شاندیز پدیده‌ی شگفت انگیز مشهد

شاندیز

شاندیز پدیده‌ی شگفت انگیز مشهد شهری سرسبز در شمال شرقی ایران است. اگر به مشهد سفر کرده باشید،بعید است که نام آن را نشنیده باشید.دره ای منحصر به فرد و مصفا و پرآب که رودخانه‌های آن از کوه‌های زیبای بینالود سرچشمه می‌گیرد. پدیده شاندیز مشهد دارای طبیعتی  بکر و زیباست. گل‌های وحشی و درختان سربه فلک کشیده آن ، انسان را به شکوه می آورد. دیدن این مناظر هر بیننده ای را به وجد می‌آورد.

دسترسی سریع به عناوین مقاله…

تاریخچه‌ی پدیده شاندیز مشهد

شاندیز را آنطور که در کتاب مطلع الشمس آمده است، شاه دژ یا شاه دیز به معنی شاه قلعه می‌نامیدند. دلیل این نامگذاری این بود که مردم با زندگی در قلعه ای مشرف به رود خانه از حمله‌ی راهزنان در امان بودند.

تاریخ سکونت در شاندیز مشهد به پیش از ورود اسلام برمی گردد. شاندیز در مسیر راه قدیم مشهد به نیشابور بوده و به همین دلیل در گذشته نیز منطقه ای پررونق بوده است. از سال 800 هجری قمری مردم برای زندگی به شهر آمدند، قبل از آن مردم منطقه برای خفظ جانشان در قلعه ای زندگی می‌کردند.

از مهم‌ترین وقایع تاریخی شاندیز مشهد، به توپ بستن قلعه‌ی تاریخی شاهاندژ یا شاندیز در دوره‌ی قاجاریه است. دلیل این امر مقاومت و نافرمانی مردم  از حکومت مرکزی بود و توسط حسام السلطنه حاکم وقت خراسان انجام شد. شاندیز که منطقه ای روستایی بود در سال 1333 به دلیل پیشرفت و شهرت در گردشگری به شهر تبدیل شد.

پدیده شاندیز مشهد
پدیده شاندیز مشهد

سوغات و محصولات شاندیز

محصول عمده‌ی باغ‌های این دره‌ی سر سبز گیلاس است. صنایع دستی که معروف‌ترین آن پوستین دوزی می‌باشد بیشترین سوغات این شهر است .  تمامی محصولات تولید شده از پوست مانند کت، کلاه، پوستین و … به دیگر شهرهای ایران نیز فرستاده می شود. البته نمدبافی، فیروزه تراشی و گلیم بافی نیز  از هنرهای دستی اهالی شاندیز مشهد هستند. شیشلیک هم جز غذاهای منحصر به فرد شاندیز است که باید همان جا و با روش طبخ مخصوص تهیه شده و نوش جان کنید.

سوغات و محصولات شاندیز
سوغات و محصولات شاندیز

 دیدنی‌ها و تفریحات  پدیده شاندیز مشهد

شاندیز پر از جاذبه است. دیدنی‌های فراوان طبیعی و تاریخی را در خود جای داده است. تفریحات در شاندیز مشهد برای مردم استان خراسان و همچنین برای مسافران داخلی و خارجی بسیار جذاب است. در ادامه به برخی از دیدنی‌ها و تفریحات شاندیز مشهد اشاره می‌کنیم.

  • بقایای قلعه‌ی شاهاندژ

بقایای به جا مانده از قلعه شاندیز که اقامتگاه مردم منطقه قبل از به توپ بسته شدن در دوران قاجاریه  توسط حسام السلطنه حاکم خراسان بوده است.

  • پارک جنگلی شاندیز

یکی از بهترین مناطق مشهد برای طبیعت‌ گردی و گذراندن روزهای گرم تابستان این پارک جنگلی است. پارک در انتهای شاندیز و در نزدیکی میدان قورمه خوران در دل طبیعت ناب منطقه واقع شده است. موزه‌ی شهرداری نیز در این پارک قرار دارد.

  • شهر پدیده شاندیز

یکی از بهترین و بزرگ‌ترین مجتمع‌های تفریحی و تجاری آسیا است. این مجموعه امکانات بی نظیری مانند پیست پاتیناژ و هم چنین خیابان غذا دارد.

  • آرامگاه شیخ حافظ ابر ده ای در روستای ابرده

در غرب شهر و در ابتدای روستای ابرده بقعه ای متعلق به شیخ حافظ بهاءالدین عمر ابردهی از شیوخ مهم منطقه‌ی توس بوده است. روستای ابرده با منظره ای بی نظیر و چشم نواز در فاصله‌ی 4 کیلومتری شاندیز در مسیر رودخانه‌ی زشک قرار دارد. طبیعت ناب و روح نواز آن مسافران و حتی مردم مشهد و مناطق مجاور روستا را نیز به روستای ابرده می‌کشاند.

  • سنگ نگاره‌ی شتر سنگ

سنگ نگاره که آن را به دوران نوسنگی نسبت می‌دهند شامل سنگ‌های بزرگی با نقش‌هایی از شیر، بز کوهی، گاو، میش و انسان‌های شکارچی بوده  و در نزدیکی روستای درخت بید قرار دارد.

  • پیست اتومبیل رانی ورزشگاه ثامن

در روستای حسن آباد در جاده‌ی مشهد به شاندیز ورزشگاهی با امکانات برای ورزش‌های مختلفی مانند فوتبال، فوتسال، پیست موتور سواری و پیست اتومبیل رانی ساخته شده است. این ورزشگاه برای جوانان بسیار جذاب است.

  • پیست موتور سواری ویرانی

در تپه‌های مشرف به روستای ویرانی یکپیست موتور سواری برای علاقمندان به این رشته ایجاد شده است. علاقمندان به این ورزش و تفریح هم برای انجام و نیز برای تماشا و بازدید به این پیست می‌روند.

رستوران‌های اصیل شاندیز مشهد

در سفر به این منطقه حتماً خود را به صرف غذاهای لذیذ مخصوصاً شیشلیک که شهرت جهانی دارد، مهمان کنید. در رستوران‌های شاندیز مشهد غذای لذیذ و نوشیدنی گوارا به همراه موسیقی زنده، خاطره ای فراموش نشدنی برایتان ثبت می کند.

  • مجموعه توریستی گلستان

این مجموعه یکی از تفرجگاه‌های این منطقه و در دامنه‌ی جنوبی ارتفاعات اراضی سایت گلستان در ده کیلومتری غرب مشهد واقع شده است.

مردم منطقه و مسافران برای کمپینگ همم از آن استفاده می‌کنند و از طبیعت ناب منطقه و سرسبزی حاصل از آب‌های روان و باغات میوه بهره می‌برند. امکانات رفاهی و تفریحی و اقامتگاه در این مجموعه برای گردشگران تور مشهد فراهم شده است.

اقامت در شاندیز پدیده‌ی شگفت انگیز مشهد

برای اقامت در این دره‌ی خوش آب و هوا و منحصر به فرد می‌توانید از اقامتگاه‌های منطقه و یا در هتل‌هایی که در نزدیکی مرکز شهر شاندیز ایجاد شده اند، مهمان شوید.

البته برخی مسافران نیز علاقمند هستند که در هتل های شهر مشهد بمانند و فقط از تفریحات شاندیز استفاده کنند.

هتل‌های محدوده‌ی مرکز شهر شاندیز:

  • هتل کوروش
  • هتل شهر رویایی پدیده شاندیز

برای کسب اطلاعات بیشتر جهت رزرو و سفر به منطقه ی شاندیز مشهد، همکاران ما در آژانس هواپیمایی قصر شیرین بصورت آنلاین، حضوری و یا تلفنی آماده ی پاسخگویی هستند.

 

دهکده چوبین، روستای سراسر چوبی و ضدزلزله در ایران!

مقالات مرتبط

باغ نادری مشهد، آرامگاه نادرشاه افشار باغ نادری مشهد، آرامگاه نادرشاه افشار
بازدید از آرامگاه فردوسی را از دست ندهیم بازدید از آرامگاه فردوسی را از دست ندهیم
شیشلیک گل سرسبد غذاهای مشهد شیشلیک گل سرسبد غذاهای مشهد
بنای شگفت انگیز آرامگاه خیام در نیشابور بنای شگفت انگیز آرامگاه خیام در نیشابور
طبیعت شگفت انگیز هفت حوض مشهد طبیعت شگفت انگیز هفت حوض مشهد
معرفی جاذبه های مذهبی مشهد معرفی جاذبه های مذهبی مشهد
مهمانی ابرها در آسمان، با رستوران هوایی مشهد مهمانی ابرها در آسمان، با رستوران هوایی مشهد
بازار رضا، بزرگترین بازار خرید سوغات مشهد بازار رضا، بزرگترین بازار خرید سوغات مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348