سفر به سوباتان، بهشت زیبای تالش

سوباتان منطقه‌ای توریستی در شمال غرب شهرستان تالش است. این منطقه پوشیده از چمن‌زار و گلزار و سرشار از چشمه‌های گوارا و اسب‌های زیباست. منطقه ای که در آن خبری از دکل برق و آنتن‌های موبایل و آلودگی صوتی نیست. برای آشنایی با یکی از بهترین مقاصد گردشگری استان گیلان با قصرشیرین همراه باشید.

 

آشنایی با سوباتان

سوباتان نام روستایی است که ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. به همین سبب، زمستان‌هایش سرد و تابستان هایش معتدل است. این روستا به دشت‌های شقایقش نیز نامدار است. در وجه تسمیه‌اش گفته‌اند «سو» در زبان تالشی به معنی «گلپر» و «وتون» به معنی «روییدن» است و از آنجا که گلپر در قسمت‌های مختلف این ییلاق می‌روید، نام آن را «سووتون» گذاشته‌اند که به مرور زمان به سوباتان تغییر کرده است.

منطقه ییلاقی سوباتان، از داشتن برق و گاز بی‌بهره است و همچنان صدها خانوار دامدار و عشایر به‌ شکل سنتی در سیاه چادرها و خانه‌های گاه‌گلی و چوبی زندگی می‌کنند. خانه‌های چوبی بخش جذاب بافت سنتی ‌سوباتان هستند که زیبایی طبیعت آن را دوچندان می‌کنند. در این منطقه، گورستان‌های متعددی از هزاران سال پیش تاکنون وجود دارد که از تاریخ و تمدن کهن این سرزمین حکایت دارند.

سوباتان کجاست؟

سوباتان، یکی از زیباترین مناطق ییلاقی کشور و استان گیلان و جاهای دیدنی تالش است که در ۲۲ کیلومتری شهر لیسار و ۳۶ کیلومتری شهر تالش واقع شده است. سوباتان تا دریاچه نئور، ۲۱ کیلومتر فاصله دارد. این ییلاق از شمال به رودخانه لیسار، از شرق به جنگل‌های تالش، از جنوب به ییلاق‌های آسبومار جوکندان و از غرب به دریاچه نئور منتهی می‌شود. سوباتان با ییلاق‌های اردبیل حدود ۱۹ کیلومتر فاصله دارد. (نمایش روی نقشه)

 

چگونه به سوباتان برویم؟

  • از تهران: از پایانه آزادی سوار اتوبوس‌های اردبیل شده و مطمئن شوید که اتوبوس از جاده سرچم می‌گذرد.
  • مسیر تالش: سوباتان از جاده تالش حدود ۳۶ کیلومتر است و قسمت‌هایی از آن خاکی است. بنابراین در صورت بارش باران ممکن است خودروی شخصی شما با مشکل مواجه شود. به همین خاطر بهتر است با یک خودرو شاسی بلند به این منطقه بروید و بدون اینکه نگران ماندن در راه باشید، به سوباتان زیبا بروید. در ادامه در روستای بودالالو پیاده شوید و با کمک وانت‌های متعدد موجود در این منطقه به‌سمت سوباتان راه بیفتید که در میانه راه از دریاچه نئور هم می‌گذرد. بهتر است ۱۳ کیلومتر پرفرازونشیب تا دریاچه را با این وانت‌ها بروید. بعد از گشت‌وگذار در پیرامون دریاچه و کوه‌های زیبای اطراف آن، با ۱۸ کیلومتر کوه‌پیمایی و حرکت از میان ابرها و تماشای مناظر طبیعی و رمه‌های منطقه به روستای سوباتان خواهید رسید. به‌دلیل ییلاقی بودن مسیر، چشمه‌های آب آشامیدنی و همچنین رودخانه و آبشار نیز در طول راه وجود دارند که تجربه این سفر را هیجان‌انگیزتر می‌کند.
  • مسیر تالش – آق اولر – سوباتان: جاده آسفالت تالش تا منطقه آق اولر تقریبا ۴۰ کیلومتر است و در اینجا جنگل جای خود را به مراتع سبز و پر از گل می‌دهد. در ادامه جاده‌ خاکی آق اولر به سوباتان را پیش رو دارید که خاکی است و امکان تردد با خودروهای شاسی‌بلند و نیسان وجود دارد.
  • مسیر لیسار به سوباتان: فاصله بین لیسار تا ییلاق سوباتان حدود ۲۰ کیلومتر است که به‌دلیل سختی راه، استفاده از آن به گردشگران غیرحرفه‌ای توصیه نمی‌شود و افراد حرفه‌ای هم پس از انتخاب این مسیر، بهتر است از یک راهنمای محلی ماهر کمک بگیرند.

اقامت در سوباتان

برای اقامت در سوباتان می‌توانید خانه‌های محلی را اجاره کنید. و یا در طبیعت کمپ بزنید. اگر کمپینگ را انتخاب می‌کنید، با تجهیزات کامل رهسپار این منطقه شوید.

 

شکم گردی در سوباتان

همه چیز در سوباتان ارگانیک است. سوپرمارکت‌ها با لبنیات محلی و رستوران‌ها با گوشت تازه گوسفندی، برای صرف ناهار و شام در خدمت شما هستند. یکی از بهترین جاهای سوباتان بازارچه سنتی است. پس از گشت و گذار در این بازار می‌توانید کباب سنتی بوستان را میل کنید. در رستوران‌های سوباتان، میز و صندلی‌ها از چوب درختان جنگلی هستند.

‌سوجا دیله (ساج ایچی)، قورتماج، سیرجینه، گوزلی بریان(بره بریان)، جزلق، قورما، سوجا نون (ساج چورگی) و کته نون (نان سنگی) از جمله‌ی غذاها و خوراکی‌های محلی این منطقه هستند که چشیدن طعم آن‌ها برای هر گردشگری جزو واجبات است. «پندیره ویسوج» یا پنیر سرخ‌شده، یکی دیگر از غذاهای خوشمزه‌ی این منطقه است که پنیر تازه جوشانده‌شده را در روغن سرخ کرده و با برنج میل می‌کنند.

بهترین زمان سفر به سوباتان

بهترین زمان سفر به سوباتان، از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه تا اواسط تابستان است. در تعطیلات نیمه خرداد، جمعیت بسیاری روانه این ییلاق می‌شوند؛ پس برای اینکه از سفر خود نهایت لذت را ببرید، در هفته‌های قبل و بعد از این تعطیلات، عازم سوباتان شوید. این منطقه کوهستانی، تابستان‌های خنکی دارد و از همین رو مقصد سفرهای تابستانی گردشگران بسیاری است. اگر در فصل بهار، به‌خصوص اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به این منطقه سفر کنید، با دشت‌های آکنده از گل‌های وحشی و شقایق روبرو خواهید شد که هوش از سرتان می‌برد.

 

نکته‌های سفر به سوباتان

  1. در سوباتان دستگاه کارت خوان وجود ندارد و موبایل هم آنتن نمی‌دهد. پس حتما به اندازه کافی پول نقد همراه داشته باشید.
  2. در سفر به سوباتان، حتما پانچو یا بارانی مناسب همراه خود ببرید. زیرا هوا معمولا بارانی است و در صورت بارندگی، حسابی خیس می‌شوید.
  3. یادتان باشد که هیچ‌وقت به گله‌ها نزدیک نشوید و فکر عکس گرفتن با گوسفندهایی که پشم‌های آن‌ها را با حالت خاصی زده‌اند، از سر بیرون کنید؛ زیرا احتمال حمله سگ‌های گله به شما وجود دارد.

جاذبه های اطراف سوباتان

اگر گذرتان به سوباتان افتاد، از دیگر جاهای دیدنی تالش که در اطراف این منطقه قرار دارند، دیدن کنید. جاذبه‌هایی که هر یک در نوع خود زیبا و منحصربه فرد هستند. بازارچه سنتی سوباتان، آبشار ماهار، سیاه چادرهای عشایری، چمنزار اسب های وحشی، باغداگول (بهشت گل‌ها)، صخره گنج‌نامه و… از جمله جاذبه‌های سوباتان هستند. بازدیدی هم از گوری دره داشته باشید که به‌خاطر گورستان‌های هفت هزار ساله‌اش، از جاهای دیدنی سوباتان است.

 

ماهی گیری در دریاچه نئور

دریاچه نئور در غرب سوباتان و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. اگر به ماهی‌گیری علاقه‌مند هستید، می‌‌توانید قزل‌آلای رنگین کمانی را در این دریاچه صید کنید. دورتادور دریاچه محل کمپ گردشگران است. و افراد از نقاط دور و نزدیک برای دیدن طبیعت زیبا و بکر، خود را به این منطقه می‌رسانند.

چشمه‌های آب طبیعی

سوباتان چشمه‌های آب زیبایی دارد که در فصول گرم سال، یکی از عوامل جذب گردشگران است. از چشمه‌های آب سوباتان می‌توان به سید بلاغی، نظیری بلاغی، نومندان بلاغی، ورزان بلاغی، ساری بلاغ، چشمه کلیه سویی با خاصیت درمانی برای بیماری‌های کلیوی و… اشاره کرد.

 

دشت شقایق

با توجه به اینکه فاصله بین ییلاق شکردشت تا سوباتان حدود هفت کیلومتر است، در عرض چند دقیقه می‌توانید یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی تالش را به نظاره بنشینید. شکردشت که به آن شکردشت سوباتان نیز می‌گویند، به دشت‌های شقایقش معروف است که با خلق منظره‌ای زیبا، حیرت و شگفتی گردشگران را در پی دارند. علاوه بر این، به‌دلیل کوهستانی بودن این منطقه، دریایی از ابر در ارتفاعات سرسبز آن، زیر پای شما شکل می‌گیرد که احساس قدم‌زدن روی ابرها را در گردشگران القا می‌کند.

 

آبشار ورزان

آبشار ورزان در چهار کیلومتری غرب سوباتان، از دیگر جاذبه‌های  این منطقه است. آب رودخانه ورزان یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه لیسار محسوب می‌شود و از چشمه‌های بالا دستی ییلاق سر چشمه می‌گیرد. آبشار ورزان با ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر، از صخره‌هایی عظیم به پایین می‌ریزد و صحنه‌ای دیدنی را می آفریند.

 

پارک جنگلی آلچالق

پارک طبیعی جنگلی آلچالق در ضلع شرقی سوباتان قرار دارد. این منطقه دارای بوته‌های کم‌ارتفاع و پرپشت درختچه‌های آلوچه، سیب کال و قره گیله است. در میان این درختچه‌ها، چمنزاری سبز، زیبا و دیدنی است.

 

غار گنج‌ خانه

غار گنج نامه سوباتان در ضلع شمال شرقی منطقه بکر و سرسبز سوباتان واقع شده است. مردم منطقه از از دیرباز بر این باور بوده اند که در درون این غار، گنج بزرگی پنهان شده است و به‌دلیل طلسم و جادویی که این غار دارد، تاکنون کسی نتوانسته وارد غار شود. بنابراین اطلاع دقیقی از طول و ارتفاع داخل غار وجود ندارد.

 

دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه از مناطق بکر و بی نظیر تالش به شمار می رود. در مسیر دریاچه منطقه ای سرسبز و پوشیده از انبوه درختان جنگلی و مناظر دیدنی خواهید دید. وقتی از  کنار خانه‌های روستایی شمال و شالیزارهای برنج و باغ میوه‌های خوشمزه می گذرید، و زنان و مردمان شالی‌کار در حال کار در زمین های کشاورزی هستند.  دریاچه سراگاه که به‌صورت «سه راه گاه» نیز نوشته می‌شود، در حقیقت آبگیری کوچک است که در شمال ایران نمونه‌های مشابه بسیاری دارد. مردم محلی به این آبگیر سد خاکی می‌گویند و به‌دلیل حضور گردشگران و استقبال مسافران به دریاچه‌ سراگاه معروف شده است. این دریاچه از منابع درآمدی مردم سوباتان است. مردمان محلی روستا در این دریاچه به پرورش ماهی می پردازند.

 

قلعه سلسال

قلعه سلسال قلعه‌ای بر فراز کوه در روستای قلعه بین در ۱ کیلومتری لیسار است.  و از جمله دیدنی های تالش به شمار می‌آید. بنای اولیه قلعه در دوران ساسانیان و قبل از اسلام بوده‌ است ولی دوران اوج استفاده از این کهن‌دژ در دوره ظهور اسماعلیه بوده‌ است. آخرین بازسازی قلعه مربوط به اوایل دوران صفوی است.

 

حمام مریان

از جمله مکان های دیدنی تالش و نزدیک منطقه سوباتان، حمام مریان است. قدمت این حمام به دوران قاجار می رسد.  این اثر در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. مصالح به کار رفته در ساخت حمام شامل خشت، ملات، گچ و سنگ هستند. حمام مریان به دستور نصر الله خان (سردار امجد)، توسط معماری از کشور آلمان بر روی زمین شیب دار و در فضایی به مساحت ۱۳۱ متر مربع ساخته شده است.

در پایان…

پیشنهاد سفر به تالش را به بی‌میل‌ترین افراد به سفر هم که بدهید، «نه» نمی‌گویند. پس برنامه‌ریزی کنید که تالش در انتظار شماست. جنگلی منتهی به دریا، دریاچه و رودخانه‌ها، کوه‌ها و سوغاتی‌ها شما را صدا می‌زنند. نام سوباتان را به خاطر بسپارید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید!

مقالات مرتبط

۱۱ مورد از معروف ‌ترین بناهای تاریخی ایران ۱۱ مورد از معروف ‌ترین بناهای تاریخی ایران
بهترین شهرهای توریستی ایران بهترین شهرهای توریستی ایران
قاهان، تکه‌ای از بهشت قاهان، تکه‌ای از بهشت
معروف‌ترین کویرهای ایران(بخش دوم) معروف‌ترین کویرهای ایران(بخش دوم)
بندر انزلی، شهر باران بندر انزلی، شهر باران
معروف‌ترین کویرهای ایران معروف‌ترین کویرهای ایران
روستای افجه، ییلاق بهشتی روستای افجه، ییلاق بهشتی
دورود، پایتخت طبیعت ایران دورود، پایتخت طبیعت ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *