کوچکترین کشور جهان کدام است؟

کشورهای متنوعی با مساحت های گوناگونی در ۵ قاره دنیا وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. برخی از آنها بسیار وسیع و بعضی دیگر با وجود مساحت ناچیز توانسته اند به عنوان کشور نام خود را ثبت کنند و در لیست کوچکترین کشور جهان کدام است قرار گیرند. برای سنجش مساحت یک کشور معیارهای مختلفی وجود دارد که ادامه بررسی می کنیم.

وسعت یک کشور چگونه تعیین می شود؟

کوچکترین و بزرگترین کشورهای جهان بر اساس مساحت زمینی آن تعیین می‌شوند. مساحت زمینی یک کشور به مجموع سطح خشکی و آب‌های داخلی (مانند رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و خلیج‌ها) آن است. برخی از کشورها همچنین دارای جزایر و قلمروهای خارج از سرزمین اصلی خود هستند که در محاسبه مساحت آنها لحاظ می‌شوند.

جغرافیای طبیعی از عواملی است که وسعت یک کشور را مشخص می کند. شکل و موقعیت کشور بر روی نقشه، حد و مرزهای آن با کشورهای همسایه، تنوع آب و هوایی، کوهستان ها، جنگل ها، صحراها و سواحل و وجود جزایر و خلیج‌ها که از موارد جغرافیای طبیعی هستند در سنجش وسعت یک کشور نقش اساسی دارند.

کوچکترین کشور جهان کدام است؟

جمعیت یک کشور یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در اندازه آن است.  تعداد و ترکیب ساکنان کشور، نژاد، قوم، زبان، مذهب، فرهنگ و هویت ملی آن‌ها، مهاجرت‌های داخلی و خارجی، رشد یا کاهش جمعیت از موارد دیگری هستند که یک کشور را کوچک یا بزرگ نمایان می کند.

بر اساس معیارهای گفته شده، روسیه با مساحت حدود ۱۷ میلیون کیلومتر مربع بزرگترین کشور جهان است. روسیه کشوری بین قاره‌ای است که قسمت های زیادی از قاره‌های اروپا و آسیا را در بر گرفته است. روسیه با حدود ۱۴۶ میلیون نفر جمعیت  دارای ۱۱ منطقه زمانی است. وسعت این کشور به قدری است که برخی از مناطق آن خالی از سکنه و یا غیرقابل سکونت است.

تعداد کشورهای جهان

طبق فهرست سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۲۴ تعداد ۱۹۳ کشور عضو و ۲ کشور ناظر (فلسطین و واتیکان) در جهان وجود دارد و به رسمیت شناخته می شوند.

۲ کشورِ جزایر کوک و نیوئه غیرعضو اما واجد شرایط هستند. با این حساب، مجموع  ۱۹۷ کشور را می‌توان به عنوان کشورهای به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل در نظر گرفت.

اما برخی دیگر از کشورها هستند که با وجود داشتن دولت مستقل، توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده‌اند. این کشورها شامل:

تایوان: این کشور در قاره آسیا قرار دارد و چین آن را به عنوان یکی از استان های خود به حساب می آورد. تایوان با هر تعریفی از یک کشور مستقل مطابقت دارد، اما بسیاری از کشورهای جهان به خاطر حفظ روابط خود با چین، آن را به رسمیت نمی شناسند.

کوزوو: منطقه ای واقع در قاره اروپاست که صربستان آن را به عنوان یک منطقه ای از کشور خود به حساب می آورد. کوزوو در سال ۲۰۰۸ از صربستان جدا شده و تحت حمایت بسیاری از کشورهای غربی قرار گرفت. با این وجود برخی از کشورهای جهان، به خصوص روسیه و چین هنوز آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

با افزودن  ۲  کشور فوق، تعداد ۱۹۹ کشور را می‌توان به عنوان کشور مستقل در دنیا در نظر گرفت.

کوچک ترین کشور جهان کدام است؟‌

بر اساس معیارهایی که نام برده شد واتیکان کوچکترین کشور مستقل جهان است. سایر کشورهای دنیا بر اساس کوچکترین طبق لیست زیر قرار دارند:‌

واتیکان: این کشور با مساحت ۰٫۴۴ کیلومتر مربع کوچکترین کشور دنیا است. واتیکان در دل شهر رم در ایتالیا قرار دارد و مقر پاپ، رهبر کلیسای کاتولیک است. طبق آخرین سرشماری جمعیت واتیکان ۸۰۰ نفر است و دارای چندین بنای تاریخی و هنریست. با وجود وسعت کم واتیکان کشوری فعال است و با سایر کشورها روابط دیپلماتیک زیادی دارد.

کوچکترین کشور جهان کدام است؟

موناکو: این کشور با مساحت حدودی ۲٫۰۲ کیلومتر مربع، دومین کشور کوچک در دنیاست. موناکو در ساحل دریای مدیترانه واقع شده و کشوری ثروتمند نیز هست.

فرانسه با قرار داشتن در منطقه شینگن مهمترین همسایه موناکو است. با وجود وسعت کم، این کشور میزبان جاذبه هایی مانند کلیسای سنت نیکولاس، میدان کازینو و مجمع المحیطات است که گردشگران زیادی را به خود کشانده است.

نائورو: این کشور با ۲۱ کیلومتر مربع مساحت، سومین کشور کوچک دنیاست که در اقیانوس آرام واقع شده و دارای ذخایر فسفات زیادی است. نائورو در قدیم «جزیره دلپذیر» (Pleasant Island) نامیده می‌شد و در سال ۱۹۶۸ مستقل شد. نائورو از تاریخ ۱۴ سپتامبر ۱۹۹۹ به عضویت سازمان ملل متحد درآمد.

زبان‌های رسمی این کشور انگلیسی و نائورویی هستند و واحد پول رایج در آن دلار استرالیاست. نائورو پس از واتیکان کم‌جمعیت‌ترین کشور در جهان به شمار می آید. منابع طبیعی در این کشور محدود است و بخش عمده اقتصاد آن بستگی به صادرات فسفات دارد. فسفات در نائورو از بقایای پرندگان دریایی تشکیل شده و برای تولید کودهای شیمیایی استفاده می‌شود.

تووالو،‌ سن مارینو، لیختن اشتاین، جزایر مارشال و سنت کیتس نویس به ترتیب دیگر کشورهای کوچک دنیا هستند.

کشورهایی که نام بردیم در لیست کوچکترین کشور دنیا کدام است قرار دارند. از طرفی روسیه،‌ کانادا و چین پهناورترین کشورهای دنیا هستند، که در مطلبی جداگانه به معرفی بزرگترین و پهناورترین کشورهای جهان می پردازیم.

مقالات مرتبط

بلیط چارتری چیست بلیط چارتری چیست
بهترین هتل های گرجستان بهترین هتل های گرجستان
جاذبه های گردشگری شهر گوانجو جاذبه های گردشگری شهر گوانجو
محبوب‌ ترین تورهای نمایشگاهی چین محبوب‌ ترین تورهای نمایشگاهی چین
جاذبه های گردشگری پکن را بشناسیم جاذبه های گردشگری پکن را بشناسیم
بهترین مقاصد آسیایی در بهار بهترین مقاصد آسیایی در بهار
معروف ترین غذاهای ترکیه معروف ترین غذاهای ترکیه
بعد از خواندن عجایب کشور چین ، دیگر آن آدم سابق نخواهید شد! بعد از خواندن عجایب کشور چین ، دیگر آن آدم سابق نخواهید شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348