قدیمی ترین شرکت هواپیمایی ایران

شرکت های هواپیمایی ایرانی اعم از خطوط خصوصی و نیمه خصوصی و دولتی متشکل از چندین شرکت است مانند ایران ایر، ماهان، معراج، آسمان، زاگرس، ایران ایر تورز و …

یکی از شناخته شده ترین و قدیمی ترین خطوط هوایی در ایران، هواپیمایی ایران ایر با نام قدیمی هما است که مسافران هوایی می توانند بلیط هواپیما این شرکت را به صورت آنلاین تهیه کنند.  ایران ایر سابقه درخشانی را در پرونده خود دارد و ترابری مسافران بسیاری را به مقاصد داخلی و خارجی انجام می دهد.  

ایران ایر، قدیمی ترین شرکت هواپیمایی ایران

شرکت هواپیمایی ایران ایر در اسفند سال ۱۳۴۰ تاسیس شد. ایران ایر که با نام اختصاری هما شناخته می شود تنها شرکتی است که نماد پرچم ایران را روی هواپیماهای خود دارد. دو شرکت ایرانین ایرویز و پرشین ایرویز با یکدیگر ادغام شده و ایران ایر امروزی در ۵۲ سال پیش آغاز به کار کرد. اولین مسیر ایران ایر تهران به مقصد مشهد بود.  

طراحی نشان تجاری (لوگو) ایران ایر شکلی اصیل و گرفته شده از شکل سازه های تخت جمشید است. امروزه هما به بیشتر شهرهای ایران پرواز دارد و به مقاصدی مانند استانبول، فرانکفورت، لندن، میلان، هامبورگ و … نیز از مسیرهای خارجی آن هستند.

قدیمی ترین شرکت هواپیمایی ایران

ایران ایر پیش از انقلاب و پس از آن

ایران ایر سالهای ابتدایی آغاز فعالیتش کار خود را با یک بویینگ شروع کرد که از تهران به نیویورک پرواز مستقیم داشت. درست در زمانی که هما تصمیم گرفت ۲ هواپیمای دیگر به ناوگان خود اضافه کند انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت و به دلیل سیاست های تغییر یافته دولت ایران این دو هواپیما هرگز به ایران نرسیدند.

تا سال ها پس از انقلاب هما با پیشرفت خوبی به کار خود ادامه داد اما باز هم  در سال های اخیر به دلیل برخی ترحیم ها پروازهای ایران ایر در تعدادی مسیر محدود شده است. هم اکنون ایران ایر با حدود ۵۱ هواپیما به بیش از ۲۰ شرکت هواپیمایی خارجی خدمات ارائه می دهد. ایران ایر به رغم تمام تحریم ها و مشکلات تمام تلاش خود را می کند تا بهترین خدمات را برای مسافران فراهم کند و تا کنون نیز بسیار موفق بوده است.

کلاس های پروازی ایران ایر

هما پروازهای خود را در دو گروه هما کلاس و اکونومی کلاس برگزار می کند. این دو کلاس پروازی از لحاظ قیمت، میزان اضافه بار مجاز و خدماتی که ارائه می دهند با یکدیگر متفاوتند.

هما کلاس همانند سطح فرست کلس نسبت به سایر کلاس های پروازی لوکس تر و دارای امکانات بیشتری است. صندلی های ویژه، سرویس پذیرایی بهتر و قیمت بالاتر از ویژگی های هما کلس است. کلاس اکونومی ساده تر برگزار می شود و معمولا کابین هایی هستند که در انتهای هواپیما واقع شده اند. بلیط این سطح ارزانتر از فرست کلس است و خدمات کمتری را شامل می شود.

گروه های نرخی هما کلاس شامل I، C و J و گروه های نرخی اکونومی شامل Y, L, N ,M, Q, V  می باشد.

قوانین حمل بار ایران ایر  

ایران ایر علاوه بر پرواز به مقاصد داخلی و خارجی، خدمات حمل بار یا کارگو را نیز انجام می دهد. میزان بار مجاز در پروازهای داخلی معمولا ۲۰ کیلوگرم و در پروازهای خارجی ۳۰ تا ۵۰ کیلو است.

کارگو ایران ایر قابلیت حمل بار به مقاصد خارجی از جمله: بحرین، کویت، آمستردام، دمشق، دبی، هامبورگ و … را دارد. همانند هر شرکت مسافربری دیگر ایران ایر نیز قوانین مخصوص به خود در حمل بار را وضع کرده است.  

برای مثال هر مسافر در کلاس پروازی عادی می تواند ۵ کیلوگرم و در بیزنس ۷ کیلوگرم بار داخل چمدان خود داشته باشد. چمدان و محتوی آن باید به گونه ای باشد که با زحمت وارد قسمت چمدان که در بالای سر مسافر قرار دارد نشود.

در سفرهای خارجی اما مسافر میتواند تا ۲۳ کیلو بار نیز همراه خود داشته باشد. در صورتی که بار مسافر بیشتر از میزان تعیین شده باشد مسافر با پراخت مبلغ اضافه بار و تحویل وسایل خود به قسمت بار هواپیما می تواند آن را در مقصد تحویل بگیرد. طبق قوانین شرکت های هواپیمایی مسافران اجازه ورود یک سری وسایل را با خود به داخل کابین هواپیما ندارند. اقلامی مانند

موارد منفجره

سلاح سرد حتی چاقوی میوه خوری و معمولی

مواد آتش زا

گاز اشک آور

اقلامی مانند سرکه، آبلیمو و …

قدیمی ترین شرکت هواپیمایی ایران

افتخارات ایران ایر قدیمی ترین شرکت هواپیمایی ایران

در طی سالها فعالیت ایران ایر توانسته افتخارات بسیاری را کسب کند و همچنان مورد اطمینان مسافران باشد.

در سال ۱۳۵۱ ایران ایر با طول پرواز ۹ ساعت و ۲۰ دقیقه بدون توقف در مسیر تهران پکن توانست رکورد دار پرواز بدون توقف باشد.

 خط پروازی رسمی بازیهای آسیایی تهران در سال ۱۳۵۳ در اختیار ایران ایر بود.

در کنگره سالانه مونترال کانادا در ۱۳۵۳ غرفه هما رتبه اول را کسب کرد.

با احداث و راه اندازی خط هوایی تهران، قاهره، پاریس و نیویورک در سال ۱۳۵۵، ۴ قاره بزرگ دنیا را به یکدیگر متصل کرد.

هم اکنون با بیش از نیم قرن سابقه ایران ایر توانسته مسافران بسیاری را در بیشتر مسیرهای دنیا جابه جا کند و خاطره ای ایمن و به یاماندنی از سفر در ذهن آنها ثبت کند.

مقالات مرتبط

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی
اصطلاحات نوشته شده بر روی بلیط هواپیما اصطلاحات نوشته شده بر روی بلیط هواپیما
با پاسپورت ایران به کدام کشورها بدون ویزا می توان سفر کرد؟ با پاسپورت ایران به کدام کشورها بدون ویزا می توان سفر کرد؟
چک لیست وسایل مورد نیاز در سفر خارجی چک لیست وسایل مورد نیاز در سفر خارجی
به مسکو سفر کنیم یا سنت پترزبورگ؟ به مسکو سفر کنیم یا سنت پترزبورگ؟
به بالی سفر کنیم یا مالدیو؟ به بالی سفر کنیم یا مالدیو؟
انواع بلیط هواپیما انواع بلیط هواپیما
نکته های امنیتی در سفر به استانبول نکته های امنیتی در سفر به استانبول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348