جشن آب تایلند یا Songkran

جشن آب تایلند

همه‌ی کشورها دارای یک سری مراسم‌ها و آداب و سنن مخصوص به خود هستند که شهرت جهانی دارند و افراد بسیاری، تمایل دارند راجع به آن‌ها بدانند؛ جشن آب تایلند یکی از همین‌ها است.

این جشن در تایلند با نام Songkran شهرت دارد و یکی از محبوب‌ترین آئین‌های سنتی تایلندی‌ها به شمار می‌آید.

هر سال در موعد مقرر، این جشن در تایلند برگزار شده و این کشور در این زمان میزبان طیف گسترده‌ای از گردشگران از سراسر دنیا است تا این جشن را با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار کند.

تمام چیزهایی که باید در مورد جشن آب تایلند بدانید.

جشن آب تایلند یا Songkran در واقع به نوعی جشن سال نو در تایلند به حساب ‌می‌آید و در میانه‌ی ماه  April (اواخر فروردین ماه) ، برگزار می‌شود.

این جشن، نویدی است از آمدن بهار که مژده‌ی تجدید سال را نیز می‌دهد و از جهاتی با معنی لغوی کلمه‌ی Songkran در زبان محلی، مطابقت دارد.

Songkran در لغت به معنای “تغییر مکان” و یا “حرکت” است و چه فصلی مناسب‌تر از بهار برای این حرکت و آغاز مسیری نو؟!

حالا چرا جشن آب؟

تایلندی‌ها آب را مظهر پاکی و نشانه‌ای از روشنایی می‌دانند و باور دارند که آب می‌تواند پلیدی‌ها را از میان بردارد و رنج و بدبختی را زایل کند.

در تایلند، مردم ۳ تا ۷ روز را به این جشن اختصاص می‌دهند و یکی از با شکوه‌ترین فستیوال‌های آسیایی را رقم می‌زنند.

روز سالمندان در جشن آب تایلند

نخستین روز این جشن نیز، به نام روز ملی سالمندان نام‌گذاری شده‌است که در این روز جوان‌ترها به سالمندان ادای احترام کرده، کف دستان آن‌ها آب می‌ریزند و از آن‌ها می‌خواهند که برایشان دعای خیر کنند.

این جشن از نظر پشتوانه‌ی تاریخی نیز بسیار غنی است و قدمت آن به پیش از سال ۱۹۴۰ میلادی باز می‌گردد.

جشن آب‌، سرشار از شادی و حال خوب است و در طی این مراسم، کشور تایلند غرق در انرژی‌های مثبت است؛ در حقیقت به همین دلیل است که غالب گردشگران، فصل بهار را برای سفر به تایلند بسیار مناسب می‌دانند.

تایلندی‌ها در جشن آب چه می‌کنند؟

در این جشن، مردم به روی یکدیگر آب می‌پاشند؛ زیرا معتقدند با این کار بدبختی را از یکدیگر دور می‌کنند و دروازه‌‌های روشنایی را به روی هم می‌گشایند.

حتی در بعضی مواقع، با سطل‌های بزرگ آب، این آب‌بازی ملی را جشن می‌گیرند و آب را بر روی عابران و هر فردی که با وی برخورد کنند، می‌ریزند.

گاهی اوقات نیز با خمیرهای رنگی از میهمانان این جشن پذیرایی می‌شود و تم شادی سراسر تایلند را فرا می‌گیرد.

بعضی از محلی‌ها ترجیح می‌دهند که با شلنگ آب و یا تفنگ‌های آب‌پاش از عابران استقبال کنند و جالب‌تر اینکه هیچ خبری از دعوا و درگیری در این جشن نیست!

یکی از سنت‌های مرسوم تایلندی‌ها در این برهه‌ از سال این است که به صورت دسته‌جمعی اقدام به شستن خدایان معابد می‌کنند.

در این جشن، خوانندگان تایلندی، موسیقی را به صورت زنده در سطح شهرها اجرا می‌کنند و این جشن را سرشار از شور و هیجان می‌کنند و به آن روح می‌بخشند.

خانه‌تکانی، توزیع غذا و خوراکی و پاشیدن آب معطر در معابر شهرها نیز از دیگر اقداماتی است که بسیار رایج است و در زمان این جشن اتفاق می‌افتد.

جشن آب تایلند

بهترین مناطق برای جشن آب تایلند

در سراسر کشور تایلند این جشن برگزار می‌شود؛ ولی در برخی مناطق بسیار مفصل‌تر و هیجان‌انگیزتر می‌توانید آن را تجربه کنید:

  • Chiang Mai ؛ بزرگ‌ترین جشن آب تایلند در این منطقه برگزار می‌شود که از محبوبیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. طی این مراسم در Chiang Mai، بعد از اجرای مراسم رژه‌ی مخصوص با مجسمه‌ی بودا، بر روی دست و پاهای این مجسمه، آب معطر می‌ریزند و بیشتر افرادی که در بانکوک و یا شهرهای اطراف آن کار می‌کنند به این شهر می‌آیند تا شاهد رژه‌ی مخصوص در کنار دوستان و خانواده‌ی خود باشند.
  • Bangkok ؛ این شهر پایتخت تایلند است و طبیعی است که یکی از بهترین‌ها را در این رسم بخصوص ارائه کند. این شهر از جهت تأمین تجهیزات کامل جهت لذت بردن حداکثری شرکت‌کنندگان، فوق‌العاده عمل کرده و حتی کامیون‌های آب‌پاش هم برای این مراسم، تدارک دیده شده‌اند. مشهورترین خیابان بانکوک که دارای غرفه‌های وسایل آب‌پاشی است، خیابان “کائوسان” است.
  • Phuket ؛ این شهر در زمان جشن آب، میزبان تعداد زیادی از گردشگران است و این مراسم را همراه توریست‌ها جشن می‌گیرد. مرکز این جشن در پوکت، ساحل “پاتونگ” است که همراه با نایت کلاب‌های مخصوص، بهترین لحظات را برای شما خواهد ساخت.

این ۳ منطقه، از اصلی‌ترین مناطق برگزاری مراسم Songkran هستند و در صورتی که می‌خواهید هنگام جشن آب تایلند و خلق یکی از هیجان‌انگیزترین تجربه‌های زندگی خود در یکی از مناطق باشید، بهترین راهکار، سفر به این کشور با تور تایلند است.

جشن آب تایلند یا Songkran

باورهای جالبی که در مورد Songkran وجود دارد!

در این قسمت قصد داریم به چند مورد از اعتقادات جالب تایلندی‌ها در خصوص این سنت ویژه، بپردازیم:

  • مردم پاتایا، این جشن را یک هفته دیرتر از سایر شهرهای تایلند برگزار می‌کنند و جاده‌ی ساحلی را برای رژه‌ی بودا می‌بندند. پیش‌کش‌هایی را برای بودا به معابد برده و پس از گرامیداشت بودا، آب‌بازی را شروع می‌کنند.
  • بسیاری از تایلندی‌ها، آب‌های ریخته شده بر دست و پای بودا را جمع‌آوری کرده و آن را بر روی دست‌های بزرگ‌ترهای خود می‌ریزند تا از مشقت به دور باشند و گناهانشان پاک شود.
  • مردم معتقدند که برگزاری چنین جشنی در ابتدای سال، بد اقبالی را از آن‌ها دور می‌کند.
  • فیل‌، در میان تایلندی‌ها بسیار مقدس شمرده می‌شود و یکی از گنجینه‌های ارزشمند آن‌ها است که در روز جشن آب، با رنگ صورتی در معابر و گذرگاه‌ها دیده می‌شود و از دیدگاه آن‌ها حامل خوش‌یمنی است.

کلام آخر

تایلند کشور شادی‌ و تفریح و خوش‌گذرانی است و از همین رو، حجم وسیعی از گردشگران نقاط مختلف کره‌ی زمین را به سمت خود جذب کرده و از این حیث بسیار محبوب و پر طرفدار، ارزیابی شده‌است.

اگر به این کشور سفر کنید، در میان گوناگونی گسترده‌ی تفریحات در تایلند، همراهی با آداب و رسوم ویژه‌ی این کشور هم می‌تواند شور و حالی تازه به سفرتان ببخشد و آن را ماندگارتر کند.

مقالات مرتبط

بهترین هتل های پاریس 2024 بهترین هتل های پاریس 2024
با توکیو بیشتر آشنا شوید با توکیو بیشتر آشنا شوید
بلیط چارتری چیست بلیط چارتری چیست
بهترین هتل های گرجستان بهترین هتل های گرجستان
جاذبه های گردشگری شهر گوانجو جاذبه های گردشگری شهر گوانجو
محبوب‌ ترین تورهای نمایشگاهی چین محبوب‌ ترین تورهای نمایشگاهی چین
جاذبه های گردشگری پکن را بشناسیم جاذبه های گردشگری پکن را بشناسیم
بهترین مقاصد آسیایی در بهار بهترین مقاصد آسیایی در بهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348