این خوشمزه ها را در سفر به کرمانشاه از دست ندهید

از قدیم گفته اند که انسان ها دو دسته هستند؛ یا به کرمانشاه سفر کرده اند و یا قصد سفر به آن را دارند! کرمانشاه یکی از استان های بسیار پر جاذبه و زیبای کشورمان است که آن قدر دیدنی های طبیعی و تاریخی دارد که امکان ندارد تا به حال یا به آن سفر نکرده باشید و یا قصد سفر به آن را نداشته باشید. در این مطلب از آژانس مسافرتی قصرشیرین قصد داریم شما را با چند نمونه از معروف ترین سوغاتی های خوشمزه کرمانشاه آشنا کنیم.

 

سوغاتی های کرمانشاه

کرمانشاه آن قدر سوغات معروف و خوشمزه دارد که اولویت بندی برای آن ها کمی سخت است اما، روغن حیوانی سوغات کرمانشاه به قدری محبوب است که برای معرفی ابتدا به سراغ آن می رویم.

 

روغن کرمانشاهی

روغن کرمانشاهی را محلی های این استان به عنوان رون دان نیز می شناسند. آب و هوای کرمانشاه آن قدر خوب است که دامداری در آن یکی از شغل های سنتی در این استان به شمار می رود.  از شیر و ماستی که از دام های این استان به وجود می آید، آن قدر آن ها را در ظروف مخصوص می زنند تا چربی حاصل از آن، از شیر و دوغ جدا شود. این چربی ها را جدا می کنند و سپس آن قدر حرارتشان می دهند که روغن خالص کرمانشاهی به عمل بیاید. این روغن یکی از طبیعی ترین روغن ها است و به نظر می آید که تنها مشکلش، کلسترول بسیار بالایش باشد وگرنه اصل سوغات کرمانشاه می تواند همین روغن خوشمزه و خوش عطر باشد.

روغن-کرمانشاهی
روغن کرمانشاهی

غذاهای کرمانشاهی

به حرارت می توان گفت استان کرمانشاه از نظر تنوع غذایی می تواند با استان های شمالی کشور رقابت کند. دنده کباب، خورشت خلال بادام کرمانشاهی، آش عباسعلی، آش دوغ، آش ترخینه (دوینه)، سیب پلو، شامی کرمانشاهی و ده ها نوع غذای دیگر را می توان نام برد که تحسین هر انسان صاحب ذوقی را بر می انگیزد. به خصوص وقتی با روغن کرمانشاهی پخته می شود.

آش ترخینه
آش ترخینه

هورامانات، سفری به 40 هزار سال قبل در ایران

خورش خلال بادام

برای تهیه خورش خلال، گوشت را به صورت قیمه نسبتا درشت و هم اندازه خرد می کنند با کمی روغن و پیاز رنده شده و زردچوبه تفت می دهند. بعد روی آن آب می ریزند و روی حرارت ملایم می گذارند. اگر بخواهند خورش خوش رنگ شود بهتر است وقتی به جوش آمد کف روی آن گرفته شود.

خورش خلال بادام
خورش خلال بادام

یک ساعت مانده به پایان پخت، آرد را با کمی روغن سرخ کرده و به خورش اضافه کنید. سپس خلال بادام را در کمی گلاب یا آب نیم گرم یا زعفران دم کرده به مدت نیم ساعت خیس می کنند و نمک و رب و لیمو عمانی و خلال بادام را هم در خورش می ریزند. زرشک خیس شده را به خورش اضافه می کنند و در پنج دقیقه آخر زعفران و روغن حیوانی و پیاز داغ و زرشک سیاه به خورش اضافه می شود. این خورش در استان کرمانشاه طرفداران زیادی دارد و در مراسم ها و مهمانی ها به ویژه عروسی ها استفاده می شود در بیشتر رستوران های شهر تهیه می شود و به تازگی در مراکز تهیه غذای کرمانشاه هم موجود است. اما مرغوب ترین و متنوع ترین خورش ها را در رستوران های اطراف طاق بستان می توان خورد. 

 

دنده کباب کرمانشاهی

دنده کباب یکی از کباب های ایرانی است که به نام کرمانشاه شناخته شده است. رب گوجه، آبلیمو، نمک، فلفل، روغن، زعفران و یک تکه گوشت دنده گوسفند تقریبا به وزن 700 گرم تهیه می شود. گوشت را می برند، همزمان سه تا چهار سیخ با سیخ های کباب کوبیده به صورت عمودی داخل گوشت می کنند سپس با پشت یک کارد تیز با ضربات پشت سر هم محکم به گوشت ضربه وارد می کنند. بعد از آن گوشت را به مدت چند ساعت به همین حالت در یخچال می گذارند. 

دنده کباب کرمانشاهی
دنده کباب کرمانشاهی

کاک

کاک نوعی شیرینی بسیار خوشمزه از سوغات کرمانشاه است که هم بسیار معروف و محبوب است و هم در زمره ی بهترین ها قرار می گیرد. این شیرینی معروف کرمانشاهی از قرار معلوم بین کرمانشاه و شیراز یک سوغاتی مشترک محسوب می شود که البته شیرزای ها به آن کاک نمی گویند بلکه به آن یوخه می گویند. به هر حال کاک کرمانشاهی و یا یوخه شیرازی، از نوعی لایه های خمیری هل دار و. گلاب آگین شده ی خیلی زیاد و البته نازک بر روی هم درست می شود که بر روی آن پودر نارگیل، بادام، پسته و یا خاک قند می ریزند. جالب است تا درباره ی کاک کرمانشاه این نکته را بدانید که این شیرینی در لیست آثار معنوی ایران قرار گرفته است. خلاصه که کرمانشاه رفتید، کاک را فراموش نکنید!

کاک کرمانشاهی
کاک کرمانشاهی

معروف ترین دسرهای ایرانی

نان خرمایی

یکی دیگر از بهترین ها و البته خوشمزه ترین های سوغات کرمانشاه بدون شک، نان خرمایی است. نان خانقی در اصطلاح کرمانشاهیان و نان خرمایی به عنوان اصطلاح همگانی، یکی از خوشمزه ترین و مقوی ترین سوغاتی های این استان است که اگر تازه اش میل شود، یکی از بهترین شیرینی هایی است که در عمرتان خورده اید. هر جای کرمانشاه که بروید، نام خرمایی را به راحتی می توانید تهیه کنید و نوش جان نمایید. پیشنهاد می کنیم که چند بسته اضافه تر برای مصرف شخصی خودتان هم خریداری کنید.

برساق

عطر بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ی نان‌های محلی، هوش از سر هر انسانی خواهد برد. نان‌هایی تازه که در تنور گرم خانگی و با دستانی مملو از عشق مادران. و زنان هنرمند جای‌جای سرزمین‌مان طبخ می‌شود. نان برساق، از جمله نان‌های سنتی و محلی استان کرمانشاه است. که در مناطق دیگری مانند استان کردستان و لرستان، به‌عنوان نان بومی در نظر گرفته می‌شود. نوعی شیرینی روغنی و لذیذ که می‌تواند، بهانه‌ای برای جمع شدن افراد خانواده در کنار یکدیگر محسوب شود. مردم کرمانشاه با استفاده از روغن حیوانی، نمک، زردچوبه، .شیر، شکر، تخم‌مرغ و آرد، این خوراکی محلی و سنتی را طبخ و میل می‌کنند. می‌توان مصرف نان برساق را هنگام ماه مبارک رمضان و به‌عنوان غذایی مناسب برای افطار در نظر گرفت.

برساق
برساق

 

قاووت

یکی دیگر از خوراکی‌های بومی و سنتی استان کرمانشاه، قاووت نام دارد. که علاوه بر این استان، در برخی از مناطق دیگر مانند کرمان نیز از جمله خوراکی‌های بومی و محلی محسوب شده. و به‌عنوان سوغات این شهر شناخته می‌شود. در واقع قاووت پودری خوراکی است، متشکل از انواع مواد غذایی مغذی. که برای قوت بخشیدن و احیای نیروی از دست رفته‌ی بدن، بسیار مفید و کاربردی است. با توجه به مناطق مختلف کشور، مواد ترکیبی این شیرینی خوشمزه و مقوی، متفاوت خواهد بود.

قاووت کرمانشاه
قاووت کرمانشاه

اما در استان کرمانشاه، زنان و مادران هنرمند با استفاده از نخودگل. (نخود مشکل‌گشا بدون نمک)، قرص کمر، پودر زنجبیل، پودر هل، پودر میخک، جوز هندی، پودر قند، رازیانه، .تخم گشنیز، پسته، بادام، گردو، تخم کتان، تخم کاهو و با توجه به ذائقه و سلیقه‌ی اعضای خانواده. و البته برخی دیگر از مواد خوراکی مغذی، به تهیه‌ی قاووت می‌پردازند. بمب انرژی از القاب این خوراکی دوست‌داشتنی است. کارشناسان تغذیه مصرف قاووت را به خانم‌هایی که به‌تازگی بچه‌دار شده‌اند، توصیه می‌کنند.

اگر تا کنون به کرمانشاه سفر کرده اید، تجربیات خود را از این سفر با ما به اشتراک بگذارید. 

مقالات مرتبط

غار 65 میلیون ساله قوری قلعه، طولانی ترین غار ایران غار 65 میلیون ساله قوری قلعه، طولانی ترین غار ایران
سنتی ترین هتل 5ستاره ایران با امکانات پیشرفته در دل کوه سنتی ترین هتل 5ستاره ایران با امکانات پیشرفته در دل کوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *