیجه فرسایش باد و آب از دو لایه مختلف آتشفشانی به‌ وجود آمده‌اند. نظیر این دودکش‌ها را می‌توانید در پارک ملی برایس کنیون در آمریکا یا در قلعه بهستان در ایران ببینید.

اهمیت کاپادوکیا برای امپراتوری ایران

اینجا محل نبرد تاریخی کاپادوکیه است.که در آن کوروش جوان(فرمانروای بزرگ پارس) با کرزوس(پادشاه قدرتمند و مشهور لیدی) وارد نبرد شد و پیروز گردید. این موضوع برای شاهنشاهی بزرگ و قدرتمند ایران بسیار اهمیت داشت. چون تا آن روز هیچ ارتشی در جهان نمی توانست. از پس سپاه بزرگ و نیرومند لیدی بربیاد و پارسیان هم حکومتی تازه تاسیس و جوان در ایران تشکیل داده بودند. بعد از این نبرد بود که کوروش خودش را به حکومتهای اطرافش معرفی کرد.

 

کلیساهای کاپادوکیه

تعداد زیادی کلیساهای سنگی و صومعه های کوچک، مسیرهای پیاده روی پر زرق و برق، کاروانسراهای دیدنی و جذاب و نیز صخره های دراماتیک که واقعا ارزش بالا رفتن را داردند، در این شهر به چشم می خورند.

سرزمین اسب های زیبا

اوستا مقام بلندی برای اسب قائل شده است. و آن را همسنگ مرد دلیر از نعمت هایی شمرده. که از ایزدان درخواست می کرده اند. «اسبان تندرو و هراس انگیز و تیزتک و گردونه استوارش» بوده است.

بر طبق سنگ نگاره های باقی مانده در کاپادوکیه که به معنی سرزمین اسب های زیباست،  منطقه در دوران باستان جایگاه پرورش  اسب های نیرومند و زیبا بوده است. اسب هایی که به ارتش و دربار ایران تعلق می گرفت. یکی از جاذبه های گردشگری کاپادوکیه اسب سواری و شترسواری است. 

اقامت در کاپادوکیا

در شهر کاپادوکیه 3 هتل کوچک و خاص وجود دارد که در روستای گورمه واقع شده اند. مان سوئیت های غاری شکل هتل سلطان (SultanCave Suites)، هتل کوچک کلبک (Kelebek Boutique Hotel) و هتل هیبه (Heybe Hotel). بعضی از اتاق ها به شکل غار ساخته شده اند. و برخی دیگر قوسی شکل هستند و سوئیت های لوکسی به شمار می روند. در هر صورت اقامت شما در این شهر خاص و به یاد ماندنی خواهد بود. به ویژه بخاطر سبک هتل ها و خانه هایی که در این بخش ساخته شده اند. بسیاری از این هتل ها نمای جذابی را از شهر کاپادوکیه پیش روی شما قرار می دهند.

بهترین زمان سفر به کاپادوکیه

این شهر دارای دره‌های ژرف، تپه‌ها، صخره‌های سنگی بلند و قله‌های آتشفشانی بلندی است که  ارتفاع آنها از سطح دریا  به هزار متر هم می رسد.  از این رو زمستان‌هایش سرد است و دمای هوا به زیر صفر می‌رسد و بارش برف رخ می‌دهد. در تابستان گرما کمی آزاردهنده است. البته دمای هوا حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان نیز به ندرت بالای ۳۰ درجه می‌رود.

اگر بخواهید سفری بدون دردسر داشته باشید. و با خیالی آسوده در طبیعت زیبا و آثار باستانی شهر دیدن کنید، بهترین زمان اواخر بهار و تابستان است. البته پاییز هم می‌توانید به این شهر سفر کنید اما هوا کم کم رو  به سردی می‌رود. پس تا دیر نشده برای خرید بلیط هواپیما و تور ترکیه از طریق ازمیر، استانبول و یا آنکارا اقدام کنید.

مقالات مرتبط

راهنمای کامل سفر به ترکیه راهنمای کامل سفر به ترکیه
جاذبه های گردشگری پوکت جاذبه های گردشگری پوکت
دیدنی های استانبول دیدنی های استانبول
سوئیس، مقر سازمان بین الملل سوئیس، مقر سازمان بین الملل
سه مقصد فوق‌العاده برای سفرهای نوروزی سه مقصد فوق‌العاده برای سفرهای نوروزی
معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بانکوک معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بانکوک
معروف ترین سوغاتی های فرانسه معروف ترین سوغاتی های فرانسه
جاذبه های گردشگری چین را بشناسیم جاذبه های گردشگری چین را بشناسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348