کلکسیونی از جاذبه های گردشگری ایران در «بوستان اقوام» کرج

بوستان ملی اقوام در زمینی به مساحت ۷ هکتار در منطقه جهانشهر کرج قرار دارد. در این پارک سکونتگاه‌های اقوام ایرانی شبیه‌سازی شده است. بازدیدکنندگان این بوستان می توانند معماری استان‌های یزد، اصفهان، خوزستان، شیراز، گیلان، مازندران، بندرترکمن، خراسان و فارس را از نزدیک و در مقیاس کوچک ببیند.  طراحی و اجرای اقامتگاه و زیست‌بوم اقوام ایرانی در این پارک توسط 12 گروه هنری انجام شده است. در ادامه این مطلب از آژانس مسافرتی قصرشیرین شما را با کلکسیونی از جاذبه های گردشگری ایران در شهر کرج آشنا می کنیم. 

 

پارک ملی «ایران کوچک»
بوستان ملی « اقوام»

ایده ساخت بوستان اقوام ایرانی

شهر کرج با پیشینه تاریخی کهن، از نزدیک ترین کلان شهرهای ایران به پایتخت است. این شهر به سبب موقعیت خاص جغرافیایی خویش، مهاجرپذیرترین شهر ایران است. تنوع بالای اقوام ساکن در شهر کرج در هیچ یک از شهرهای ایران به این اندازه نیست.اگر به کرج سفر کنید، می توانید مردمانی از بزرگ ترین شهرها تا کوچک ترین شهرستان ها .و روستاهای دور و کمتر شناخته شده ایران زمین را در آن ببینید. مردمانی با زبان ها و گویش های ویژه خودشان که هر یک به گونه ای، طرحی از فرش زیبا و رنگارنگ ایران بزرگ است. از این رو ایده ساخت بوستانی از اقوام ایرانی در دل شهر کرج توسط 12 گروه هنری مطرح شد. سرانجام کار خوب شهرداری کرج به ساخت و بهره برداری از این محوطه فرهنگی رسید. و نخستین باغ فرهنگ ایران شد که با حضور با حضور دبیرکل کمیسیون یونسکو به ثبت رسیده است. 

بوستان ملی «ایران کوچک» در کرج
شهر کرج، نماینده همبستگی و یکپارچگی اقوام ایران زمین

غار یخ‌مراد، تالار کریستال های شیشه ای

هویت شهر و کشور در یک جا

باغ زیبای اقوام ایرانی در کرج که «بوستان اقوام» نام گرفته است، جایی است که شما می توانید سبک زندگی مردمان ایران را به همراه جاذبه های معماری و فرهنگی شان از نزدیک و به صورت یکجا ببینید. به نظر جالب می رسد که ساعتی را در سی و سه پل اصفهان بگذرانید و با کمی قدم زدن به ارگ بم برسید.

از سوی دیگر این ایده برای کسانی که زمان و امکان سفر به همه ایران را ندارند، .این بازدیدهای کوتاه و دیدن سبک های معماری و ویژگی های فرهنگی اقوام ایرانی بسیار ارزشمند است. درست است که رفتن به شهری دیگر و بهره مندی از آب و هوای متفاوت آن و گردش در آن، حال و هوای دیگری دارد. اما بازدید از جاذبه های گردشگری سراسر ایران بصورت یک جا و دیدن تمام ویژگی های معماری در اندازه کوچک، حس شگفت انگیزی خواهد داشت.  در یک گشت خانوادگی و یا دوستانه از «بوستان اقوام»،. سفری کوتاه به شهرها و روستاهای ایران خواهید داشت. و جاذبه های فرهنگی آن مناطق را خواهید دید. «بوستان ایران کوچک»، نماد هویتی شهر کرج به شمار می رود. شهری که نماینده همبستگی و یکپارچگی اقوام ایران زمین است.

بوستان ملی «ایران کوچک»
جشنواره اقوام در بوستان اقوام کرج

 

عناصر فرهنگی بوستان ایران کوچک

بوستان 7 هکتاری «اقوام» کرج با فرهنگ و تمدن ایران پیوند خورده است. در جای جای این بوستان، زیست بوم اقوام ایرانی. در اندازه های کوچک و یک دوم اندازه واقعی ساخته شده اند. این سازه ها بازتابی از زیبایی های بناهای اصلی هستند. و به دست هنرمندانی از همان شهر و دیار طراحی و ساخته شده اند. گردشگران این بوستان می توانند زیست بوم هایی از استان های. یزد، اصفهان، شیراز، گیلان، مازندران، بندر ترکمن، خراسان، فارس، خوزستان، البرز و دیگر استان‌های کشور را ببینند.

همچنین بسیاری از هویت های فرهنگی و گردشگری کشور مانند ارگ بم، آب‌انبار یزد، بازار سعد السلطنه قزوین، آسیاب های بادی خراسان، ساباط مناطق مرکزی و …  در این بوستان شبیه سازی شده است.

بوستان ملی «ایران کوچک»
شبیه سازی عناصر فرهنگی ایران در بوستان ایران کوچک

 

راه دسترسی به بوستان ملی «اقوام» کرج

به کرج که می آیید، وارد محله جهانشهر که یکی از مناطق مرکزی کرج است شوید. بوستان ایران کوچک در پایین دست بلوار ماهان، بخش شرقی بلوار جمهوری. و روبروی باغ فاتح و پارک بین المللی تنیس قرار دارد. این پارک شبانه روزی باز است و پذیرای بازدیدکنندگان است. موقعیت جغرافیایی بوستان ایران کوچک در محله جهانشهر کرج به گونه ای است. که به سادگی به همه مراکز تفریحی و خرید شهر کرج دسترسی خواهید داشت.

مجموعه بین المللی تنیس کرج، باغ فاتح و باغ کسرا در منطقه جهانشهر، فروشگاه های بزرگ مواد غذایی، آرایشگاه، شیرینی فروشی. و همچنین مجتمع های بزرگ خرید یادمان و آراکس در جهانشهر کرج. و بیمارستان بزرگ و فوق تخصصی کسرا در نزدیکی بوستان «اقوام» هستند.

دسترسی به کرج از راه های زمینی، ریلی، هواپیما و همچنین متروی تهران به کرج امکان پذیر است. فرودگاه  پیام کرج در حال حاضر روزانه در مسیرهای پروازی اهواز، مشهد و کیش فعالیت می کند. گردشگران سایر شهرها می توانند برای سفر به کرج از فرودگاه مهرآباد به تهران برسند.  و سپس از راه مترو و یا خودرو به کرج برسند.  

بوستان ملی «ایران کوچک» کرج
بوستان ملی «ایران کوچک» کرج

سخن پایانی

بوستان ملی اقوام کرج «ایران کوچک» از گونه پارک های مینیاتوری است.که با هدف آشنایی بازدیدکنندگان با مناطق گردشگری و زیست بوم شهرها و مناطق ایران طراحی و اجرا شده است. در این بوستان، ترکیبی از جاذبه ها و مراکز فرهنگی کشور. بصورت یک جا، فضایی برای استراحت و گذران اوقات فراغت ایجاد شده است. بوستان «ایران کوچک» در کنار ابعاد آموزشی و پژوهشی که دارد،. به جذب گردشگر و توسعه درآمدهای شهری و یا ملی از طریق توریست های خارجی کمک خواهد کرد. استان البرز و شهر کرج جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. اما بازدید از بوستان اقوام ایرانی، تجربه ای متفاوت خواهد بود. که می تواند برای شما و احتمالا برای میهمانان تان از شهرهای دیگر جالب و در خور توجه باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد خرید تور گردشگری و بلیط هواپیمای کرج به آژانس مسافرتی قصرشیرین مراجعه نمایید.

مقالات مرتبط

طالقان، بهشتی در دامنه‌های البرز طالقان، بهشتی در دامنه‌های البرز
غار یخ‌مراد، تالار کریستال های شیشه ای غار یخ‌مراد، تالار کریستال های شیشه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348