چشمه فرشته همدان، چشمه ای در آغوش بزرگترین دره شهر

 همدان این پایتخت دیرینه ی ایران زمین طبیعتی بی نظیر دارد. این شهر باختری و زیبا از گذشته تا امرز مقصدی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی می باشد. علاقمندان به ایرانگردی و طبیعت گردان همدان را خوب می شناسند. مناطق بکری از کوه و دشت و دره ها، چشمه و چمنزارها، تنها بخشی از مناظر بی نظیر و چشم نواز طبیعت در تور همدان است. دیدن چشمه فرشته همدان در آغوش دره ی مراد بیگ یکی از بهترین گزینه های طبیعت گردی همدان است.

دسترسی سریع به عناوین مقاله…

چشمه فرشته همدان، چشمه ی پر آب کوه های الوند

کوه های الوند از کوههای گسسته قسمت شرقی زاگرس مرکزی هستند. این کوهستان بزرگترین پدیده گرانیت زایی دوره چهارم زمین شناسی می باشد. شمال قله کمر لرزان، تاریک دره و در جنوب آن چشمه فرشته قرار دارد. چشمه فرشته از قله کمر لرزان قابل مشاهده است.

چشمه فرشته همدان

قله های متعدد، چشم اندازهای زیبا و دره های عمیق و سرسبز طبیعت الوند، از ویژگی های مهم این کوهستان برای جذب گردشگران و طبیعت گردان هستند. ارتفاعات الوند از مناطق حفاظت شده محیط زیست ایران است. کوهستان الوند در سال ۱۳۸۹ در لیست میراث طبیعی ایران ثبت شده است. آژانس هواپیمایی قصرشیرین شما را به دیدن طبیعت زیبای الوند در تور همدان دعوت میکند.

چشمه فرشته از چشمه های پرآب در اتفاعات الوند است. این چشمه یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی همدان می باشد. آب چشمه فرشته در دره مراد بیگ، بزرگترین دره ی الوند در مسیر خود پیش می رود. در مسیر چشمه های کوچک و بزرگ دیگری به آن می پیوندند. چمنزارهای دره مراد بیگ همدان  از آب چشمه فرشته سیراب می شوند.

ارگ نوشیجان همدان، قدیمی ترین معبد خشتی جهان

دره مراد بیگ بزرگترین دره ی همدان

گلهای وحشی زیبا در دره مراد بیگ همدان چشم نوازی می کنند. آب چشمه فرشته در پایان مسیر به روستاهای دره مراد بیگ و سیلوار می رسد. در این روستاها از آب چشمه برای آبیاری باغات، استفاده می شود. چشمه فرشته در دی ماه سال ۱۳۹۸ در لیست میراث طبیعی کشورمان به ثبت رسیده است.

دره مرادبیگ

طبیعت شگفت انگیز این چشمه زیبا و گل های جادویی دره مراد بیگ، منظره بسیار دیدنی را در در این منطقه به وجود می آورند. دره مراد بیگ از جاذبه های همدان برای طبیعت گردان و گردشگران تور همدان است. دره مراد بیگ در قسمت جنوبی شهر همدان قرار گرفته است. این دره بن بست است. به دلیل موقعیت مکانی دره و رفت و آمد کمی به صورت محدود انجام می شود. به همین دلیل طبیعت دره مراد بیگ همدان، بکر و دست نخورده باقی مانده است. پلی از مسیر دره چشمه فرشته با روستای پشت کوه تنها راه ارتباطی دره است. البته این پل در فصول خشک سال امکان تردد دارد و راه مالرو انتهای دره است.

از دیگر دره های ارتفاعات الوند، دره گنجنامه، دره برفین، دره گوساله، دره کیوارستان، دره دیوین، دره سیمین دره، دره عباس‌آباد، دوزخ دره، دره قز، دره حیدریه و چند دره دیگر را می توان نام برد.

برج قربان همدان، یادگار بی پیرایه تاریخ 

پوشش گیاهی دره مراد بیگ همدان

پوشش گیاهی منطقه، متنوع و پوشش گیاهی کوهستانی است. مانند پوشش گیاهی ارتفاعات الوند این منطقه انواع گل ها و گیاهان نسبتا کم ارتفاع را دارد. از گلها و گیاهان این منطقه می‌توان به گل یخ که در بهار شکفته می‌شود اشاره کرد. گلهای لاله و سوسن که می رویند زیبایی خاصی را به دره مراد بیگ همدان می دهند.

گلها و گیاهان خوراکی و دارویی در این منطقه به وفور یافت می‌شود. گیاهانی مانند پونه، شیرین بیان، توتیا، ریواس، گزنه، کنگر و دیگر گیاهان دارویی از این دست هستند. توتیا سرمه ی شفابخش برای چشمان است. از ساقه گیاه گون هم کتیرا می گیرند. کتیرا در صنایع چسب و نساجی کاربرد بسیاری دارد.

پوشش گیاهی دره مرادبیگ

پوشش جانوری دره مراد بیگ همدان

پوشش جانوری این منطقه مانند پوشش گیاهی آن متنوع است. این منطقه زیستگاه جاندارانی از گونه های مختلف مانند، گرگ و شغال و روباه و پرندگانی مانند عقاب سیاه و کبک است. بزکوهی و خرگوش نیز از جانوران این منطقه هستند.

غار علیصدر همدان، شگفت انگیز و بی همتا

دسترسی به چشمه فرشته و دره مراد بیگ همدان

برای دسترسی به دره مراد بیگ همدان، پس از رسیدن به همدان، باید از میدان امام خمینی شهر همدان، که از میدان های اصلی و در مرکز شهر است به خیابان بوعلی سینا بروید.  پس از طی مسیری به میدان بوعلی می رسید. همچنان مستقیم به مسیرتان ادامه دهید تا به خیابان جهاد برسید. وارد میدان بعثت شده و از آنجا به خیابان شهرداری می روید. سپس به میدان بیمه و خیابان شهید مجیدی می رسید.

با گذر از خیابان مجیدی به جاده دره مراد بیگ همدان می رسید. در جاده حدود یک کیلومتر که به پیش میروید می‌توانید دره زیبا و چشم نواز مراد بیگ، بزرگترین دره ی الوند را ببینید.

 

 

جاذبه های نزدیک دره مراد بیگ همدان

جاذبه های دیگری  نیز در دره مراد بیگ و اطراف آن، برای گشت و گذار و طبیعت گردی در دسترس شما هستند.  در ادامه تعدادی از این جاذبه ها را ذکر می کنیم :    

  • دره گرگ
  • آبشار دره مراد بیگ
  •  روستای سیلوا
  •  سردوش
  •  دره حاج احمد
  • دره غول
  • حمام خرابه
  • دره بهشت
  •  باغ گیاهان دارویی بوعلی
  •  آرامگاه بوعلی
  • گنبد علویان
  •  روستای چشمه ملک
  • و شیر سنگی همدان
  • کندوخانه

برای اطلاعات بیشتر در مورد خرید تور همدان و یا بلیط هواپیما لحظه آخری با آژانس هواپیمایی قصرشیرین تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

برج قربان همدان، یادگار بی پیرایه تاریخ  برج قربان همدان، یادگار بی پیرایه تاریخ 
ارگ نوشیجان همدان، قدیمی ترین معبد خشتی  جهان ارگ نوشیجان همدان، قدیمی ترین معبد خشتی  جهان
تاج آباد، کاروانسرایی مدور و متفاوت در همدان تاج آباد، کاروانسرایی مدور و متفاوت در همدان
غار علیصدر همدان، شگفت انگیز و بی همتا غار علیصدر همدان، شگفت انگیز و بی همتا
گنبد علویان همدان، شاهکار معماری سلجوقیان   گنبد علویان همدان، شاهکار معماری سلجوقیان  
آرامگاه ابوعلی سینا در همدان، امیر پزشکان جهان آرامگاه ابوعلی سینا در همدان، امیر پزشکان جهان
مسجد جامع همدان، یادگار تاریخی مسجد جامع همدان، یادگار تاریخی
همدان، شهری از هزاره های دور تاریخ ایران همدان، شهری از هزاره های دور تاریخ ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348