قوانین حمل بار و مقدار بار مجاز در سفرهای هوایی

قوانین حمل بار و مقدار بار مجاز در سفرهای هوایی

اگر قصد سفر با هواپیما را دارید، باید با قوانین حمل بار در سفرهای هوایی آشنا باشید. این قوانین ممکن است بسته به شرکت هواپیمایی، مقصد و مدت سفر متفاوت باشند. در این مقاله به بررسی برخی از نکات کلی و مهم در مورد قوانین حمل بار و مقدار آن در سفرهای هوایی پرداخته ایم. بنابراین با قصر شیرین همراه باشید تا بتوانید اطلاعاتی را درباره حمل بار در هواپیما کسب کنید.

آشنایی با قوانین حمل بار و مقدار بار مجاز در سفرهای هوایی

به طور کلی می توان مقدار بار مجاز در سفرهای خارجی را این گونه دسته بندی کرد:

  • پروازهای خارجی فرست کلاس حداکثر تا دو چمدان ۵۰ کیلوگرمی
  • پروازهای خارجی کلاس بیزینس حداکثر تا دو چمدان ۴۰ کیلوگرمی
  • پروازهای خارجی کلاس اکونومی حداکثر تا یک چمدان ۳۰ کیلوگرمی

اما قوانین دیگری برای حمل بار در هواپیما نیز وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

چمدان دستی چیست؟

قوانین حمل بار و مقدار بار مجاز در سفرهای هوایی

بار دستی به چمدان یا کوله پشتی کوچکی گفته می شود که مسافران می توانند با خود به کابین هواپیما ببرند. این بار معمولا باید در فضای زیر صندلی یا کمد بالای سر جا می شود. بار دستی نباید از ابعاد و وزن مشخصی که شرکت هواپیمایی تعیین می کند بیشتر شود. به عنوان مثال، در بسیاری از شرکت های هواپیمایی، ابعاد بار دستی نباید از 55×40×20 سانتی متر و وزن آن نباید از 7 کیلوگرم تجاوز کند.

این بار دستی می تواند مجموعه لوازمی باشد که از حساسیت بالاتری برخوردار بوده و یا می خواهید که در طول سفر در کنارتان باشد. همچنین مواد خوراکی جامد نیز در این کیف دستی قرار می گیرد.

قوانین حمل چمدان در سفرهای هوایی

چمدان های بزرگی که مسافران نمی توانند با خود به کابین هواپیما ببرند باید در فرودگاه ثبت شود و در انبار هواپیما در طول پرواز نگهداری می شود. بار ثبت شده هم مثل بار دستی دارای محدودیت های ابعاد و وزن است که آن را نیز شرکت هواپیمایی تعیین می کند. به عنوان مثال، در بسیاری از شرکت های هواپیمایی، ابعاد بار ثبت شده نباید از 158 سانتی متر (جمع طول، عرض و ارتفاع) و وزن آن نباید از 23 کیلوگرم بیشتر باشد. اما نوع کلاس هواپیما می تواند روی مقدار بار مجاز تاثیر گذار باشد. مثلا اگر بلیط فرست کلس را از آژانس هواپیمایی قصر شیرین دریافت کرده باشید مقدار بار مجاز در سفرهای هوایی برای شما ۵۰ کیلوگرم خواهد بود.

چه چیزهایی را نمی توان با هواپیما حمل کرد؟

همان طور که می دانید برخی از اجسام و مواد خطرناک که شامل مواد آتش زا یا سلاح می شود را نمی توان با هواپیما حمل کرد. موارد دیگری که منع حمل و نقل در سفرهای هوایی را دارند شامل گازهای فشار قوی، جامدات و مایعات قابل اشتعال، جامدات و مایعات رادیواکتیو، جامدات و مایعات سمی، برخی از داروهای درمانی، بعضی از غذاها و نوشیدنی ها و مخصوصا حیوانات زنده هستند. برای دانستن لیست کامل این اجسام و مواد لازم است که به هنگام خرید بلیط هواپیما با مراجعه به سایت ایرلاین اطلاعات کاملی را کسب کنید.

چگونه چمدان ببندیم؟

قوانین حمل بار و مقدار بار مجاز در سفرهای هوایی

برای بسته بندی چمدان خود به چند نکته توجه کنید زیرا ممکن است در همان جای اول گریبان گیرتان شود و خوراکی های عزیزتان جلوی چشمتان داخل سطل ریخته شود.

در مرحله اول از چمدان یا کوله پشتی مناسب استفاده کنید. چمدان یا کوله پشتی که انتخاب می کنید باید سالم، تمیز، قابل قفل و منطبق با ابعاد و وزن شرکت هواپیمایی باشد. سعی کنید از چمدان هایی استفاده کنید که زیپ محکم و قابل اطمینانی داشته باشد.

در مرحله دوم پیشنهاد می کنیم لباس ها و لوازم شخصی خود را با خود بیاورید اما از میزان نیازتان فراتر نرود. زیرا باز هم مشمول اضافه بار خواهید شد. می توانید لباس ها و لوازم شخصی را به صورت رول یا لایه لایه بچینید تا فضای کمتری را اشغال کنند. بر اساس فصل سفر اکسسوری های مهم مانند چتر، عینک آفتابی و دیگر موارد را از خاطر نبرید.

نکته سوم راجع به حمل مایعات است که هزینه اضافه بار را روی دوشتان می اندازد. اگر آبمیوه، شربت و یا نوشیدنی های دیگر را کمتر با خود بیاورید می توانید سفر سبک تری داشته باشید.

توصیه چهارم این است که محتویات چمدان خود را مانند تصویر بالا با قفل یا نوار چسب امن کنید. همچنین برچسب نام، آدرس و شماره تلفن خود را روی چمدان بچسبانید.

نکته مهمی که در این بخش لازم است بدانید این است که از حمل چیزهای باارزش در چمدان خودداری کنید. پیشنهاد می کنیم موارد با ارزش خود را در ساک دستی یا چمدان دستی خود به داخل کابین بیاورید. به عنوان مثال، پول نقد، کارت های اعتباری، گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها، دوربین ها، ساعت ها، زیورآلات و مدارک مهم را در بار دستی خود نگه دارید.

شرایط اضافه بار در هواپیما

 اضافه بار به مقدار باری گفته می‌ شود که از حد مجاز هر شرکت هواپیمایی بیشتر باشد. در این بخش به بررسی شرایط اضافه بار در هواپیما و نحوه محاسبه هزینه آن می‌ پردازیم.

به طور کلی شرایط اضافه بار در هواپیما بستگی به نوع پرواز، مقصد و کلاس پرواز شما دارد. به طور کلی، شرکت‌ های هواپیمایی دو روش برای محاسبه اضافه بار دارند: روش وزنی و روش تعداد. در روش وزنی، مجموع وزن چمدان‌ های شما نباید از حد مجاز تعیین شده توسط شرکت هواپیمایی بیشتر باشد. در روش تعداد، تعداد چمدان‌ های شما نباید از حد مجاز تعیین شده توسط شرکت هواپیمایی تجاوز کند. همچنین، هر چمدان نباید از حداکثر ابعاد و وزن مجاز خارج شود.

برای مثال، فرض کنید قصد سفر از تهران به مقصد خارج از کشور را دارید. در صورت خرید بلیط کلاس اقتصادی، حق بار شما 30 کیلوگرم است. اگر وزن چمدان‌ های شما 40 کیلوگرم باشد، 10 کیلوگرم اضافه بار دارید و باید هزینه آن را پرداخت کنید

اما اگر خود را در کلاس سرویس بالاتر قرار دهید و پرواز فرست کلس یا بیزینسی تهیه کرده باشید، حق بار شما افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، در صورت خرید بلیط کلاس بیزینس حق بار شما 40 کیلوگرم است و در صورت خرید بلیط کلاس فرست کلس، حق بار شما 50 کیلوگرم است.

مقالات مرتبط

نکته های امنیتی در سفر به استانبول نکته های امنیتی در سفر به استانبول
راهنمای سفر به تایلند راهنمای سفر به تایلند
انواع کلاس های پروازی؛ از اکونومی تا فرست کلس انواع کلاس های پروازی؛ از اکونومی تا فرست کلس
معرفی انواع هتل ها و اقامتگاه ها معرفی انواع هتل ها و اقامتگاه ها
مالزی بهتره یا تایلند؟ کدام مناسب شماست؟ مالزی بهتره یا تایلند؟ کدام مناسب شماست؟
آشنایی با جزیره پنانگ آشنایی با جزیره پنانگ
معرفی شهر کوالالامپور معرفی شهر کوالالامپور
قدیمی ترین شرکت هواپیمایی ایران قدیمی ترین شرکت هواپیمایی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02183348