بازار قیصریه اصفهان بازاری قدیمی در قلب شهر

بازار-قیصریه

بازار قیصریه اصفهان یکی از بازارهای تاریخی ایران در قلب شهر اصفهان است که بیش از چهارصد سال پیش به فرمان شاه عباس ساخته شده است.  از این رو بازار قیصریه، بازار شاهى نیز نامیده می شود. در این بازار عمدتا صنایع دستی به فروش می رسد.  بازار قیصریه یکی از بزرگترین مراکز فروش در دوران صفویان بوده است. این بازار سرپوشیده است و چند کیلومتر طول دارد. در هر بخش از بازار کالای ویژه‌ای تولید و فروخته می‌شود. هر گردشگری در سفر به اصفهان نیازمند است که به این بازار سری بزند. و از صنایع زیبای دستی و دیگر کالاهای آن بازدید کند. به جرات می توان گفت بازار قیصریه اصفهان یکی از قدیمی ترین بازارهای ایران و حتی جهان است.  برخی فروشگاه های آن پس از 400 سال کاربری خود را حفظ کرده اند. و همان کالای خاص را نسل در نسل به فروش می رسانند. جالب اینجاست که عمر تشکیل کشور بسیاری از گردشگران خارجی تور اصفهان از قدمت فروشگاه های این بازار بسیار کمتر است!

دسترسی سریع به عناوین مقاله…

معماری بازار قیصریه

معمار این بازار، علی اکبر اصفهانی، یکی از اساتید بزرگ معماری ایران در عصر صفوی بوده است. بازار قیصریه اصفهان از لحاظ ساخت و معماری، ویژگی های معماری دوران صفویه را با خود به همراه دارد. این بازار بسیار مورد توجه جهانگردان خارجی قرار گرفته است. محوطه ی  بزرگ  گنبدی شکلی در میانه بازار وجود دارد.  در سوی غربی بازار، کاروانسرایی دو طبقه دیده می شود. این کاروانسرا ۱۴۸ حجره دارد. بر روی سقف بازار،  گنبدهایی تعبیه شده است. بالای هر گنبد نورگیرهایی برای تامین روشنایی و تهویه هوا در نظر گرفته شده است.

 

سردر داخلی
نمای داخلی از سردر بازار قیصریه
  • کاشی های نقاشی شده

هنگام ورود، در سردر ورودی نقاشی های دوران صفویه را می بینید. در این نقاشی اصلی که بالای سردر قرار دارد، جنگ شاه عباس با ازبک ها به تصویر کشیده شده است. طرح نقاشی به شکلی است که اقتدار و عظمت ایران را به رخ هر بیننده ای می کشاند.

در قسمت بالایی سردر تصویری از آرش کمانگیر با لباس دوران صفویه به چشم می خورد. آرش به همراه شیر و دم اژدها در حال تیراندازی است. این تصویر در ذهن صحنه‌ی مبارزه قهرمانان ملی با دشمنان را تداعی می کند. این نقاشی ها روی کاشی طراحی شده اند. و نشان دهنده خلاقیت بالای ایرانیان و هنر غنی ایران در دوران صفویان است.  

مرکز خرید چهار باغ بالا

سردر بازار قیصریه

سردر  ورودی بازار قیصریه یکی از نفیس‌ترین نقاشی‌های مربوط به دوران صفویه را نشان می‌دهد. این سردر با شکلی قوسی شکل با نقاشی‌های رنگارنگ آراسته شده است.  

حمام شیخ بهایی اصفهان، گرمابه‌ای با فناوری گم شده!

 

سقف-داخلی
سقف داخلی سردر بازار قیصریه
  • سقف داخلی سردر

سقف داخلی سردر بازار قیصریه از کاشی‌هایی بسیار خوشرنگ  ساخته شده است. این کاشی ها به  رنگ های آجری، گل‌بهی و سرمه‌ای با طرح‌های اسلیمی، توجه گردشگران را خود جلب می کند.

  • دیوارهای سردر

به دیوارهای سردر نیز مانند سقف دارای نقاشی‌های زیباست. جنگ شاه عباس با ازبکان در دیوار روبرویی به تصویر کشیده شده است. دیوار سمت راست، اروپاییان  را در حال رقصیدن و آواز خواندن نشان می دهد. دیوار سمت چپ نیز شکارگاهی را به تصویر کشیده است که رنگ‌هایی زنده و زیبا دارد. در دوران و حکومت مسعود میرزای ظل السلطان بر اصفهان، تغییراتی جزئی در نقاشی های سردر قیصریه صورت گرفت. این تغییرات شمال یک سری کاشی کاری در امتداد سه جانب سردر می باشد.

نمایش هنر چند هزار ساله مسگری در ایران

بازار قیصریه اصفهان، مرکزی است که هنر چندهزارساله مسگری در ایران را به نمایش می گذارد. مسگری در ایران حداقل تاریخی پنج هزار ساله دارد. شهر اصفهان یکی از خاستگاه های صنعت باستانی مس در جهان است. ذوب مس و دیگر فلزات، برش و قلم زنی از هنرهای درخشان ایرانیان باستان به شمار می رود. گفته شده که این هنر دیرینه در دوران صفویان به اوج شکوفایی خود رسیده است. بازار قیصریه اصفهان، با گذشت سالیان دراز هنوز هم چهره سنتی و قدیمی خودش را حفظ کرده است. تلفیق این هنر باستانی با نقاشی و رنگ آمیزی روی مس، هر بیننده ای را سوی خود می کشاند. از دیگ های بزرگ و کوچک مسی گرفته تا سماور و زیورآلات در این بازار چشم نوازی می کند. اشیای ساخته شده دست انسان ارزش خاصی دارد. از این اجناس می توان بعنوان هدیه، سوغات سفر و استفاده های شخصی بهره برد.

 

حمام شیخ بهایی

هسته اصلی شهر اصفهان

در گذشته های دور، بازار تنها محل فروش کالا و صنایع تولیدی مردم نبوده است. بلکه محلی برای گردش اطلاعات، خبر رسانی و آگاهی دادن به مردم نیز بوده است. اخبار و اطلاعات حکومتی از طریق جارچیان به آگاهی مردم می رسید.  مردم نیازهای روزانه خود را از طریق بازار مرکزی شهر تامین می کردند و با یکدیگر در ارتباط بودند. از این رو بازار قدیمی قیصریه به نوعی هسته اصلی شهر اصفهان به شمار می رفته است.

بازار-قیصریه
بازار قیصریه اصفهان

 

  • بازار قیصریه معمولا در تمام طول روز فعال است. معمولا از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر باز است.

محل استقرار بازار قیصریه

  • بازار قیصریه در ضلع شمالی میدان نقش جهان قرار دارد. و به راحتی می توان با تاکسی یا اتوبوس یا خودروی شخصی از میدان نقش جهان به این بازار رفت.

مقالات مرتبط

طعم خوش کباب اصیل ایرانی در ارگ تاریخی گوگد طعم خوش کباب اصیل ایرانی در ارگ تاریخی گوگد
حمام شیخ بهایی اصفهان، گرمابه‌ای با فناوری گم شده! حمام شیخ بهایی اصفهان، گرمابه‌ای با فناوری گم شده!
گشتی در کاشان؛ شهر گل و گلاب و تاریخ گشتی در کاشان؛ شهر گل و گلاب و تاریخ
طعم خوش غذاهای اصیل ایرانی در نصف‌جهان طعم خوش غذاهای اصیل ایرانی در نصف‌جهان
آرامگاه صائب تبریزی در قلب شهر تاریخی اصفهان آرامگاه صائب تبریزی در قلب شهر تاریخی اصفهان
جلفا، پیمایشی از نخجوان تا اصفهان در ایران بزرگ صفوی جلفا، پیمایشی از نخجوان تا اصفهان در ایران بزرگ صفوی
خانه تاریخی جواهری خانه تاریخی جواهری
مرکز خرید چهار باغ بالا مرکز خرید چهار باغ بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348