مقایسه استانبول آسیایی و اروپایی

مقایسه استانبول آسیایی و اروپایی

 مقایسه استانبول آسیایی یا استانبول اروپایی قضیه ای مهم برای افرادیست که به دنبال بهترین مقصد برای تعطیلات خود هستند. این دو قسمت از استانبول با شرایط متفاوتی در کنار یکدیگر قرار دارند و سال هاست که از طریق تنگه بسفر و دریای مرمره از هم جدا شده اند. آن پل روی آب معروف که در اکثر تصاویر استانبول به نمایش در آمده پل میان استانبول آسیایی و اروپایی است. اگر با نام کلیشه ای پایین شهر و بالای شهر آشنا باشید بیشتر متوجه می شوید که منظور ما از استانبول آسیایی و اروپایی چیست!

البته هر دو قسمت از امکانات رفاهی و تجهیزات زندگی بهره مند هستند اما نوع کیفیت و میزان آن بسیار متفاوت است. به عنوان مثال آن قصرها و عمارت هایی که در سریال های ترکیه ای می بینید همگی مربوط به بخش اروپایی استانبول هستند. در نقطه مقابل هم کارگردان ها از خانه های بخش آسیایی، برای نشان دادن وضعیت مالی ضعیف کاراکترهای خود در سریال استفاده می کند. در ادامه می خواهیم به بررسی و مقایسه استانبول آسیایی و اروپایی بپردازیم. اگر قصد خرید تور ترکیه و یا بلیط پرواز تهران استانبول را دارید می توانید پیش از سفر اطلاعات مفیدی از مقصد خود کسب کنید.

استانبول را بیشتر بشناسید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید استانبول در سال ها قبل به وسیله بیزانس شرقی و روم اداره می شد و نام آن کنستانتین بود! سالیان بعد که از تسلط رومیان بیرون آمد نام یونانی ایستیم بولین به خود گرفت. با گذشت زمان استانبول فعلی به وجود آمد و در میان زبان ها شناخته شد. خوب است بدانید که در فکرتپه نشانه هایی پیدا شده که نشان دهنده سکونت انسان ها در عهد مفرغ است. به این ترتیب شهر استانبول از سال ها قبل به عنوان زیستگاه  استفاده می شد.

آب و هوای استانبول

شهر استانبول به دلیل نزدیکی به دریای سیاه، آب و هوای مرطوب و گرمی دارد. اما در هر فصلی که بخواهید به این شهر سفر کنید؛ جاذبه ها و شرایط جوی متعددی وجود دارد که نمی گذارد به شما بد بگذرد! با این حال دمای هوای شرقی ترین قسمت استانبول آسیایی در تابستان گرم تر است اما غربی ترین بخش از استانبول اروپایی دارای آب و هوای خنک تری است. پس بهتر است قبل از سفر تمامی موارد را در مقاله مقایسه استانبول آسیایی و اروپایی مطالعه کنید.

مقایسه استانبول آسیایی و اروپایی

زبان مردمان استانبول

ترکی استانبولی زبان مردمان استانبول است. این زبان، شبیه به ترکی آذربایجان است اما تفاوت هایی نیز دارد. خوب است در سفر به استانبول و با تور استانبول سعی کنید که چند کلمه ای را به ترکی یاد بگیرید و در معاشرت با مردم استانبول از آن استفاده کنید. زیرا اهالی استانبول ترجیح می دهند که به زبان خودشان با آن ها ارتباط بگیرید و دانش کمی از زبان انگلیسی دارند.

دین و مذهب مردم استانبول

تعداد زیادی از مردم شهر استانبول مسلمان هستند و درصد کمی از آن شیعه و بقیه سنی هستند. البته بخشی دیگر از مردم استانبول مسیحی و یهودی هستند و تعداد کمی از آن ها را کردها با مذهب سنی شافعی تشکیل داده اند.

تفاوت جمعیت استانبول آسیایی و اروپایی

با توجه به پیش فرضی که درباره قسمت آسیایی داریم انتظار داریم که جمعیت و ازدحام افراد در این قسمت بالاتر از بخش اروپایی باشد. اما باید بگوییم که کاملا برعکس است! جمعیت افراد و تراکم خانه ها در قسمت اروپایی استانبول بیشتر از بخش آسیایی آن است. در استانبول اروپایی ترافیک سرسام آوری وجود دارد و حتی کوچه پس کوچه های آن شلوغ است. با این وجود خانه های بخش اروپایی از کیفیت بالاتری برخوردار است و حدود ۱۰ میلیون جمعیت دارد!

مقایسه استانبول آسیایی و اروپایی

جاذبه های گردشگری در کدام بخش بیشتر است؟ آسیایی یا اروپایی؟

پیش از آن که اطلاعاتی را درباره جاذبه های گردشگری شهر استانبول در اختیارتان قرار دهیم باید بگوییم که استانبول اروپایی بیشترین میزان آثار باستانی و تاریخی را داراست. پس اگر می خواهید با آداب و رسوم و فرهنگ شهر استانبول آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم هتل خود را در بخش اروپایی رزرو کنید. کاخ توپکاپی،‌ تپه پیر لوتی، آب‌انبار باسیلیکا، مسجد ایاصوفیه و قلعه روملی حصار از جمله جاذبه های گردشگری در بخش اروپایی استانبول است.

دیدنی های قسمت آسیایی استانبول هم عبارت است از: محله کادیکوی،‌ محله اسکودار،‌ مجسمه گاو نر، پارک ساحلی مودا، موزه گازهانه، کاخ عادلیه سلطان و دیگر جاذبه ها.

خدمات شهری در بخش آسیایی و اروپایی استانبول چه تفاوتی دارد؟

خدمات شهروندی که شامل سالن های بدنسازی، استخر، هتل و اقامتگاه، مدارس و دانشگاه و خطوط مترو و فرودگاه است در بخش اروپایی استانبول بیشتر وجود دارد. کما اینکه تعداد نفرات این بخش از استانبول نیز بیشتر است.

پارک ها و فضای سبز کدام قسمت بیشتر است؟

با توجه به این که آب و هوای استانبول، تحت شرایط مدیترانه ای است در تمام مناطق شاهد فضای سبز بی شمار و پارک های بی نظیری هستیم. اما باید بدانید که اکثر این پارک ها در استانبول آسیایی قرار دارد. پس با مقایسه استانبول آسیایی و اروپایی بهتر می توانید مقصد دلخواه خود را در استانبول پیدا کنید.

مقایسه استانبول آسیایی و اروپایی

سرمایه گذاری در استانبول

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم حدود ۱۰ میلیون نفر در استانبول اروپایی زندگی می کنند پس به امکانات رفاهی و تجهیزات بیشتری برای زندگی احتیاج دارند. همین موضوع باعث می شود که سرمایه گذاری در این بخش افزایش پیدا کند. هتل ها، کافه ها، رستوران ها،‌ مراکز خرید، مجتمع های تفریحی و پارک های آبی در این قسمت از استانبول بیشتر است. علاوه بر آن افراد زیادی مشغول ساخت و ساز های غول پیکر هستند؛ که در زمان معینی آن را بفروشند یا برای اجاره بگذارند. 

چکونه بین قسمت آسیایی و اروپایی استانبول جابجا شویم؟

با ۴ روش می توانید از قسمت آسیایی به سمت اروپایی استانبول بروید و از تمام مناطق آن بازدید کنید. اولین گزینه ای که می توانید با استفاده از آن بین این دو قسمت جا به جا شوید استفاده از تاکسی است. هزینه تاکسی بر اساس مسافت و زمان و روز سفر متفاوت است. متروبوس ۱ مورد دیگر برای رسیدن به آن طرف پل است. کشتی و مترو نیز از دیگر وسایل نقلیه هستند که از شرقی ترین قسمت استانبول حرکت می کنند و تا غربی ترین بخش این شهر مسافر می برند. متروی شهر استانبول جزو از طولانی ترین متروهای جهان است پس به همین دلیل می توانید با استفاده از آن همه جای شهر استانبول را زیر و رو کنید.

مقالات مرتبط

راهنمای کامل سفر به ترکیه راهنمای کامل سفر به ترکیه
جاذبه های گردشگری پوکت جاذبه های گردشگری پوکت
سوئیس، مقر سازمان بین الملل سوئیس، مقر سازمان بین الملل
سه مقصد فوق‌العاده برای سفرهای نوروزی سه مقصد فوق‌العاده برای سفرهای نوروزی
معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بانکوک معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بانکوک
معروف ترین سوغاتی های فرانسه معروف ترین سوغاتی های فرانسه
جاذبه های گردشگری چین را بشناسیم جاذبه های گردشگری چین را بشناسیم
داستان دیوار چین چیست؟ داستان دیوار چین چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *